مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی دارد؟
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب جدید
مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی دارد؟
به نظر برسد تابحال در مورد درآمد فراوان شغل طراحی وب وبسایت مطالب زیادی را خوانده باشید اما این مقاله در مورد طراحی وبسایت نیست ؛ میخواهیم فرایند درآمدزای دیگری به اسم کوچک مدیریت وب وبسایت را برای شما شرح دهیم.
مدیریت وب وبسایت یک شغل پردرآمد می باشد، با توجه به این که سرمایه گذاران زیادی وارد حوزه اینترنت شده اند و دانش کمی از مدیریت وب وبسایت دارند نیازمند یک مدیرسایت حرفه ای برای کسب و کار خودشان هستند. در این مقاله تمامی موارد تجربه شخصی من هستند و با رعایت کردن آنها میتوانید اشتباهات مدیریت وبسایت را به کمترین ممکن برسانید.
نکته مهمی که درباره مدیریت وبسایت باید بدانید این می باشد که در چارت سازمانها مدیریت وبسایت همواره مستقیماً با مدیر شرکت در تماس می باشد و در مورد کسب و کار های آنلاین بیشترین تماس از سوی مدیریت شرکت و اعضای هیئت مدیره با مدیرسایت می باشد.
مدیر وبسایت وظیفه مهمی دارد باید بتواند تیم فنی خوبی را تشکیل دهد، هماهنگی لازم با تیم تولید محتوا را داشته باشد، مسائل فنی را بررسی و پیاده سازی و یا برای آن برنامه ریزی کند و از همه مهمتر به مدیریت شرکت گزارشات لازم را ارائه کند.
به گزارش وبسایت گستر ؛ مدیرسایت وظیفه اش مدیریت وبسایت می باشد نمیتوان با شرایط دیگر کاری یکسان دانست و اصلاً قابل قیاس نیست و هرگونه نشان دادن شباهت آن با دیگر مدیریت کسب و کار ها بسیار بسیار اشتباه می باشد.
اما کارهایی که شما باید به عنوان مدیر یک وب وبسایت انجام دهید:
مدیریت تیم فنی
مسلماً وظایف مدیر یک وب وبسایت آنقدر زیاد می باشد که نباید خودش وارد مسائل فنی مانند برنامه نویسی و مدیریت سرور باشد. ولی باید نسبت به تمامی مسائل فنی وبسایت آگاهی کامل داشته باشد.
بنابراین کار مهمی که باید مدیر یک وبسایت انجام دهد مستند سازی در زمینه مسائل فنی می باشد.
شما به عنوان مدیر یک وب وبسایت باید به مدیریت شرکت پاسخگو باشید. پس بهترین کار ممکن مستند سازی همه چیز می باشد.
رمز های وبسایت باید در اختیار افراد محدودی باشد و به صورت گروه بندی و مدیریت شده باشد. برای این کار میتوانید از نرم افزار http://www.keepassx.org استفاده کنید. این نرم افزار به صورت امن تمامی رمز های شما را به همراه توضیحات مدیریت شده نگه داری میکند.
محل نگه داری رمز های وبسایت (آن رمز های بسیار پیچیده) نباید ذهن شما باشد. گروه های مختلف را ایجاد کنید و به هر یک از اعضای تیم فنی رمز مناسب خودشان را ارائه کنید.
در گام بعدی مستند سازی باید تمامی کد های نوشته شده در وبسایت دارای راهنما باشند. باید فرض شما ب این باشد که اگر فردی از تیم فنی شما رفت و فرد دیگری آمد با مطالعه مستندات فنی در کوتاهترین زمان ممکن به تیم ملحق شده و کار را آغاز کند.
اگر از CMS استفاده میکنید باید مرتب وبسایت را به آخرین نگارش نرم افزار بروز رسانی کنید. و مسائل امنیتی را همواره چک کنید.
همچنین سرور وبسایت را همواره بررسی کنید تا آن هم از آخرین بهروزرسانیها برخوردار باشد.
مدیریت تیم تولید محتوا
هر سایتی نیازمند تیم تولید محتوا می باشد. شما به عنوان مدیرسایت باید تیم تولید محتوا را مدیریت کنید. در محصول تکنیکهای تولید محتوا به طور کامل گفتیم که چگونه محتوایی بنویسید که توسط گوگل جریمه نشده و از همه مهمتر رتبه خوبی در گوگل داشته باشید.
شما باید تیم تولید محتوا را آموزش دهید و یا به دوره ها آموزشی ارسال کنید تا بتوانند محتوای مورد قبول کاربران را بنویسند.
همان طور که میدانید جمله معروفی می باشد که میگوید محتوا پادشاه می باشد. بنابراین بخش تولید محتوا کارشان بسیار حساس می باشد.
تفکر در زمینه توسعه وبسایت
شما به عنوان مدیرسایت و فردی که وظیفه اش مدیریت وبسایت می باشد. باید آینده کسب و کار و رقیبان را بررسی کنید و پیشنهادات مناسب را به مدیران شرکت بدهید. توجه داشته باشید که شما یکی از افراد مهم و کلیدی هستید که داخل کار های وبسایت هستید و از همه چیز خبر دارید.
برگزاری جلسات داخلی با تیم به صورت منظم
به عنوان مدیرسایت باید هر هفته جلسات داخلی با تیم فنی و تولید محتوای خودتان داشته باشید و نظرات آنان را گرفته مشکلات فعلی را برطرف کنید. از تیم خود گزارش بخواهید از انها گزارشهای روزانه و یا هفتگی بخواهید و در جلسات بر روی کار های انجام شده بحث کنید.
ایجاد رابط کاربرپسند
شما مدیر وب وبسایت هستید و بنابراین کاربرانی که وارد وبسایت شما میشوند در حقیقت مهمانان شما هستند. با خودتان همواره فکر کنید که چگونه میتوانم شرایطی را برای آنها فراهم کنم که از بودن در وبسایت لذت ببرند. چگونه آنها را به صفحات دیگر وبسایت هدایت کنم. چگونه آنها را راضی کنیم تا عضو وبسایت ما بشوند و این که چگونه به آنها خدمات و محصولات خودمان را بفروشیم.
شما باید این سؤالها را همواره در ذهن خود و بر روی کاغذ داشته باشید و در جلسات از تیم خودتان بپرسید که چگونه کاربران را در وبسایت راضی نگه داریم. (پیشنهاد میکنم مقاله افزایش نرخ تبدیل را مطالعه کنید).
بسیاری از کاربران حتی باید فیلد اضافه ممکن می باشد از خرید منصرف شوند بنابراین شما باید یک سیستم حرفه ای خرید را در وبسایت داشته باشید تا بتوانید شرایطی را فراهم کنید تا کاربر در کوتاهترین زمان ممکن از وبسایت خرید کند.
معرفی خدمات و محصولات به کاربران
در وبسایت خودتان باید به خوبی خدمات و محصولات را در دید مشتری قرار دهید. در وبسایت باید شرایطی را فراهم کنید تا مانند یک مغازه که فرد وارد میشود و فروشنده شما به معرفی محصول میپردازد، وبسایت شما نیز خدمات و محصولات شما را معرفی کند.
برای این کار میتوانید از ویدئو و صوت استفاده کنید تا کاربران با خدمات و محصولات و یا حتی نحوه خرید از وبسایت شما مطلع شوند.
میتوانید از محصولات خودتان کاتالوگهای الکترونیکی بسازید و آنها را در اختیار کاربران وبسایت خودتان قرار دهید.
جمع آوری اطلاعات مخاطبین وبسایت
در این ۴ سالی که تحلیل و آنالیز فروشگاه های اینترنتی را انجام میدهم متوجه شدم که نرخ بازگشت بسیاری از این وبسایتهای ۱۳% می باشد. یعنی ۸۷% کاربران تازه وارد هستند (در یک بازه ۶ ماهه) و فقط ۱۳% آنها مجدداً به وبسایت باز میگردند. بنابراین شما باید در وبسایت خودتان شرایطی را فراهم کنید تا اطلاعات کاربران را جمع آوری کند.
برای این کار میتوانید از سیستمهای مدیریت ایمیل استفاده کنید و در ازای ارائه کاتالوگ محصولات و و یا راهنمای خرید یک کالا اسم کوچک و ایمیل خودشان را به شما بدهند. در این شرایط میتوانید آنها را با خبرنامه های خودتان به وبسایت بازگردانید.
شما با روشهای زیر میتوانید اطلاعات کاربران را جمع آوری کنید:
- عضویت در وبسایت
- عضویت در خبرنامه
- ارائه محصول رایگان و دریافت ایمیل
- دریافت تخفیفها در ازای ایمیل
- دریافت موبایل از طریق سامانه پیامکی
- اگر شما مورد دیگری را میدانید در بخش نظرات اعلام کنید.
تحلیل داده های آماری وبسایت
یکی از شیرین ترین کارهایی که صاحب وبسایت انجام میدهد تماشا آمار داده های وبسایت می باشد.
البته نه این که فقط آمار وبسایت را تماشا کنیم. اطلاعاتی که سیستمهای آماری در اختیار ما قرار میدهند مانند نتیجه آمار گیری کشوری می باشد. اینکه که کل بازدید کنندگان ما چه تعدادی هستند زیاد مهم نیست.
مهم این می باشد که بررسی کنیم چرا آنها خرید نمیکنند.
در آموزشهای آینده به شما خواهم گفت که چگونه این داده های آماری وبسایت را تحلیل کنید و شرایط را طوری تغییر دادن دهید تا فروش شما افزایش یابد.
پشتیبان گیری از محتوای وبسایت
شما مسئول وبسایت هستید و باید نسبت به هر اتفاقی در وبسایت پاسخگو باشید. بنابراین برای این که جلوی هر نابودی اطلاعات گرفته شود علاوه بر رعایت مسائل فنی باید یک سیستم منظم پشتیبان گیری از وبسایت خودتان داشته باشید.
معمولاً برای وبسایتهای تجاری پشتیبان گیری ۳ و یا شش ساعته پایگاه داده و پشتیبان گیری فایلهای وبسایت به صورت ۲۴ ساعت یکبار انجام شود.
نکته مهم این می باشد که اطلاعات پشتیبان گیری نباید در داخل سرور وبسایت شما قرار داشته باشد. شما باید یک هاست و یا سرور پشتیبان گیری امن داشته باشید. تا در صورت خرابی سرور وبسایت با بالا آوردن سرور جدید اطلاعات را در کوتاهترین زمان ممکن برگردانید.
کاربر ویژه
این یک نکته مهم می باشد که شما باید حتماً به آن توجه داشته باشید و آن هم قرار دادن بخشی از کاربران در بخش ویژه و ارائه خدمات ویژه به آنان می باشد.
وقتی کاربری عضو میشود و به جمع کاربران وبسایت شما میپیوندد شما باید خدمات ویژه ای را برای آنها طراحی کنید تا زمانی که وارد میشوند مانند یک مهمان VIP با آنان برخورد شود.
در دنیای امروز علمی پدید آمده به اسم کوچک gamification یا بازی سازی فرایند کسب و کار.
یکی از مهمترین منابع درآمد وب وبسایت شما میتواند از بازی سازی یک فرایند در وبسایت باشد. فرد وارد وبسایت آموزشی شده و شروع به گذراندن دوره های آموزشی بکند و شروع به دریافت امتیاز و مدال کند و مدام دوره های آموزشی بیشتر شود. در این شرایط کاربر مدام به وبسایت سر میزند تا امتیاز بیشتری کسب کند.
همین کار را فروش گاه های اینترنتی سرشناس برای نقد و بررسی کالا ها در ازای دریافت امتیاز ارائه میکنند.
شما باید شرایطی را فراهم کنید تا کاربران مجدداً به وبسایت برگردند و از خدمات وبسایت استفاده کنند.
جذب ترافیک به وبسایت
شما به عنوان مدیرسایت باید همواره در جستجوی منابع ترافیک جدید برای وبسایت خودتان باشید.
باید کاری کنید تا کاربرانی که به دنبال خدمات و محصولات شما هستند به وبسایت شما هدایت شوند.
- مهمترین کار ها برای جذب ترافیک موثر:
- بهینه سازی وبسایت برای موتور های جستجو
- فعالیت موثر در شبکه های اجتماعی
- ایمیل مارکتینگ
- بازاریابی ویروسی
- بنرهای تبلیغاتی
- سیستم تبلیغات کلیکی
- خبر گذاریها
- آگهی در وبسایتهای مرتبط
می توانید پیشنهادات خود را در بخش نظرات به ثبت برسانید.
The post مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی دارد؟ appeared first on آلامتو.
مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی دارد؟
تهیه و گردآوری:پورتال ۱
لطفا نظرات خود را درباره مدیر وبسایت کیست و چه وظایفی دارد؟ با ما در میان بگذارید
بدون دیدگاه