گندله، كنسانتره و تصميماتم. ر. نون!

گندله، كنسانتره و تصميماتم. ر. نون!

پورتال یک آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: گندله، كنسانتره و تصميماتم. ر. نون!
نویسنده : اولاد آدم 
اولاد آدم گاهي اوقات دچار بحران تصميم‌گيري مي‌شود. يعني مي‌ماند كه به نفع كدام طرف ماجرا برود و زير يك خم را بگيرد و نگذارد كه طرفين با هم متحد شوند و بيايند و فيتيله پيچش كنند. البته اين موضوع براي هر آدمي پيش مي‌آيد. اصولاً تعريف غير‌علمي علم اقتصاد هم همين می باشد؛ پول راه خود را در جيب سرمايه‌دار مي‌جويد! (يا بر سر جوي بشين و گذر پول ببين!) يعني اينكه‌ اي اولاد آدم‌! تصميم كيلويي چند؟ حناي تصميم‌گيري را باد برده! برو و كنار گود بايست و بگو: لنگش كن! خودت را قاطي هيچ ماجرايي نكن! تا خواستند بيايند سراغ تو و حالت را بگيرند، تمارض كن! اصلاً برو سفر خارج! اصلاً برو حياط پشتي يكي از اين شركت‌هايي كه عضو هيئت‌مديره‌اش (ولو افتخاري) هستي و براي خودت فوتبال بازي تيمي كن. شايد جام را بردي! هميشه كه بازي برد- برد نمي‌شود! يكبار هم فقط خودت برنده باش! يكبار هم فكر كن دوباره پشت ميز كلاس اول دبستان نشسته‌اي و داري تصميم كبري را مي‌خواني!
بله! اولاد آدم مي‌خواهد امروز در مورد تصميم‌سازي حرف بزند. اما از آنجايي كه صنعت و معدن و تجارت مملكت ما، دست وزيري می باشد كه در اين يك هفته گذشته سوژه اولاد آدم بوده، اولاد آدم تصميم گرفته كه از اسم مستعار يا مخفف براي وزير استفاده كند تا در ايام پس از وزارت، در كوچه و خيابان، مردم او را به هم نشان ندهند و نگويند ببين اين همان وزير مورد علاقه اولاد آدم می باشد! همان وزيري كه علم شيمي را وارد اقتصاد كرد و طلا را تبديل به مس و… لذا با عنايت به اصول اخلاقي اين ستون از اين لحظه به بعد اسم فرد مذكور را مي‌گذاريم (م. ر. نون) و به تجارب ارزنده او در زمينه ساخت تصميم و اثرگذاري تصميماتش در فرايند حل بحران‌هاي ناشي از بي‌بحراني، نقبي مي‌زنيم تا اندوخته‌اي باشد براي اندوخته‌پردازان! (البته خوانندگان گرامي در نظر داشته باشند كه با تصميم جناب طيب‌نيا و نه سيف، بهره بانكي را دارند مي‌كشند پايين، حواستان به اندوخته‌پردازي‌هايتان باشد كه يك وقتی دود نشود و برود هوا! هر چند هر تصميمي لازم‌الاجرا نيست….)
نمونه آزمايشگاهي تصميمات (م. ر. نون)
۱- با توجه به اينكه صنعت فولاد كشور از ركود بازار رنج مي‌برد، وزير صنعت، معدن و تجارت بخشنامه‌اي مبني بر كاهش سه درصدي قيمت گندله ابلاغ كرد اما اين ابلاغيه كه از سوي بخش خصوصي دخالت دولت در قيمت‌گذاري خوراك فولاد تعبير مي‌شود حاشيه‌هايي را براي اين صنعت ايجاد كرده می باشد به گونه‌اي كه توليدكنندگان معتقدند دولت نبايد به نفع بخش خصوصي ديگر، براي عده‌اي از توليدكنندگان قيمت‌ تعيين كند. از سوي ديگر فولادسازان كه اين بخشنامه به سود آنها ابلاغ شده معتقدند چندان تأثيري در قيمت و بازار كالاي آنها ندارد و براي حل مشكل بازار فولاد، لازم می باشد اقدامي صورت گيرد كه منجر به افزايش تقاضا در بازار شود؛ اما (م. ر. نون) حرف گوش نمي‌كند و همچنان بر «كاهش سه درصدي قيمت گندله سنگ آهن‌ ايستاده می باشد». او مي‌گويد من كه تا حالا نتوانسته‌ام قيمت چيزي را پايين بياورم، جان مادرتان بگذاريد حداقل قيمت گندله را بكشم پايين!
۲- از حدود دو سال‌ گذشته تاكنون صادرات برخي فلزات معدني ايران كاهش يافته و اين در حالي می باشد كه با كاهش حدود دو درصدي رشد اقتصادي چين، قيمت جهاني اين فلزات از جمله مس با كاهش زيادي روبه‌رو بوده، به طوري‌كه قيمت مس در بازار جهاني به كمترين مقدار خود در شش سال اخير رسيده و در ايران نيز ميزان صادرات محصولات مس ۷۰ درصد افت كرده می باشد. اين در حالي می باشد كه بر اساس اعلام گمرك ايران، صادرات سنگ مس و كنسانتره‌هاي آن در پنج ماهه نخست امسال، بيش از هشت برابر شده و به نظر مي‌رسد با توجه به كاهش قيمت جهاني محصولات مس و افزايش هزينه‌هاي توليد، مس ايران بار ديگر به سمت خام‌فروشي حركت كرده می باشد. (م. ر. نون) در دو سال گذشته همواره بر كاهش خام‌فروشي و افزايش صادرات محصولات فرآوري شده تأكيد كرده و برنامه‌هاي خود را در اين جهت عنوان كرده می باشد، اما انگار يواشكي دارد مواد را خام خام مي‌دهد آنور مرز.
تحليل اولاد آدم از گفتمان شيميايي (م. ر. نون)
اولاد آدم دريافت‌هاي جديدي را دريافت كرده كه الان نمي‌تواند پرداختشان كند و اگر به صورت خام آنها را عرضه كند، شما خوانندگان گرامي دچار شبهه شده و گفتمان شيميايي‌اش را نخواهيد پذيرفت و لذا پورتال یک و مبرهن می باشد كه پدر تجربه بسوزد و علم كيلويي چند و مگر شما با تجربه‌تر از (م. ر. نون) پيدا مي‌كنيد كه بخواهيد براي استمالت از صنعت و تجارت، آنها را بسپريد دست او؟ پس جواب تست مثبت می باشد و مبارك می باشد!
اولاد آدم حالا فهميده كه چرا داستان تصميم كبري از كتاب اول دبستان حذف شده. يادتان مي‌آيد كه تصميم كبري اسم داستاني بود كه مدت زيادي در كتاب‌هاي فارسي دوران ابتدايي ايران حضور داشت. عنوان اين داستان به عنوان يك اصطلاح نمادين در بين دانش‌آموزان آن دوره براي اشاره به «گرفتن يك تصميم مهم» اما با حالتي طنز‌گونه رواج پيدا كرده می باشد. خلاصه داستان از اين قرار بود كه كبري كتابش را گم كرده بود. پس از مدتي فكر كردن به ياد مي‌آورد كه كتاب را زير درختي در حياط جا گذاشته می باشد. وقتي به حياط مي‌رود تا كتاب را بياورد متوجه مي‌شود كه باران باريده و كتاب خيس و كثيف شده می باشد. پس از آن كبري تصميم مهمي مي‌گيرد…. اما اين داستان از كتاب‌هاي درسي دبستان حذف شد. معاون پژوهشي وزير آموزش و پرورش و رئيس سازمان پژوهش و برنامه‌ريزي آموزشي در دفاع از اين تصميم دليل آن را «تغيير نيازها» و «نياز به هماهنگي آموزش با نيازهاي جديد» بيان كرد. احتمالاً نبايد نقش (م. ر. نون) را در اتخاذ اين تصميمات ناديده گرفت!

منبع : روزنامه جوان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ – ۱۶:۳۸

گندله، كنسانتره و تصميماتم. ر. نون!

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا