کودکانی که دروغ می‌گویند…

کودکانی که دروغ می‌گویند…

به طور غیرمستقیم رفتارهای دزدی دیگران و یا دروغ افراد را مورد نكوهش قرار داده و رفتارهای مثبت او را مورد تشویق بگذارید.

پرسش: فرزند من (پسر ۹ ساله) بسیار دروغگو شده هست و حتی در موارد غیرضروری نیز دروغ می گوید و بتازگی دست به فریبكاری نیز میزند مثلا هنگام مسواک زدن در دستشویی تظاهر به مسواک زدن می كند ولی وقتی مسواک كنترل می كنم اصلا خیس نیست.

به مجلات ماشین بسیار علاقه مند هست و همین دیروز از كیف مادر خود پول برداشته و مجلات گران قیمت ماشین خرداری كرده هست و قتی از او سوال میكنم میدانی اسم این كاری كه چیست می گوید: دزدی!! واقعا نمی دانم با او چگونه رفتار كنم.

پاسخ: درمان دروغگویی كودكان نیاز به جلسات مشاوره حضوری هست تا با ریشه یابی و پیداكردن علت و حذف ان راهكارهای مناسب ارائه شود. دروغ و دزدی در كودكان علل مختلف می تواند داشته باشد.

عدم درنظر گرفتن نیازهای كودكان و محرومیت انها از توجه والدین و اطرافیان, تنبیه شدن و مورد سرزنش قرار گرفتن كودک در زمانی كه راستی را گفته, عدم اطلاع از قبح موضوع, القاء رفتارهای نادرست به كودك مثل “توپسر خوبی نیستی, تو موفق نمی شی, تو كارهای بد زیادی می كنی و …”, الگوگیری از یک فرد مورد علاقه در اطراف, امر و نهی های افراطی به كودك بدون ایجاد صمیمیت و درنظر گرفتن نیازها و یا خواسته های او و … می تواند از علل فریبكاری در كودک باشد.

در جهت رفع این مشكل پیش از هراقدامی از برچسب زدن و مطرح كردن عنوان رفتار منفی نسبت به او خودداری كنید. حتی این رفتار او را در خانواده نیز علنی نكنید چون قبح ان از بین خواهد رفت. سعی كنید او را از توجه و محبت خود به طوری اشباع كنید كه برای جلب توجه شما به كارهای دروغین روی نیاورد

 به طور غیرمستقیم رفتارهای دزدی دیگران و یا دروغ افراد را مورد نكوهش قرار داده و رفتارهای مثبت او را مورد تشویق بگذارید. به صورتی كه مثلاً فكر می كنید او خواب هست اما او صدای شما را می شنود رفتارهای مثبت او را بازگو كنید. حتی رفتارهایی كه دقیقاً بر صداقت و رو راستی او صحه می گذارد حتماً بازگو كنید.

پول توجیبی او را زیادتر كنید. اما به نوعی او را برای پس اندازكردن و تهیه وسایلی كه دلش می خواهد ترغیب كنید تا به خرید هله هوله و خرج های بیهوده روی نیاورد. در ترغیب به مسئولیت ها و وظایف, او را به فكر وادارید تا با توجه به پیامدهای ان خود با دلخواه خویش و تمایل درونی به ان كار روی اورد و در این صورت او را تشیوق كنید.

مثلاً به جای اجبار او به مسواك زدن مطالب خواندنی در زمینه مربوطه را به صورت غیر مستقیم در اختیار او قرار دهید. برای ایفای وظایفش از شما الگو می گیرد. پس حتماً با میل مسئولیت ها و وظایف روزمره را عمل كنید.

دوستان او را مورد بررسی قرار دهید تا بتونید زمینه های احتمالی یادگیری را حذف كنید. اعتماد به نفس او را حتی المقدور افزایش دهید. توقعات خود را درحد توان او تعدیل كنید تا مجبور به فریبكاری نشود. با ایجاد رابطه ای صمیمانه ابراز احساسات را برای او میسر سازید تا از خواسته ها و احساسات مطلع شده و جلو بسیاری از این اتفاقات گرفته شود.

برای عضویت در خبرنامه نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی هست یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.

کودکانی که دروغ می‌گویند…

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره کودکانی که دروغ می‌گویند… با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا