چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟

چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟ را ببینید.

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟
قانون حاکم بر صندوق توسعه ملی به عنوان یک نهاد مالی موثر، هرگونه برداشت دولت و شرکت‎های دولتی از این صندوق را ممنوع می‎داند.
به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی در همایش ملی روز روستا با اشاره به مشکلات روستاهای کشور در زمینه آب آشامیدنی به آنان قول داد که ۵۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی در این زمینه دریافت و مشکلات آب روستائیان را برطرف کند. از آنجا که صندوق توسعه ملی با هدف ذخیره سازی ارزی تاسیس شده و برداشت از آن نیازمند طی مسیر قانونی و شرایط خاص می باشد، باید ببینیم رفع نیازهای مالی دولت از این طریق چقدر عملی خواهد بود.

صندوق ملی توسعه با چه هدفی تأسیس شد؟
 
صندوق توسعه ملی در سال ۱۳۷۹ و پس از گذشت بیش از یک دهه از عملکرد حساب ذخیره ارزی و انتقادات متعدد مبنی بر چگونگی بهره‌گیری از آن توسط دولت‌های قبلی تاسیس شد. این صندوق با هدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش “نفت”، “گاز”، “میعانات گازی” و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده تشکیل شده که می‌توان گفت این صندوق بخش مغفول مانده لایحه بودجه ۸۹ بود که در قالب تصویب لایحه برنامه پنجم توسعه رسما تشکیل شد تا جایگزین حساب ذخیره ارزی شود.

چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟

در زمان تشکیل این صندوق مسئولان وقتی اعلام کردند که صندوق به عنوان یک نهاد مالی موثر با هیات مدیره و مدیرعامل، نقش خود را ایفا می‌کند و هرگونه برداشت دولت و شرکت‌های دولتی از این صندوق کاملا ممنوع می باشد. برهمین اساس، اساسنامه صندوق توسعه ملی نه تنها بر هدایت منابع این صندوق به سمت بخش‌های خصوصی، تعاونی و عمومی غیردولتی تأکید دارد، بلکه نسبت به استفاده نکردن دولت از منابع صندوق توسعه ملی نیز پافشاری می‌کند.‌ قانونگذار به میزانی نسبت به جلوگیری از صرف منابع صندوق توسعه ملی در بخش‌های دولتی حساسیت نشان داده که در ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه آورده بنگاه‌های اقتصادی که صرف‌نظر از نوع مالکیت، بیش از ۲۰ درصد اعضای هیات مدیره آنها توسط مقامات دولتی تعیین می‌شوند، از نظر این ماده دولتی محسوب می‌شوند و پرداخت از منابع صندوق به آنها ممنوع می باشد. با وجود این سختگیری‌های قانونی، اما بندی در قانون وجود دارد که براساس آن دولت‌ها می‌توانند برای بهره‌گیری از منابع صندوق توسعه از مجلس شورای اسلامی مجوز دریافت کنند.

سید ناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران  با اشاره به وعده رئیس‌جمهور مبنی بر برداشت از صندوق توسعه ملی گفت:  ۵۰۰ میلیون دلاری که رئیس جمهور محترم عنوان کردند، جزء مصوبات بودجه سال ۹۴ در مجلس شورای اسلامی می باشد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شخص رئیس جمهور نمی‌تواند برداشتی از صندوق توسعه ملی داشته باشد مگر این که مجلس شورای اسلامی در بودجه سالیانه و با توجه به طرح و لایحه‌ای که از قبل به این نهاد ارسال شده، اجازه برداشت را تصویب کرده باشد.

وی که سابقا عضو هیأت امنای صندوق توسعه ملی نیز بوده، با بیان اینکه در گذشته برداشت‌هایی از صندوق توسعه ملی صورت گرفته که هنوز برگردانده نشده گفت: برای مثال در دولت نهم و دهم برداشتی تحت عنوان عیدانه (به ازای هر نفر ۸۰ هزار تومان) از این صندوق انجام شده، ولی مبلغ برداشت شده هنوز هم جزء بدهی‎های دولت به صندوق می باشد و تا جایی که بنده اطلاع دارم برگرداندن اصل مبلغ به اضافه مقداری بیشتر هنوز صورت نگرفته تا این مبلغ مستهلک شود.

موسوی لارگانی با اشاره به اینکه هر زمان مقام معظم رهبری صلاح بدانند، دستور برداشت از صندوق توسعه ملی نیز داده می‌شود، خاطرنشان کرد: در گذشته نیز معظم‌له مجوز برداشت از این صندوق جهت کنترل آب‌های مرزی را صادر کردند تا این امر به سرعت انجام گیرد. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: وعده برداشت ۵۰۰ میلیون دلاری دولت از صندوق توسعه ملی جزء مصوبات مجلس بوده و در بودجه تصویب شده که رئیس جمهور محترم برای آبرسانی به روستاهای کل کشور این برداشت را انجام دهد، بنابراین این پول از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد تا صرف ساخت و تکمیل پروژه‌های آبرسانی به تمام استان‌ها شود. 

موسوی‌ لارگانی در ادامه یادآور شد: صندوق توسعه ملی به فرمان مقام معظم رهبری با دو منظور تشکیل شد؛ منظور اول این بود چون ذخایر نفت ما یک روز به اتمام می‌رسد و نسل‌های آینده نیز در این ذخایر سهیم هستند باید سالانه ۲۰ درصد از فروش نفت در صندوق توسعه ملی ذخیره شود، البته ۲۰ درصد پیشنهاد ایشان بود که بعدها مجلس با افزودن سالی ۳ درصد سقف پرداخت دولت از محل در آمدهای نفتی را تا ۳۰ درصد نیز رساند به هرحال دولتها موظف به پرداخت و ذخیره این پول در صندوق بودند، اما دولت یازدهم در سال گذشته مدعی شد به دلیل تحریم‌ها و برخی مشکلات ناشی از آن‌ها ۳۰ یا ۳۳ درصد ذخیره صندوق از فروش نفت به ۲۰ درصد عدول کند.

وی افزود: نکته دومی هم که مدنظر مقام معظم رهبری در تشکیل این صندوق بود، به این موضوع برمی‌گردد که پول صندوق چرخش داشته باشد و بتواند در تنگناها، به کشور کمک کند مخصوصاً در بخش تولید و صنعت و آن هم به صورت ارزی در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد و استفاده آن در بخش دولتی ممنوع باشد، ولی بعضی مواقع هم تخلفاتی در این بخش صورت گرفته و بخش‌های دولتی‌ها و شبه‌دولتی‌ها نیز از اندوخته صندوق توسعه ملی استفاده کرده‌اند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه گاهی بخشی از صنعت ما نیاز به کمک ریالی دارد و این نیاز ارزی نیست، گفت: مجلس شورای اسلامی در چند سال اخیر مصوب کرد که هر سال از ورودی صندوق ۱۰ درصد برای کمک به صنعت و ۱۰ درصد به تولید و کشاورزی به صورت ریالی در اختیار آن‌ها قرار گیرد، این اجازه هم در نص صریح اساسنامه داده شده و هم در بودجه سالیانه مصوب می‌شود؛ گرچه متأسفانه یکسری برداشت‌هایی از صندوق توسعه ملی بدون اجازه و آگاهی مجلس شورای اسلامی و بدون مصوبه انجام می‌شود که این‌ها خلاف صریح اساسنامه می باشد.

موسوی لارگانی در پایان خاطرنشان کرد: برای برداشت از صندوق توسعه ملی یا باید مجلس اجازه بدهد یا شخص مقام معظم رهبری لذا برداشت‌های دیگر، برداشت‌هایی غیرقانونی هستند و اگر دقت بر این موضوع نشود، سرنوشت صندوق توسعه ملی‌مان به صندوق توسعه ارزی مبتلا و گرفتار خواهد شد.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

رحمانی فضلی با کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل دیدار کرد
وظایف ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی ابلاغ شد
روحانی: باید از نظم ترافیک به نظم سیاسی برسیم + فیلم
آزمون تخصصی قانون انتخابات ۲۲ مهرماه برگزار می‌شود

۲۰ مهر ۱۳۹۴ – ۲۰:۳۰

چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟

منبع : پورتال پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره چه نهادهایی مجوز برداشت از صندوق توسعه ملی را صادر می‎کنند؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا