پایه های ایمان از دیدگاه امام علی

پایه های ایمان از دیدگاه امام علی

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه پایه های ایمان از دیدگاه امام علی را ببینید.

امام علی علیه السلام ایمان را بر چهار پایه اصلی می دانند ….

ایمان از مشاهده حضرت علی (ع) ایمان بر چهار پایه استوار هست‏ بر شكیبائى، و یقین، و عدالت و جهاد. شكیبائى و صبر را چهار شاخه هست: آرزومند بودن، ترسیدن، و پارسائى و چشم امید داشتن. پس آن كه مشتاق و آرزومند بهشت‏ بود شهوتها را از دل زدود، و آن كه از دوزخ ترسید، از آنچه حرام هست دورى گزید، و آن كه خواهان دنیا نبود و پارسائى داشت مصیبتها بروى آسان نمود، و آن كه مرگ را چشم داشت، در كارهاى نیك پاى پیش گذاشت.

 
در كتاب شریف نهج البلاغه كه حاوى سخنان نغز و حكیمانه حضرت على علیه‏السلام مى‏ باشد، مساله ایمان از جایگاه و اهمیت ویژه ‏اى برخوردار هست و به جهات گوناگون آن پرداخته شده هست كه در این نوشتار به نمونه‏ هایى از آن اشاره مى‏ شود:

الف) فضیلت ایمان
«همانا بهترین چیز كه نزدیكى خواهان به خدا سبحان بدان توسل مى‏جویند ایمان به خدا و پیامبر … هست‏» (۱)

ب) اقسام ایمان
«برخى ایمان در دلها برقرار هست، و برخى دیگر میان دلها و سینه‏ها عاریت و ناپایدار» (۲)

ج) پایه‏ هاى ایمان
«ایمان بر چهار پایه استوار هست‏ بر شكیبائى، و یقین، و عدالت و جهاد. شكیبائى و صبر را چهار شاخه هست: آرزومند بودن، ترسیدن، و پارسائى و چشم امید داشتن. پس آن كه مشتاق و آرزومند بهشت‏ بود شهوتها را از دل زدود، و آن كه از دوزخ ترسید، از آنچه حرام هست دورى گزید، و آن كه خواهان دنیا نبود و پارسائى داشت مصیبتها بروى آسان نمود، و آن كه مرگ را چشم داشت، در كارهاى نیك پاى پیش گذاشت.

و یقین بر چهار شعبه هست: بر بینائى زیركانه، و دریافت عالمانه و پند گرفتن از گذشت زمان و رفتن به روش پیشینیان. پس آن كه زیركانه دید حكمت‏بروى آشكار گردید، و آن را كه حكمت آشكار گردید عبرت آموخت، و آن كه عبرت آموخت چنان هست كه پشینیان زندگى را در نوردید.

و عدل بر چهار شعبه هست: بر فهمى ژرف نگرنده، و دانشى پى به حقیقت ‏برنده و نیكو داورى فرمودن، و در بردبارى استوار بودن. پس آن كه فهمید به ژرفاى دانش رسید و آنكه به ژرفاى دانش رسید از آبشخور شریعت‏ سیراب گردید و آن كه بردبار بود، تقصیر نكرد و میان مردم با نیكنامى زندگى نمود.
و جهاد بر چهار شعبه هست:

به نیك وادار نمودن و از كار زشت منع فرمودن و پایدارى در پیكار با دشمنان، و دشمنى با فاسقان. پس آنكه به كار نیك واداشت، پشت مومنان را استوار داشت، و آن كه از كار زشت منع فرمود بینى منافقان را به خاك سود؛ و آن كه در پیكار با دشمنان پایدار بود، حقى را كه برگردن دارد ادا نمود؛ و آن كه با فاسقان دشمن بود و براى خدا به خشم آید، خدا به خاطر او خشم آورد و روز رستاخیز وى را خشنود نماید» (۳)

و در جاى دیگر درباره حقیقت ایمان فرمودند
«ایمان، شناختن به دل، و اقرار به زبان و فرمان بردن با اندامها هست‏» (۴)

د) نشانه‏ هاى ایمان
۱ – «ایمان بنده راست نباشد، جز آنگاه كه اعتماد او بدانچه در دست ‏خداست بیش از اعتماد وى بدانچه در دست‏خود اوست‏ بود.» (۵)

۲ – كلمه ۳۳۳ كلمات قصار ص ۴۲۰ نهج البلاغه:
(در صفت مؤمن فرمود:) شادمانى مؤمن در رخسار اوست و اندوه وى در دلش. سینه او هر چه فراختر هست و نفس وى هر چه خوارتر. برترى جستن را خوش نمى‏ دارد، و شنواندن نیكى خود را به دیگران دشمن مى‏ شمارد. اندوهش دراز هست، همتش فراز. خاموشى‏اش بسیارست، اوقاتش گرفتار؛ سپاسگزار هست، شكیبایى پیشه هست، فرو رفته در اندیشه هست،

نیاز خود به كس نگوید، خوى آرام دارد، راه نرمى پوید. نفس او سخت‏تر از سنگ خارا – در راه دیندارى – و او خوارتر از بنده – در فروتنى و بى ‏آزارى -.
و نیز فرمود: «ایمان آن هست كه راستى را برگزینى كه به زیان تو بود بر دروغى كه تو را سود دهد، و گفتارت بركردارت نیفزاید و چون از دیگرى گفته گویى ترس از خدا در دست آید» (۶)

ه) آفات ایمان
۱ – همنشینى با اهل هوى و هوس

۲ – دروغ گفتن

۳ – حسد ورزیدن
«همنشینى پیروان هوا فراموش كردن ایمان و جاى حاضر شدن شیطان هست. از دروغ دورى گزینید كه از ایمان به دور هست … بر هم حسد مبرید كه حسد ایمان را مى‏ خورد چنانكه آتش هیزم را» (۷)

و) عوامل تقویت ایمان
۱ – اعمال صالح
«ایمان را بر كرده‏ هاى نیك دلیل توان ساخت، و از كردار نیك ایمان را توان شناخت‏» (۸)

۲ – سلامت قلب
«ایمان بنده‏اى استوار نگردد تا دل او استوار نشود و دل او استوار نشود تا زبان او استوار نگردد» (۹)

۳ – صبر
«صبر و شكیبائى نسبت‏به ایمان مثل سر هست نسبت‏به تن، همانطور كه تنى سر ندارد فایده‏اى ندارد، ایمانى هم كه صبر و شكیبائى در او نباشد فائده‏اى ندارد» (۱۰)

۴ – حیاء
«هیچ ایمانى مثل حیاء نیست‏» (۱۱)

ز) نتائج ایمان
۱ – شهود حق
«دیده‏ها او را آشكارا نتوان دید، اما دلها با ایمان درست ‏بدو خواهد رسید» (۱۲)

۲ – توان فهم معارف عالى
«دانستن امر ما (ولایت) كارى سخت هست و تحمل آن دشوار كسى آن را تحمل نكند جز انسان با ایمانى كه خداوند قلب او رابراى ایمان آزموده باشد» (۱۳)

پى‏نوشت‏ها:
(۱)نهج البلاغه، خطبه ۱۱۰
(۲)همان خطبه ۱۸۹
(۳)همان، كلمات قصار، ۳۱
(۴)همان، ۲۲۷
(۵)همان ۳۱۰
(۶)همان، ۴۵۸
(۷)همان، خطبه، ۸۶
(۸)نهج البلاغه، خطبه، ۱۵۶
(۹)همان، ۱۷۶
(۱۰)همان، كلمات قصار، ۸۲
(۱۱)همان، ۱۱۳
(۱۲) همان، خطبه، ۱۷۹
(۱۳)همان، خطبه ۱۸۹

The post پایه های ایمان از دیدگاه امام علی appeared first on ایران ناز.

پایه های ایمان از دیدگاه امام علی

لطفا نظر خود را درباره پایه های ایمان از دیدگاه امام علی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا