پاسخ سوال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴ / کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر هست؟
- بهدست:
- دستهبندی: مطالب جدید
پاسخ سوال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴ / کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر هست؟
جواب سوال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴
کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر هست؟
گزینه صحیح : رانندگی بین خطوط – ارسال عدد ۱ به شماره ۳۰۵۰۰
برچسب ها: پاسخ سوال خندوانه ۱۵ مهر، کدام گزینه در کاهش ترافیک مؤثرتر … | سوال امشب خندوانه سوال رقابت پیامکی امشب خندوانه چهارشنبه … | جواب سوال رقابت پیامکی برنامه خندوانه امشب چهارشنبه ۱۵ مهر ۹۴ | خبر ایرانی – پاسخ سوال خندوانه ۱۵ مهر | سؤال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴شادیا | شادیا | سوال خندوانه ۱۵ مهر کدام گزینه در کم شدن ترافیک موثرتر هست؟
کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر هست؟
۱ – رانندگی بین خطوط
۲ – افزایش چراغ قرمز
جواب صحیح : گزینه ۱
محمد باقر قالیباف شهردار تهران در سومین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و شهردار تهران با بیان اینکه در تهران آب، خاک و هوای آن به گزارش روابط عمومی شرکت کنترل کیفیت به گفته شهردار شهردار تهران ادامه داد:البته قالیباف در قالیباف، شهردار البته این به این معنی نیست که ما بیاییم وظایف و اختیارات او قالیباف ادامه داد: شما شهردار تهران در ادامه حرف هایش از مردم قالیباف
صدا تاکید کرد که برای کاهش آلودگی هوای تهران توسعه حمل و نقل عمومی و
مترو بر هر برنامه دیگری در شهرداری تهران اولویت دارد. قالیباف آلودگی هوا
را چالش بزرگ کشور خواند و از آلودگی هوا، آلودگی خاک و همچنین آب تهران
حرف گفت.
یعنی سه عامل حیاتی آلوده هست گفت که اگر همه برای کاهش آلودگی هوا و
جلوگیری از تولید دیگر آلاینده ها تلاش نکنیم چیزی جز فاجعه در انتظار ما
نخواهد بود. او گفت: امروز گرد هم آمدیم تا برای مهمترین و بزرگترین چالش
کشور با هم همفکری و همکاری کنیم.حرف امروز درباره آلودگی هوا و آلودگی
صداست. دو معضلی که درجه اهمیت آنهابرای شهرهای ما بسیار بالاست و پیامدهای
آن به طور مستقیم زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده هست. آلودگی هوای
شهرها امروز این برای ما بزرگترین چالش هست، چالشی که اگر تداوم پیدا کند و
اگر خدای نکرده مدیران و مسئولان و مردم در مواجهه با آن منفعلانه عمل
کنند بدون شک یک فاجعه ملی در انتظار ماست. او برگزاری نشست های تخصصی را
نقطه امیدوار کننده ای برای شناخت دقیق تر و علمی تر آلودگی هوا فراهم می
کند، او افزود: ما نیازمندیم آلودگی هوا و صدا را دقیق تر بشناسیم و به
جزئیات آن وارد شویم چرا که اگر همه ابعاد این پدیده را نشناسیم نمی توانیم
آن را به درستی کنترل کنیم.
هوا شهردار تهران در ادامه حرف هایش بخشی از فعالیت های شهرداری تهران در
حوزه آلودگی هوا را توضیح داد: نتیجه فعالیت های همکاران ما در شهرداری
تهران به نتایج زیادی رسیده هست. در حال حاضر شناخت دقیقی از نوع آلاینده
های
هوا و منابع تولید کننده آن داریم به طوری که می دانیم با چه برنامه ریزی و
چه اقداماتی می توانیم آلاینده ها را دقیقا به چه میزانی و در چه مناطقی
کاهش دهیم. به گفته قالیباف، به طور روشن آنچه بیشترین تاثیر را در آلودگی
هوای تهران میگذارد بحث مربوط به انرژی و مصرف سوخت هست، او ادامه داد:
هم کیفیت سوخت تولیدی اعم از گاز و بنزین و گازوئیل و هم نوع مصرف و همچنین
حجم مصرف مهمترین عوامل کلیدی در تولید آلاینده های هوا هستند و بیشترین
آلایندگی در تهران را وسایل متحرک تولید میکنند.
تهران نکته کلیدی در برنامه هایی که برای مسابقه با آلودگی هوا وجود دارد
برنامه ریزی های پیشگیرانه هست به این معنا که :«ما باید در همه تصمیم گیری
هایمان و سیاست هایمان به این سمت برویم که تولید آلاینده شود نه اینکه
آلاینده تولید شود و بعد با آن مسابقه کنیم. اولویت برنامه های ما باید
جلوگیری از تولید آلاینده باشد برای تحقق این موضوع باید در بخشی از سیاست
ها و فعالیت ها بازنگری کنیم».
همه این موضوعات در حیطه وظایف شهرداری تهران نیست البته ما در شهرداری
تهران از زیر بار مسئولیت فرار نمی کنیم ولی همه افرادی که در تهران زندگی
می کنند، تک تک آنها در برابر آلودگی هوا مسئولیت دارند و در این میان
شهرداری بیشتر از همه شهروندان مسئول هست اما توجه داشته باشید که مسئولیت
قانونی برای کاهش آلودگی هوای تهران با جای دیگری هست.
ادامه حرف هایش از وزارت نفت برای بهبود کیفیت سوخت تشکر کرد و گفت:حقیقتا
در سال های اخیر به ویژه در یک سال و نیم اخیر وزارت نفت حداقل برای منظقه
تهران در کیفیت تولید سوخت مخصوصا در بنزین و گازوییل گام های بسیار جدی و
اساسی برداشته هست هر چند که هنوز به نقطه مطلوب و قابل قبول نرسیده ایم
اما برای همین دستاوردها از دوستانمان در حوزه نفت که تولید کننده انرژی
هستند تشکر میکنیم. شهردار تهران در ادامه سخنانش در سومین همایش ملی
مدیریت آلودگی هوا و صدا، چالش هایی که در حال حاضر در حوزه آلودگی هوا پیش
روی برنامه ریزان و مدیران اجرایی وجود دارد را مورد اشاره قرار داد و
گفت: یکی از مهمترین چالش ها قانون هست. درست هست که ما در برخی موارد برای
کاهش آلودگی هوا نیازمند اصلاح قوانین و مقررات هستیم اما مشکل بزرگ تر و
چالش تلخ ما این هست که قوانین را اجرا نمیکنیم و این خسارت بزرگی هست این
یعنی اگر قانون جدیدی هم بنویسم و اجرا نشود هیچ فایده ای برای ما ندارد.
چالش دیگر را بحث استانداردها دانست و گفت: در حوزه استاندارد رفتار ما
شکلی هست و ماهیتی نیست و اصولا استانداردها معیار توجه نیست همانطور که
گفته می شود تولید خودروها با استاندارد یورو ۲ هست اما متخصصان ما بررسی
می کنند و می بینند که اینطور نبوده هست. قالیباف، در معرفی چالش های پیش
رو برای مسابقه با آلودگی هوای تهران به فرهنگ استفاده از انرژی و سوخت در
کشور اشاره کرد و گفت: در اینجا هم مردم و هم مسئولان هر دو مقصرند. آماری
را مشاهده می کردم تقریبا به ازای هر نفر حدود ۳۱۰ لیتر مصرف بنزین داشتیم بر
اساس همین آمار به ازای هر ده هزار نفر از جمعیت ایران ۱۱۰ یا ۱۱۵ خودرو
داریم. این در شرایطی هست که در ۲۸ کشور اروپایی با ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت
سرانه مصرف بنزین حدود ۲۶۰ لیتر هست آن هم در شرایی که به ازای هر هزار نفر
۴۵۰ خودرو دارند. آنها چند برابر ما خودرو دارند ولی بنزین کمتری نسبت به
ما مصرف می کنند و این نشان می دهد فرهنگ مصرف ما دچار اشکالاتی هست.
تهران در ادامه اینکه فرهنگ مدیریت فرابخشی و هماهنگی در نظام مدیریتی و
برنامه ریزی کشور وجود ندارد انتقاد کرد و گفت: من بارها گفته ام که
بالاخره باید مشخص باشد که چه کسی مسئول مدیریت کاهش آلودگی هوای تهران
هست.
همه دستگاه ها را جمع کنیم و به یک دستگاه بدهیم من با تمرکز گرایی مخالفم
اما مساله این هست که در کشور ما فرهنگ کار فرابخشی و هماهنگی وجود ندارد.
به فعالیت کمپین آسمان آبی و خط سفید هم اشاره کرد و گفت: اگر شعار آسمان
آبی، زمین پاک را در سطح منظقه دیده اید به این موضوع توجه کنید که کمپینی که
فعال شده این هدف را دنبال می کند که اجرای قانون را در تهران به فرهنگ
تبدیل کند. اگر ما می گوییم که بین خطوط سفید حرکت کنید به این دلیل هست که
راندگی با احترام به قانون و توجه به حرکت بین خطوط موجب کاهش ترافیک و به
دنبال آن کاهش آلودگی هوا می شود.
وقتی بین خطوط رانندگی میکنید در واقع جانتان را نجات می دهید نه به خاطر
اینکه تصادف نمی کنید به خاطر اینکه هوا را کمتر آلوده می کنید. همین چند
دقیقه پیش گفته شد که در تهران روی ۸ تن ذرات معلق تولید می شود اجازه
بدهید من هم بگویم که در همان روزی که ۸ تن ذرات معلق تولید می شود در همان
روز هم در همین منظقه ۸ هزار تن زباله تولید می شود. آن ۸ تن ذرات معلق هوا
را آلوده می کند و این ۸ هزار تن زباله زمین و خاک را . آیا شهری که هم
هوایش آلوده هست هم خاکش و آبش از دست نرفته هست؟ با ادامه این وضع چه چیزی
از آن باقی می ماند؟
خواست تا به شعار آسمان آبی، زمین پاک توجه کنند، او گفت: بحث جدی ما برای
کاهش آلودگی هوا اصلاح فرهنگ ترافیک هست. ما برای توجه شهروندان به خطوط
سفید زیرساخت ها را اصلاح کردیم. از اردیبهشت ماه امسال همکاران ما در حال
رفع اشکال از خط کشی های تهارن بودند. خودمان هم می دانیم که اشکالاتی هم
داشتیم. جاهایی بود که اگر فرد خط سفید را می گرفت و جلو می رفت میخورد به
جدول یا می رفت می رسید به تیر چراغ برق، یا مواردی بود که راننده بین
خطوط رانندگی می کرد اما ناگهان خطوط تمام می شدند! امروز ما همه اشکالات
را اصلاح کردیم. از اردیبشهت ماه همکاران ما زحمت زیادی کشیدند هر جا خطوط
اصلاح شده و پیاده راه ها اصلاح شده هست. شهردار تهران گفت: در مواردی که
این اصلاحات خط کشی ها انجام و استانداردها اعمال شده اتفاق مهمی افتاده و
آن اینکه بررسی های ما نشان می دهد ۷۰ درصد مردم بدون اینکه به آنها تذکر
بدهیم قانون را رعایت کردند و این نشان میدهد. همکاری دقیق مسئولان و مردم
با هم به نتیجه منجر می شود. ارتقای فرهنگ ترافیک هم در زمان ما صرفه جویی
می کند و هم به اقتصاد ما کمک می کند و هم به جان ما. تاکید می کنم جان ما
نجات پیدا می کند نه از باب تصادف بلکه به خاطر اینکه هوای سالم تری را
تنفس می کنم و در منظقه سالم آرامش بیشتری برای زندگی داریم.
در انتهای حرف هایش تاکید کرد که شهرداری تهران برای کاهش آلودگی هوای
تهران سیاست توسعه حمل و نقل عمومی و مترو را پیش می برد. او ادامه داد: ۶
سال متوالی هست بودحه شهردای تهران متمرکز بر حمل و نقل عمومی هست. زمان
متوسط ساخت مترو در تهران از ۲٫۵ کیلومتر به ۲۲ کیلومتر در سال رسیده هست.
در کشورهای پیشرفته هم با این سرعت ساخت مترو سنگین در زیر زمین اتفاق نمی
افتد. من بارها گفته ام که در حوزه حمل و نقل عمومی شهرداری تنهاست و واقعا
هم تنهاست ولی ما به خاطر بحث آلودگی هوا چون باورمان توسعه حمل و نقل
عمومی هست این راه را ادامه می دهیم و از الان تا سه سال دیگر یعنی از سال
۹۳ تا ۹۵ مترو را به اندازه تاریخ گذشته مترو در تهران توسعه خواهیم داد و
برنامه ما این هست که هفت خط مترو را تا پایان سال ۹۵ به اتمام برسانیم.
[ادامه مطالب را در اینجا بخوانید …]
پاسخ سوال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴ / کدام گزینه در کاهش ترافیک موثر هست؟
بدون دیدگاه