معیارها مدرسه مناسب برای فرزندانمان
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب جدید
معیارها مدرسه مناسب برای فرزندانمان
معیارها مدرسه مناسب برای فرزندانمان
رای بعضیها بیشتر شبیه یک مسابقه دو هست؛ آن هم دوی استقامت. همان که باید حسابی خودت را آماده کرده باشی. همان که باید بدوی و خسته نشوی. همان که خیلیها به خط پایانش نمیرسند و آن هایی هم که از خط پایان عبور میکنند، حسابی از نا و نفس افتادهاند. مقصود از این شبه مسابقه، همان ماجرای قدیمی انتخاب بهترین مدرسه و ثبتاسم دانشآموز هست.
همان که با تعطیلی مدرسهها آغاز میشود و پدر و مادرها باید در کنار هزار و یک کار دیگر، از صبح تا شب بدوند و بگردند و تلاش کنند تا یک مدرسه مناسب و باب میل خود و جیبشان ـ البته از دیدن خودشان ـ بیابند و تازه وقتی مدرسه پیدا شد، باید آن دویدن اساسی ـ مانند صد متر آخر مسابقه ـ را شروع کنند تا با صد اما و اگر و ممکن است، فرزند دلبندشان را در آن مدرسه خوشنام و نشان، ثبتاسم کنند.
معیارها متفاوت هست
بعضیها فقط میخواهند مدرسه نزدیک به خانهشان باشد و موضوع دیگری برایشان مطرح نیست، اما گروهی هم هستند که تا از چند و چون فعالیتهای آموزشی و تربیتی معلمها و مربیان سر درنیاورند، دلشان آرام نمیگیرد. برخی هم به امکانات و فضای مناسب آموزشی توجه بیشتری نشان میدهند و گروهی از والدین ترجیح میدهند مدرسهای را برای ثبتاسم انتخاب کنند که خیلی به دانشآموزان سخت نگیرد.
بنابراین باید گفت معیارهای انتخاب مدرسه خوب، بسیار متفاوت هست و موردی که از نظر برخی مثبت به حساب میآید، برای گروهی دیگر امتیازی منفی تلقی میشود.
دکتر پروین ناظمی، روانشناس با اشاره به این موضوع، میگوید: معیارهای انتخاب مدرسه، در مقاطع تحصیلی مختلف با یکدیگر تفاوت دارد و والدین باید با توجه به نیازهای کودک و نوجوان، بهترین مدرسه را انتخاب کنند.
این روانشناس توضیح میدهد:
در دوره دبستان یکی از مهمترین معیارها برای انتخاب مدرسه، فضایی هست که در اختیار دانشآموزان قرار میگیرد تا آن ها بتوانند آزادی عمل، تحرک و جنبوجوش کافی داشته باشند. بنابراین مهم هست به این موضوع هم توجه داشته باشیم که دانشآموزان دبستانی باید زنگ ورزش یا تفریح، فضا و امکانات مناسبی در اختیار داشته باشند. علاوه بر این، معلم کلاس اول دبستان نیز نقش بسیار مهمی در ادامه فعالیتهای آموزشی کودک دارد و میتواند انگیزه ادامه تحصیل را در وجود او شکل دهد یا به آن ضربه بزند.
محمد الهی نیز با تأکید بر نقش معلم پایه اول، یادآور میشود: نقش معلم در سال اول دبستان بسیار مهم هست، زیرا اگر دانشآموز در این سال، معلم خوبی داشته باشد جذب درس و مدرسه خواهد شد و حتی تا پایان دوره تحصیلش هم او را به یاد خواهد داشت.
او معتقد هست در مقاطع بالاتر، به تدریج کادر اداری و مدیریتی مدرسه اهمیت بیشتری پیدا میکند، زیرا اگر بهترین معلمها و دبیران در مدرسهای حضور داشته باشند که مدیریت خوب و یکپارچهای ندارد، روند آموزشی و تربیتی دانشآموز دچار آسیب خواهد شد، اما مدیریت قوی میتواند یک کادر معمولی را هم با برنامهریزی و هماهنگی به خوبی پیش ببرد و نتایج خوبی برجای گذارد.
دکتر ناظمی درخصوص معیارهای والدین میافزاید: یکی دیگر از نکات مهم انتخاب مدرسه مناسب در دوره دبستان، نزدیک بودن مدرسه به خانه هست. زیرا کودکان در سالهای نخست تحصیل توانایی بیدار شدن صبح خیلی زود را ندارند و در مسیر طولانی خانه تا مدرسه خسته و دلزده میشوند.
والدین باید با توجه به نیازهای کودک و نوجوان، بهترین مدرسه را انتخاب کنند
با وجود این، بسیاری از پدر و مادرها به اشتباه تصور میکنند اگر فرزندشان به مدرسه خوبی برود که تا خانهشان فاصله زیادی دارد، بهتر هست، اما چنین شیوهای از نظر کارشناسان توصیه نمیشود.
این روانشناس به دانشآموزانی اشاره میکند که دوره دبستان را پشتسر گذاشتهاند و میخواهند وارد مقاطع بالاتر شوند و میگوید: در این سنین هدایت و پرورش روحی، روانی و اخلاقی دانشآموزان اهمیت بیشتری پیدا میکند و با توجه به اینکه آن ها در سنین بلوغ هستند، پایه رفتارهای صحیح، عزت نفس و اعتماد به نفسشان در همین دوره شکل میگیرد. بنابراین نحوه برخورد مسئولان مدرسه و شرایطی که برای دانشآموزان ایجاد میشود در این باره بسیار مهم هست.
از طرفی، پدر و مادرهایی که میخواهند فرزندشان را ثبتاسم کنند معمولا شناخت دقیق و درستی از کادر اداری و معلمهای مدرسه ندارند و به همین دلیل ممکن هست فقط با تماشا فضا و ساختمان، حیاط و امکانات فیزیکی مدرسه در این مورد تصمیم بگیرند.
الهی با اشاره به این موضوع، میگوید: اگر پدر و مادرها بخواهند کمی تخصصیتر در این باره تصمیمگیری کنند، میتوانند با والدین کسانی که در همان مدرسه درس خوانده یا میخوانند، صحبت کرده و نظر آن ها را جویا شوند تا بتوانند درخصوص وضع علمی و رفتار معلمها و کادر اداری اطلاعات به نسبت درستی به دست آورند.
این کارشناس آموزشی بر این باور هست که نوع رفتار، سابقه، مهارت و تجربه کادر ادرای و مدیریتی مدرسه اهمیت زیادی دارد. اولیای دانشآموزانی که از مقطعی به مقطع بالاتر میروند نیز به گفته وی، معمولا از کادر مدرسه قبلیشان مشورت میگیرند و براساس نظر آن ها که مورد اعتمادشان هستند، تصمیمگیری میکنند.
آموزش و پرورش در کنار هم
این روزها در بیشتر مدارس، تأکید و توجه زیادی به موضوع آموزش فشرده و سنگین درسی میشود و بسیاری از والدین هم طرفدار چنین برنامههایی هستند. در صورتیکه به گفته دکتر ناظمی، تمام این برنامهها باید براساس شرایط روحی دانشآموز و تواناییهایش طراحی شود تا او را خسته و دلزده نکند. یادمان باشد چنین برنامههای سنگین و سختی، انگیزه درس خواندن را از دانشآموزان و به خصوص دبستانیها میگیرد.
معیارها مدرسه مناسب برای فرزندانمان
تهیه و گردآوری:پورتال ۱
لطفا نظرات خود را درباره معیارها مدرسه مناسب برای فرزندانمان با ما در میان بگذارید
بدون دیدگاه