مرگ زودرس تالاب انزلی

مرگ زودرس تالاب انزلی

گیل مشاهده: انتقال رسوبات از طریق رودخانه‌های ورودی به تالاب و ته‌نشینی مواد معلق در آن موجب کاهش عمر طبیعی تالاب انزلی و مرگ زودرس آن شده هست.
تالاب انزلی از جمله مناظر آبی زیبایی هست که در سواحل جنوبی دریای خزر و گیلان واقع شده و تا چند دهه قبل بالغ بر ۱۸۰ تا ۲۰۰ کیلومتر مربع وسعت داشت که با توجه به عدم تعیین حریم تالاب برآورد دقیقی از وسعت فعلی آن در دسترس نیست.

اکنون بخش‌هایی از این پهنه آبی محل زمستان‌گذرانی گروهی از پرندگان مهاجری هست که از مناطق سردسیر سیبری و دیگر مناطق به تالاب انزلی مهاجرت می‌کنند.

تالاب‌ها به عنوان شاهکار خلقت آفرینش دارای جایگاه ویژه‌ و ظرفیت‌های منحصربه‌فرد و ناشناخته‌ای هستند و می‌توان به وجود گیاهان و موجودات مختلف آبزی آن به عنوان پالایشگاه طبیعی اشاره کرد.

تالاب انزلی با دارا بودن مناظر نادر و بدیع موجود در آن همواره جاذبه خاصی برای علاقمندان طبیعت فراهم کرده هست.

جلوگیری از ورود رسوبات معلق و جلوگیری از ته‌نشین شدن رسوبات در اسکله بندرانزلی و امکان بهره‌گیری از رسوبات ته‌نشین شده در صنایع مختلف نمونه‌های دیگر از کارکرد تالاب انزلی هست.

هر ساله مقادیر قابل توجهی از فاضلاب خانگی شهرستان‌های رشت،انزلی، صومعه‌سرا، فومن و ماسال وارد تالاب می‌شود و یکی از آلوده‌ترین رودخانه‌های منتهی به تالاب انزلی رودخانه پیربازار هست که علاوه بر رسوبات حوضه جنوب گیلان و فاضلاب‌های صنعتی، فاضلاب شهرستان رشت را به این پهنه طبیعی وارد می‌کند.

رودخانه زرجوب رشت آلوده‌ترین رودخانه جهان هست که در مسیر حرکت به تالاب پذیرای فاضلاب تعداد زیادی واحد صنعتی و کارخانه‌های متعدد و پساب‌های اراضی کشاورزی هست.

شکار بی‌رویه برای تامین غذایی و گذران اقتصادی که منجر به کاهش جمعیت گونه‌های وابسته به تالاب می‌شود و مشخص نبودن حریم تالاب و… از جمله عوامل تهدید کننده تالاب انزلی هست.

گیاه آزولا به دلیل عدم مدیریت صحیح در بهره‌برداری از آن تبدیل به معضلی برای تالاب انزلی و حاشیه آن شده در حالی که یکی از بهترین منابع غذایی برای دام و طیور هست.

مرگ زودرس تالاب انزلی

کار‌شناس ارشد خاک و پی، درباره تالاب انزلی اظهار کرد: احداث تله‌های رسوب‌گیر در موقعیت‌های مناسب برای کنترل سریع رسوبات ورودی تالاب، بازگشایی آبراهه‌های مسدود شده و احیای رگ‌های حیاتی تالاب از جمله راهکار بهبود شرایط تالاب هست.

محمدباقر ابراهیمی رعایت حق‌آبه زیست‌محیطی تالاب و تامین حداقل آب مورد نیاز آن را از دیگر راهکار بهبود تالاب عنوان کرد و گفت: کنترل مصرف سموم و کودهای شیمیایی در اراضی بالادست تالاب تاثیرگذار هست.

وی اجرای طرح‌های آبخیزداری در سطح حوضه آبریز و کنترل رسوبات در سطح حوضه، اجرای طرح‌های مهندسی رودخانه در بازه‌های ناسبامان از رودخانه‌های منتهی به تالاب برای کنترل رسوبات رودخانه‌ای و مهار سیلاب را از اقدام‌های بلند مدت ذکر کرد.

این کار‌شناس ارشد خاک و پی، تصریح کرد: تجربه تلخ تاریخ چند دهه گذشته موید این نکته هست که هر‌گاه اقدامی برای احیای تالاب انزلی انجام شود بلافاصله به بهانه ضرورت مطالعات جامع عملیات مذکور تعطیل می‌شود.

وی تداوم اجرای طرح پروژه احیای تالاب را امری مهم دانست و خاطرنشان کرد: اکنون بیش از یک‌میلیارد تن گل و لای ناشی از رسوبات حاصل ده‌ها سال شست‌وشوی، ۳ هزار و ۷۰۰ کیلومتر به خاک حوضه‌های آبریز و ۱۱ رودخانه منتهی به آن در تالاب انزلی ته‌نشین شده هست.

ابراهیمی یادآور شد: تا چند دهه گذشته متوسط عمق تالاب انزلی چندین متر بود اما اکنون با ته‌نشین شدن رسوبات عمق آن به کمتر از دو متر رسیده هست.

وی انتقال مواد رسوباتی از طریق رودخانه‌های ورودی به تالاب و ته‌نشینی مواد معلق در آن را از دلایل کاهش عمر طبیعی تالاب انزلی و مرگ زودرس آن دانست.

این مسئول متذکر شد: رسوبات حوضه آبخیز تالاب انزلی به طور فزاینده‌ای در حال افزایش بوده و به دلیل ضعف عملیات آبخیزداری و تخریب بیش از اندازه جنگل و مراتع حوضه آن، سالانه ۵۸۵ هزار تن خاک به صورت رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود.

وی تداوم وضعیت ورود مواد رسوبات به تالاب و حاشیه آن را موجب کوچک‌ترین تالاب زیبا و بین‌المللی انزلی عنوان کرد.

(۰)(۰)

نوشته مرگ زودرس تالاب انزلی اولین بار در پایگاه تفریحی گیل مشاهده پدیدار شد.

مرگ زودرس تالاب انزلی

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره مرگ زودرس تالاب انزلی با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا