مدگرایی یا خود باختگی؟!

مدگرایی یا خود باختگی؟!

مدگرایی یا خود باختگی؟!

پیامبر گرامی اسلام(ص) فرموده می باشد:«کسی که خود را به قومی شبیه کند، پس از زمره آن قوم به حساب می‌آید» برای مثال، اگر فردی ناآگاهانه از مدی که نماد«شیطان پرستی» می باشد، استفاده کند در صورتی که بیننده بدون پرس و جو، او را یک « شیطان پرست» بپندارد، در اینجا آن‌که سزاوار سرزنش می باشد، فرد مدگرا می باشد، نه بیننده؛
یکی از نیازهایی که به شکل مستقیم با سن جوانی ارتباط دارد که هیچ گریزی از آن نیست، نیاز به آراستگی می باشد به‌طوری که کلیه جامعه‌شناسان و روانشناسان براین باورند که جوانان در سن خاصی نیاز به پوشیدن انواع خاصی از لباس و آرایش مو دارند تا بتوانند خودنمایی کنند و از طرفی لباس‌هایی که می‌پوشند دارای رنگ‌های شاد و جذاب باشد.مد

ما جوانانی را تماشا می‌کنیم که به شدت مدگرا هستند به طوری که هر لباسی که مد می‌شود، تا آن را نخرند آرام و قرار ندارند و وقتی که خریدند، بی‌صبرانه منتظر موقعیتی هستند که آن لباس را بپوشند و دیگران آنها را ببینند.

این افراد وقتی وسایل خانه و مدل مو وآرایش صورت بخصوص لباسشان، مطابق مد باشد احساس خوبی می‌کنند و اگر به دلایلی نتوانند از مد برخوردار شوند احساس غمگینی می‌کنند یا حتی ممکن می باشد احساس بدبختی کنند و آنها حاضرند به هر ترفندی که ممکن می باشد حتی با دعوا و مرافعه پول تهیه کنند، بعد به سراغ لباس و کفش و هرچیز دیگری که مطابق مد تولید شده بروند و اگر چنانچه به فعالیت اقتصادی‌ای مشغول هستند نتیجه کلیه فعالیت‌های خود را صرف این امر کنند.
 
توجه بیش اندازه به مد سبب می‌شود آنها نتوانند در بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنند. اما زمانی، این مسئله نگران کننده می‌شود و حتی در بسیاری از موارد شکل بیماری به خود می‌گیرد که فرد از حالت عادی خارج شده و تمام فکر و ذهنش را به خود معطوف کند به‌نحوی که در بسیاری از مواقع باعث بروز انواع بیماری و ناهنجاری می‌شود.

 برای مثال کسانی که بیش از اندازه به زیبایی خود اهمیت می‌دهند یا دچار اعتماد به نفس کاذب می‌شوند یا اینکه اعتماد به نفس خود را به شکل کامل از دست می‌دهند که هر دوی این حالات می‌تواند خطرناک باشد و عموما در خانواده به اندازه کافی توجه و محبت دریافت نکرده‌اند و اگر در محیط خانواده با بی‌توجهی اعضا مخصوصا والدین رو به رو شوند بدیهی می باشد که سعی خواهند کرد تا این حس طبیعی تمایل به تایید و تحسین را به نوعی ارضا کنند.
 
وقتی فردی از عزت نفس پایینی برخوردار باشد حاضر می باشد به هر نوع ممکن از وجودش استفاده نماید تا به اهداف کوچک و بزرگش دست یابد. وقتی فردی وجود روحی و معنوی و حتی در مواردی آگاهی هم ندارد ساده‌ترین راه را برای ارائه به منظور جلب توجه، حتی از راه منفی طی می‌کند.

حال چرا و چگونه بعضی از جوانان بسیار مدپرست می‌شوند؟

دلایلی که باعث می‌شود فرد از مد پیروی کند عبارت می باشد از:

تنوع طلبی و نوگرایی: استقلال طلبی، تنوع دوستی، هیجان خواهی و نوگرایی از جمله ویژگی‌های دوران جوانی می باشد. البته در سن نوجوانی نیز داشتن تمایل نوگرایی و امروزی شدن باعث می‌شود که فرد از هنجارهای پیشین خود فاصله بگیرد و به هویتی متفاوت از دیگران دست پیدا کند. پس افرادی که میل به تازه جویی و تازه خواهی دارند از مد پیروی می‌کنند. اگر این میل در آنها خیلی زیاد باشد آنان به دنبال مدهای عجیب و غریب می‌روند چرا که برای آنها فقط متفاوت بودن مطروح می باشد نه زیبایی.

مدگرایی و همانند سازی: همانند سازی فرایندی ناهشیار می باشد که فرد، طی آن ویژگی‌ فرد دیگری را برای خود سرمشق قرار می‌دهد و با تقلید از نگرش‌ها و ویژگی‌ رفتاری وی احساس می‌کند که مقداری از قدرت و کفایت او را نیز به دست آورده می باشد. همانند سازی می‌تواند با شخصیت‌های معروف گذشته، هنرپیشه‌های سینما، نوازندگان و آواز خوانان و یا گروه‌های مختلفی مانند«هیپی»‌ها باشد و فرد، خود را از نظر ظاهری شبیه آنها ساخته، در شیوه لباس پوشیدن و طرز رفتار با آنان همانند سازی کند.

مد

مسابقه و چشم و همچشمی با دیگران: انگیزه مسابقه وچشم و همچشمی با دیگران، از دیگر عوامل پیروی از مد در بین جوانان و نوجوانان محسوب می‌شود.مدگرایی و التزام ناشی از دوستی: یکی از عوامل پیروی از مد این می باشد که جوانان و نوجوانان برای اینکه مورد تمسخر و تحقیردوستان قرار نگیرند از مدهای رایج پیروی می‌کنند.

مدگرایی و جلب توجه دیگران: افرادی هستند که با تعویض و تغییر دادن هر روزه لباس و آرایش خود وخریدن لباس‌های گرانقیمت ومد روز، درصدد جلب توجه دیگران برمی‌آیند.

مدگرایی و تشخص طلبی: برتری جویی و تشخص طلبی از دیگر عوامل پیدایش مد در بین جوانان می باشد. افرادی که خود را برتر از دیگران و مربوط به قشر مرفه جامعه می‌دانند، سعی می‌کنند این برتری را درگویش، لباس پوشیدن، محیط آرایی و سبک آرایش و زیور آلات خود نشان دهند و لذا مدهای جدید را مطرح می‌کنند.

جنبه روانی و مدگرایی: کمبود محبت، تزلزل شخصیت و هویت یابی و تبلیغات رسانه‌ای از علل گرایش به مد می‌باشد. گسترش وسایل ارتباط جمعی بویژه ماهواره و فناوری‌های جدید رایانه‌ای باعث شده که جوانان با جوامع و فرهنگ‌های گوناگون ارتباط برقرار کنند. در نتیجه باعث تقلید کورکورانه آنها از ظواهر، آن‌هم در حد افراطی شود و همچنین باعث شده تا جوانان و نوجوانان به رفتارها و هنجارهای متضاد با ارزش‌های اعتقادی و باورهای درونی خویش رو آورند. این خطرناکترین حالت مدگرایی می باشد و جامعه را از درون تهی می‌کند و در واقع عقیده‌ اسلامی جوانان و نوجوانان را ربوده و جوانان را در اختیار غرب می‌گذارد.
علاوه بر این یکی از نتایج مستقیم روی آوردن به مد و وابسته شدن به آن گرایش به تجمل‌گرایی می باشد. این تجمل‌گرایی نیز در اقتصاد کشورها تاثیرات مخربی خواهد داشت. یکی از بهترین راه‌هایی که می‌توان مدپرستی را در حد تعادل نگه داشت، داشتن روش تربیتی مناسب در خانواده و مدرسه می باشد. برای داشتن جوانانی شاد، توانا، بالنده، با اعتماد به نفس و مهم‌تر از همه با ایمان باید از همان ابتدای کودکی شروع کنید. فردا دیر می باشد.
همچنین والدین سعی کنند دانش‌آموزان و دانشجویان را وارد بازار کار کنند تا راه به دست آوردن پول را یاد بگیرند و بدانند درآمد خود را درست خرج کنند، از این طریق آنها مسئولیت‌پذیر می‌شوند و دیگر فقط مصرف کننده نیستند و به موجودی متعادل از نظر تولید ومصرف تبدیل می‌شوند. پس پدر ومادرها هشیار باشید!درنهایت باید این نکته مهم را فراموش نکنید که دست اندرکاران مد و برنامه‌های ماهواره طبق اصول سودجویانه خود درصدد شستشوی مغزی شما و شکل دادن به برنامه‌ ذهنی شما هستند.
 
این باعث می‌شود که شما قدرت خلاقیت و هویت خود را از دست بدهید. در حالی که شما با فردیت خاص خودتان آفریده شده‌اید و باید مطابق توانمندی‌ها و نیازهای خودتان شکل بگیرید و رفتار کنید. پس اگر از ماهواره، تلویزیون، مجله وسایر وسایل ارتباط جمعی استفاده می‌کنید هشیارانه به همه چیز دیدن کنید و اجازه ندهید ذهنتان اسیر مد شود. و باید سعی کنید که فقط مصرف کننده محصولات غرب نباشید و تلاش کنید که از خود موجودی متفکر و تولید کننده بسازید . در ضمن از مواهب مد و فناوری هم بهره‌مند شوید.

نوشته مدگرایی یا خود باختگی؟! اولین بار در تفريح۲۴ پدیدار شد.

مدگرایی یا خود باختگی؟!

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره مدگرایی یا خود باختگی؟! با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا