ماجرای بازگشت یک نمایش پس از قهر کارگردان / نعیمی: برای تماشاگر ارزش کیهانی قائلیم

مطالب جدید

ماجرای بازگشت یک نمایش پس از قهر کارگردان / نعیمی: برای تماشاگر ارزش کیهانی قائلیم

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه ماجرای بازگشت یک نمایش پس از قهر کارگردان / نعیمی: برای تماشاگر ارزش کیهانی قائلیم را ببینید.

شیوا جمالی: تنها پنج شب از اجرای نمایش «ترور» گذشته بود که حمیدرضا نعیمی، کارگردان این نمایش، در پایان اجرای شب پنجم روی سن آمد و از تعطیلی نمایش ترور به دلیل ضعف مدیریتی تئاتر منظقه خبر داد. این اقدام کارگردان «ترور» مسئولان تئاتر منظقه در قالب یک اطلاعیه را به دنبال داشت. در این اطلاعیه کارگردان «ترور» به حاشیه‌سازی و ایجاد فضای منفی با وجود همکاری کلیه عوامل فنی و امکانات و تجهیزات تئاتر منظقه متهم شد و تغییر مکان پیشانی اصلی سالن برای نمایش «ترور»، علت اصلی خسارت دیدن سالن اصلی تعبیر شد. بعد از شعله‌ور شدن اختلافات حمیدرضا نعیمی و مسئولان تئاترشهر، حسین پاکدل و امیر دژاکام و عده‌ای از اهالی تئاتر، به این حواشی واکنش نشان دادند و طرفین را به گفت‌وگو و خویشتنداری دعوت کردند. بعد از گذشت کمتر از یک هفته از توقف نمایش «ترور»، حمیدرضا نعیمی از ادامه اجرای نمایش، از پنج‌شنبه ۱۲ آذر، در تئاتر منظقه خبر داد. در گفتگو با کارگردان نمایش ترور از او در مورد حواشی به وجود آمده و چگونگی از سرگیری نمایشش پرسیدیم.

چه اتفاقاتی افتاد که اجرای نمایش ترور متوقف شد؟

یک پروژه بزرگ مثل نمایش «ترور» به اندازه یک فیلم سینمایی بسیار بزرگ نیاز به سرمایه، نیروی انسانی و کار داشت که خوشبختانه ما در طول ۹۰ روز تمرین و چند ماه پیش تولید از پس آن برآمدیم. از زمانی که کار به مرحله آماده‌سازی برای اجرا در خود تالار اصلی رسید، قطعا می‌دانستیم که با کاستی و نقص‌هایی که تالار اصلی دارد، مشکلات عدیده‌ای خواهیم داشت. با تمام تلاش‌ها و خدماتی که بعضی از پرسنل خدوم تالار اصلی، تحت مدیریت فنی آقای حسین طاهربخش انجام دادند، ما با کاستی‌های زیادی هم از سوی نور و صدا و هم از سوی امکانات فنی و ماشینری و مبحث مهم‌تر و فاجعه سالن اصلی، یعنی اکوستیک سالن اصلی، باید دست و پنجه نرم می‌کردیم. اکثر پروژوکتورهای سالن اصلی همه مستعمل و از کار افتاده‌اند. صدا پخش مناسبی ندارد. 

گروه و شخص من تا حد ممکن به اندازه هزینه‌کرد ۶۰ تا ۷۰ میلیون تومان در جهت رفع این نواقص هزینه کردیم. برای مبحث صدا با شرکتی از بیرون قرارداد بستیم که تا حدی توانستیم صدا را بهبود ببخشیم. از طریق طراحی کارآمد و حرفه‌ای آقای رضا مهدی‌زاده، توانستیم بخشی از اشکالات جدی را رفع کنیم. قطعا کار من فقط کارگردانی هنری نبود، شرکت در امر بازسازی سالن هم بود. من به جد از تمام نیروهای تئاترشهر خواستم همه صندلی‌ها، درها و لولاهای خراب تئاترشهر را تعمیر کنند و وضعیت نظافت سالن اصلی را مدنظر قرار دهند و خیلی کارهای دیگر.

با توجه به وضعیت نا‌به‌سامان یکی دو سال اخیر تئاتر منظقه، این همه فشار هم برای ما، هم برای مسئولان تئاتر منظقه کشنده بود. همه این مسائل درگیری‌ها و تنش‌هایی را به وجود آورد که می‌توان آن را به اختلاف درون خانوادگی تعبیر کرد. خوشبختانه همه چیز ختم به خیر شد. اگر کمی و کاستی از سمت تئاتر منظقه بود و اگر دلخوری و نگرانی از سمت ما بود، همه چیز در دو جلسه بین ما و مدیران و اعضا و کادر فنی تئاتر منظقه حل و فصل شد. همان‌طور که مدیریت مجموعه تئاتر منظقه از اشکالات موجود در تئاترشهر و اشکالات موجود در حوزه مدیریتی‌شان از من و گروه عذرخواهی کردند، من نیز به خاطر رفتاری که از سر عصبانیت نشان دادم، از تک‌ تک آن‌ها عذرخواهی کردم. مبحث پیچیده‌ایی نبود. همه چیز باید به نفع تئاتر و تماشاگر ختم می‌شد. ضمن اینکه وساطت بزرگانی مثل ایرج راد، حسین پاکدل،‌ امیر دژاکام، بهزاد فراهانی، شهرام کرمی، مهدی شفیعی و پیمان شریعتی و دیگران را نمی‌توانستیم نادیده بگیریم. خوشبختانه نمایش ترور با قدرت هر چه تمام‌تر از پنج‌شنبه ۱۲ آذر اجرای خود را از سر خواهد گرفت.

برای از سرگیری نمایش آیا تئاتر منظقه کاستی‌های مدنظر شما را رفع کرد یا شما از خواسته‌هایتان دست کشیدید؟ این همگرایی چطور حاصل شد؟

از روز اول همه چیز با همان میزان کیفیتی که انتظار داشتم، در اختیارم بود. برای بهتر شدن کارها کمی دلخوری پیش آمد که در نهایت حل شد.

برخی گفته‌اند شما با ایجاد جنجال قصد دارید به فروش نمایش‌تان کمک کنید. در این مورد چه نظری دارید؟

تمام نمایش‌هایی که تا به حال به‌صحنه برده‌ام، جزو پرمخاطب‌ترین نمایش‌های سالن‌هایی بوده که در آن‌ها اجرا داشته‌ایم؛ چه در سالن‌های کوچک و چه در سالن‌های بزرگ.

سخت‌ترین نمایش من «فاوست» در تالار وحدت بود. این نمایش در ایام ماه مبارک رمضان و همزمان با جام جهانی فوتبال و جام جهانی والیبال، روی صحنه رفت. در حالی که همه بزرگان عرصه تئاتر می‌دانند که یک تئاتر به ۴۵ شب اجرا نیاز دارد تا به تماشاگران معرفی شود اما این نمایش با همه موانع و سختی‌ها در طی ۲۰ شب اجرا توانست هر شب جمعیتی بیش از ۵۵۰ نفر را به سالن بکشاند.

نمایش سقراط با آمار بیش از ۸۰ هزار تماشاگر، یکی از پرافتخارترین تئاترهای تاریخ ایران است.

نمایش «ترور» هم تا پیش از این درگیری، نه تنها تمام صندلی‌ها هر شب پر می‌شد، بلکه در کنار سالن هم صندلی می‌گذاشتند. با افتخار اعلام می‌کنم که تماشاگران تئاتر، با اعتماد کامل به دیدن یک نمایش از گروه «شایا» می‌آیند. این بدین معنا نیست که همه از دیدن نمایش راضی هستند، اما همه می‌دانند که گروه «شایا» برای مخاطب خود ارزش کیهانی قائل است و خود را بدهکار تماشاگر می‌داند نه طلبکار.

۵۷۲۴۸

نوشته شده توسط : kotoleha در موضوع : فرهنگ و هنر

با فالو کردن ما در شبکه اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی، از جوایز و قرعه کشی های ما که فقط از طریق شبکه های اجتماعی اعلام میشود مطلع شوید.

http://www.khabaronline.ir/detail/483314

=============================================

مطالب مشابه

ماجرای بازگشت یک نمایش پس از قهر کارگردان / نعیمی: برای تماشاگر ارزش کیهانی قائلیم

لطفا نظر خود را درباره ماجرای بازگشت یک نمایش پس از قهر کارگردان / نعیمی: برای تماشاگر ارزش کیهانی قائلیم با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا