علت فوت بیت ا… عباسپور مصرف مکمل های بدنسازی بود؟

علت فوت بیت ا… عباسپور مصرف مکمل های بدنسازی بود؟

فوت بیت ا… عباسپور

آیا بیت ا... عباسپور بر اثر مصرف مکمل‌های بدنسازی دچار واسکولیت شد؟

عباسپور که مدت‌ها به دلیل بیماری التهاب رگ یا واسکولیت در بیمارستان آتیه بستری بود در ساعت ۲۳:۱۵ شامگاه سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ بر اثر این عارضه درگذشت.

علت فوت بیت ا… عباسپور: واسکولیت

شامگاه سه‌شنبه سوم شهریورماه، قهرمان بدنسازی کشورمان بیت‌ا… عباسپور، بعد از مدت‌ها زورآزمایی با بیماری واسکولیت وگنر از پا درآمد و چشم از جهان فروبست. همان موقع که «بیتو» در بستر بیماری بود حرف و حدیث‌هایی درباره ارتباط مکمل‌ها با بیماری‌اش شنیده می‌شد، اما در این چند روز اخیر و بعد از خاکسپاری او حرف و حدیث‌ها قوت گرفته و پای دنیس جیمز آمریکایی، دوست و مربی او نیز لابلای این شایعات به میان آمده هست. می‌گویند او مکمل‌ها را برای «بیتو» می‌فرستاده و حال، سوال این هست که آیا واقعا مکمل‌ها می‌تواند در ابتلا به واسکولیت نقش داشته باشد؟

دکتر معصومه اخلاقی، روماتولوژیست و استادیار مرکز تحقیقات روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران در این گفت‌وگو به این پرسش پاسخ داده هست.

واسکولیت وگنر چه نوع بیماری‌ای هست؟

واسکولیت بیماری التهابی در عروق هست. عروق درگیر ممکن هست شریان و وریدهای بزرگ، عروق متوسط یا ریز باشند. علائم و شدت بیماری هم به نوع عروق درگیر بستگی دارد. التهاب عروق می‌تواند باعث انسداد عروق یا ایسکمی نسجی (نرسیدن خون به نسج عضو) شود، بنابراین با توجه به گستردگی عروق در همه اندام‌ها، شاهد علائم متنوعی در بیماران خواهیم بود. طبقه‌بندی واسکولیت بر اساس اندازه رگ یعنی عروق کوچک، متوسط و بزرگ هست. درگیری در عروق بزرگ، واسکولیت تمپورال( گیجگاهی) یا واسکولیت تاکایاسو اسم می‌گیرد، درگیری در عروق متوسط، واسکولیت پان و درگیری عروق کوچک نیز واسکولیت وگنر اسم می‌گیرد. البته عروق بسیار کوچک هم گاهی درگیر می‌شوند. درگیری در این عروق را به صورت واسکولیت پوستی مشاهده می‌کنیم که نسبت به بقیه انواع واسکولیت کم‌‌خطرتر و کم‌عارضه‌تر هست. واسکولیت‌هایی که عروق متوسط کوچک (وگنر) یا عروق بزرگ(تمپورال) را درگیر می‌کنند، خطرناک‌ترند.

چه افرادی ممکن هست به بیماری واسکولیت مبتلا شوند؟

بسیاری از مواقع علت بیماری ناشناخته هست. بیماری واسکولیت احتمال دارد بدون هیچ علت خاصی بروز کند. این نوع از واسکولیت، اولیه اسم دارد. در بعضی از افراد بیماری‌هایی مانند آرتریت روماتوئید یا بیماری لوپوس باعث التهاب عروق و بروز بیماری واسکولیت می‌شود. به دنبال بعضی از بیماری‌های عفونی ویروسی مانند هپاتیت B و C نیز علائم بیماری واسکولیتی را مشاهده می‌کنیم. این بیماری گاهی هم همراه با بدخیمی‌ها بروز می‌کند.

شیوع این بیماری در جمعیت چگونه هست؟

بروز این بیماری معمولا در افراد مسن رایج‌تر هست ولی در هر سنی و حتی در اطفال نیز دیده می‌شود. به طور کلی واسکولیت‌ها شیوع زیادی در جمعیت ندارند و جزو بیماری‌های نادر طبقه‌بندی می‌شوند، اما بیماری واسکولیت در سال‌های اخیر نسبت به ۱۵-۱۰ سال قبل شیوع بیشتری پیدا کرده هست و تعداد مراجعان با این بیماری را بیشتر در بیمارستان‌ها مشاهده می‌کنیم.

علت چیست؟ آیا این بیماری که در قهرمان پرورش اندام خودمان هم بروز کرد، می‌تواند به مصرف مکمل‌ها ربط داشته باشد؟

یکی از مواردی که احتمال می‌دهیم باعث شیوع این بیماری شده باشد، رواج مصرف انواع داروهاست. در این گروه داروها ممکن هست داروهای مکمل هم وجود داشته باشد؛ به‌خصوص مکمل‌هایی که ورزشکاران استفاده می‌کنند اما باز هم نمی‌توانیم به طور قطع بگوییم صرفا مصرف مکمل باعث بروز این بیماری در فرد شده هست چون هنوز تحقیقات و مطالعات کاملی روی این موضوع صورت نگرفته، اما مساله این هست که ما دقیقا نمی‌دانیم داخل این مکمل‌ها چه ترکیباتی وجود دارد. حتی برخی داروهای لاغری که افراد برای کاهش وزن استفاده می‌کنند هم سوال‌برانگیزند.

چه خطری مبتلایان به واسکولیت را تهدید می‌کند؟

همان‌طور که گفتم، ممکن هست هر رگی در هر جای بدن درگیر شود. اگر عروق درگیر در مکانی غیرحیاتی مثل پوست باشد باعث بروز ضایعاتی روی آن می‌شود ولی اعضایی در بدن مثل مغز، کلیه‌ها، ریه‌ها و… هستند که عملکرد بسیار مهمی دارند و درگیری آنها می‌تواند کشنده باشد. اگر عروق درگیر در کلیه‌ها باشند، باعث نارسایی کلیه خواهد شد و اگر در ریه باشند، باعث خونریزی ریوی و مشکل در تنفس بیمار می‌شود. درگیری در عروق مغز نیز می‌تواند باعث از دست دادن قوای ذهنی، اختلالات حسی -حرکتی در بدن و… ‌شود. پس علائم سبک و سنگینی خواهد داشت. ممکن است آنچه باعث می‌شود واسکولیت را در گروه بیماری‌های خطرناک و صعب‌العلاج قرار دهیم ماهیت بیماری و درگیری اندام‌های حیاتی باشد.

چگونه می‌توان التهاب ایجادشده در عروق را درمان کرد؟ اصلا درمان دارد؟

داروهایی که برای بیماران استفاده می‌شود، داروهای ضدالتهاب استروئیدی و سایتوتوکسیک هستند که برای کنترل بیماری استفاده می‌شوند. جدیدا از داروهای بیولوژیک هم در درمان واسکولیت استفاده می‌شود. تهیه داروهای بیولوژیک بسیار دشوار هست. در حقیقت این داروها ضد عواملی که داخل سلول وجود دارد عمل می‌کنند. این داروها بسیار گران هستند و دسترسی به آنها مشکل هست. هدف از درمان کنترل بیماری هست نه درمان قطعی آن. متاسفانه در خیلی از مواقع این هدف حاصل نمی‌شود و بیماران به دلیل عوارض بیماری و گاهی هم عوارض ناشی از داروهایی که برای درمان استفاده می‌شوند، فوت می‌کنند. به طور کلی طول عمر بیماران به دلیل عوارض بیماری و داروها کمتر می‌شود.

«بیتو» در یک مشاهده

بیت‌ا… عباس‌پور (زاده ۱۳۵۸بیجار – درگذشته ۳شهریور ۱۳۹۴ تهران) سرشناس به بیتو، ورزشکار و مربی در رشته پرورش اندام بود. او برای نخستین‌بار سال۲۰۱۳میلادی با اسم کشور ایران وارد مسابقات مستر المپیا شد. عباسپور در روز سوم شهریور، درحالی ‌که شرایط برای انتقال او به خارج از ایران برای درمان بیماری‌اش مهیا بود، به دلیل وخامت حالش به کما رفت و ساعتی بعد از آن درگذشت. عباس‌پور در ۲ سالگی همراه خانواده‌اش از بیجار به ماهدشت کرج مهاجرت کرد. او نخست ورزش فوتبال را در سطح آموزشگاهی دنبال می‌کرد و کنار آن به ورزش یوگا نیز می‌پرداخت. اما به دلیل آسیب‌دیدگی در مسابقه‌های فوتبال مدتی تلاش کرد با وزنه بدن خود را قوی کند. سال۱۳۷۴به پیشنهاد عمویش به باشگاه بدنسازی رفت که از همان روز اول به دلیل داشتن بدنی ورزیده و عضلانی مورد توجه مربی باشگاه قرار گرفت.

اولین مسابقه‌ رسمی‌اش حضور در مسابقات قهرمانی جوانان کرج در سن ۱۶ سالگی بود. وی نخستین مسابقه‌اش را با مربیگری و زیر نظر عباس مهدوی (یکی از قهرمانان آسیا در رشته پرورش‌اندام انجام داد. عباس‌پور پس از مسابقات مسترالمپیای سال۲۰۱۳، دنیس جیمز را به‌عنوان مربی خود انتخاب کرد.

عباس‌پور سال۱۳۹۳به بیماری واسکولیت مبتلا شد. پس از مبتلا شدن عباس‌پور به این بیماری شایعات زیادی در مورد ارتباط بیماری این ورزشکار و تمرینات و رژیم‌های سنگین و نیز مصرف مکمل‌ها مطرح شد که خود او این موضوعات را در صفحه شخصی خود (پیچ اینستاگرام) رد کرد و در این‌باره گفت: «این بیماری هیچ ارتباطی به تمرینات و رژیم‌های سنگین و مکمل ندارد و احتمال بروز این بیماری در هر فردی وجود دارد.» بیماری واسکولیت از بیماری‌های نادر هست و هر سال ۱۵-۱۰مورد در هر ۱ میلیون نفر گرفتار این بیماری می‌شوند. با این حال، اختلال سیستم ایمنی و التهاب عروق خونی ویژگی‌های مشترک این بیماری هستند. واسکولیت بیشتر در افراد بالای۵۰سال دیده می‌شود ولی کودکان و جوانان را نیز می‌تواند درگیر کند.»

دنیس جیمز، ستاره آمریکایی پرورش اندام جهان، به جمع‌آوری کمک مالی برای تامین هزینه‌های درمان بیماری بیت‌ا… عباسپور پرداخت. وی کارزاری اینترنتی با هدف جمع‌آوری ۱۰۰هزار دلار تشکیل داد که چند هزار دلار تامین شد. جیمز در معرفی کمپین خود نوشت: «بیتو بدون هیچ کمکی در بیمارستان هست و حتی دولت هم کمکی نکرده. هرچه را داشته‌ فروخته تا بخشی از هزینه‌ها را تامین کند.» وی از ورزشکاران و علاقه‌مندان این رشته ورزشی دعوت به همکاری کرده و نوشته‌هست: «کمک کنید بیتو روی پای خود بایستد و بزرگ شدن فرزندانش را ببیند.» عباس‌پور که مدت‌ها به دلیل بیماری التهاب رگ در بیمارستان آتیه بستری بود در ساعت ۲۳:۱۵ شامگاه سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ بر اثر این عارضه درگذشت.

The post علت فوت بیت ا… عباسپور مصرف مکمل های بدنسازی بود؟ appeared first on فان پاتوق مجله جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد، دکوراسیون، آشپزی، پزشکی.

علت فوت بیت ا… عباسپور مصرف مکمل های بدنسازی بود؟

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره علت فوت بیت ا… عباسپور مصرف مکمل های بدنسازی بود؟ با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا