علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی

مطالب جدید

علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی را ببینید.

علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسیReviewed by Maryam on Nov 22Rating: 5.0

علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی

diseases-region-sex-eb0019

تعریف بیماری های منتقله از روابط جنسی :

بیماری مقاربتی که از شخصی به شخص دیگر در طی ارتباط دستگاه تولید مثلی یک شریک جنسی به دستگاه تولید مثلی، مقعد، دهان یا حلق دیگری منتقل می شود را بیماری های منتقله از روابط جنسی (STD ) گفته می شود .

بیماری های منتقله از روابط جنسی را بر طبق علت بیماری زا می‌توان این گونه طبقه بندی کرد:
۱. عفو نتهای باکتریایی: سوزاک، شانکروئید، سیفیلیس، کلامیدیازیس

۲. عفو نتهای ویروسی: تبخال دستگاه تولید مثل نوع اول (HSV)، تبخال دستگاه تولید مثل نوع دوم (HSV)، کوندیلوما ( آکومیناتوم )، ( زگیل تولید مثل )، ( ویروس پاپیلوم آدم ی )، هپاتیت ب و ویروسHIV (ویروس آدم ی نقص ایمنی).

۳. عفو نتهای پروتوزوایی: تریکومونیازیس

۴. عفو نتهای قارچی: تینیا کروریس

۵. عوامل انگلی: شپش عانه، جرب

اما عوامل غیرمیکروبی مانند شپش عانه و جرب هر چند ممکن است قسمت تولید مثل را درگیر سازند (برای مثال شپش عانه در موهای قسمت زهار زندگی می‌کند) ولی چون از راه نزدیکی ی منتقل نمی شوند بلکه از راه ارتباط مستقیم پوست شخص آلوده با شخص سالم منتقل می شوند، بهتر است جزء بیماری های منتقله از روابط جنسی محسوب نشوند .
علل ابتلا به بیماری های منتقله از روابط جنسی:
الف) انگل ها از علل انتقال بیماری های جنسی هستند

انگل ها حیوانات کوچکی هستند که از طریق فردی که آلوده می‌کنند تغذیه می‌کنند. شپش های قسمت تولید مثل نمونه‌ای از این گونه انگلهای منتقله جنسی است.
ب)باکتریها علت برخی بیماری های منتقله جنسی هستند :

باکتریها موجوداتی هستند که فقط از یک سلول تشکیل شده‌اند. آنها به همدیگر می‌پیوندند تا از بدن میزبان تغذیه کنند. باکتریهای سوزاک، سیفلیس نمونه‌هایی از باکتریهای علت برخی بیماری های منتقله از روابط جنسی هستند .
ج) یکی از علل بیماری های منتقله از روابط جنسی ویروس‌ ها هستند :

ویروس‌ها مولکولهای پیچیده‌ای هستند که فقط بعد از حمله به سلولهای میزبان می‌توانند تکثیر یابند. ایدز، تبخال تولید مثل و هپاتیت نمونه‌هایی از ویروسهای علت بیماری های منتقله از رابطه جنسی هستند . اکثرا ً عفو نتهایی که توسط ویروس بوجود می‌‌آید قابل اصلاح کامل نیستند سه بیماری شایع در این دسته ایدز، تبخال‌ تولید مثل و زگیل‌ تولید مثل است.
بیماری های شایع منتقله از روابط  جنسی عبارتند از:

aids2-e6

بیماری ایدز از طریق روابط جنسی منتقل می شود :
ایدز توسط ویروس HIV منتقل می‌شود. این ویروس توان دفاعی بدن را در مقابل عفو نتها تخریب می‌نماید و بدن را مستعد ابتلا بهبقیه عفو نتها می‌نماید که گاه حتی می‌تواند کشنده باشد. ویروس HIV علاوه بر انتقال در حین کار جنسی، از طریق سرنگ مشترک در بین معتادان تزریقی نیز قابل انتقال است.
تهم اکنون هیچ اصلاح ی برای از بین بردن کامل ویروس ایدز در بدن شناخته نشده است اما برخی داروهایی وجود دارند که می‌توانند تا حدودی بیماری را کنترل کنند یا پیشرفت آنرا به تعویق بیندازند.
تبخال تولید مثل از طریق روابط جنسی از شخص بیمار به شخص سالم سرایت می نماید
مهمترین علامت آن تاولهای دردناک و زخم‌های باز در قسمت تولید مثل است. اکثرا ً قبل از ظاهر شدن این علائم، شخص احساس گزگز و یا سوزش در قسمت تناسلی، پاها و یا مقعد می‌کند.
در زن‌ها ممکن است زخمها در واژن به صورت مخفی باشند و حتی ممکن است برخی از بانوان، متوجه بیماری خود نشوند!
زخم ها اکثرا ً در ظرف ۳-۲ هفته از بین می‌رود ولی ویروس همچنان در بدن برای همواره باقی می‌ماند و حتی ممکن است همین زخمها گاه‌ به‌ گاه مجدداً ظاهر شوند. در صورتی که این زخم ها بسیار شدید باشند و یا تند‌ به‌ تند ظاهر شوند، با برخی داروها می‌ توان آن را کنترل نمود. همان گونه ی که قبلاً نیز گفته شد این داروها نمی‌توانند ویروس را از بدن حذف نمایند، بلکه فقط می‌توانند علایم را کنترل کنند.
 زگیل ‌تناسلی یک بیماری ویروسی منتقله از روابط جنسی است
ویروس علت این بیماری ، باعث زگیل در قسمت تولید مثل می‌گردد. در ابتدا، زگیل‌های تولید مثل کوچک، سفت و بدون درد هستند ، ممکن است در قسمت واژن و یا آلت مرد باشند، همین طور ممکن است در اطراف مقعد بوجود آیند. اگر در مراحل اولیه اصلاح نشوند ممکن است بزرگ شوند و نمایی گل‌کلمی و گوشتالو بوجود آورند.
ارزش این زگیل‌ ها در آن است که برخی از آنها ممکن است تهدید سرطان دهانه رحم یابقیه سرطانهای قسمت تولید مثل را افزایش دهند. اصلاح آن ها با یک پماد که روی ضایعه مالیده می‌شود امکانپذیر است. اصلاح های دیگر نیز برای اصلاح آن وجود دارد از عبارت فریز‌کردن آن با یک جسم بسیار سرد که توسط پزشک انجام می‌ گردد. همین طور برای برداشتن زگیل‌ های بزرگ ممکن است نیاز به جراحی باشد.
برخی از علایم شایع بیماری های منتقله از روابط جنسی عبارتند از:

diseases-region-sex-eb0020

♦  سوزش در قسمت تناسلی
♦ خارش در قسمت تناسلی
♦ خارج شدن ترشحات از پیشابراه و یا واژن
♦ زخم در قسمت تناسلی، دهان و یا مقعد
♦ زگیل در قسمت تولید مثل و یا مقعد
♦ لمس توده در قسمت تولید مثل و یا مقعد
♦ بوی بد و متعفن از قسمت تناسلی
♦ تخلیه مدفوع دردناک

مجدداً قابل تأکید است که از آنجا که در بسیاری از مسائل بیماری های منتقله از روابط جنسی می توانند بدون علامت ظاهر شوند، لازم است که افراد در معرض تهدید دائماً از نظر این بیماری ها ارزیابی شوند. بسیاری از علایم مانند: زخمها، دانه‌های پوستی و ترشحات ممکن است برای مدتی خاموش شوند که این به معنای اصلاح بیماری نیست. بسیاری از ویروسها ممکن است دوره‌ای بدون علامت و دوره‌ای علامت‌دار شوند و در هر حال در بدن باشند.
پیشگیری و اصلاح بیماری های منتقله از روابط جنسی:
روش های پیشگیری از بیماری های انتفرش از طریق رابطه جنسی
مهمترین راه برای این که در رابطه جنسی انتقال عفو نت به بین نیاید مصرف از کاندوم است اما مطمئناً این اقطعا ل صفر نمی شود و امکان ارتباط با زگیل ها و تبخال های تولید مثل هنوز وجود دارد. بهترین راه چکاپ توسط پزشک است و بهتر است در حین اصلاح از رابطه جنسی پرهیز شود.
در زیر ۷ توصیه ‌ برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های منتقله از روابط جنسی توصیه می‌شود:
۱) همواره و به درستی از کاندوم مردانه مصرف نمایید. مصرف از کاندوم ۱۰۰% تضمین کننده عدم ابتلا به بیماری های منتقله جنسی نیست (بخصوص وقتی که به درستی و همواره مصرف نشوند) ولی تهدید ابتلا به این بیماری ها را بسیار کم شدن می‌دهد.

۲) بعد از ارتباط جنسی، قسمت خارجی تولید مثل را با آب و صابون بشورید. شستن و دوش داخل واژن نه فقط کمکی به پیشگیری از بیماری های منتقله از روابط جنسی و یا پیشگیری از بارداری نمی نماید ، بلکه با رفع سدهای دفاعی طبیعی بدن، تهدید این عفو نتها و گسترش آن به مناطق بالاتر را اضافه می نماید . پس منظور فقط شستشوی دستگاه تولید مثل خارجی (مردانه، زنانه) است.

۳) بعد از ارتباط جنسی، ادرار بکنید تا برخی از باکتریهای وارد شده خارج شوند.

۴) در حین قاعدگی، ارتباط جنسی نداشته باشید در این زمان مستعد انتقال عفو نت هستید.

۵) از نزدیکی از راه مقعد اجتناب بکنید . داخل مقعد و رکتوم میکروبهای زیادی وجود دارد که می‌تواند علت بیماری های منتقله روابط جنسی در مرد و زن باشند. دهان، قسمت تولید مثل مرد و ناحیهتولید مثل زن نباید با شیء و بخشی از بدن مانند آلت تولید مثل مرد که در ارتباط با مقعد یا رکتوم بوده است ارتباط پیدا نماید در غیر اینصورت تهدید عفو نت وجود دارد.

۶) از پاک کردن واژن با دوش اجتناب بکنید زیرا که بدینوسیله بسیاری از باکتریهای حفاظت ی را از بین می‌برید و تهدید ابتلا به بیماری های منتقله جنسی را افزایش می‌دهید.

۷) در زمان ارتباط جنسی از چرب کننده‌ ها مصرف نمایید و بدینوسیله تهدید آسیب مخاطی را کم شدن دهید. مد نظر داشته باشید که اگر از کاندوم مصرف می بکنید از مصرف هموقت از چرب کننده های با پایه نفتی مانند وازلین و یا روغن بچه همراه کاندوم اجتناب بکنید زیرا که این مواد باعث رفع کاندوم می شوند و در نتیجه تهدید حاملگی ناخواسته و انتقال بیماری های منتقله از روابط جنسی وجود دارد. برای چرب کردن می باید از مواد با پایه آبی مانند ژل پزشکی مصرف نمایید.
اصلاح بیماری های منتقله از روابط جنسی:

diseases-transmitted-e6

درمان بیماریهای باکتریایی این گروه اصولاً درمان آنتی بیوتیکی است که متناسب با عامل بیماری زا است. بیماریهای قارچی، ویروسی و یا انگلی درمان خاص خود را دارند.

به عنوان یک اصل کلی در درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی نیاز به درمان همزمان شریک جنسی وجود دارد.

به این نوشته امتیاز دهید


علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی

لطفا نظر خود را درباره علائم و درمان بیماریهای منتقله از روابط جنسی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا