عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود

عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود را ببینید.

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود
“سید عباس عراقچی” با اشاره به اینکه تحریم‌ها عملا از روز اجرایی شدن برجام برداشته خواهد شد اظهار داشت: اگر اروپا و آمریکا امروز قانون لغو تحریم ها را تصویب کنند ، بیانیه مشترکی از سوی ظریف و موگرینی صادر می شود.
به گزارش نامه  نیوز، عباس عراقچی در گفت‌وگو با اخبار شبکه یک گفت: طرف مقابل باید “قانون لغو تحریمها” را امروز تصویب کنند و سپس بیانیه مشترک ایران و ۵+۱ صادر شود.

وی ادامه داد: تحریمهای اروپا و امریکا امروز لغو نمیشود.

امروز يا فردا، آغاز اجراي برجام با بيانيه مشترك

رئيس سازمان انرژي اتمي گفت:‌ اجراي برجام با صدور بيانيه مشترك جمهوري اسلامي ايران و ۱+۵ امروز يا فردا آغاز مي شود.

علي اكبر صالحي با تبيين روند توافق هسته اي تا اجراي آن افزود: اين روند پنج مرحله داشت كه نخستين مرحله توافق در وين، بعد مرحله شوراي امنيت بود كه چند قطعنامه لغو و قطعنامه ۲۲۳۱ صادر شد.

وي گفت:‌ مراحل متعدد ديگري در پيش داشتيم تا به مرحله كنوني رسيديم كه امروز يا فردا مرحله تصويب برجام خواهد بود به اين مفهوم که اعلام خواهند كرد آن را تصويب مي کنند و از اين پس بايد اقدامات عملياتي براي اجراي آن را طي کنيم.

معاون رئيس جمهور ابراز اميدواري کرد:‌ امروز يا فردا اتحاديه اروپا اعلام كند كه تحريم ها عليه كشورمان را لغو خواهد كرد.

صالحي افزود:‌ امريكا نيز اعلام خواهد كرد كه برخي از تحريم ها را لغو و برخي را نيز تعليق مي کند و اين رسما اعلام مي شود البته زمان اجرا را به وقتی عملياتي شدن برجام موكول مي کنند كه براساس آن ما بايد قدم هايي در اين باره برداريم.

وي گفت:‌ طبق مفاد برجام ما بايد اقداماتي  در نطنز انجام دهيم از جمله تعدادي از سانتريفيوژها را كاهش دهيم همين طور در فردو و پس از آن در اراك بايد مخزن مدنظر را در آوريم‌ اين سه اقدام عمده اي می باشد كه علي الارض بايد انجام دهيم.

صالحي افزود: موضوع ديگر تبادل سوخت با روس ها ست كه انجام خواهيم داد البته تقريبا عمده مراحلش را پشت سر گذاشته ايم و در ازاي سوخت غني شده ، مواد اوليه اورانيوم طبيعي خواهيم گرفت كه اين گام و امتياز بسيار بزرگي براي جمهوري اسلامي ايران می باشد.

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد:‌ با اين اقدامات عملا وارد عرصه كلوپ هسته اي شده ايم از اين منظر كه مي توانيم فرآورده غني شده اورانيوم را صادر و مابه ازاي آن، مواد اوليه دريافت كنيم.

وي گفت: البته ابتدا حساب و كتاب ارزي اش مطرح بود اما ترجيح داديم كه مواد اوليه بگيريم .

صالحي افزود:‌ پس از اين مراحل، موارد ديگري هم هست كه براي آن اكنون الزامي نيست تا وقتي که برجام اجرا شود مانند صدور آب سنگين كه يكي از موارد مدنظر براي برجام نيست و به پس از اجراي برجام موكول مي شود.

معاون رئيس جمهور در پاسخ به اينكه آيا اجراي تعهدات ما در چارچوب برجام ترتيبات زماني دارد گفت: اينطور نيست كه ابتدا نطنز ، بعد فردو و ديگر اقدامات باشد اينها مي تواند همزمان انجام شود .

وي افزود:‌ ما زماني اقدامات علي الارض خود را آغاز مي کنيم كه رئيس جمهور دستور لازم را صادر كند البته يكي دو روز پيش كتبا به ما اعلام شد كه آمادگي لازم را داشته باشيم گرچه ما خودمان را از قبل آماده و مقدمات لازم را فراهم كرده بوديم .

صالحي گفت: به عنوان نمونه انبارهاي لازم ايجاد شده می باشد تا وقتي سانتريفيوژها را جابجا مي کنيم در جايي محافظت شوند كه مشكلي براي آنها ايجاد نشود.

وي افزود: روز اقدام ما بستگي به دستور دكتر روحاني دارد و ايشان نيز بايد از برخي موضوعات اطمينان لازم را كسب كند و بعد دستور لازم را بدهد به عنوان نمونه يكي از موضوعات مطرح اين می باشد كه سندي ميان ايران و ۱+۵ درباره رآكتور اراك به صورت رسمي امضا شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي اضافه كرد: رئيس جمهور منتظر می باشد كه اين سند ميان دو طرف امضا شود و اكنون اقدامات لازم انجام و صحبت هاي لازم شده می باشد ؛ دو سند اوليه در اين باره صادر شده و سند سوم مانده می باشد كه كارشناسان ما در وين به اين منظور حضور دارند.

صالحي ابراز اميدواري کرد:‌ در زماني که كارشناسان در وين حضور دارند اين سند را امضا كنند كه اگر اين مرحله طي شود شرايط لازم براي اقدامات ما فراهم خواهد شد.

وي همچنين با اشاره به نقش آژانس در اجراي تعهدات مرتبط با برجام گفت: آژانس اعلام كرد كه جمهوري اسلامي ايران طبق نقشه راه به همه تعهداتش عمل كرده می باشد و ما منتظريم كه نظر نهايي آژانس ۱۵ دسامبر امسال  اعلام شود.

صالحي ابراز اميدواري کرد:‌ كه پرونده مربوط به مطالعات ادعايي يا فعاليت هاي گذشته و حال ايران براي هميشه بسته شود.

وي گفت:‌ تاكنون قدمهاي خوبي برداشته شده می باشد و فكر مي کنم در طول اين هفته رئيس جمهور دستور اقدامات علي الارض در ايران را صادر كند البته اين برداشت من می باشد و نمي خواهم پيشگويي کنم زيرا در نهايت رئيس جمهور بايد دستور دهد.

معاون رئيس جمهور افزود:‌ به هر حال سازمان انرژي اتمي آماده می باشد اما تشخيص با رئيس جمهور می باشد .

صالحي در پاسخ به پرسش ديگري درباره پايان دوره ۹۰ روزه براي اجراي برجام گفت:‌ امروز اين دوره از اين منظر تمام مي شود كه دو طرف برجام را تاييد مي کنند و روز تصويب ناميده شده می باشد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا اجراي برجام با تشريفات خاصي آغاز خواهد شد اظهار داشت:‌برجام با صدور بيانيه مشترك از دو طرف از امروز يا فردا آغاز مي شود.

رئيس سازمان انرژي اتمي در پاسخ به پرسش ديگري درباره نقش آژانس در اجراي تعهدات كشورمان گفت:‌ آژانس در برخي امور به طور مستمر بايد حضور داشته باشد مانند نقل و انتقال سانتريفيوژها كه بايد حساب و كتابش ثبت شود.

صالحي افزود: در نهايت ارزيابي نهايي آژانس زماني انجام مي شود كه ما همه اقداماتمان را انجام داده باشيم و به ۱+۵ اعلام مي کند كه ايران طبق برجام اقداماتش را انجام داده می باشد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه روند اجراي تعهدات ما چقدر طول مي کشد گفت:‌ امروز گزارشي در رسانه ها خواندم مبني بر اينكه متخصصان امريكايي برآورد كردند كه اين اقدام حداقل پنج شش ماه طول مي کشد و ديگران هم چنين برآوردي دارند .

رئيس سازمان انرژي اتمي افزود:‌ اين در حالي می باشد كه همكارانم به نحوي جهادگونه عمل مي کنند تا اين فرآيند را دو ماهه پايان دهيم.

منتظر دستور رئیس جمهور برای اجرای برجام هستیم

رئيس سازمان انرژي اتمي با اعلام آمادگي کامل اين سازمان براي اجراي تعهدات ايران در قبال برجام گفت: ما زماني اقدامات علي الارض را در چارچوب برجام آغاز مي کنيم  که رئيس جمهور دستور لازم را صادر کند البته کتبا، يکي دو روز پيش اين موضوع را به ما اعلام کرده اند که ما آمادگي لازم را داشته باشيم.

صالحی افزود: امروز یا فردا اتحادیه اروپا هم بر اساس اعلامیه رسمی، تحریم ها علیه ایران را بر می دارد و آمریکا هم اعلام خواهد کرد برخی از تحریم ها را لغو و برخی دیگر را هم تعلیق می کند البته زمان اجرا را می گذارند به وقتی عملیاتی کردن برجام که در این باره ما هم باید قدم هایی را برداریم.

صالحی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران طبق برجام باید اقداماتی را در نطنز، فردو و اراک انجام دهد که در این باره سازمان انرژی اتمی از آمادگی لازم برخوردار می باشد.

وی درباره برنامه های پیش روی ایران و ۱+۵ برای اجرای برجام گفت: با توجه به اینکه روال قانونی در ایران طی شده و روال قانونی در کشورهای ۱+۵هم پیش از این طی شده بود، روز یکشنبه راس موعد ۹۰ روز را روز تصویب یا – Adoption Day – اعلام خواهیم کرد که در قالب “بیانیه مشترک” خواهد بود.

صالحی افزود: ارزیابی نهایی آژانس بین المللی انرژی اتمی زمانی انجام می شود که ایران تعهدات خود را انجام داده باشد و طی یک گزارش رسمی، انرا به ۱+۵ اعلام می کند.

۲۶ مهر ۱۳۹۴ – ۱۵:۰۵

عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود

منبع : پورتال پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره عراقچی: تحریم‌های اروپا و امریکا امروز لغو نمی‌شود با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا