ضرورت ورود شورای شهرستان رشت به لایحه تدوین شرایط احراز مدیران شهرداری

ضرورت ورود شورای شهرستان رشت به لایحه تدوین شرایط احراز مدیران شهرداری

کیوان بهمنش

کیوان بهمنش

« با توجه به تجربه و تخصص جنابعالی به موجب این ابلاغ به عنوان « …………. » منصوب می‌گردید.  »

به جمله آشنای بالا  نگاهی از سر درد بیندازید !

جمله ای بسیار آشنا که ترجیع بند قافیه بسیاری از حکم های سازمانی هست که توسط رهبران سازمان ها به نگارش در می آید !

و این جمله آشنا در شهرستان زیبای رشت آخرین بار در یک عصر پاییزی از تریبون  روابط عمومی سازمان شهرداری کلانشهر رشت به چرایی انتصاب تعجب آمیز یک بانوی حقوقی به سمت شهردار قسمت سه توسط دکتر ثابت قدم شهردار این شهرستان صادر گردید .

نگارنده در این یادداشت بنا ندارد به موضوعاتی همچون حق مسلم شهردار در انتخاب مدیران و معاونین خویش و نیز حق و یا عدم حق اعضای محترم شورا در دخالت و یا عدم دخالت در انتصابات شهرداری بپردازد . ولی از منظر استانداردها و مدلهای گوناگون اداره سازمانها آیا اعضای محترم شورای شهرستان میتوانند به این موضوع ورود نمایند یا خیر !؟

قبل از ورود به این بحث بهتر هست تعاریف زیر را برای درک بهتر موضوع با هم مرور نماییم :

پست یا شغل :

پست ثابت سازمانی در قانون استخدام کشوری و شغل مستمر در مقررات استخدامی شرکتهای دولتی از لحاظ این آئین نامه مترادف و یکسان به کار برده شده هست و عبارت از مجموعه وظایف و مسئولیتهایی هست که به موجب قانون بصورت مستمر یا غیر مستمر برای ارجاع به یک فرد در نظر گرفته می شود.

 

شرایط احراز :

عبارت هست حداقل شرایطی هست که برای انجام وظایف و مسئولیتهای یک شغل در نظر گرفته می شود. اهم این عوامل عبارتند از : تحصیلات، تجربه، دوره آموزشی و کارآموزی و … هست.

شرایط احراز از منظر بند  ۴-۴-۶  راهنماي فني ايزو ۱۰۰۱۳ موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران :

«  ۴-۴-۶ – سازماندهي، مسئوليت و اختيار

نظامنامه كيفيت بايستي شرحي از ساختار سازمان ارائه دهد. مسئوليت، اختيار و ارتباطات درون‌سازماني مي‎تواند به طرقي از قبيل نمودار سازماني، نمودارهاي گردش کار و/يا شرح‌شغل‎ها  مشخص گردد. اين موارد بايستي در نظامنامه كيفيت گنجانده شود يا به آن‌ها ارجاع داده شود. »

شرایط احراز از منظر بند ۶-۲-۲  استاندارد ISO 9001 :2008 :

« ۶-۲-۲ صلاحیت، آموزش و آگاهی :

سازمان باید

الف – صلاحیت های لازم برای کارکنان موثر بر انطباق با الزامات محصول/ خدمت را تعیین نماید.

ب – در صورت کاربرد، آموزش یا سایر اقدامات لازم را جهت دستیابی به صلاحیت های مورد نیاز فراهم آورد.

ج – اثربخشی اقدامات انجام شده را ارزیابی نماید.

د – حصول اطمینان از اینکه کارکنان از مرتبط بودن و اهمیت فعالیت های خود و اینکه چگونه آن ها در دستیابی به اهداف کیفیت مشارکت دارند، آگاه هستند.

ه – سوابق مناسب مربوط به تحصیلات، آموزش، مهارت و تجربه را نگهداری نمایید. به بند ۴-۲-۴ رجوع کنید »

شرایط احراز از منظر مفاد ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل :

« بر اساس مفاد ماده ۱۵ آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل ، هر گونه انتصاب افراد به مشاغل قابل تخصیص در رشته های شغلی موجود در طرح طبقه بندی مشاغل علاوه بر رعایت کلیه مقررات مربوط، مستلزم رعایت شرایط احراز مندرج در شرح رشته های شغلی مربوط هست و در صورتی که انتصاب با توجه به مفاد تبصره یک ماده ۳ قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت موجب ارتقاء گروه مستخدم گردد، رعایت آیین نامه اجرایی ارتقاء گروه نیز الزامی خواهد بود. انتصاب برای مشاغل مدیران علاوه بر مقررات فوق با رعایت ضوابط انتخاب، انتصاب و عوض مدیران موضوع مصوبه شورای عالی اداری مصوبه شماره ۱۴۲۶/۱۹۰۱ مورخ ۱۱/۱/۱۳۸۲ صورت پذیرفته ، ولی در خصوص انتصاب از لحاظ دایره شمول، معیارها و شرایط و فرآیند انتخاب در شمول ضوابط مذکور هست و شرایط تحصیلی و تجربی مشاغل موصوف بر اساس ضوابط مصوب شورای امور اداری و استخدامی کشور انجام می گیرد . »

شرایط احراز از منظر مفاد ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی طرح طبقه بندی مشاغل :

« بر اساس مفاد ماده ۱۴ آئین نامه اجرایی از تاریخ ۱/۱/۱۳۷۰ ، نحوه محاسبه قابل قبول مندرج در شرایط احراز رشته ای شغلی براساس تعاریف و ضوابط ذیل خواهد بود :

الف ) تعریف تجربه: مراد از تجربه، آن بخش از خدمات دولتی و یا غیر دولتی مستخدم هست که سبب افزایش مهارت مستخدم گردد و با توجه به موارد زیر در تعیین گروه شغلی وی موثر باشد .

ب) تجربه مربوط : عبارت از ان قسمت از خدمات مستخدم هست که در رشته مربوط به شغل مورد تصدی او باشد.

ج) تجربه مشابه : عبارت از آن بخش از خدمات مستخدم هست که در زمینه شغلی مورد تصدی او باشد (مانند تجربه کمک بهیار برای بهیاری ، تجربه کارپردازی برای انبارداری).

د ) ضوابط احتساب تجربه:  با توجه به تعاریف فوق ، ضوابط مورد عمل برای محاسبه تجربه قابل قبول ، جمع ردیفهای زیر خواهد بود :

  • کلیه خدمات انجام شده در رشته مربوط به شغل مورد تصدی.
  • کلیه خدمات انجام شده در رشته های مشابه با شغل مورد تصدی.
  • از بقیه خدمات معادل جمع ردیف های یک و دو .

شرایط احراز از منظر زیر معیار ۳ب معیار سوم ویرایش ۹۳ الگوی تعالی سازمانی  مرکز تعالی سازمانی :

« ۳ب – منابع انساني، برنامه ريزي و مديريت شده و بهبود مي يابد.

سازمان هاي متعالي:

* تجزيه و تحليل شغل را با ابزارهاي مناسب اجراء و شرح شغل و شرايط احراز مورد نياز شاغلين را

مشخص ميكنند.

* منابع انساني را براساس موجودي فعلي، اهداف آتي سازمان، عرضه دروني و بيروني و تقاضاي منابع انساني برنامه ريزي و مديريت مي كنند.

* عدالت محور ي را در شناسايي و جذب كاركنان توانمند، متعهد و شايسته با ابزارهاي مناسب و از طريق منابع دروني و بيروني به اجراء م يگذارند.

* رويكردهاي مناسب ي را بر اي به كارگماري، جامعه پذيري، انتصاب، ترفيع، توسعه كارراهه، جابجايي، جانشين پروري و آرايش مجدد كاركنان بكار مي گيرند.

* در برنامه ريزي و مديريت منابع انسان ي از وجود عدالت، برقراري فرصت هاي برابر، رعا يت گوناگوني، شايسته سالاري و رعايت اصول اخلاقي اطمينان حاصل مي كنند. »

طرح مساله :

آیا شهردار رشت در انتصابات خود توجهی به شرایط احراز مشاغل دارد یا خیر ؟

نگارنده بر حسب علاقه مندی به سرنوشت شهرستان زیبای خود و نیز علاقه مندی و آرزومندی به نیک عاقبتی دکتر ثابت قدم شهردار رشت ، در رصد نمودن رزومه تجربی و علمی و تخصصی اکثر انتصابات شهردار جوان رشت به ویژه  انتصاب شهردار قسمت سه رشت ، این توجه ضروری شهردار به شرایط احراز مشاغل مدیران سازمان شهرداری رشت را یافت ننموده ام .

حقیر بنا به تجربه کاری خویش انتخاب معاونین و مدیران ارشد و میانی سازمان شهرداری را حق مسلم شهردار میدانم و هرگونه ورود مستقیم اعضاء محترم شورا به این انتصابات را به منزله دخالت در امور اجرایی ، دخالت در اختیار رهبری ، سازماندهی ، هدایت و کنترل سازمان شهرداری میدانم !

ولی به راستی از منظر راهبردهای نظارتی کلان آیا شورای محترم شهرستان رشت نمیتواند نسبت به تعیین راهبرد شرایط احراز مشاغل در شهرداری ورود نماید ؟

پاسخ صریح بنده ؛ آری هست و در این راستا به عنوان یک شهروند از اعضای محترم شورای شهرستان رشت مطالبه لایحه زیر را خواستارم :

از منظر راهبرد نظارتی به منظور جلوگیری از هرگونه اصطکاک میان شورا و شهرداری در مباحث انتصاب معاونین و مدیران شهرداری ، ضرورت تدوین لایحه ای برای تعیین شرایط احراز مدیران سازمان شهرداری به شدت احساس میگردد. این کار نه تنها باعث جلوگیری از دخالت مستقیم اعضاء محترم شهرستان و اعمال سلیقه در انتصابات سازمان شهرداری میگردد ، بلکه با نظام مند نمودن انتصابات شهرداری ، باعث میگردد حق مسلم انتخاب معاونین و مدیران برای شهردار در چارچوب سند شرایط احراز ، محفوظ گردد .

و از منظر دیگر وجود چنین مصوبه و چنین چهارچوبی مانع فشارها برای انتصاب افراد درشهرداری شده و انگیزه کافی برای تلاش بیشتر کارکنان فراهم می شود . و از دیدگاه توانمندسازهای کارکنان در مباحث تعالی سازمانی نیز این چهارچوب باعث مشخص شدن شرایط ارتقاء و احراز شغل در داخل شهرداری میشود و با قطعیت موجب دلگرمی بیشتر کارکنان شهرداری رشت خواهد شد .

در خاتمه امید آن دارم اعضای محترم شورای شهرستان رشت با ورود به حوزه های استانداردی تعالی سازمانی و مطالبه مصوباتی همچون تدوین سند شرایط احراز مشاغل مدیریتی سازمان شهرداری رشت ، از طریق تعیین یک تیم کارشناسی قوی نسبت به این امر مهم یک اقدام عملی و زیربنایی انجام دهند ، چرا که کارهای بزرگ ، مردان و بانوان بزرگی میخواهد که شرایط احراز هدایت این کشتی گرفتار امواج پرتلاطم را داشته باشند.

گيل مشاهده: انتشار اخبار و يادداشت های دريافتی به معنای تاييد محتوای آن نيست و صرفا جهت انجام رسالت مطبوعاتی و احترام به مخاطبان منتشر می‌شود. 

(۰)(۰)

نوشته ضرورت ورود شورای شهرستان رشت به لایحه تدوین شرایط احراز مدیران شهرداری اولین بار در پایگاه تفریحی گیل مشاهده پدیدار شد.

ضرورت ورود شورای شهرستان رشت به لایحه تدوین شرایط احراز مدیران شهرداری

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره ضرورت ورود شورای شهرستان رشت به لایحه تدوین شرایط احراز مدیران شهرداری با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا