شهید و شهادت
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب جدید
شهید و شهادت
در ادامه از شهید و شهادت تماشا نمایید.
شهید و شهادت
به اسم خداوند بخشاینده مهربان
شهادت
شهادت
مرگی می باشد، انتخاب شده، مرگی كه انسان به سوی آن میرود نه آنكه به سوی
انسان بیاید و اهمیت و ارزش شهید و شهادت نیز از همین جا سرچشمه میگیرد.
اگر چه گفته میشود شیعه اگر در بستر هم بمیرد، شهید می باشد، اما شهادت درجاتی دارد كه عالیترینش جهاد در راه خداست.
ماده اصلی «شهادت» معنی حضور را میرساند، از این رو شهادت و گواهی در
كارها و اعمال نیز به همین ملاحظه از این ماده مشتق گردیده می باشد؛ ولی شهید
در چه صحنهای حضور دارد؟ آیا هنگامی كه میخواهد این دنیا را ترك گوید
شاهد و ناظر فرشتگان می باشد؟ آیا شاهد و ناظر نعمتهایی می باشد كه خداوند به او
عنایت میكند و او از همان آغاز مرگ آنها را تماشا مینماید؟ – چنانچه در
روایات متعددی آمده می باشد – آیا حضورش در پیشگاه خداست كه هرگز فناپذیرو
نابودشدنی نیست؟ و یا …
باری، هر معنایی كه داشته باشد، این مفهوم را میرساند كه شهید مرگ ویژهای دارد، سوای مرگهای دیگر.
نخستین بار كلمه «شهید» را پیامبر اكرم(ص) بر افرادی كه در راه خدا كشته
میشوند اطلاق كرده می باشد. در روایتی میخوانیم كه آن حضرت به یارانش فرمود:
جراحكم فی سبیل الله و من قتل منكم فانه شهید:
جراحاتی كه بر شما وارد میشود در راه خداست و هر كس از شما كشته شود، شهید می باشد.
ارزش شهادت
در دنیای پرفتنه امروز كه عصر انفجار اطلاعات لقب گرفته می باشد و در زمانهای
كه مرزهای جغرافیایی، معنا و مفهوم پیشین خود را در ساختار جدیدی از معرفت
و تحول مبنایی در حیات بشری، رفته رفته از دست میدهند و اقتدار ملی هر
كشور در بعد فرهنگی آن جلوه و ظهور مییابد، پاسداری از ارزشهای فرهنگی،
رویكردی واقعبینانه و استراتژیك خواهد بود. چنین می باشد كه هر ندایی از رهایی
و هر پرچمی از آزادگی در گستره گیتی، مورد هجوم توفانهای زهرآگین
اتحادیه جهانی زر و زور و تزویر قرار میگیرد.
در این میان، رسالت
همه آنانی كه به عدالت، آزادی و رهایی میاندیشند و به آرمان بزرگ پیامبران
ایمان دارند، آن می باشد كه از فرهنگ ایستادگی و وارستگی در این تهاجم بیحساب
با هر وسیله ممكن صیانت و پاسداری كنند.
درخشانترین و فروزانترین ستاره آسمان فرهنگ رهایی، مشعل پرفروغ فرهنگ شهادت می باشد.
تكریم و تعظیم شهیدان، تلاشی مقدس می باشد در برافراشتن پرچمهای سرخ استقلال و
آزادی بشریت، از یوغ ذلت و اسارت و گام بلندی می باشد در راستای احیای
ارزشهای مكتب توحید و عدالت؛ زیرا كه، «شهادت، مرگ در راه ارزشهاست» و هر
شهید، مشعلی می باشد كه در بلندای عزت و سرافرازی یك ملت، جاودانه میدرخشد.
«شهید، زیباترین زخم بر پیكر هستی و «شهادت» زیباترین غزلی می باشد كه از
لبهای سرخ حقیقت میتراود. شهادت بیداری را معنا میكند و بینایی را شفاف
میسازد.
شهادت مشعلی می باشد كه خداوند در جان برگزیدگانش برمیافروزد، تا تاریكی از شانههای زندگی بگریزد.
شهید چشمه آتشی می باشد كه خرمن ظلم را میسوزاند و آب روانی می باشد كه بر كویر
تشنه عدالت جاری میشود. هر شهید سپیدهای می باشد كه در افق آسمانها طلوع
میكند و پیامآور صبح میشود. شهادت شهید به طور یقین بسیار پرارزشتر و
مؤثرتر از حیات اوست. «شاهد» از اوصاف خداوند می باشد و زمانی كه كسی به آن
درجه از خلوص برسد كه به مقام شهادت نایل آید او مخلوقی می باشد ملحق شده به
خالق و عادی می باشد و از «ونفخت فیه من روحی».
شهادت نه یك مردن، كه یك انتخاب می باشد: «ولا تقولوا لمن یقتل فی سبیل الله. اموات بل احیاء و لكن لا تشعرون».
هر كسی را كه در راه خدا كشته و شهید شد، مرده نپندارید؛ بلكه او زنده جاوید می باشد ولیكن شما این حقیقت را در نخواهید یافت.
شهید همواره زنده می باشد و مرگ او در واقع انتقال از حیات جاری در سطح طبیعت به حیات پشت پرده آن میباشد.
در قرآن كریم، حدود ده آیه به صورت صریح درباره كسانی كه در راه خدا كشته
شده باشند، وجود دارد. از جمله مسایلی كه در این آیات به آن اشاره شده می باشد
عبارت می باشد از: زنده بودن شهید، رزق شهید، آمرزش گناهان شهید، ضایع نشدن عمل
شهید، مسرت و خوشحالی شهید، وارد شدن در رحمت الهی و رستگاری شهید.
شهید و شهادت در روایات
از پیامبر گرامی اسلام(ص) نقل شده می باشد كه فرمود:
ما من قطره احب الی الله عزوجل من قطره دم فی سبیل الله:
هیچ قطرهای در پیشگاه خداوند شاخصتر از قطره خونی كه در راه خدا ریخته شود نیست.
فوق كل ذی بر بر حتی یقتل فی سبیل الله فاذا قتل فی سبیل الله فلیس فوقه بر.
بالاتر از هر فرد نیكوكاری، نیكوكار دیگری وجود دارد كه در راه خدا كشته
شود و آنگاه كه در راه خدا كشته شد بالاتر از او نیكوكاری وجود ندارد.
حدیثی از پیامبر(ص) رسیده می باشد كه فرمود:
شهید دارای هفت خصلت می باشد:
1. نخستین قطره خونش كه بر زمین ریزد تمام گناهانش آمرزیده میشود.
۲٫ سرش در دامن همسران بهشتی یعنی حورالعین قرار میگیرد و آنان غبار از
چهرهاش میزدایند و میگویند درود بر تو و او نیز همین پاسخ را به آنها
میدهد.
3. از لباسهای بهشتی بر او میپوشانند.
4. خادمان بهشت بیدرنگ عطرهای مخصوص بهشتی برای او حاضر میسازند تا هر كدام را بخواهد، بگیرد و استفاده كند.
5. او هنگام جان دادن منزل خویش را در بهشت تماشا میكند.
6. به روح او گفته میشود در بهشت هر جا كه میخواهد استراحت كند.
7. به وجه الله نظر میكند و این آسایش و راحتی خاص برای انبیاء و شهداست.
مقام شهدا آنچنان بالاست كه در قیامت در بعضی مقامات همردیف و انبیاء
میباشند. چرا كه پیغمبر(ص) میفرماید: ثلاثه یشفعون الی الله یوم القیمه
فیشفعهم:
الانبیا ثم العلماء ثم الشهداء.
سه گروهند كه در
قیامت شفاعتشان پذیرفته میشود: انبیاء، علماء و سپس شهدا. باید توجه داشت
كه شهادت مقام هر كسی كه كشته میشود نیست؛ بلكه كسی شهید می باشد كه ایمان به
خداوند داشته باشد، در جهاد شركت جوید و به خاطر خدا بجنگد و اگر كسی این
شرایط را نداشته باشد، كشته شدنش در هر كجا كه باشد شهادت محسوب نمیشود؛
زیرا در حدیثی از پیامبر(ص) آمده می باشد: كسی در میدان نبرد كشته میشود و در
پیشگاه خداوند عرض میكند: من در راه تو كشته شدهام، پاسخ میرسد: دروغ
میگویی؛ زیرا تو جنگیدی و ارادهات این بود كه بگویند فلانی شجاع می باشد و
این معنی هم درباره تو گفته شد. چرا كه خداوند میفرماید: انما یتقبل الله
من المتقین: خداوند عمل را از متقین میپذیرد.
باید توجه داشت كه
شرایط غسل و كفن و دفن شهید نیز از سایر كسانی كه جهان را بدرود گفتهاند،
ممتاز می باشد: شهید را با همان لباسهایی كه بر تن دارد و بدون غسل یعنی
همانگونه كه بدنش به خون آغشته می باشد، دفن میكنند، تنها چیزی كه در مراسم
دفن شهید با سایرین مشترك می باشد، نماز می باشد، یعنی شهید همانگونه كه كشته شده
فقط نماز میت بر او خوانده و دفن میشود.
شهید , شهادت
منبع : http://iranikan.rozblog.com
تهیه و گرد آوری : پورتال تفریحی و سرگرمی پورتال یک
لطفا نظرات خود را درباره مطالب شهید و شهادت با ما در میان بگذارید.
بدون دیدگاه