شناخت خط تصویری و تکامل آن در تاریخ
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب جدید
شناخت خط تصویری و تکامل آن در تاریخ
در ادامه از شناخت خط تصویری و تکامل آن در تاریخ تماشا نمایید.
پیشینه کهنترین اثر یافته شده با خط هیروگلیف، به ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ سال پیش از میلاد می- رسد و برابر سندهای موجود، مصریان باستان تا ۳۵۰۰ سال پس از آن نیز از این روش نگارش استفاده می کردند. تصویر زیر، از فرهنگ اینکارتا (انتشارات میکروسافت) گرفته شده و متعلق به آرامگاه شهبانو آمونهِرخِپسِف هست.
روش نگارش هیروگلیف در مصر، شامل ۷۰۰ تا ۸۰۰ الفبای تصویری بود و هر چه که
علاقه به نوشتن متن های مذهبی اضافه می شد، بر تعداد آنها نیز افزوده می
شد. مصریان، هیروگلیف را از راست به چپ و از بالا به پایین می نوشتند و
همچون سایر خط های باستانی، در متن های ایشان نیز تفریحی از نقطه ، فاصله و آیین نگارش نبود.
الفبای تصویری مصریان را می توان به دو گروه عمده نقسیم نمود.
۱) آوانشان، الفبایی که آواها را به نمایش در می آورد. در زیر، تعدادی آوانشان به همراه معادل آنها در الفبای لاتین و نیز آوانِگار هریک به نمایش در آمده هست
ممکن است
این پرسش پیش آید که مثلا چرا باید یک بیضی، آوانشان صدای /ر/ و یا یک خط
افقی زیگزاگ، آوانشان صدای /ن/ باشد و…؟ پاسخ این هست که هر یک از این
آوانشانها، پیشتر نمایشگر جانور یا چیزی بوده اند که به تصویر می کشند، اما
به تدریج تغییر دادن کارکرد یافته اند. برای نمونه، در اصل، نماد دهان (r’i) بوده و نیز دیس واژه آب (nu) بوده هست. این دو نشان و بسیاری دیگر از دیس-واژگان به تدریج تبدیل به آوانشانِ حرف نخست خود شده اند.
۲) چُمنگار الفبایی که چیز، یا اندیشه ای را به نمایش می گذارد
نکته مهم:
چنانکه می بینید، سه خط عمودی کنار هم، نشانه جمع و یک خط عمودی، ”نشانه ی
دیس واژه“ هست. به اینچنین نشانه هایی در زبان هیروگلیف که نه چمنگارند و
نه آوانشان، و تعیین کننده دسته ای هست که واژه بدان تعلق دارد،
”determinative“ گفته می شود. بد نیست بدانید که گاهی برخی آوانشان ها، نقش
آوایی خود را از دست داده و نقش determinative به خود می گیرند.
ممکن است
دشوارترین بخش خواندن متن های هیروگلیف، تفسیر نشانه ها، چمنگارها، و
آوانشان هایی هست که پشت سرهم و بدون فاصله آمده اند. در تصویر بالا دیدید
که دوپای در حال حرکت، معنای راه رفتن را می دهد. اکنون ببینید که ترکیب
این چمنگار با دیس واژه های دیگر، چگونه معنای ”راهنمایی کردن“ و ”نزدیک
شدن“ می دهد:
گفتیم
که آموزش و نگارش هیروگلیف کاری دشوار بود. به همین دلیل مصریان خطی نو را
بوجود آوردند که تنها فرق آن با هیروگلیف سنتی، ساده تر شدن دیس واژه ها
بود. اسم این خط جدید ”hieratic“
یا خط کاهنی بود و برخی آنرا ”سرِهم یا شکسته ی هیروگلیف“ می دانند. این
خط را، بر خلاف هیروگلیف سنتی که بیشتر بصورت کنده کاری و بنای یادبود بکار
می رفت، با قلم نی بر روی پاپیروس می نوشتند. در زیر، نمونه ای از این خط را با هیروگلیف سنتی مقایسه کنید:
در قرن هفتم پیش از میلاد، مصریان خط تازه ای اختراع کردند که از روش نگارش کاهنی (hieratic) نیز آسانتر بود. این روش نگارش، ”خط همگانی“
(demotic script) اسم داشت. از آن تاریخ به بعد، مصریان از خط هیروگلیف
سنتی، برای منبت کاری روی ساختمان، جواهر، و اسباب خانه استفاده می کردند؛
خط کاهنی را برای متن های مذهبی و خط همگانی را برای متن های تجاری و ادبی
بکار می بردند.
در پایان، این را هم بگویم که خط هیروگلیف، به شکل های دیگر، در میان مردمان باستانی دیگری، چون سرخپوستان اولمِک ، مایاها، برخی از مردم چین باستان، و برخی مردمان ساکن میان رودگان «بین النهرین)، نیز استفاده می شده هست.
خط تصویری, هیروگلیف, خط شناسی, گنج یابی, دفینه یابی, زیرخاکی, عتیقه
منبع : http://iranikan.rozblog.com
تهیه و گرد آوری : وبسایت تفریحی و سرگرمی پورتال یک
لطفا نظرات خود را درباره نوشته شناخت خط تصویری و تکامل آن در تاریخ با ما در میان بگذارید.
بدون دیدگاه