جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ / کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟

جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ / کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟

جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴

کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟

گزینه صحیح : مترو – ارسال عدد ۲ به شماره ۳۰۵۰۰


جواب سوال رقابت پیامکی برنامه خندوانه امشب سه شنبه ۱۴ مهر ۹۴ | جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ :: پیکس لاو | PixLove | پاسخ سوال خندوانه ۱۴ مهر، کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل … | دانلود خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ | دانلود آهنگ | سرگرمی | تیر ۹۴ | سوال امشب خندوانه سه شنبه ۱۴ مهر ۹۴ سوال رقابت پیامکی امشب … | پاسخ سوال خندوانه ۱۴ مهر – پورتال سوالات کارشناسی ارشد | پاسخ سوال خندوانه ۱۴ مهر – پورتال ۱ | خبر ایرانی – پاسخ سوال خندوانه ۱۴ مهر | سوال خندوانه ۱۴ مهر ستون حمل و نقل شهری و جواب رقابت | کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد … | کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل میدهد … | کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟ | کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد – گوگرد | یوز – آخرین مطالب گزینه ستون فقرات حمل نقل شهری
| کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد | کدوم موردستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می ده؟ | کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری می باشد؟ ۱-اتوبوس ۲-مترو ۳-تاکسی | خندوانه:کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل میدهد؟ | جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ | پاسخ سوال خندوانه سه شنبه ۱۴ مهر | سوال امشب خندوانه سوال رقابت پیامکی امشب خندوانه سه شنبه |




کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟


۱- اتوبوس

گزینه صحیح : ۲ – مترو

۳- تاکسی

ارسال عدد ۲ به شماره ۳۰۵۰۰

مهلت ارسال پاسخ : تا ۶ عصر (فردا) ۱۵ مهر


برچسب ها: جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ , جواب سوال خندوانه ۱۵ مهر ۹۴ , خندوانه: ستون فقرات حمل و نقل شهری , خندوانه:کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل میدهد؟ , ستون فقرات حمل و نقل شهری ایران , پاسخ سوال خندوانه سه شنبه ۱۴ مهر , کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری می باشد؟ ۱-اتوبوس ۲-مترو ۳-تاکسی , کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل میدهد , کدوم موردستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می ده؟


پاسخ تشریحی سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴


راه اندازی قطارهای سبک شهری یکی از برنامه های شهردار تهران می باشد که کارهای مطالعاتی آن از ۸سال پیش توسط دو معاونت عمران و حمل و نقل شهرداری انجام شده و در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران به عنوان چشم انداز ۵ساله ارتقای کیفیت خدمات حمل و نقلی و دستیابی به حمل و نقل پاک و مدرن به آن اشاره شده می باشد.

حرکت تهران با LRT به سوی حمل و نقل مدرن

۱۳۹۴/۷/۴ ۱۱:۴۹:۲۳ |  print

به گزارش خبرنگار شهرنوشت قطار سبک شهری (Light Rail Transit) به عنوان یک مد حمل و نقلی و حلقه واسط بین شبکه مترو و اتوبوسرانی ایفای نقش می کند. مزایای زیست محیطی، قابل اعتماد بودن، ایمنی بالا و… از جمله مزایای بسیار این سیستم حمل و نقلی بوده که باعث رشد و گسترش روزافزون این سبک تردد شهری در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه شده می باشد. به طوری که شهردار تهران درحاشیه سفر خود به بوداپست پایتخت مجارستان اعلام کرد تهران در صورت تصویب شورای شهرستان تا پایان سال ۹۵ دارای LRT می شود. این در حالی می باشد که  مطالعات توجیهی قطار سبک شهری در سال ۱۳۹۲ تحت عنوان پروژه «تند راه پاک شهرستان تهران» در سازمان مشاور فنی و مهندسی شهرستان تهران انجام شد. براساس نتایج این مطالعات استفاده از این مد حمل و نقل به عنوان یک سبک واسط بین مترو و اتوبوس های BRT توصیه شده می باشد. همچنین براساس مطالعات اقتصادی انجام شده، قطار سبک شهری با توجه به حجم سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه، دارای توجیه قابل قبول اقتصادی بوده که برای سرمایه گذاری بخش خصوصی مطلوب خواهد بود.

اهمیت استفاده از حمل و نقل پاک و البته مدرن برای مدیریت شهری تهران به اندازه ای می باشد که از سال۹۲  خبر راه اندازی LRT یا همان قطارهای سبک شهری در بزرگراه شرقی- غربی شهیدهمت از سوی سید مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمرانی شهردار تهران به عنوان یکی از گزینه های مدیریت شهری در استفاده از حمل و نقل عمومی مدرن معرفی شد.

به رغم آنکه راه اندازی LRT توسط شهرداری تهران آن هم در کنار یکی از بزرگراه های حیاتی پایتخت مثل توپ صدا کرد، اما با توجه به در اولویت بودن توسعه خطوط مترو و بعد از آن سامانه BRT مطابق طرح جامع حمل و نقل عمومی شهرستان تهران راه اندازی این طرح به تعویق افتاد.

مونوریل، قطاری که سیاست می برد

در آن زمان کارشناسان و منتقدان نظرات متفاوتی را در خصوص تصمیم شهردار تهران در خصوص استفاده از شیوه های جدید حمل و نقل عمومی داشتند. این در شرایطی بود که مطالعات کارشناسی نشان می داد که در کنار توسعه مترو به عنوان ستون فقرات پایتخت، شهرستان به راه اندازی سایر مدهای مدرن حمل و نقلی پاک هم نیاز دارد. البته آن روی دیگر سکه این تحلیل ها، نظرات تند و تیز منتقدان بود. منتقدانی که با مطرح کردن این سوال که چرا شهردار تهران که تا دیروز مخالف سرسخت راه اندازی مونوریل به عنوان یکی از مدهای قطارهای سبک شهری بود، به یک باره به فکر راه اندازی LRT افتاده می باشد. این انتقادها در شرایطی مطرح می شد که باها محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در پاسخ به این سوال خبرنگاران مبنی بر سرانجام طرح نیمه کاره مونوریل در تهران به صراحت اعلام کرده بود: مخالف مونوریل و قطار هوایی نیستیم و وقتی کار به صورت کارشناسی بررسی شود، آنرا انجام خواهیم داد اما به این مساله تاکید می کنم که اگر طرح راه اندازی مونوریل به عنوان جایگزین مترو تلقی شود، با آن مخالف هستیم.

شهردار پایتخت در عین حال به صراحت بیان کرده بود که در بخش هایی از شهرستان به دلیل حجم پایین مسافر، احداث مترو لازم نیست و باید جایگزین های دیگری داشته باشد که یکی از آنها ممکن می باشد، مونوریل باشد.

گرچه مخالفت سرسختانه قالیباف، شورای سوم و کارشناسان نگذاشت این پروژه که شروع آن با یک طرح دو صفحه ای بود و بعد از نصب پایایه های آن متوقف شد؛ در پایتخت اجرایی شود، اما دولت نهم و دهم این رویای خود را در شهرهای دیگری مانند قم و کرمانشاه اجرایی کرد که همچنان این کلانشهرها درگیر اجرای یک طرح بدون مطالعه با مشکلات فراوان هستند.

LRT تلاش تهران برای دستیابی به حمل و نقل مدرن

قدرمسلم مدیریت شهری در یک دهه اخیر، طراحی شبکه ترکیبی از انواع سامانه های کارآمد حمل و نقلی عمومی را در دستور کار خود قرار داده که در این میان راه اندازی خطوط قطار سبک شهریLRT یکی از گزینه های مدرنی می باشد که به دلیل مزایای چشمگیر اقتصادی، زیست محیطی و ایمنی مورد ارزیابی قرار گرفته می باشد.

ایده راه اندازی خط ویژه قطار سبک شهری در بزرگراه شرقی- غربی شهید همت، از سال۹۲ رسانه ای شد اما با توجه به اولویت توسعه خطوط مترو وهمچنین تکمیل شبکه بزرگراهی، این شیوه حمل و نقلی تاکنون اجرایی نشده می باشد. این در حالی می باشد که در برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران هر دو معاونت (فنی و عمران و حمل و نقل و ترافیک) راه اندازی سامانه LRT را در مسیر طولانی ترین بزرگراه شرقی- غربی دیده اند.

از جمله مزایای سامانه LRT می توان به سرعت و ظرفیت بیشتر آن نسبت به اتوبوس و هزینه کمتر ساخت و بهره برداری از آن نسبت به مترو اشاره کرد. جالب می باشد بدانید این سامانه همچنین از انعطاف و قابلیت تطابق بالایی با محیط شهری برخوردار می باشد، ضمن آنکه امکان استفاده این سامانه در وضعیت های ترکیب شده با ترافیک شهری و یا به صورت مجزا نیز وجود دارد، به همین خاطر در سال های اخیر بسیاری از کلانشهرهای پیشرفته در سایر کشورها علاوه بر ساخت خطوط مترو به قطارهای سبک شهری نیز تجهیز شده اند.

ظرفیت قطارهای سبک شهری اغلب معادل حداکثر ۴واگن ۱۷۰ نفره می باشد. برخی این موضوع را یکی از کاستی های سامانه LRT در مقایسه با مترو می دانند. با این حال باید توجه داشت که هیچ یک از سامانه های حمل و نقلی به تنهایی پاسخگوی نیازهای ابرشهری همچون تهران نخواهد بود. ضمن اینکه طول نسبتا کوتاه این قطارها برای حرکت در شعاع های چرخشی و شیب ها، قابلیتی می باشد که خطوط مترو فاقد آن هستند. از آنجا که این سامانه حمل و نقل عمومی با ساخت دالان هوایی ایجاد می شود، احداث آن صرفه جویی قابل ملاحظه ای در قیاس با توسعه خطوط ریلی و زیرزمینی دارد، به طوری که هزینه آن معادل یک پنجم هزینه ساخت مترو می باشد.

مهم ترین بخش ایاب و ذهاب شهروندان در شهرهای بزرگ، برعهده سامانه های حمل و نقل عمومی درون شهری می باشد و در میان سامانه های حمل و نقل عمومی درون شهری، مترو بی رقیب می باشد، اما برخی محدودیت ها، همراه با ماهیت متراکم فضاهای شهری که با توسعه شهرنشینی، به طرزی روزافزون بر میزان آن افزوده می شود، باعث شده در تمامی شهرهای جهان، جریانی در راستای تلاش برای تلفیق شبکه های مترو با سامانه های حمل و نقل مکمل دیگر مانند BRT، ترامو، اتوبوس برقی و انواع قطارهای سبک شهری، پدید بیاید تا با دستیابی به ترکیب بهینه ای از وسایل نقلیه عمومی مختلف، انجام سهل تر سفرهای کوتاه مسافران شهری را با صرف حداقل هزینه و بیشترین بازده محقق سازد. باید توجه داشت در چنین تلفیق هایی معمولا شبکه های مترو به عنوان ستون فقرات شبکه حمل و نقل شهری عمل می کنند و سامانه های مکمل هم در میان خطوط مترو، گسترش یافته و به انتقال مسافران می پردازند.

به گزارش شهرنوشت در مورد مزیت قطارهای سبک شهری در قیاس با اتوبوس و اتوبوس برقی، می توان به مواردی چون ظرفیت حمل مسافر بیشتر، انعطاف پذیری عملیاتی به دلیل داشتن درهای بیشتر و تسریع در آمدوشد مسافران، تسهیل در استفاده کامل از فضاهای درون واگن ها اشاره کرد. همچنین طراحی هندسی مسیر و ساختار مکانیکی این گونه سامانه ها به نحوی می باشد که قطار سبک شهری را قادر می سازد تا از قوس هایی با شعاع چرخش بسیار کم و شیب و فرازهای بسیار تند به راحتی عبور کند. حداقل شعاع چرخش قطار سبک شهری ۲۵ مترو حداکثر شیب و فراز آن ۶ درصد در نظر گرفته می شود.

حرکت LRT روی پل های از پیش ساخته

با توجه به اینکه سامانه LRT عمدتا با استفاده از روش پل های صندوقه ای پیش تنیده ساخته می شود، در مقایسه با مترو در زمان بندی محدودتری به سرانجام می رسد. مهارت مثال زدنی مهندسان ایرانی در ساخت پل های سواره رو به شیوه صندوقه ای که در طول چندسال اخیر در مجموعه شهرداری تهران به نمایش گذاشته شده، یکی دیگر از ادله مهم دفاع از ایده راه اندازی قطار سبک شهری در بزرگراه های کلیدی پایتخت می باشد.

در شرایطی که حدود ۲۰ کیلومتر پل سواره رو به شیوه صندوقه ای در طول ۶ سال اخیر در قالب پروژه ها تقاطع بزرگراه های شیخ فضل الله – جناح و مهم تر از آن، پروژه تحسین برانگیز بزرگراه طبقاتی صدر توسط شهرداری تهران ساخته شده می باشد، باید پذیرفت ساخت مسیر ویژه قطارهای سبک شهری در بزرگراه های تهران دیگر کار پیچیده ای برای مدیریت شهری نخواهد بود.

ساخت مجموعه پل های صندوقه ای در طول سال های اخیر راه اندازی چند کارخانه سگمنت سازی را نیز به دنبال داشته می باشد. بنابراین زیرساخت های فنی و مهندسی لازم برای راه اندازی LRT هم اکنون تقریبا در شهرداری تهران فراهم می باشد. به گونه ای که مازیار حسینی، معاون سابق فنی و عمران شهرداری تهران  در مراسم افتتاح بزرگراه طبقاتی صدر اعلام کرده بود که اکنون توان ساخت ۲ کیلومتر عرشه پل صندوقه ای در هر ماه در شهرداری تهران وجود دارد.

مطالعه LRT طهران قدیم

به گزارش شهرنوشت شهرداری تهران از سال۹۲ با  تهیه طرح «توسعه و آمایش منطقه۱۲ با رویکرد توسعه گردشگری» در برنامه پنج ساله دوم شهرداری تهران در نظر داشته تا با بازگرداندن سکونت به بافت تاریخی و احیای زندگی شبانه، مرمت و احیای بافت تاریخی و همچنین ایجاد فضای ارزشمند شهری با اجرای طرح های آرام سازی و پیاده راه سازی در میادین و معابر مهم واجد ارزش به احیای هویت تاریخی «طهران قدیم» بپردازد.در این میان یکی از مهمترین پیش نیازهای لازم جهت تحقق این اهداف ساماندهی، نظم بخشی و آرام سازی ترافیکی در بافت و محدوده پیرامونی آن می باشد که مطالعات نشان می دهد ایجاد سامانه حمل و نقلی در مناطق ۱۱ و ۱۲ بر پایه قطار سبک شهریLRT پاسخ مناسبی  به نیاز درخصوص آرام سازی ترافیکی طرح توسعه و آمایش قسمت ۱۲ می باشد.

نکته قابل ملاحظه در این طرح این می باشد که ساماندهی ترافیک در این محدوده مستلزم مداخلات حداکثری ترافیکی (تغییرات جهات ترافیکی) می باشد که اجرای قطار سبک شهری به عنوان پیش نیاز این اقدامات می تواند درکاهش تبعات اجتماعی اینگونه مداخلات و تامین رضایت شهروندان نقش به سزایی داشته باشد.


[ادامه نوشته را در اینجا بخوانید …]

جواب سوال خندوانه ۱۴ مهر ۹۴ / کدام گزینه ستون فقرات حمل و نقل شهری را تشکیل می دهد؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا