بیوگرافی مرتضی احمدی

بیوگرافی مرتضی احمدی

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه بیوگرافی مرتضی احمدی را ببینید.

مروری بر سرگذشت هنرمند مرتضی احمدی

مرتضی احمدی ۱۰ آبان ۱۳۰۳ در حنوب تهران متولد شد.

او برای تحصیل ابتدا به مکتب و سپس به دبستان منوچهری در میدان گمرک رفت و بعد از آن به دبیرستان شرف و دبیرستان روشن رفت.

در شانزده‌ سالگی ورزش باستانی و فوتبال را شروع کرد و به همراه تیم فوتبال دبیرستانش در مسابقات آموزشگاه‌های تهران رتبه‌هایی به دست‌آورد.

بعدها در تیم فوتبال راه‌آهن تهران و پس از آن در باشگاه راه‌آهن بازیکن و مربی شد.

پس از چند تلاش آماتوری در تئاتر در ۱۳۲۱ با کمک عده‌ای از دوستانش تماشاخانه ماه را رو به‌ روی باغ فردوس دایر کرد، ولی پس از چند هفته مجبور به ترک آنجا شد.

در اوایل پاییز ۱۳۲۲ در تئاتر فرهنگ برای اولین بار پیش پرده‌ خوانی کرد و در نتیجه آن بازیگر تئاتر هم شد.

مدتی بعد پدرش از فعالیت او در تئاتر مطلع شد و او را از خانه بیرون کرد. مرتضی احمدی پس از مدتی هم‌زمان با هنرپیشگی در راه‌آهن تهران به‌عنوان تعمیرکار استخدام شد.

مرتضی احمـدی برای اولین بار به سبک بیات تهران در پیش پرده‌ها آواز خواند و نیز اولین بار در سال ۱۳۲۲ ترانه ی گلپری جون را اجرا کرد، که بسیار شاخص شد و به خاطر آن برای کار در رادیو تهران دعوت شد.

در یکی از پیش پرده‌ ها ترانه‌ ای دیگری به اسم کوچک کارگرم من را اجرا کرد که به استقبال کارگران راه‌آهن و پس از آن منجر به اعتصاب کارگران راه آهن گردید

که در نتیجه، مرتضی احمدی به بخش حسابداری راه‌آهن منتقل شد و پس از پایان اعتصاب دستگیر شد و در کلانتری تعهد کرد از آن به بعد ازاجرای آن پیش پرده خوداری کند.

پیش‌پردهٔ دیگری نیز با اجرای احمدی به اسم کوچک قدس شاهین درباره ماجرای تجاوز جنسی عده‌ای از سربازان آمریکایی به یک زن ایرانی توقیف شد.

ولی پس از اجرای مجدد آن در پاییز ۱۳۲۳ در جمعی خصوصی، محکوم شد شش ماه به کرمان تبعید شود که با پیگیری محمد مسعود، مدیر روزنامه مرد امروز که تصادفا به تئاتر فرهنگ آمده بود ملغی شد.

احمدی در ۱۳۲۳ به رادیو تهران به کار کردن اشتغال گزید، تا برنامه‌ های کمدی اجرا کند.

در دوره‌ های مختلفی در رادیو کار کرد و از جمله تیپی به اسم کوچک بابا جاهل گریان اجرا کرد و به سبک‌ های مختلف ترانه و آواز خواند.

در فروردین ۱۳۵۳ نقش اول سریال پربیننده هردمبیل را بازی کرد در نظرخواهی‌ از مردم در سال ۱۳۵۶ به‌ عنوان شاخص‌ ترین هنرپیشه رادیو انتخاب شد.

وی در ۱۳۲۶ گوینده فیلم‌ های خارجی شد و از اعضای اولیه انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم بود.

سلطان صاحبقران، هفت منظقه عشق، آئینه و زیر بازارچه از جمله سریال های او هستند.

مرتضی احمدی در ۹ مرداد ۱۳۳۴ با یکی از همکارانش در راه‌آهن به اسم کوچک زهرا جوانشیر ازدواج کرد که در ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۰ بر اثر سرطان درگذشت.

احمدی از این ازدواج یک فرزند دختر به اسم کوچک آزیتا متولد ۱۳۳۷ و یک فرزند پسر به اسم کوچک مازیار متولد ۱۳۴۰ دارد.

مرتضی احمدی به دلیل مشکلات ریوی در ۳۰ آذر ۱۳۹۳ در خانه اش در تهران درگذشت.

دانستنی هایی درباره ی مرتضی احمدی:

او از موسسان باشگاه ورزشی راه آهن و مولف کتاب کهنه های همیشه نو می باشد.

از طرفداران تیم فوتبال پرسپولیس بود.

مرتضی احمدی دو آلبوم موسیقی به اسم کوچک صدای تهران دارد.

The post بیوگرافی مرتضی احمدی appeared first on ایران ناز.

بیوگرافی مرتضی احمدی

لطفا نظر خود را درباره بیوگرافی مرتضی احمدی با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا