بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟

بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟ را ببینید.

پورتال یک آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟
بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟ رکود بازار سرمایه طولانی شده و سرمایه‌گذاران با ده‌ها سوال بی‌جواب به آینده پر ابهام بورس تهران مشاهده می‌کنند، اما به راستی بازار سرمایه چه زمانی از رکود خارج خواهد شد و این‌که کف قیمت‌ها تا کجا خواهد بود؟

به گزارش فرهنگ نیوز ، این روزها تالار شیشه‌ای بورس تهران در حسرت جنب و جوش سهامداران و فعالان بازار هست. رکود بازار سرمایه طولانی شده و سرمایه‌گذاران با ده‌ها سوال بی‌جواب به آینده پر ابهام بورس تهران مشاهده می‌کنند، اما به راستی بازار سرمایه چه زمانی از رکود خارج خواهد شد و این‌که کف قیمت‌ها تا کجا خواهد بود؟

 به اعتقاد برخی تحلیلگران، یکی از چالش‌های اساسی بازار سرمایه به مشکلات بازار پول باز می‌گردد. بر طبق آمار و ارقام، تورم به محدوده ۱۴ درصد کاهش یافته، اما بازار پول هنوز نتوانسته خود را با آن هماهنگ کند و متناسب با نرخ تورم، نرخ بهره کاهش نیافته هست، بنابراین تا زمانی که در بازار بدون ریسک کشورمان، سودهای با نرخ بالای ۲۰ درصدی به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، نباید منتظر سرمایه‌ای به بازار سرمایه باشیم.

مردم نشان داده‌اند که در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری چندان ریسک‌پذیر نیستند ترجیح می‌دهند سرمایه‌هایشان را به بازارهای بدون ریسک و یا با ریسک کم همچون بانک‌ها بسپارند. سال ۱۳۹۴ همان‌طور که بسیاری پیش‌بینی کرده بودند، سالی سخت برای اقتصاد ایران هست؛ اگرچه طی چند ماهه اخیر شاهد خبرهای خوش توافق هسته‌ای بودیم، اما زخم‌های اقتصاد ایران آن‌چنان عمیق هستند که به این زودی‌ها التیام نخواهد یافت.

تجمع نقدینگی در بانک‌ها و تمرکز دولت بر پایین نگه داشتن تورم، صنایع مختلف را با مشکلات عدیده‌ای درگیر کرده هست. نبود یک آینده روشن در شرکت‌های فعال و مشخص نبودن اثرات برخی از گشایش‌های انتظاری در کنار کمبود نقدینگی عمومی که در اقتصاد کشور وجود دارد، موجب شد که رکود موجود در بازار سرمایه طولانی‌تر از حد معمول شود و در این بین، هر گاه که اانتظارات منفی در بازار پررنگ‌تر شده یا چشم‌انداز رشد و رونق اقتصادی به تعویق افتاده، جریان خروجی سرمایه سرعت بیشتری به خود می‌گیرد.

پیش از اعلام توافق هسته‌ای، هر چند هنوز معلوم نبود مذاکرات به چه نتیجه‌ای خواهد رسید، اما حتی با فرض اعلام توافق نیز انتظار نمی‌رفت در کوتاه‌مدت اتفاق خاصی بیفتد. دلیل این پیش‌بینی نیز کاملا روشن بود. برای مثال، صندوق‌های بزرگ بازنشستگی کشور را اگر بررسی کنید، خواهید دید که این صندوق‌ها با مشکلات متعددی از جمله پرداخت حقوق مواجه بودند، بنابراین این گروه از سهامداران بزرگ به محض ایجاد رشدهای کوچک در بازار سهام، شروع به فروش می‌کنند، زیرا نیاز به نقدینگی دارند. در واقع آنها مجبور هستند مطالبات خود را بپردازند و این موضوع هست که برای آنها اولویت دارد، نه افت و خیز سهام.

مشابه این وضعیت در میان افراد حقیقی نیز تماشا می‌شود. این افراد عموما یا منابع مالی مازاد دارند یا به امید کسب سود به بورس ورود پیدا می‌کنند. حتی در برخی موارد نیز هزینه زندگی خود را از طریق بورس می‌پردازند، بنابراین در مقاطع رشد قیمت‌ها آنها نیز به علت مشکلات مالی که داشته‌اند، اقدام به فروش می‌کنند. بر این اساس نمی‌توان گفت فروش‌ها هیچانی بوده هست.

در کل اگر کمی کلان‌تر مشاهده کنیم، بورس برآیندی هست از کل اقتصاد جامعه و در شرایط فعلی کاملا وضعیت اقتصادی را درست نشان می‌دهد. بازار سرمایه در این روزها بیش از هر چیز نیازمند شفافیت و اطلاع‌رسانی هست؛ این در حالی هست که متاسفانه دولت هنوز سیاست‌های پساتحریم خود را در حوزه بازار سرمایه به طور کامل اعلام نکرده هست. در چنین شرایطی انگیزه سرمایه‌گذارانی که مدت‌های بسیاری را هم انتظار کشیده‌اند، بسیار اندک خواهد بود و ممکن هست با کوچک‌ترین تفریحی از بازار بورس خارج شوند.

طولانی شدن رکود موجود در بازار، همچون یک سد محکم جلوی حرکت بازار را گرفته و بدین ترتیب برای خروج از رکود باید تکانه مثبت قوی‌تری را نسبت به حالت معمولی به آن وارد کرد. بسیاری از سرمایه‌گذاران از بازار سرمایه خارج شده‌اند و برای بازگشتن به این حوزه نیاز به حرکت‌های انگیزشی بزرگ دارند.

منبع: افکار

۹۴/۷/۲۶ – ۱۷:۰۰ – ۲۰۱۵-۱۰-۱۸ ۱۷:۰۰:۵۹

بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟

منبع : پورتال پورتال یک

لطفا نظر خود را درباره بازار سهام چه زمانی از رکود خارج خواهد شد؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا