اشك غرب براي القاعده در سوريه

اشك غرب براي القاعده در سوريه

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: اشك غرب براي القاعده در سوريه
چهار روز پس از شروع حملات هوايي جنگنده‌هاي روسي به داعش در سوريه برخي منابع از شروع عمليات زميني ارتش و مقاومت خبر مي‌دهند و گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از پيشروي اين نيروها در ساعات اوليه شروع عمليات می باشد، در پي اين تحولات كه جبهه مقابل خود را بازنده مي‌بيند، جنگ رواني گسترده‌اي را به ويژه عليه حملات هوايي روسيه آغاز كرده می باشد.
نویسنده : محمد بابایی 


چهار روز پس از شروع حملات هوايي جنگنده‌هاي روسي به داعش در سوريه برخي منابع از شروع عمليات زميني ارتش و مقاومت خبر مي‌دهند و گزارش‌هاي منتشر شده حاكي از پيشروي اين نيروها در ساعات اوليه شروع عمليات می باشد، در پي اين تحولات كه جبهه مقابل خود را بازنده مي‌بيند، جنگ رواني گسترده‌اي را به ويژه عليه حملات هوايي روسيه آغاز كرده می باشد.
عصر روز شنبه برخي منابع خبري گزارش دادند عمليات تهاجمي نيروهاي مقاومت در ادلب و حمص شروع شده می باشد. واحدهاي ارتش سوريه به همراه رزمندگان حزب‌الله در قسمت اكرب حماه و همچنين در سمت شمال‌غربي حمص دست به پيشروي زدند. صبح روز شنبه بالگردهاي ارتش سوريه با ريختن كاغذهايي از ساكنان خواسته بود اين مناطق را ترك كنند. تحليلگران هدف اوليه اين عمليات را «از بين بردن مواضع شورشيان بين حمص و حما» عنوان كرده‌اند. اين پيشروي پس از حملات هوايي روسيه و شليك توپخانه‌اي ارتش سوريه صورت گرفت. پيشتر منابع لبناني به رويترز گفته بودند حما و حمص اولين هدف نيروهاي مقاومت و ارتش سوريه می باشد. در گزارش روز گذشته روزنامه «جوان» گفته شد كه جنگ با تروريسم در سوريه به خوبي برنامه‌ريزي شده و وظايف تقسيم شده می باشد كه بر اساس آن وظيفه پيشروي زميني به عهده نيروهاي مقاومت گذاشته شده و جنگندهاي روسي نيز پشتيباني هوايي از اين نيروها به عمل مي‌آورند.
روز شنبه وزارت دفاع مسكو اعلام كرد نيروي هوايي روسيه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۰ پرواز در سوريه انجام داده می باشد. بنابر گفته سرگئي شايگو وزير دفاع روسيه در اين حملات دو انبار و هفت مركز تجهيزات نظامي داعش منهدم شدند. علاوه بر اين جنگنده‌هاي روسي يك مركز فرماندهي تروريست‌هاي داعش در رقه سوريه را نابود كرده‌اند. بنابر گفته مقامات روسي همچنين در پي حملات هوايي حدود۶۰۰ شبه‌نظامي به داخل خاك سوريه فرار كرده‌اند.
 
اشك تمساح غرب
حملات غافلگيرانه جنگنده‌هاي روسيه عليه مواضع گروه‌هاي تروريستي در سوريه كه معادلات ميداني و محاسبات حاميان مخالفان را به‌هم ريخته با واكنش «عاجزانه» رسانه‌ها و مقامات غربي و بعضي كشورهاي عربي مواجه شده می باشد. باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا شب جمعه با اشاره به اينكه «دولت امريكا با روسيه در حملاتش به مخالفان دولت بشار اسد همكاري نخواهد كرد» هشدار داد، اين شيوه ايران و روسيه را به باتلاق مي‌كشاند.  رئيس‌جمهوري امريكا همچنين گفت كه حملات هوايي روسيه در حمايت از بشار اسد، مخالفان ميانه‌رو او را از صحنه خارج خواهد كرد و گروه داعش را تقويت مي‌كند. رجب طيب اردوغان، رئيس‌جمهوري تركيه كه طي يك سال گذشته اسناد غيرقابل انكاري از همكاري اين كشور با گروه‌هاي تروريستي از جمله داعش و جبهه النصره منتشر شده به الجزيره گفت كه «مداخله نظامي روسيه در سوريه موضوع را پيچيده و آن را وارد مرحله سختي كرده می باشد.» مايكل فالون، وزير دفاع انگليس به روزنامه سان گفت: «سرويس‌هاي اطلاعاتي انگليس بررسي كرده‌اند كه تنها ۵ درصد از حملات هوايي روسيه در خاك سوريه مواضع داعش در اين كشور را هدف قرار داده می باشد و اكثر كشته شدگان را غيرنظاميان و نيروهاي مخالف دولت دمشق تشكيل مي‌دهند.» وي در ادامه افزود: «شواهدي داريم مبني بر اينكه آنها از مهمات غير هدايت‌شونده در مناطق غيرنظامي استفاده مي‌كنند و اين باعث كشته شدن غيرنظاميان مي‌شود و حتي اين مهمات را عليه نيروهاي مخالف دولت به غير از داعش نيز مورد استفاده قرار مي‌دهند.» درهمين حال، فرانسوا اولاند، رئيس‌جمهوري فرانسه نيز اعلام كرد جنگنده‌هاي روسي تنها بايد مواضع داعش را در سوريه هدف قرار دهند. وي پس از نشستي با ولاديمير پوتين، همتاي روس خود پيش از مذاكرات اوكراين اين صحبت‌ها را مطرح كرد و گفت: آنچه من به پوتين گفتم اين می باشد كه اين حملات بايد داعش را هدف قرار دهد. همزمان با اين اظهارات رسانه‌هاي وابسته به اين محور با جنجال درباره حملات هوايي روسيه مي‌گويند كه اين حملات باعث افزايش درگيري‌هاي فرقه‌اي خواهد شد. گاردين به نقل از حسن حسن كارشناس طرفدار مخالفان سوريه آورده می باشد كه «كارزار روسيه احتمالاً منجر به تقويت بيشتر گروه‌هاي تروريستي مانند جبهه النصره خواهد شد.»
 
رياكاري غرب
اما تحليلگران اين ادعاي حاميان مخالفان را به چالش كشيده و اين مواضع را «رياكارانه» توصيف كردند. حيدر الخويي محقق ارشد در مؤسسه چتم‌هاوس با اشاره به اينكه امريكا و عربستان سعوي مي‌گويند حملات هوايي روسيه «تنها منجر به افزايش بيشتر راديكاليسم» خواهد شد، در صفحه توئيتر خود نوشت: «آيا حملات هوايي عربستان با حمايت امريكا در يمن منجر به تقويت ميانه‌روها خواهد شد؟» از سوي ديگر، تأكيد مقامات غربي و عربي مبني بر حمايت از نيروهاي ميانه‌رو مخالف بشار اسد در حالي می باشد كه امريكا اخيرا اذعان كرده برنامه آموزش مخالفان سوري به دليل نبود نيروهاي ميانه‌رو با شكست مواجه شده می باشد. در همين حال، سرگئي لاوروف، وزير امور خارجه روسيه ديروز در دومين روز از حملات هوايي نيروهاي كشورش به سوريه از اين حملات دفاع كرده و گفته بود ما همان گروه تروريست‌هايي را هدف قرار داده‌ايم كه امريكا و متحدانش به آنها حمله مي‌كنند. در همين حال يك كاربر خبري از عراق در صفحه توئيتر خود نوشت: «تانكرهاي قاچاق نفت داعش كه براي امريكايي‌ها قابل رؤيت نيستند، ناگهان توسط جنگده‌هاي روسي تماشا شدند و هدف قرار گرفتند.»
 
فشار به اوباما
در پي تحولات اخير كه موازنه قوا به نفع نيروهاي دولتي سوريه و محور مقاومت برگشته بعضي مقامات غربي تلاش‌هاي جديدي براي مقابله با اين تحولات به كار گرفته‌اند و تلاش دارند با تحقير اوباما وي را مجبور كنند در مقابل حملات روسيه دست به عمل متقابل بزند.
لينسي گراهم سناتور جمهوريخواه امريكايي كه نامزد انتخابات رياست‌جمهوري امريكا هم می باشد، حملات هوايي روسيه عليه گروه‌هاي تروريستي در سوريه را سيلي مسكو و تهران به صورت رئيس‌جمهوري امريكا تعبير كرده می باشد. به گزارش فاكس‌نيوز، گراهام همچنين رئيس‌جمهور امريكا را فاقد صلاحيت توصيف كرده و گفته سياست‌هاي وزير خارجه كشورش در خاورميانه هم متوهمانه می باشد. خبرگزاري مطرح انگليسي در گزارشي با اشاره به مواضع تهران و مسكو در قبال دمشق نوشت: «در حالي كه امريكا و متحدانش در سوريه با كمبود گزينه‌ها مواجهند، روسيه و ايران در سوريه قدرت‌نمايي مي‌كنند.» خبرگزاري رويترز هم با اشاره به «قدرت‌نمايي روسيه و ايران» آورده می باشد: «سؤالي كه همگان دارند آن می باشد كه آيا امريكا و متحدان اروپايي و سني قسمت‌اي او براي متوقف كردن رئيس‌جمهور ولاديمير پوتين مداخله خواهند كرد؟» اين خبرگزاري مي‌نويسد: «بسياري مي‌گويند نمايش كنوني نتيجه بي‌عملي ادامه‌دار غرب و عقب‌نشيني امريكا در لحظات حساس در اين درگيري غيرقابل كنترل می باشد؛ درگيري‌اي كه ابعاد قسمت‌اي آن به سرعت در حال جهاني شدن می باشد. هيچ كسي در خاورميانه روي باراك اوباما رئيس‌جمهور امريكا حساب نمي‌كند بلكه پيش‌بيني آن می باشد كه جنگ بد و بدتر شود.» انديشكده واشنگتن نيز از اوباما خواست كه از طريق ايجاد قسمت پرواز ممنوع و حمايت از شورشيان با اقدامات روسيه و دولت سوريه مقابله كند.

منبع : روزنامه جوان

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۴ – ۲۰:۴۷

اشك غرب براي القاعده در سوريه

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا