آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟

آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟ را ببینید.

آنچه می خوانید گلچین خبرآنلاین از سخنان دکتر غلامحسین ابراهیمی دینانی می باشد که با عنوان «عقل و عشق در حریم عاشورا» منتشر شده می باشد.

«اساس عالم بر عقل و عشق استوار می باشد که مظهر کامل آن، واقعه کربلاست. محرم، اوج زندگی، و واقعه کربلاست. محرم، اوج زندگی، و واقعه کربلا، عصاره آن می باشد. مسئله عقل و عشق، مسئله ای بنیادی می باشد، زیرا انسان هر دو ویژگی را دارد. هم عاقل می باشد -و ممکن است تنها موجود عاقل در عالم باشد- هم عاشق، و عشق نیز از ویژگی هایش به شمار می آید.

کدام عقل در انسان می باشد که شهادت را می پذیرد؟
بعضی از ایات قرآن، بشر را تشویق به جهاد و شهادت می کند، مانند آنجایی که می فرماید: « وَ الَّذینَ آمَنُوا وَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ … انفال، آیه ۷۴» اینجا مخاطب، کدام عقل در انسان می باشد و این عقل چه منافعی را جست و جو می کند که تسلیم می شود تا جهاد کند و شهید شود؟

این خطاب به همه مومنین می باشد. همه آیات قرآن همه انسان ها را مورد خطاب قرار می دهد. وقتی امر، امر خداوند باشد مقتضای عقل، تسلیم شدن در برابر آن می باشد و به طور اساسی همین تسلیم هم حکم عقل می باشد.

تسلیم صفت عشق می باشد یا عقل؟
عقل تسلیم خداوند می شود، اتفاقا عشق، سرکش می باشد.

عشق از اول سرکش و خونی بود           تا گریزد هر که بیرونی بود (مثنوی مولوی)

مردم این گونه می اندیشند که عقل، سرکش می باشد. عقل در مقابل خداوند تسلیم می باشد و در جای خود کار می کند. بعضی دچار این اشتباه می شوند که عقل، متکبر می باشد یا عقلا متکبرند در حالی که انسان بی عقل می باشد که کبر می ورزد. انسان عاقل تکبر ندارد. کسی که به وحدت نامتناهی حق ایمان دارد و با عقلانیتش می فهمد که خداوند، محیط علی الاطلاق می باشد و همه هستی، ظل وجود حق تعالی و پرتو نور خداوند می باشد و احاطه قیوم لایتناهی را درک کرده، چنین کسی چگونه تسلیم نشود؟

تسلیم شدن در برابر حق، حکم عقل می باشد. این طور نیست که نخست دین دار باشیم و بعد عقل پیدا کنیم، بلکه ابتدا باید عاقل بود تا دین دار شد. انسان به مقتضای عقل دین را می پذیرد نه به مقتضای بی عقلی. اگر به مقتضای بی عقلی دین را بپذیرد، دینش ارزشی نخواهد داشت.

قلب و عقل
انسان هم عقل دارد هم قلب. قلب انسان، عقل او نیست اما قلب زمانی سالم می باشد که بر اساس عقل کار کند. اگر قلب انسان تقاضایی داشت و به مقتضای قلب بودن کارهایی انجام داد که از دایره عقلانیت و از حکم عقل خارج بود، آن کارها خوب نیستند.
کلمه قلب در فارسی، همان دل می باشد. قلب یعنی چیزی که منقلب می شود، قلب آدمی هر لحظه دگرگون می شود و ثبات ندارد. بسیار حساس می باشد و دگرگونی های فراوانی در آن اتفاق می افتد. قلب، لطیف ترین بخش وجودی انسان و در حقیقت، بخش اصلی هستی اوست، چه قلب معنوی چه قلب صنوبری.

این قلب ظاهری همین می باشد که ضربان دارد و گوشت می باشد، اما قلب واقعی همان قلب معنوی و مرکز ادراک و احساسات، و آن خانه خداست. این قلب، حریم خدا و همان دل مومن می باشد و البته دل انسان کامل. کعبه مجاز می باشد و خانه ای می باشد که با گل ساخته شده و البته مقدس، اما خانه حقیقی خداوند، دل مومن می باشد.

حدیثی از امام جعفر صادق(ع) می باشد که می گوید: انسان دارای قلب عقول می باشد. عقول صیغه مبالغه عاقل و به معنی بسیار عاقل می باشد، یعنی که قلب عاقل می باشد. بنابراین عقل، با اخساس منافاتی ندارد و چه بسا اگر احساسات انسان با عقل هماهنگ نباشد بسیار زیان بخش خواهد بود.

امام حسین مظهر کامل عشق و عقل الهی می باشد
به یقین، حضرت سید الشهدا همان طور که مظهر کامل عشق الهی می باشد، مظهر کامل عقل الهی هم هست. اگر عقل الهی نداشت، عشق الهی هم نداشت. عقل و عشق امام حسین(ع) و دیگر اولیای خدا از یکدیگر جدا نیست. عشقش عقلانی بود، زیرا عشق هر عاشقی به اندازه عقل اوست.

عقل، ظرف عشق اوست
ارزش هر عاشقی به اندازه معرفت اوست. هر چه عاشق، معرفت بیشتری داشته باشد، عشقش لطیف تر می باشد. هر چه در مرتبه پایین تر قرار گیرد، درجه عشقش پایین تر می باشد تا اینکه می رسد به عشق حسی و شهوانی. عشق شهوانی هم به یک معنی عشق می باشد، اما چون معرفت درستی در آن نیست در حد موضوعی شهوانی ارزش دارد. معرفت از خواص عقل می باشد. هر اندازه که مراتب معرفت عاشق، بیشتر باشد، مراتب عشقش، لطیف تر می باشد تا به عشق عالی الهی برسد که این همان هشق امام حسین(ع) می باشد.»

/۶۲۶۲

نوشته شده توسط : kotoleha در موضوع : فرهنگ و هنر

با فالو کردن ما در پیچ اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی، از جوایز و قرعه کشی های ما که فقط از طریق شبکه های اجتماعی اعلام میشود مطلع شوید.

http://www.khabaronline.ir/detail/468113

The post آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟ appeared first on کوتوله ها|عکس،بازیگران،مدل مانتو جدید، فال روزانه ، فال حافظ.

آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟

لطفا نظر خود را درباره آیا امام حسین(ع) با فرمان عقل شهادت را پذیرفت؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا