آموزش و ارتقاء دانش فنی اعضاء:نقش فراموش شده سازمان نظام مهندسی

آموزش و ارتقاء دانش فنی اعضاء:نقش فراموش شده سازمان نظام مهندسی

‌هامان اصولی تالش*

به نظر برسد بسیاری از مهندسین، خصوصا آندسته از همکارانی که از خیل مهندسین جوان هستند از فاجعه زلزله سال ۶۹ رودبار-منجیل تصویری در ذهن نداشته باشند ولی قاعدتا مهندسان پابه سن گذاشته می‌باید تصاویر آن فاجعه را به‌خوبی به یاد داشته باشند و یا به نظر برسد بنا بر عادت، حوادث تلخ در پشت خاطرات دیگر زندگی به فراموشی سپرده شده باشد.

اما یادآوری این حادثه به ما هشدار می‌دهد که در صورت عدم رعایت موازین و اصول مهندسی در طراحی و اجرای ساختمان‌ها ویا عدم وجود مقررات و نظام مهندسی فراگیر و واجب الاجرا و همچنین مجموعه ویا سازمان قانونمندی که بر رعایت این اصول در طراحی وساخت نظارت داشته باشد، می‌تواند موجب آثار سوء وخسارات غیرقابل جبرانی برای جامعه شود. به نظر برسد جامعه مهندسان، خصوصا مهندسان عمران می‌باید بسیار بیشتر از دیگران نگران و دلواپس تکرار چنین حوادثی باشند چراکه بیشتر نقاط استان گیلان در منطقه با خطر زلزله‌خیزی بالا قرار دارد و مهندسان عمران علاوه بر آنکه می‌باید نگران آسیب‌هایی که در حادثه زلزله رودبار-منجیل برای ساکنین آن دوشهر وروستاهای آن قسمت پیش آمد باشند می‌بایست نگرانی به مراتب بزرگ‌تر ومهمتری نیز داشته باشند وآن، عواقب و مسئولیت‌های شغلی ناشی از خرابی احتمالی ساختمانهایی هست که آن‌ها در قالب مهندس طراح و ناظر گواهی و تایید نموده‌اند.
در اواخر دهه شصت به ندرت در منظقه رشت ساختمان مسکونی به بلندی۳ویا ۴ طبقه وجود داشت و اغلب همشهریان عزیز در ساختمانهای ویلایی و‌گاه بعضا در ساختمانهایی به بلندی دو تا سه طبقه سکونت داشتند. ولی در سالهای اخیر با توجه به رشد جمعیت رشت و متداول شدن ساخت وساز ساختمانهای بلند در بسیاری از نقاط منظقه مسلما بازتاب تکرار حادثه‌ای به بزرگی زلزله رودبار-منجیل بسیار متفاوت از آنچه که در آن سال در شهرمان رشت شاهد بوده‌ایم خواهد بود.

این موضوع می‌بایست همواره در ذهن و خاطر مهندسان خصوصا مهندسان عمران قرار داشته باشد تا در تایید نقشه‌ها و نظارت کارهایی که قبول مسئولیت می‌کنند بسیار محتاط و مسئولانه عمل نمایند.
خوشبختانه پس از زلزله سال ۶۹ رودبار و تصویب قانون نظام مهندسی در سال ۱۳۷۴ و تشکیل سازمان نظام مهندسی ساختمان و و نظارت براجرای صحیح قوانین و مقررات ملی، به وضعیت آشفته ساخت و ساز در آن سال‌ها سروسامانی داده شده و روزبروز وضعیت ساخت و ساز‌ها وکیفیت آن‌ها چه از لحاظ طراحی و چه از لحاظ اجرا به استاندارد‌ها نزدیک‌تر شده هست.

هرچند هنوز از استاندارد‌ها وتکنولوژی نوین ساخت واجرا فاصله داریم و با گذشت بیست سال از تصویب قانون نظام مهندسی ساختمان، همچنان از اجرایی نمودن بخش‌های مهمی از آن ناتوان بوده‌ایم، ولی می‌بایست وجود این قانون و سازمان نظام مهندسی را غنیمت شمرده و تمام هم وغم خود را معطوف به دستیابی به راهکارهایی برای اجرایی شدن قوانین و اهداف این سازمان بنماییم.
با این کار هم از منافع جامعه و هم از منافع اعضای سازمان پاسداری نموده‌ایم و به نظر برسد بتوانیم پس از بیست سال از تصویب این قانون، مهندسین این قشر متخصص و ارزشمند کشور را که در طول این سال‌ها مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفته‌اند هرچند که تعداد زیادی از مسئولان کشوری از میان همین مهندسان هستند- به اعتبار و جایگاه واقعی خود درجامعه برسانیم.

*کار‌شناس ارشد سازه- کاندیدای انتخابات هیات مدیره نظام مهندسی ساختمان گیلان
کد ۳۰۴

(۰)(۰)

نوشته آموزش و ارتقاء دانش فنی اعضاء:نقش فراموش شده سازمان نظام مهندسی اولین بار در پایگاه تفریحی گیل دیدن پدیدار شد.

آموزش و ارتقاء دانش فنی اعضاء:نقش فراموش شده سازمان نظام مهندسی

تهیه و گردآوری:پورتال ۱

لطفا نظرات خود را درباره آموزش و ارتقاء دانش فنی اعضاء:نقش فراموش شده سازمان نظام مهندسی با ما در میان بگذارید

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا