آشنایی با سیستم ESP، فرشته نجات شما در حوادث

آشنایی با سیستم ESP، فرشته نجات شما در حوادث

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه آشنایی با سیستم ESP، فرشته نجات شما در حوادث را ببینید.

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:اصناف مازندران: پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی در سه دهه اخیر و اهمیت موضوع ایمنی برای خودروسازان موجب شده تا امروزه انواع سیستم های پیشرفته …به گزارش مازند اصناف ؛ پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودروسازی در سه دهه اخیر و اهمیت موضوع ایمنی برای خودروسازان موجب شده تا امروزه انواع سیستم های پیشرفته الکترونیکی (مکاترونیک) که رفتار خودرو را تحت کنترل خود دارند به اجزایی جدا ناپذیر از قطعات خودرو تبدیل شوند و با تاثیر خود به روی رفتار خودرو، یکی از عوامل تاثیرگذار در خرید و انتخاب خودرو به حساب بیایند. اگر رانندگان خودرو در دو دهه گذشته به نصب ترمز ضدقفل به عنوان یک تجهیز ایمنی جهت جلوگیری از تصادف دیدن می کردند، امروز توقعشان با وجود کنترل کننده های الکترونیکی تا به آن حد بالا رفته هست که با این سامانه ها به دنبال حفظ تعادل خودروی خود نیز می باشند. از آنجایی که روز به روز اهمیت این سیستم ها در کنترل خودرو آشکارتر شده و سخت گیری موسسات ایمنی بین المللی برروی خودرو سازان و درجه بندی آنها به روی محصولات تولیدی نیز برای استفاده از این سیستم ها بیشتر شده هست، تقریبا میتوان گفت در بین خودروسازان معتبر، دیگر محصولی نمانده هست که به این امکانات مجهز نشده باشد. چنانچه سیستم ضد بلوکه قفل ABS را اولین گام جهت برقراری نسبی ایمنی بدانیم، TC یا کنترل تراکشن به عنوان برقرار کننده اصطکاک میان تایرها دومین قدم و سیستم ESP یکی از سه امکان اصلی دیگری هست که در خودروهای امروزی مورد استفاده قرار گرفته هست. با وجود اینکه تاریخ ابداع و استفاده امروزی این سیستم را باید در سال ۱۹۸۷ و در بین کمپانی های بنز و ب ام و جستجو کرد اما در نگاهی کلی تر باز هم این کمپانی مرسدس هست که در ۱۹۵۹ برای جلوگیری از لغزش چرخ ها دستگاهی را ابداع نمود تا با دخالت در نیروی موتور و سیستم تعویض دنده و همچنین ترمزگیری، از لغزش و ناپایداری خودرو جلوگیری کند. در سال ۱۹۸۷ اما مرسدس بنز، ب ام و و تویوتا به صورت همزمان کنترل تراکشن را طراحی نمودند تا میتسوبیشی نوع ارتقاء یافته آنرا که در ابتدا TCL اسم داشت، تحت عنوان (ASTC) در سال ۹۰ به روی مدل دایموند خود به بازار عرضه نماید. از آن سال تا سال ۱۹۹۲ با تحقیقات مستمر مرسدس بنز و همکاری کمپانی آلمانی بوش سیستمی طراحی گشت و Elektronisches Stabilitats programm اسم گرفت که اختصاراً ESP گفته میشود. در همین زمان کمپانی بوش با همکاری BMW سیستمی را طراحی کردند که با کم کردن نیروی موتور در لحظات ناپایداری احتمال منحرف شدن یا واژگونی خودرو را کاهش میداد. رقابت بین این دو هموطن تا به آنجا ادامه یافت که بالاخره در سال ۱۹۹۵ مرسدس به صورت رسمی ESP را برروی W140 S-Class معرفی نمود. در همان سال و به دنبال آن ب ام و در ابتدا با کمک بوش و بعد با کمپانی کنتیننتال این تکنولوژی را مورد استفاده قرار داد. ولوو و تویوتا نیز از قافله عقب نمانده و از این سیستم به روی برخی تولیدات خود همچون تویوتا کراون Crown Majesta استفاده نمودند. البته نکته ای را که باید توجه کرد این هست که این سیستم مانند دیگر فن آوری های روز دنیا همچون سیستم مدیریت زمان بندی سوپاپها و یا جعبه دنده های تیپ ترونیک، در کمپانی های مختلف نامی منحصر برای آن کمپانی را به خود گرفته هست. به عنوان نمونه این سیستم در تویوتا VSC یا Vehicle Stability Control، در آلفا Vehicle Dynamic Control )VDC) ،در کادیلاک، StabiliTrak & Active Front Steering) AFS) در ب ام و “Dynamic Stability Control) DSC) ودر هوندا Vehicle Stability Assist ) VSA) اسم دارد. جالب اینجاست که طبق آخرین اطلاعات، از سال آینده قرار هست کلیه خودروهای سواری در آمریکا مجهز به این سیستم باشند. موسسه ملی NHTSA که وظیفه نظارت برایمنی ترافیک بزرگراه های آمریکا را برعهده دارد با اصرار بر لزوم استفاده از این سیستم بر روی تمام خودروها بر این اعتقاد هست که در صورت محقق شدن چنین برنامه ای، سالانه شاهد کاهش بین ۵۳۰۰ تا ۹۶۰۰ تصادف مرگبار خواهیم بود. در کانادا نیز نصب ESP بر روی خودروها از سال ۲۰۱۱ اجباری شده و کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز از سال ۲۰۱۴ قرار دادن این سیستم را اجباری خواهند نمود. این البته جدای از تمایل خود کارخانجات برای نصب این وسیله الکترونیکی به روی خودروهای خود می باشد، چراکه به نظر می رسد این میل و اشتیاق خودروسازان برای به کارگیری ابزاری چون ESP تا بدان حد باشد که حتی پیش از اجباری شدن آن در کشورهای عضو اتحادیه تا سال ۲۰۱۴، بسیاری از خودروها نه تنها به این وسیله مجهز باشند بلکه دیگر ابزارهای الکترونیکی را به صورت استاندارد در خود داشته باشند. درواقع رشد بازار استفاده ESP در کشورهای شمال و غرب اروپا چون دانمارک، سوئد وآلمان تا به آن میزان بوده که عمال تا سال آینده خودروی نویی را نخواهید یافت که به این سیستم مجهز نشده باشد. کافی هست بدانید که اگر در سال ۲۰۰۳ در کشور سوئد ۱۵% خودروهای سواری به این وسیله مجهز بودهاند، به فاصله تنها ۱۶ ماه پس از آن این آمار بالغبر ۵۸% بوده هست. کمپانی فولکس واگن (فاو) پس از آزمایش خودروهای خود که دارای سیستم ESP بودهاند نتایجی را اعلام داشته که نشان از اهمیت این تکنولوژی در ایمنی خودرو دارد. به اعتقاد فولکس واگن در خودروهای دارای این سیستم ۸۰% از احتمال تصادفات ناشی از لغزندگی و یا بی ثباتی خودرو کاسته خواهد شد و این یعنی تاثیرگذارتر از نقش ایربگ در ایمنی خودرو! درواقع باید گفت باوجود اینکه امروزه سیستم های غیر فعالی مانند کمربند ایمنی و ایربگ نقش به سزایی در ایمنی خودروها ایجاد میکنند اما از آنجاییکه بخش اعظمی از خسارات به دلیل انحراف از مسیر و تصادفات جانبی به وجود می آیند، سیستم کنترل پایداری ESC با ایجاد ثبات و تعادل خودرو نقشی اساسی را در ایمنی خودروها و کاهش این خسارات ایفا می کند. اما سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESP چگونه کار میکند؟ این سیستم به زبان ساده از مجموعه ای از سنسورها و حسگرهایی تشکیل یافته هست که از طریق مرکز کنترل با پمپ های ترمز ABS عمل می کنند. این سنسورها شامل حسگر تعیین زاویه فرمان، حسگری برای مشخص شدن جهت افقی در حال حرکت خودرو، حسگرهای گاز یا سرعت خودرو و همچنین حسگرهایی برای اندازه گیری شتاب جانبی خودرو می باشد. این حسگرها در هر لحظه وضعیت خودرو را به واحد کنترل ECU گزارش می کنند و هنگامی که خودرو به دلیل حرکت در مسیرهای لغزنده و یا در سر پیچ ها دچار کم فرمانی Understeer و یا بیش فرمانی Oversteer میشود، ESP وارد عمل شده و با توزیع نیروی مناسب به چرخ های جلو و یا عقب، پایداری بیشتر خودرو را موجب می شود. توجه داشته باشید همانطور که اشاره شد، کمک رسانی این سیستم به راننده فقط برای پیچیدن در پیچها نبوده بلکه در حین رانندگی در زمین برفی و لغزنده و یا هنگام روبرو شدن با یک مانع اتفاقی هم مورد استفاده قرار می گیرد . آنگونه که در عکس بالا نیز مشخص هست اتومبیل سبز رنگ که فاقد سیستم ESP هست به هنگام سبقت گرفتن با سرعت زیاد در سر پیچ دچار بیش فرمانی شده و از قسمت پشت از جاده خارج میگردد. اتومبیل مشکی اما با مجهز بودن به این سیستم و با اعمال نیروی ترمز به چرخ جلویی، محور افقی خودرو را در راستای جاده قرار داده و بدون بروز مشکل از پیچ عبور میکند. همانگونه که مشخص هست این سیستم به سرعت وارد عمل شده و با عکس العمل به موقع از بروز حادثه جلوگیری میکند. شایان ذکر هست که کمپانی های معتبری چون مرسدس، رنو تراکس و ولوو چه در کامیون ها و کشنده های خود و چه در اتوبوس های جاده ای وتوریستی از این امکان بهره می برند تا سالانه از کشته شدن دست کم ۱۰ هزار نفر در جاده ها جلوگیری شود. طبق تحقیقات صورت گرفته، وجود ESP میتواند تا ۳۵% درصد از تصادفات خودروهای سواری و تا ۶۵% از تصادفات خودروهای شاسی بلند بکاهد! ایران جیب »

یکشنبه ، ۲۶مهر۱۳۹۴

[تماشا متن کامل خبر]

آشنایی با سیستم ESP، فرشته نجات شما در حوادث

منبع : وبسایت پورتال۱

لطفا نظر خود را درباره آشنایی با سیستم ESP، فرشته نجات شما در حوادث با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا