بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید را ببینید.

شروع غذا برای کودک همیشه به عنوان یک بحث چالش برانگیز مطرح می شود زیرا نظرات در این زمینه متفاوت است. به گزارش بیبی فود، در این مطالب با وجود اینکه کار سختی بود، اما غذاهای مفید برای شروع به ۱۰ مورد کاهش می یابد. البته بهتر است با توجه به شرایط فرزند خود با پزشک وی درباره زمان شروع غذا دادن و حتی نوع مواد غذایی با پزشک وی مشورت کنید. ۱۰ غذای معرفی شده در این مطالب علاوه بر مفید بودن سرشار از مواد مغذی ضروری برای کود در حال رشد است. این غذاها در نوع خود خوشمزه هستند و به راحتی می توان آنها را به صورت پوره یا حتی غذاهای ساده تهیه کرد تا بتوان راحت تر در مسیر از شیر گرفتن کودک قدم گذاشت.

بهترین غذاها برای کودک شامل:
سیب
کلم بروکلی
ماهی سالمون
تخم مرغ
سیب زمینی شیرین
ماست
آووکادو
موز
کدو
لوبیا سبز

بیشتر بخوانید:چگونه پسردار شویم؟ / آیا می توان جنسیت کودک خود را تعیین کرد؟

چه زمانی کودک برای میل کردن نخستین غذا آماده است؟

سن خاصی برای شروع میل کردن پوره توسط کودک وجود ندارد. سن شروع غذا میل کردن به نشانه هایی که کودک را در زمینه آمادگی رشد قرار می دهد معطوف می شود. در حالی که متخصصان اطفال به طور معمول شروع مواد غذایی جامد را از حدود ۴ تا ۶ ماهگی کودک توصیه می کنند، اما نکته مهم تر این است که قبل از شروع غذای جامد برای کودک به اکثر سوالات زیر پاسخ بله دهید:
آیا کودک می تواند خودش بنشیند؟
آیا کودک قادر است سر و گردن خود را در حالت ایستاده نگه دارد؟
آیا کودک هنگام غذا میل کردن شما به غذایتان دست می زند یا با نگاهش میل کردن شما را دنبال می کند؟
آیا کودک بعد از اتمام مقدار معمول شیر مادر یا شیر خشک بیشتر اوقات گرسنه است و سیر نمی شود؟
آیا از زمان تولد وزن کودک ۲ برابر شده است؟
اگر جوا باین سوال ها ترکیبی از پاسخ های مثبت و منفی است نگران نشوید. هنگامی که نخستین نشانه ها را دیدن کردید شروع کنید و در این مسیر صبور و پرتلاش باشید. در مقطعی از زمان کودک کوچک شما برای میل کردن نخستین لقمه خود آماده خواهد شد.

بیشتر بخوانید:فشار خون را با رژیم غذایی درمان کنید

نکاتی برای شروع کار

به آهستگی شروع کنید: نخست با سرو مقدار کمی از یک ماده غذایی یک یا ۲ بار در روز شروع کنید و واکنش فرزند خود را بررسی کنید. اگر کودک مدام غذا را روی زمین می ریزد یا از باز کردن دهان خود خودداری می کند دوباره امتحان کنید زیرا زمان می برد تا کودک تمام غذای خود را بخورد.
غذاها را برش دهید: برای جلوگیری از خطرات خفگی کودک غذاهای انگشتی را برای کودکی که از شیر گرفته شده آماده کنید یعنی مواد غذایی را به صورت نوارهای به طول ۲ تا ۳ اینچ برش داده یا آنها را به صورت قطعات کوچکی برش دهید. اغلب کودکان ترجیج می دهند با کف دست غذا بخورند، اما می توانید روش های مختلفی را امتحان کنید تا دریابید فرزندتان با کدام روش غذا میل کردن راحت تر است.
صبور باشید: ممکن است مدتی طول بکشد تا کودک در روند غذا میل کردن قرار گیرد، همچنین ممکن است کودک ایده غذا میل کردن را دوست داشته باشد، اما بیشتر دوست دارد با غذا بازی کند و آن را روی زمین بریزد. حتی ممکن است کودک به میل کردن غذا علاقه مند باشد، اما هر بار برای میل کردن غذا سر خود را برگرداند که می تواند ناامیدکننده باشد، اما دقت داشته باشید در غذا دادن به کودک باید صبور باشید.
در قالب خانواده غذا بخورید: خانواده از همان ابتدا باعث ایجاد عادت های غذایی سالم در کودک می شود یا حتی برعکس! با غذا میل کردن همراه کودک به آنها نشان می دهید چگونه غذا را از بشقاب به دهان خود بیاورد، بجود و قورت دهد. هنگامی که کودک بیند همان چیزی را می خورد که والدینش می خورند احتمال اینکه آن را بخورد بیشتر می شود.
مواد غذایی را با هم ترکیب کنید: بهتر است در هر وعده غذایی این مواد غذایی با ترکیب های مختلف به صورت متنوع برای کودک سرو شود. این مواد غذایی سرشار از مواد مغذی و طعم دهنده است، اما کودک باید در معرض طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، غلات و گوشت قرار بگیرد، بنابراین آنها را باهم ترکیب کرده و سعی کنید هر هفته چند تا از آنها را باهم سرو کنید.
ادویه و چاشنی اضافه کنید: به طور قطع سرو غذا با ادویه، چاشنی، گیاهان و چربی های سالم (روغن نارگیل تصفیه شده، روغن زیتون یا کره مرغوب) به همراه غذاهای آنها توصیه می شود. چربی های سالم ضمن کمک به رشد مغز کودک را برای مدت طولانی تری سیر نگه می دارند و هم اینکه طعم غذا بهتر می شود. چربی ها نیز برای کمک به جذب ویتامین های محلول در چربی A ، D ، E و K مورد نیاز هستند.
مترجم: الهه زارعی

بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره بهترین و سالم ترین غذاها برای کودکان را بشناسید با ما در میان بگذارید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

موبایلتو شارژ کن