کم کاری تیروئید کودکان، علائم بالینی آن چیست؟

سلامت

کم کاری تیروئید کودکان، علائم بالینی آن چیست؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کم کاری تیروئید کودکان، علائم بالینی آن چیست؟ را ببینید.

فهیمه سهیلی‌پور متخصص غدد اطفال درباره تشخیص کم کاری تیروئید گفت: در اکثر بیماری‌ها و اختلالات طبی، گرفتن شرح حال دقیق  بیمار و انجام معاینه کامل، بر انجام تست‌های آزمایشگاهی اولویت دارد. در غالب موارد پیش از برخورد با شکایت‌ها و یافته‌هایی که سرنخ یک بیماری خاص باشد، پزشک به سراغ بررسی های آزمایشگاهی نمی‌روند.

وی افزود: استثنای عمده این قانون، بیماری‌هایی هستند که از یک سو در ابتدا علائم واضح و هشدار دهنده‌ای ندارند و از سوی دیگر در صورت تشخیص و درمان تأخیری یا دیر هنگام ممکن است عوارض شدید و جبران ناپذیری دامنگیر بیمار کنند مثال بارز این نوع از بیماری‌ها کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان است.

سهیلی پور ادامه داد: درخصوص این فرم از این بیماری، صرف نظر از اینکه نوزاد به چه روشی و با چه شرایطی متولد شده و در زمان تولد شرایط بالینی او چگونه باشد و صرف نظر از اینکه سابقه فامیلی کم کاری تیروئید را دارد یا ندارد، در اولین روزهای تولد، نمونه گیری برای تشخیص بیماری احتمالی انجام می‌شود.

به گفته این متخصص غدد، متعاقب این نمونه‌گیری فراگیر و اولیه، موارد مشکوک فراخوان شده و با انجام تست‌های آزمایگاهی دقیق تر و البته دشوارتر و هزینه برتر بیماران واقعی تشخیص داده می‌شوند.

وی ادامه داد: اما آنچه مهم است و نباید فراموش شود این است که بیماریابی یا غربالگری مشابه آنچه ذکر شد، فقط برای تعداد محدودی از بیماری‌ها توصیه شده است و در عمده بیماری‌ها، بررسی‌های آزمایشگاهی فقط پس از شک بالینی قوی توصیه می‌شود.

سهیلی پور با بیان اینکه در مورد کم کاری تیروئید غیر مادرزادی یا فرم اکتسابی کم کاری تیروئید که معمولا در کودکان پس از سه سالگی، نوجوانان و بزرگسالان دیده می شود افزود: علائم بالینی شامل اختلال رشد قدی و در سنین بالاتر، خستگی زودرس ، اضافه وزن، یبوست، عدم تحمل سرما ، پوست خشگ، ریزش مو و اختلالات قاعدگی در بانوان است.

وی گفت: همچنان‌که به راحتی قابل تصور است هر یک از این شکایت‌ها ممکن است در اثر علت‌های متنوع  و متعدد دیگری غیر از کم کاری تیروئید هم در بیمار تماشا شود. بنابراین چنین شکایت هایی به هیچ عنوان برای تشخیص کم کاری تیروئید کافی نبوده و ارائه چنین تشخیصی فقط با انجام تست های آزمایشگاهی و تأیید بیماری با توجه به نتایج آزمایشات انجام می شود.

علائم پرکاری تیروئید
پرکاری تیروئید در کودکان زیر ۱۵ سال به ندرت اتفاق می افتد و از هر یک میلیون کودک ۸ نفر را مبتلا می کند. بیماری خود ایمنی بازدو یا گریوز عامل تقریبا همه این اختلالات است. این بیماری در نوجوانان رایج تر است و احتمال ابتلا در دختران بیشتر از پسرهاست.
بیماری بازدو در کودکان معمولا به سختی تشخیص داده می شود زیرا به کندی پیشرفت می کند. اما از جمله علائم رایج آن می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تغییرات رفتاری و پیشرفت های تحصیلی
بی خوابی، تحریک پذیری، تندخویی
بروز حالات عاطفی و تمایل به گریه کردن
افزایش اشتها اما همراه با کاهش وزن
اسهال
لرزش دست ها
درمان پرکاری تیروئید در کودکاننیز مبتنی بر کاهش مقدار هورمون های تیروئیدی در جریان خون است. معمولا داروهایی که برای بزرگسالان تجویز می شود برای کودکان نیز مؤثر است.

کم کاری تیروئید کودکان، علائم بالینی آن چیست؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره کم کاری تیروئید کودکان، علائم بالینی آن چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین

پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه پاکسازی و شفاف‌سازی پوست صورت با روغن خراطین را ببینید. سلامت و زیبایی پوست همیشه از اولویت‌‌های مهم در زندگی بوده است و داشتن پوستی زیبا و سالم نیازمند توجه و مراقبت از آن …

سلامت
رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب

رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از خروپف در خواب را ببینید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که رژیم غذایی افراد می‌تواند بر خطر اختلال خواب موسوم به آپنه انسدادی خواب تأثیر بگذارد. بر …

سلامت
کاشت پای مصنوعی

کاشت پای مصنوعی سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه کاشت پای مصنوعی را ببینید. کاشت پای مصنوعی به معنای جایگزینی پای از دست رفته به کمک یک پروتزپا یا پای مصنوعی است. این روش به بیمارانی که به دلیل عوامل مختلفی مانند تصادفات، سوانح یا بیماری‌ها قطع عضو …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا