نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما

مطالب جدید

نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما را ببینید.

نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما/ «خواب تلخی» که بعد از ۱۲ سال تعبیر می‌شود

 

 

 

محسن امیریوسفی، کارگردان سینمای کشورمان که از همان ابتدای مسیر فیلمسازی با چالش‌های متعددی مواجه بود، نخستین فیلمش پس از دوازده سال به نمایش درخواهد آمد تا فیلم مهمی که مردم به فراموشی سپرده‌اند، در چرخه اکران قرار گیرد؛ اما در این سال‌ها، چه بر سر سرمایه‌گذار این پروژه آمده است؟

امنیت سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ همواره یکی از چالش‌ها بوده و وقتی سراغ حوزه سینما می‌آییم این کاهش امنیت سرمایه گذاری و ریسک بازگشت سرمایه به شدت افزایش می‌یابد و طبیعتاً سوددهیِ واقعی و متناسب با حجم سرمایه‌گذاری نیز امری بعیدتر خواهد بود، چرا که صرفاً جنگ در اختیار گرفتن سالن‌های سینمای بیشتر و مدت زمان اکران بیشتر و حتی تبلیغات سمعی و بصری فزون‌تر در جریان نیست.

جنگ بزرگ‌تر، عبور از پروسه دریافت پروانه اکران بدون اعتراض نهادهای بالادستی و نظارتی است؛ اتفاقی که به حق و ناحق منجر به عدم اکران یک آرشیو بسیار بزرگ از فیلم‌های سینمایی شده که چه بسا با نمایش عمومی‌شان وضعیت عمومی هنر هفتم به مراتب بهتر از این بود و بدون تردید، بخش قابل توجهی از آنها بدون تغییرات یا با اندکی جرح و تعدیل می‌توانست امکان اکران یابد.«خواب تلخی» که بعد از ۱۲ سال تعبیر می‌شود!

«خواب تلخ» نخستین تجربه کارگردانی محسن امیریوسفی ـ که در سال ۱۳۸۲ با تهیه کنندگی امیریوسفی طی یازده ماه و ۲۶ جلسه فیلمبرداری ساخته شد ـ مصداق بارز فیلم‌های دارای قابلیت اکران است که مدت‌ها در آرشیو مانده و اکنون با گذشت بیش از ۴۴۰۰ روز فرصت اکران می‌یابد تا مخاطبانی که تنها «آتشکار» را از مجموعه آثار این کارگردان به تماشا نشسته‌اند، فرصت تماشای یک کمدیِ سیاه دیگر از او داشته باشند.

فیلم مضمونی متفاوت داشت: «یک مرده‌شوی که با عزرائیل درگیر می‌شود» و به واسطه همین مضمون که با چالش‌های اجتماعی گره خورده بود و موقعیت‌های کمیکی شبیه به آتشکار رقم زده بود، هرچند در بیش از چهل جشنواره خارجی اکران شد اما در ایران هیچ‌گاه به نمایش عمومی درنیامد؛ اما هیچ‌ گاه رسما توقیف نیز نشد و در واقع سازندگان و سرمایه گذاران این فیلم در خلأ قرار داده شدند و آهسته آهسته این فیلم مشمول مرور زمان شد.

این واقعه از آن منظر عجیب بود که جشنواره فیلم کن برخلاف معمول به جای توجه به آثاری با دیدن شاعرانه نظیر فیلم‌های کیارستمی، به یک اثر اجتماعیِِ کمیک توجه کرده بود و دوربین طلای کن در نخستین تجربه کارگردانی امیریوسفی به او تعلق گرفت تا مشخص شود او علاوه بر موفقیت در ساخت فیلم کوتاه، در تولید فیلم بلند نیز می‌تواند موثر ظاهر شود.

حال فرصت اکران برای این فیلم فراهم شده اما این اتفاق به چه قیمتی رخ داده است؟ یک حساب سرانگشتی نشان می‌دهد، اگر سرمایه گذاران این فیلم، سرمایه تولید این اثر را در یک حساب روزشمار با سود ۲۰ درصد قرار داده بودند، سرمایه شان حداقل ۸ برابر شده بود و البته اگر در بازار طلا و ارز سوداگری کرده بودند این سرمایه سر به فلک زده بود!

حال این پرسش باقی است، چرا باید یک سرمایه گذار بخش خصوصی با منطق هزینه، درآمد و سود، سراغ سینما بیاید؟ سینمایی اگر فیلمش با هزینه یک تا دو میلیارد تولید و اگر در بهترین زمان سال نیز اکران شود، باز هم هیچ تضمینی برای بازگشت اصل سرمایه‌اش وجود ندارد، چه رسد به سود و طبیعتاً اگر فیلم توقیف شود (سرمایه بلوکه شود) سرنوشتی شبیه به «خواب تلخ» را خواهد یافت.

۵۸۵۸

نوشته شده توسط : kotoleha در موضوع : فرهنگ و هنر

با فالو کردن ما در پیچ اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی، از جوایز و قرعه کشی های ما که فقط از طریق شبکه های اجتماعی اعلام میشود مطلع شوید.

http://www.khabaronline.ir/detail/479385

=============================================

مطالب مشابه

نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما

لطفا نظر خود را درباره نمود عینی سوزاندن استعدادها و سرمایه‌های سینما با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا