تبعات منفی کاهش دستوری نرخ بانکی/ راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از برجام

مطالب جدید

تبعات منفی کاهش دستوری نرخ بانکی/ راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از برجام

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه تبعات منفی کاهش دستوری نرخ بانکی/ راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از برجام را ببینید.

واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: تبعات منفی کاهش دستوری نرخ بانکی/ راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از برجام
رئیس کل بانک مرکزی گفت: نرخ سود بانکی را در شورای پول و اعتبار می‌توانیم به صورت دستوری کاهش دهیم زیرا نرخ دستوری تبعات منفی در سایر بازارها ایجاد می‌کند.

تلفنی**** کاهش دستوری نرخ بانکی تبعات منفی ایجاد می‌کند
به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی در نخستین همایش مالی اسلامی اظهار داشت: سیاست بانک مرکزی تنها ثبات تأمین مالی اقتصاد، رشد مثبت اقتصادی و در نهایت کنترل تورم است و از طرفی در رابطه با تورم جهت‌گیری‌هایی انجام شده و توانسته‌ایم در این راستا به دستاوردهای مهمی دست یابیم به طوری که در دو سال گذشته تورم بالای ۴۰ رصد بوده که خوشبختانه که اکنون شاهد روند نزولی ۱۳٫۷ درصدی آن هستیم.

وی افزود: رشد نقدینگی ما در پایان آبان ۹۴ نسبت به ابتدای سال ۹۴، ۱۶ درصد افزایش داشته و از طرفی در طول دو سال گذشته ۱۰ بانک و موسسه اعتباری جدید تحت نظارت بانک مرکزی قرار گرفته است و لازم به ذکر است که در پایان سال ۹۳، بر اساس آمار رسمی بانک مرکزی حجم نقدینگی ۵۸۰ میلیارد تومان بوده که این نقدینگی تا پایان آبان ۹۴ به قیمت ۹۰۷ میلیارد تومان رسیده که این امر نشان‌دهنده رشد ۵٫۶ درصدی نقدینگی است.

سیف در ادامه گفت: در طول هشت ماه سال ۹۴، حجم نقدینگی ۱۴٫۸ درصد رشد داشته که ۱۰۲ هزار میلیارد تومان مربوط به موسسات بوده و گفتنی است که حجم نقدینگی در ابتدا و پایان دوره بر اساس آمار قابل اتکا در هشت ماه سال ۹۳، ۱۳٫۷ درصد در پایان سال ۹۳، ۲۲٫۳ درصد و در طول هشت ماه سال ۹۴، ۱۶ درصد رشد نقدینگی داشته‌ایم که با توجه به شرایطی که اکنون وجود دارد و اقداماتی که در راستای تحریم‌ها به کار گرفته‌ایم رشد نقدینگی قابل توجه است.

وی با اشاره به ثبات بازار ارز گفت: در واقع قبل از شروع کار دولت یازدهم بازار ارز نوسانات شدیدی را تجربه کرده اما اکنون هر چه به سمت جلو می‌رویم نوسانات نرخ ارز کمتر شده و از طرفی نباید فراموش کرد که ثبات بازار ارز یکی از بحث‌های مهم اقتصاد است. شایان ذکر است که دامنه نوسان نرخ ارز در یک سال اخیر نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به تسهیلات پرداختی یادآور شد: در هشت ماه ابتدای سال‌جاری ۲۲۰ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که ۶۳٫۳ درصد آن سرمایه در گردش و ۸۲٫۶ سرمایه در گردش صنعت است و از طرفی نظام مالی نظامی است که کارآیی مناسب و قابل قبول را داشته باشد.

سیف با اشاره به نرخ سود بانکی گفت: در حال حاضر نرخ سود بانکی بالا است به طوری که در شرایطی که تورم ۱۳٫۷ درصد است نرخ سود بانکی ۲۴ درصد قابل قبول نیست اما خوشبختانه با اقداماتی که در این زمینه صورت گرفته نرخ بانکی کاهش خواهد یافت.

وی افزود: نرخ سود بانکی را نمی‌توانیم به سبب تنگناهایی که در نظام بانکی کشور وجود دارد، دستوری کاهش دهیم زیرا نرخ دستوری تبعات منفی در سایر بازارها ایجاد می‌کند و به همین خاطر بانک مرکزی به بازارهای بین بانکی ورود پیدا کرده و با مکانیزم داخلی می‌خواهد به حل و فصل مشکلات بپردازد تا بتوانیم با روش‌های منطقی به روش‌های مطلوب دست یابیم.

** راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالا پس از برجام

سیف گفت: در خصوص راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس بحث کردیم که پس از مطرح شدن موارد کارشناسی به این نتیجه رسیدیم که بازار مشتقه ارزی به طور حتم می تواند به ثبات بازار مالی کشور کمک شایانی کند.

وی افزود: راه اندازی بازار مشتقه ارزی در شورای عالی بورس به تصویب هم رسیده که البته معتقدیم راه اندازی این بازار پس از اجرای برجام خواهد بود چراکه بازار مشتقه ارزی در آن زمان می تواند کارایی بسیار بالایی برای ثبات اقتصادی داشته باشد.

رییس کل بانک مرکزی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی به طور مستقیم از راه اندازی بازار مشتقه ارزی در بورس کالای ایران حمایت می کند؟ گفت: بله، بانک مرکزی به طور ۱۰۰درصد موافق راه اندازی بازار مشتقه ارزی برای پوشش ریسک نوسانات نرخ ارز است و برای تشکیل این بازار همکاری لازم را با بازار سرمایه خواهد داشت.

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

اشتراک گذاری

۰۶ دی ۱۳۹۴ – ۱۰:۱۳

تبعات منفی کاهش دستوری نرخ بانکی/ راه اندازی بازار مشتقه ارزی پس از برجام

منبع : سایت واضح

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب جدید
در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق

در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: تنوع کالا، کیفیت، قیمت مناسب و گارانتی راز موفقیت بروکس در بازار صنعت برق سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه در گردهمایی ۳ هزار فروشنده صنف الکتریکی از کل کشور در بروکس مطرح شد: …

مطالب جدید
بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟

بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بهترین آبرسان برای پوست خشک چیست؟ را ببینید. احساس کشیدگی پوست، سوزش، قرمزی و خارش جزء علائمی هستند که نشان می دهند شما پوستی خشک و حساس دارید! خشکی پوست یکی از مشکلاتی است که به …

مطالب جدید
آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام

آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه آموزش تصویری مراحل بازیابی رمز پیج اینستاگرام را ببینید. مدت زمان مطالعه این مقاله ۶ دقیقه بسیاری از کاربران به نظر برسد ندانند که فراموشی رمز اکانت پیج اینستاگرام می‌تواند به از دست رفتن پیج …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا