انواع مختلف قرص‌ های ضد بارداری

انواع مختلف قرص‌ های ضد بارداری

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه انواع مختلف قرص‌ های ضد بارداری را ببینید.

می‌توان گفت که استفاده از قرص‌های ضدبارداری، پرطرفدارترین روش بین خانم‌ها برای پیشگیری از بارداری ناخواسته است. پزشک با توجه به شرایط جسمانی هر شخص، مناسب‌ترین نوع را برای او تجویز خواهد کرد. همچنین در صورت تماشا عوارض، می‌توانید به پزشکتان مراجعه کنید تا نوع قرص را تغییر دهد.
گونه‌های مختلف قرص‌های ضد بارداری در حال حاضر ۳ نوع از این قرص‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۱) قرصهايي که داراي استروژن و پروژسترون بوده و با اسم قرصهاي ترکيبي Combined مورد استفاده قرار می‌گیرند.
۲) قرص‌هاي متوالي Sequential Pills که در آن‌ها اغلب، ۱۴ تا ۱۶ قرص اول از ۲۱ قرص، تنها حاوي استروژن بوده و به ۵ تا ۷ قرص آخر از ۲۱ قرص، هورمون پروژسترون نيز افزوده شده است.
۳) قرص‌هاي ميني پيل که فقط حاوي پروژسترون بوده و در برخي از بسته بندي‌هاي قرص‌هاي ضدبارداري، به جاي ۲۱ قرص، ۲۸ قرص وجود دارد؛ البته قرص‌هاي ۲۸ روزه در واقع همان ۲۱ روزه هستند، با اين تفاوت که ۷ قرص بي اثر، حاوي آهن و ويتامين براي روزهاي ۲۲ تا ۲۸ می‌باشد که در رفع کم‌خوني بسیار تاثیرگذار است. امروزه بيشتر از نوع ترکيبي استفاده می‌شود که شامل دو جزء استروژنيک و پروژستيني مي‌باشد. از قرص‌هاي ترکيبي استروژنيک، مي‌توان به مسترانول (Mestranol) و اتينيل استراديول (Ethinylestradiol) و از پروژسترون‌دار به ترکيباتي نظير: اتينوديول دي‌استات (Ethinynodiol Diacetate)، نوراتيندرون (Norethindrone) و نوراتيندرون استات (Norethindrone acetate) اشاره کرد.

نحوه تجویز قرص: * به دلیل متفاوت بودن کيفيت بيولوژيکي هورمون قرص‌هاي ضد بارداري در افراد، تجویز این قرص کار آسانی نمی‌باشد. * افرادی که به عوارض عدم تعادل هورمون در بدن مبتلا هستند، پزشک نوع خاصی از این قرص را تجویز می‌کند. * به طور کلی پزشک با تماشا شرايط جسماني بيمار، نوع خاصی را برای وی تجویز می‌کند تا کمترین عوارض را داشته باشد و همچنین با عوض کردن نوع قرص، عوارض ذکر شده نیز از بین می‌رود.

عوارض:
* آکنه (جوش صورت)
* تهوع و استفراغ
* افزايش وزن بی دلیل
* سردرد و ميگرن
* افزايش فشار خون
* ورم قرنيه چشم
* حساسيت پستان‌ها
* بروز اختلالات روحی و پرخاشگری
* ورم در برخی از اعضای بدن
* خستگی مفرط و بروز علائم افسردگی
* لکه بيني و خونريزي در این صورت پزشک برای تسکین و از بین بردن بر خی از علائم، یا نوع قرص را تغییر می‌دهد و یا روشهای دیگر پیشگیری از بارداری را پیشنهاد می‌کند.

موارد منع مصرف: -فرد با سابقه فشار خون بالا -فرد با وجود سردرد میگرنی همراه با اورا – سابقه ترومبوفلبيت و تشکیل لخته در عروق – آمبولي ريه – سکته مغزي – ابتلا به بيماري‌های مربوط به عروق کرونر – اختلال در عملکرد کبد – سرطان پستان و رحم – بيماري‌هاي بدخيم مربوط به تخمدان – سرطان‌هاي وابسته به استروژن – خونريزي دستگاه تناسلي – حاملگي و آدنوم کبد

موارد احتياط:  * وجود تومور در رحم * افزايش فشار خون * صرع * نامنظم بودن قاعدگي * ديابت قندي * سنین ۲۵ يا بالاتر به ویژه در افرادی که مبتلا به چاقي، فشار خون و ديابت هستند. * افرادي که سيگاری هستند، به خصوص اگر سن آن‌ها از ۳۵ سال بیشتر باشد.

زمان مراجعه به پزشک: * تورم يا درد شدید در پاها * زردي پوست يا چشم‌ها * بروز درد در قسمت شکم، سينه و بازو * اختلال در نفس کشیدن * اختلال در بينايي

تاثیر
قرص‌های ضد بارداری: چنانچه این نوع از قرص‌ها به صورت منظم و با یک برنامه ریزی مناسب زمانی مصرف شوند، تا ۹۹ درصد تاثیرگذار می‌باشند. می‌توان این گفت که از هر هزار نفر زن در صورتی که مرتب از قرصهای ضد بارداری استفاده کنند، يک نفر در عرض يکسال حامله خواهد شد. البته به دلیل فراموشی و تعویض قرص، میزان موفقیت از ۱% تا ۶/۲ درصد در سال متغیر است. قرص‌هاي خوراکي ترکیبی پيشگيري از بارداري: این قرص‌ها یکی از عمومی‌ترین روش‌های پیشگیری از بارداری تلقی می‌شوند که تخمک‌گذاري (آزاد شدن ماهيانه يک تخمک از تخمدان‌ها) را به وسيله اثر ترکیبی هورمون‌هاي استروژن و پروژسترون مهار مي‌کند.

اگر خانمی ‌به خاطر آورد که هر روز در یک ساعت معین از این قرص مصرف می‌کند، شانس باردار شدن او به مراتب کاهش می‌یابد. اما در صورتی که همین خانم بعضي داروها مانند آنتي بيوتيک‌های خاص را مصرف کند، میزان اثر بخشی قرص به مراتب کاهش می‌یابد. قرص‌های ضد بارداری قادرند در منظم شدن عادت ماهانه تاثیر زیادی داشته باشند؛ البته این قرص‌ها اثر حفاظتي عليه بيماريهاي التهابي لگن، سرطان‌هاي تخمدان و لايه داخلي رحم نیز دارند. مصرف این گونه از قرص‌ها بايد با مشاوره با يک کارشناس بهداشتي انجام گردد؛ چرا که ممکن است برخی از خطرات را نیز در حین مصرف به همراه داشته باشد.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار شما قرار می‌دهد.

انواع مختلف قرص‌ های ضد بارداری

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره انواع مختلف قرص‌ های ضد بارداری با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا