۷ نکته روانشناختی مهم در مسیر موفقیت
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب جدید
۷ نکته روانشناختی مهم در مسیر موفقیت
قانون جذب تاکید میکند برای داشتن تفکر مثبت، از تصویرسازی ذهنی خلاقانه استفاده کنید تا کمکتان کند همان چیزی را به نمایش بگذارید که میخواهید. با این حال، یقینا به کار بردن فنون بیشتری که میتواند شانس موفقیت را بیشتر کند ضرری ندارد. در این مقاله ۷ فن روانشناختی هوشمندانه و موثر آمدهاست که با استفاده از مفاهیم ضمنی، زبان بدن، و هنجارهای اجتماعی، احتمال رسیدن به اهدافتان را افزایش میدهد.
۱. برقرار ارتباط با دیگران
وقتی سعی میکنید دوستان جدید پیدا کنید یا در یک محیط کاری جدید بیشتر احساس راحتی کنید، ممکن است چند مانع رایج زندگی را سخت کند. اول از همه، وقتی با گروهی سر و کار دارید که از قبل پایهگذاری شدهاست، دانستن اینکه چهزمان خودتان را معرفی کنید یا به یک گفتوگو ملحق شوید میتواند سخت باشد. این بار که با خودتان فکر کردید آیا از حضور من استقبال میشود یا نه، به پاهای اعضای گروه دیدن کنید. بهویژه، اگر وقتی به آدمها نزدیک شدید بدنشان را به سوی شما چرخاندند، بهترین کار این است که مودبانه آنجا را ترک کنید، چون این حرکت نشانهی این است که آنها دربارهی موضوعی خصوصی یا حساس صحبت میکنند و نمیخواهند کسی وارد آن گفتوگو شود. در مقابل، آدمهایی که علاوه بر بدن، پاهایشان را نیز میچرخانند، به شما علامت میدهند که میتوانید راحت باشید و آزادانه به گفتوگویشان ملحق شوید. در ضمن، اگر میخواهید با کسی که خجالتی به نظر میرسد بیشتر آشما شوید، سعی کنید در وقفههای سکوت ارتباط چشمی را حفظ کنید. با نگهداشتن دیدن خیرهی آن فرد، به او میگویید که میخواهید بیشتر صحبت کند، اما به نحوی این کار را میکنید که کمتر از پرسیدن سوالهای متعدد ترسآور است. همچنین، اگر فردی اطلاعات لازم را به شما نمیدهد، میتوانید از این شگرد خاص استفاده کنید، چون این شگرد عموما روی میزان چیزهایی که میخواهند بگویند اعمال نفوذ قدرتمندی میکند.
۲. کاهش کشمکش
پژوهشهای بسیار جالب دربارهی کشمکش و اختلاف نشان میدهد تنها عوض کردن محل قرارگیریتان در یک اتاق میتواند به آرام کردن طرف صحبتتان کمک کند و یک مشاجرهی داغ را خاتمه دهد. اگر حس میکنید بین شما و فردی دیگر فضای ناراحتکنندهای ایجاد شدهاست و میدانید به نفعتان است از مشاجره خودداری کنید، بهانهای پیدا کنید تا به صندلی کنار آن فرد بروید. به نظر میرسد به دلایلی که هنوز مشخص نیست، نشستن کنار فرد در موقعیتهای اجتماعی تنش را خاتمه میدهد.
۳. ایجاد ذهنیتی مثبت
اگر صبح از خواب برخیزید و احساس کنید خسته، بدخلق، یا پریشان و غمگین هستید، ممکن است ایجاد چارچوب ذهنی مثبت برایتان سخت باشد. وقتی با روحیهی بد از خواب برمیخیزید، برای اجتناب از خراب شدن تمام روزتان، سعی کنید خودتان را عادت بدهید که هر بار زنگ ساعتتان قطع میشود واکنشی مثبت نشان دهید. بعضی آدمها یک تصدیق مثبت را(مثل “امروز قرار است روز فوقالعادهای باشد! “) فریاد میزنند در حالیکه دیگران مشتشان را به هوا میبرند و شادی میکنند. شما میتوانید مجموعهای از آداب صبحگاهی مختلف را امتحان کنید و ببینید کدامیک شما را برای روز پیش به هیجان میآورد. به علاوه، اگر وسط روز متوجه شدید روحیهی مثبتتان در حال از بین رفتن است و بهرهوری برایتان غیرممکن شدهاست، ایجاد تغییر در محیطتان را در نظر داشتهباشید. پژوهشها نشان میدهند محیطهای تمیز و مرتب باعث میشود کارمندان شادتر باشند، بیشتر تلاش کنند و نتایج بهتری بهدست بدهند. تمیز کردن میزتان و مرتب کردن کاغذهای به هم ریخته میتواند بهطور شگفتانگیزی برای ایجاد نگرش مثبت و بازنشانی توانایی تمرکزتان خوب باشد.
۴. اشاعهی مثبتاندیشی
اگر میخواهید روشی سریع پیدا کنید تا به آدمها حس خوبی بدهید، میتوانید مهارتهای گوش کردن فعالانه را تمرین کنید. از همه مهمتر، میتوانید چیزی را که یک فرد میگوید با بیانی دیگر تکرار کنید، و محتوای گفتهشان را به نحوی بازتاب دهید که تایید و تصدیق را در کلامتان بیابد. مثلا، اگر به دنبال این هستید که حال یک دوست را، بعد از اینکه به سختی از نامزدش جدا شدهاست، بهتر کنید، و آن فرد دربارهی این صحبت میکند که چرا فکر میکند این جدایی به نفع او است، آنچه را گفتهاست با عباراتی دیگر بیان کنید و از این طریق این پیام را به او منتقل کنید که چشماندازش را تایید میکنید. این نوع رویکرد خیلی موثرتر از این است که فقط به فرد بگویید حق با او است، و ثابت میکند شما با دقت گوش میکنید.
۵. در مصاحبهها خوب عمل کنید
حتی افرادی که بیشترین اعتماد بهنفس را دارند، از فکر حضور در یک مصاحبهی کاری دچار تهوع و اضطراب میشوند. برای اینکه بر نکوهشگر درونتان غلبه کنید و پروانههای عصبی درونتان را آرام کنید، خودتان را عادت دهید قبل از مصاحبه آدمس در دسترستان داشتهباشید. هرچند این توصیه در ابتدا احمقانه به نظر میرسد، اما واقعا مغزتان را فریب میدهد که باور کند در محیطی امن هستید(که منجر به کاهش هورمون استرس میشود). بدنتان آموزش دیدهاست که تمایل به نوش جان کردن را به عنوان نشانهای تفسیر کند که در خطر نیستید، بنابراین باید بهتدریج احساس کنید ضربان قلبتان کند میشود و قطرات عرق کم کم خشک میشود. وقتی واقعا در مصاحبهتان هستید، زمان آن است فنون روانشناختیای را به کار ببرید که کمک میکند دیگران را به واکنش مثبت وادارید. یکی از سادهترین شگردها که باید به یاد داشتهباشید این است که وقتی چیزی میگویید میخواهید هیات مصاحبهکننده باور کند، به سادگی سرتان را تکان دهید. از آنجا که آدمها اغلب زبان بدن همصحبتشان را عینا تقلید میکنند، اعضای هیات مصاحبه هم سر تکان خواهندداد، و مغزشان این سر تکان دادن را به عنوان نشانهای تفسیر میکند که خالصانه با شما موافق هستند.
۶. درک روابط درونی گروه
وقتی نیاز دارید بفهمید کدام اعضای گروه نزدیک و صمیمی هستند، وقتی گروه از چیزی خوشحال است اعضا را رصد کنید. وقتی یک جوک یا داستان جالب گفته میشود، آدمها بهطور طبیعی به سوی کسی دیدن میکنند که بهترین پیوند را با او دارند. گرفتن این اطلاعات میتواند کمکتان کند جذابیتهای احساسی احتمالی و نیز دوستیها را ببینید.
۷. کمک گرفتن
در نهایت، اگر برای کامل کردن یک وظیفه در محل کار یا در خانه به کمک نیاز دارید، از کسی نخواهید آن وظیفه را مستقیما برایتان انجام دهد. هرچند ممکن است با باورهایتان در تناقض باش، اما واقعا اگر اول از آدمها بخواهید کارهای آسانتر انجام بدهند، بعد از آن بیشتر احتمال دارد به انجام یک کار مهم رضایت بدهند. مثلا، میتوانید اول از همکارتان بخواهید چند نوشتافزار برایتان پیدا کند، و بعد وقتی کار آسانتر انجام شد، از او بخواهید یک لطف سختتر به شما بکند.
The post 7 نکته روانشناختی مهم در مسیر موفقیت appeared first on آلامتو.
۷ نکته روانشناختی مهم در مسیر موفقیت
بدون دیدگاه