چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

كودكان از لحاظ سنی و سرعت یادگیری در كنترل ادرار و مدفوع كاملا با یكدیگر فرق دارند.

پرسش: من پسر ۳ ساله ای دارم كه هنوز نتونستم از پوشك جداش كنم از دستشویی رفتن می ترسه و حموم هم كه میره برای دستشویی نشسته پا می شه می گه تموم شد البته نا گفته نماند كه ۹ ماهه كه بود دستشویی داشت یادش داده بودم بره كنار دستشویی و پوشک نمی پوشوندم اما نمیدونم یك دفعه چی شد كه اینجوری شد اصلا تشویق جایزه خریدن تاثیری نداره.

پاسخ: كودكان از لحاظ سنی و سرعت یادگیری در كنترل ادرار و مدفوع كاملا با یكدیگر فرق دارند . كودك باید بتواند با سرعت و توان خود جلو برود البته در اموزش توالت نیز تنها یك راه وجود ندارد . از هر پنج كودک چهار ساله یكی و از هر شش كودك پنج ساله نیز یكی قادر به كنترل ادرار شب هنگام خود نیستند .ممکن است انتظارات مربوط به یادگیری مهارتهایی مانند نشستن ، راه رفتن و حرف زدن در یك محدوده سنی ثابت باشد ولی در رابطه با كنترل مثانه و روده این انتظار دقیقا مشخص نیست.

 كودكان معمولا تا سن ٥-٤ سالگی برای توالت رفتن  نیاز به كمك دارند. زمانی كه شروع به اموزش توالت می‌كنیم نباید كودك در وضعیت استرس اوری باشد، مثلا زمان‌هایی مثل از شیرگیری كودك، تولد فرزند جدید و تغییرات منزل، زمان‌هایی مناسبی برای شروع اموزش نیستند. كودك باید احساس بعد از دفع را درك كند سپس احساس حین دفع و در اخر احساس قبل از دفع را متوجه شود در این مرحله استفاده از پوشكهایی كه رطوبت را به مقدار زیاد جذب می كنند باعث می شود كودک شما اصلا نداند و اهمیتی به خیس شدنش ندهد.

 در طول روز از پوشكهایی استفاده كنید كه رطوبت كمتری را جذب می كنند . برای او شورتهای فانتزی بخرید و بگویید این مخصوص زمانی هست كه بزرگتر شوی و بتوانی مثل مامان و بابا خودت به دستشویی بروی . این انتظار نوعی ایجاد انگیزه در كودك بوجود می اورد . یك لگن توالت مخصوص كودك را تهیه و انرا در حمام قرار دهید سپس از این جملات برای كودك استفاده كنید :لگن برای موقعی هست كه جیش یا پی پی  داری.بچه ها وقتی كمی بزرگ می شوند دیگر در پوشك جیش نمی كنند آن ها شلوار می پوشند و موقع توالت از لگن یا توالت استفاده می كنند.

به او بگویید روی لگن بنشیند و ببیند چه احساسی دارد می توانید در این مرحله او را حتی با لباس روی ان بنشانید و در صورتی كه تمایل نشان دهد مكررا او را روی لگن بنشانید .می توانید هنگامی كه كودك روی لگن نشتسته برای او كتاب بخوانید یا برنامه تلوزیونی مورد علاقه او را برایش پخش كنید ولی هرگز كودك را مجبور نكنید بیشتر از زمان دلخواهش روی لگن بنشیند . بچه ها اویل بیشتر از چند ثانیه روی لگن نمینشینند .هنگامی كه كودكتان شما را از احساس دفع مطلع می كند حتما او را تشویق كنید . زمانهایی كه مشغول تعویض پوشك هستید با خونسردی و لحنی كودكانه به او بگویید : وای خودتو خیس كردی اگر دفعه دیگه به مامان بگی  یك ستاره خواهی گرفت.

 در مواقعی كه كودكتان بیداراست بهتر هست از پوشك استفاده نكنید گرچه ممكن هست نقاطی از خانه را كثیف كند ولی باید این خطر را بپذیرید .چند شلوار بچه های بزرگسال را برای او بخرید . این شلوارها را كودك باید بتواند خودش بیرون بیاورد و بپوشد. به او بگویید كه “ارام ارام در حال بزرگ شدن هستی” و می توانی مثل ما این كار را انجام بدی ( از جمله “دیگه بزرگ شدی” استفاده نكنید) . برای این منظور او را به خیابان برده و شلوار های راحت حوله ای كه پاچه های كش دار دارند را برای او خریداری كنید.

 شلوار های مخصوص توالت از جنس حوله های ضخیم هستند كه پاچه های انها كش دار هست و در صورت مدفوع یا ادرار اتفاقی از شلوار بیرون نمی ریزد .این شلوار ها بدون دكمه ، زیپ یا كمربند هستند. بچه ها متوجه می شوند با خیس كردنهای ناگهانی موجب جلب توجه شما می شوند و شما باید در طول اموزش چهره خونسردی داشته باشید . و اگر ناگهان كودك خود را كثیف كرد رفتاری كه نشان از توجه شما باشد ، از خود نشان ندهید . در صورت مواجهه با شكست به هیچ وجه شكایت نكنید بهتر هست این شكوه ها به گوش كودک نرسد.
برای عضویت در خبرنامه نی نی بان و اطلاع از بهترین و پربیننده ترین مطالب، کافی هست یک بار فرم عضویت ما را از اینجا پر کنید.

چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره چگونه کودک را از پوشک بگیریم؟ با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا