پایان شکوه داعش

پایان شکوه داعش

پورتال۱ آمار افرادی فراری از گروه تروریستی داعش کم اما رو به رشد هست. آن‌ها علیرغم تهدیداتی که متوجهان هست، از سرخوردگی خود به این گروه تروریستی می‌گویند.
 
به گزارش پورتال۱ به نقل از نیویورک تایمز، داعش از آن‌ها به عنوان مرتد و از دین برگشته یاد می‌کند. صدها نفر تاکنون از گروه داعش فرار کرده‌اند که اغلب آن‌ها در گوشه‌ای از جهان پنهان شده‌اند.
 
در این بین اما ۵۸ نفر از این افراد فراری، که ۹ نفر آن‌ها اهل غرب اروپا و استرالیا هستند، سال گذشته میلادی برای بیان اظهارات خود با رسانه‌ها و پژوهش‌ها همکاری کردند. این آمار در گزارشی آمده که روز دوشنبه توسط مرکز بین‌المللی مطالعه افراطی گرایی در کالج کینگز لندن منتشر شده هست.

پایان شکوه داعش

داعش مسئولیت انفجار در مسجدی در یمن را برعهده گرفت

بر اساس آنچه در این گزارش آمده هست، برخی از فراری‌ها با خشونت گروه تروریستی داعش بر علیه دیگر گروه‌های سنیِ مخالف بشار اسد در سوریه مخالف هستند. آن‌ها همچنین نسبت به کشتار و اسارت کورکورانه‌ی غیرنظامیان نیز مخالف هستند. برخی دیگر نیز از پارتی بازی و بدرفتاریِ فرماندهان آگاه شده بودند. علاوه بر این موارد، آن‌ها متوجه شدند که زندگی یک نظامی در مقایسه با زندگی یک فرمانده داعشی بسیار کم‌هیجان‌تر و یا کم‌منفعت‌تر نسبت به تصورشان هست. دو تن از این افراد فراری زمانی که فهمیدند به عنوان عامل بمب گذار انتحاری انتخاب شدند، از گروه داعش فرار کردند.
 
پژوهشگران این تحقیق از دولت انگلستان خواستند که این افراد را ترغیب به افشاگری کنند تا آن‌ها بتوانند از آن اطلاعات در راستای متقاعد ساختن افراد دیگر استفاده کنند و به این شکل جلوی استخدام افراد جدید را بگیرند. این ۵۸ نفر که هفت نفرشان زن بودند، در زمان‌های مختلف با آژانس‌های سرگرمیِ مختلف از جمله نیویورک تایمز مصاحبه کردند. این گزارش نیز تحلیلی بر گفته‌های آن‌ها هست.
 
در گزارش چنین آمده هست: «صحبت‌های افراد فراری از داعش به شکلی منحصر به فردی بینشِ ما نسبت به این گروه را بالا می‌برد. روایت‌هایی که آن‌ها تعریف می‌کنند، می‌توانند به عنوان ابزاری در جهت مخالف با داعش نیز استفاده شود. وجود این دسته افراد فراری قبل از هر چیز اتحاد و یکپارچگی که داعش به دنبال آن هست را زیر سوال می‌برد.»
 
پیتر نومان، مدیر مرکز و استاد مطالعات امنیتیِ کالج کینگز لندن می‌گوید: «بخشی از شکوه ظاهریِ داعش از بین رفته هست و دیگر جذابیت گذشته را ندارد. به همین دلیل افراد بیشتر به دنبال خروج از این گروه تروریستی هستند.»
 
بیشتر این افراد برای دریافت کمک از قضات و مراجع قضایی زبان باز می‌کنند. دکتر نومان می‌گوید: «اگر دولت بخواهد که افراد بیشتری به میل خودشان از داعش خارج شوند، باید آن‌ها را به این کار ترغیب کند و عوامل بازدارنده‌ی قانونی را از مسیر حذف کند. دولت باید به آن‌ها کمک کند، نه اینکه آن‌ها را به زندان بیندازند.»
 
در دو سال اخیر حدود ۲۰ هزار نفر از کشورهای خارجی به داعش پیوسته‌اند که حدود یک چهارم آن از اروپا بوده هست. دکتر نومان می‌گوید که بین ۲۵ تا ۴۰ درصد این افراد به اروپا بازگشته‌اند. مقامات بریتانیا می‌گویند که تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر از داعش خارج شده و به بریتانیا بازگشته‌اند.
 
افراد فراری از داعش می‌گویند که زندگی در داعش با آن آرمان‌شهری که در ذهنشان داشتند تفاوت دارد.

یک جوان ۲۶ ساله سوری در گفتگو با رادیو NPR آمریکا در سال گذشته میلادی گفت: «داعش هر کسی که مخالفش هست را می‌خواهد بکشد. همه باید با آن‌ها موافق باشند.» این جوان فراری از داعش می‌گوید که به یک قاچاقچی پول داد تا او را مخفیانه به ترکیه ببرد تا از گزند افراد اطلاعاتیِ گروه داعش در شهرهای مرزی در امان بماند. او می‌گوید: «همه‌اش به این فکر بودم که اگر مرا دستگیر کنند، قطعا گردنم را خواهند زد.»
 
ابراهیم از کشورهای غربی به داعش پیوست. قصد او نیز این بود که به مردم سوریه کمک‌های انسان دوستانه کند و شانس این را داشته باشد تا تحت قوانین اسلام و زیر نظر شخص خلیفه زندگی کند. ابراهیم در نهایت از داعش خارج شد. او در گفتگو با CBS گفت: «بیشتر افرادی که به داعش می‌پیوندند، مشتاق‌اند ببینند که وعده‌هایی که در شبکه‌‎های اجتماعی و یوتیوب به آن‌ها داده شده، رنگ واقعیت به خود می‌گیرد. اما در داعش فقط پیروزی در میدان نبرد نیست…»
 
ابراهیم می‌گوید که دو نفر را در داعش دیده که به دلیل زناى‌ محصنه‌ سنگسار شده‌اند. او می‌گوید که این یعنی اجرای عدالت؛ اما با گردن زدن کارگران، روزنامه‌نگاران و غیرنظامیان مخالف هست.
 
ابراهیم گفت: «دلیل اصلی فرار من از داعش این بود که احساس کردم کاری که برای آن عضو داعش شده بودم را انجام نمی‌دهم. هدف اصلی من کمک انسان دوستانه به مردم سوریه بود… اما آن موضوع تغییر دادن کرد. به همین دلیل دیگر توجیهی برای ماندن من در داعش وجود نداشت.»
 
دکتر نومان می‌گوید: «اعضای داعش ممکن هست سرخورده شوند، اما این سرخوردگی باید تا حد زیادی باشد که آن‌ها را مجاب کند از این گروه فرار کنند.» در یکی از این موارد، یکی از اعضای داعش فرماندهان خود را فریب داد. او به آن‌ها گفت که قرار هست خواهرش از آلمان بیاید و عضو داعش شود و حتی مکاتبات جعلی را در فیسبوک ترتیب داد تا فرماندهان را متقاعد کند که خواهرش به زودی خواهد آمد. او گفت که باید به ترکیه برود تا خواهرش را به این طرف مرز بیاورد. دکتر نومان می‌گوید: «برای فرار از داعش باید خیلی زیرک بود.»
 
دکتر نومان می‌گوید یکی از مراکزی که از صحبت‌های این افراد نهایت استفاده را برد، مرکز استراتژیک مکالمات ضد تروریسم بود. یکی از کارهایی که آن‌ها کردند انتشار ویدیوهایی در یوتیوب و دیگر شبکه‌های اجتماعی بود که چهره راستین داعش را بر همگان آشکار ساخت تا مانع جذب نیروهای جدید به داعش شود.

پایان شکوه داعش

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره پایان شکوه داعش با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] آسودگی بیشتر با نوشتن خاطره مورینیو هازارد پنالتی زن اول من خواهد ماند هیچ …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] پربحث ترین اخبار خبرگزاری فارس در ۲۹شهریور زنداني حافظ دو جزء قرآن از سوي شاکي بخشيده شد

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا