همه سوالات مادران درباره شیردهی(۱)

همه سوالات مادران درباره شیردهی(۱)

شیر مادر بهترین غذا برای هر نوزاد می باشد، این را همه مادران می‌دانند. ولی اینکه چطور، چه وقتی و چه مقدار باید به نوزاد شیر داد، چطور باید شیر مادر را برای مصرف در طول روز نگهداری کرد و ده‌ها سوال دیگر، پرسش‌هایی می باشد که مادران جوان همه، کم و بیش با آنها روبه‌رو هستند.

نوزاد من شیر خودم را می‌خورد. آیا باید به او ویتامین هم بدهم؟
بله! همه نوزادان شیر مادرخوار باید از ۱۵ روزگی تا پایان ۲ سالگی قطره ویتامین AD یا مولتی‌ویتامین را دریافت کنند.

آیا بالا آوردن نوزاد بعد از شیر دهی طبیعی می باشد؟
بعضی وقتی‌ها نوزادان شیر را بعد از میل کردن بالا می‌آورند. این موضوع اغلب به این دلیل اتفاق می‌افتد که نوزاد بیش از حد شیر خورده می باشد یا با آروغ مقداری شیر را بالا می‌آورد. بسیاری از نوزادان در بعضی وعده‌ها و بسیاری حتی در همه وعده‌هایی که شیر می‌خورند، همراه با آروغ‌شان مقداری از شیر را بالا می‌آورند. دلیل این موضوع هم آن می باشد که دستگاه گوارش نوزاد هنوز تکامل نیافته می باشد و این موضوع کاملا طبیعی می باشد. تا زمانی که نوزاد شما به رشد خود ادامه می‌دهد و وزن می‌گیرد و تا وقتی موقع بالا آوردن شیر بی‌قراری نمی‌کند، این اتفاق طبیعی می باشد.

همه سوالات مادران درباره شیردهی(1)

البته شیری که نوزاد بالا می‌آورد همیشه بیش از مقدار واقعی آن به‌نظر می‌رسد، چرا که لباس‌های شما یا خودش را کثیف می‌کند اما واقعیت چیز دیگری می باشد. خیلی از مادران نگران این هستند که با بالا آوردن شیر، دیگر چیزی در معده نوزاد برای تغذیه خودش باقی نمی‌ماند اما در واقع قسمت بیشتر شیر هنوز در معده کوچولوی شما باقی می باشد.

اگر نوزاد شما شیر را با فشار بالا می‌آورد، یا اگر بیشتر شیری که خورده را بالا می‌آورد، بهتر می باشد این موضع را به پزشک اطلاع دهید. علت این موضوع در موارد اندکی ممکن آلرژی یا مشکلات گوارشی باشد.

البته قبل از مراجعه به پزشک بهتر می باشد به این موضوع توجه کنید که نوزاد شما دقیقا چند بار در روز و اغلب در چه وعده‌هایی شیر زیادی بالا می‌آورد، این اطلاعات به پزشک در تشخیص مشکل کمک می‌کند.

چطور با این مشکل روبه‌رو شویم؟
اگر پزشک نیز به شما گفت که بالا آوردن نوزاد شما طبیعی می باشد، در آن صورت می‌توانید روش‌های زیر را برای بهبود این مشکل به کار ببندید:

– در هنگام دادن شیر مادر، هر ۳ تا ۵ دقیقه یک‌بار و هنگام دادن شیر خشک هر ۳۰ تا ۵۰ سی‌سی یک‌بار، آروغ نوزاد را بگیرید.

– به جای دادن مقدار زیادی شیر در یک زمان، مقدار کمتری شیر در وعده‌های بیشتر به نوزاد بدهید.

– بعد از شیر دادن به نوزاد، او را راست نگه‌دارید و بلافاصله نخوابانید یا ننشانید. در بغل نگه داشتن نوزاد بهترین کار بعد از شیردهی می باشد.

– بلافاصله بعد از میل کردن شیر با نوزاد بازی نکنید و او را قلقلک ندهید!

– دقت کنید هنگام شیر میل کردن، سر بچه همواره نسبت به بدنش در سطح بالاتری قرار داشته باشد، به عبارت دیگر او را شیب‌دار نگهدارید ولی نه رو به پایین!

– سر گهواره یا تخت شیرخوارتان را کمی بالا بیاورید. برای این کار می‌توانید یکی دو حوله دستی کوچک یا یک پتوی نازک را تا کرده و «زیر» تشک شیرخوار قرار دهید نه «روی» آن چون ممکن می باشد باعث خفگی نوزاد شود. همچنین به همین دلیل نباید زیر سر شیرخوار بالش بگذارید. برای راحت خوابیدن نوزادتان، وسط تشک نباید برآمده باشد همچنین شیب تخت نباید به حدی باشد که نوزاد رو به پایین سر بخورد.

اگر نوزادمان با شیشه شیر می‌خورد‌چه کنیم؟
– موقعی که دراز کشیده، شیشه‌شیر را به او ندهید.

– اطمینان حاصل کنید سوراخ سرشیشه برای نوزاد شما اندازه مناسب را دارد و مقدار مناسبی شیر از آن بیرون می‌آید. شیشه‌هایی که سر آنها جریان شیر را به سرعت به دهان نوزاد جاری می‌کند، ممکن می باشد باعث حالت تهوع در نوزاد، یا باعث شیر میل کردن بیش از حد نوزاد شود. برعکس‌، شیشه‌هایی که جریان شیر از آنها کند می باشد، ممکن می باشد نوزاد را خسته کند یا باعث شود او با شدت بیشتری سر شیشه را بمکد و هوای بیشتری وارد معده او شود.

– در نهایت به یاد داشته باشید که این رفتار، هر چند طبیعی ولی گذراست. بسیاری از شیرخواران این عادت را همزمان با یادگیری نشستن ترک می‌کنند.

ادامه دارد…

همه سوالات مادران درباره شیردهی(۱)

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره همه سوالات مادران درباره شیردهی(۱) با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا