هفته های بارداری به همراه تصویر و عکس جنین

مطالب تفریحی

هفته های بارداری به همراه تصویر و عکس جنین

سایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه هفته های بارداری به همراه تصویر و عکس جنین را ببینید.

هفته های بارداری : یکی از پیچیده ترین و مهمترین ارکان جهان هستی تولد و بارداری است که از روز اول خلقتت برای بقای نسل بشریت وجود داشته و خداوند برای ادامه نسل بشر دو جفت را کنار هم قرار داده تا بتوانند تولید مثل کنند و افرادی را همانند خودشان تولید کنند. همین امر باعث شده بارداری و تولد نوزاد یکی از مهمترین دغدغه های خانواده ها باشد تا بتوانند بهترین و سالم ترین فرزند را به دنیا بیاورند و همه اینها مستلزم رهایت کردن نکاتی است که در هفته ای اول تا ۴۱ بارداری باید لحظه به لحظه رعایت کرد. ما در سایت ایران مطالب قصد داریم از هفته اول بارداری تا هفته آخر بارداری و تولد نوزاد رو برای شما به صورت دقیق توضیح دهیم و امیدواریم که مورد توجه شما کاربران و مادران گرامی سایت ایران مطالب قرار بگیره و در ادامه با ما با هفته های بارداری همراه باشید

هفته های بارداری – هفته اول بارداری


 
حتماً دوست دارید زود متوجه شوید باردار هستید یا خیر؟ ولی باید بدانید که تا چند هفته متوجه این موضوع نخواهید شد. هفته اول بارداری معمولاً از آخرین روز دوره عادت ماهانه شما آغاز خواهد شد. قدری گیج کننده به‌نظر می‌رسد، اما اینطور نیست. متخصصین اولین روز  آخرین دوره عادت ماهانه را به عنوان اولین روز بارداری به حساب می آورند و از آن روز شروع به شمارش می کنند. تخمک گذاری تا ۲ هفته آینده آغاز نمی شود، پس منتظر هفته سوم باشید تا به نظر برسد بتوانید در آن باردار شوید.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما

 
اگر امیدوار هستید که این ماه باردار شوید، ابتدا باید علائم بارداری را بدانید؛ وقتی از باردار بودن خود مطمئن شدید می توانید با حساب کردن روز تولد فرزند خود قدری لذت ببرید. برای اینکار لازم است که ابتدا هفت روز به آخرین روز دوره ماهانه آخر خود اضافه کنید، سپس سه ماه از آن کم کرده و یکسال به آن عدد اضافه کنید. این روشی است که اکثر پزشکان از آن استفاده می کنند. البته تاریخ‌هایی که به دست می آیند تقریبی هستند و از بین هر ۲۰ نفر تنها ۱ نفر، درست در همان روز محاسبه شده، زایمان خواهد کرد. علاوه بر این باید دانست که اصلاح تاریخ وضع حمل توسط پزشک در طی دوران بارداری، اتفاق غیر منتظره ای نیست و این اصلاحات عموماً با محاسبه اندازه جنین و اطلاعات دیگر صورت می گیرد. در هر صورت باردار باشید یا خیر  با برنامه‌ریزی برای تعیین جنسیت جنین اقدام کنید. مطالب تسریع روند بارداری را بخوانید تا با برنامه ای صحیح اقدام به باردار شدن کنید.

 
اگر باردار هستید قبل از هرچیز باید از اصول و مهم‌ترین مطالب برای باردار آگاه باشید تا بارداری با آرامش و سلامتی داشته باشید.

 
جواب آزمایش شما منفی بوده ولی شما دوست دارید هرچه زودتر باردار شوید؟ ناامیدی سودی ندارد حقایقی برای کمک به باردار شدن ، شما را هر چه زودتر به آرزویتان می‌رساند.

چه کارهایی را انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز کنید

 
اگر می‌خواهید باردار شوید، حتماً روزانه دمای بدن‌تان را اندازه گیری نمایید. شما می‌توانید با اندازه گیری روزانه دمای بدن خود با دماسنج‌های دهانی و دیجیتالی، روز تخمک گذاری خود را تشخیص دهید. برای این‌ کار باید هر روز صبح پیش از بلند شدن از رختخواب دمای بدن خود را اندازه بگیرید و آن را ثبت کنید. هنگامی که متوجه بالا رفتن ناگهانی دمای بدن خود شدید، تخمک گذاری آغاز شده و شما آماده باردار شدن هستید. هیچ زمانی بهتر از حالا مناسب آموختن برخی قوانین و شرایط بارداری نیست. مطالب تعیین زمان تخمک گذاری کمک بیشتری برای تعیین دقیق زمان تخمک گذاری شما خواهد کرد. در اینجا به چند کاری که می توانید انجام دهید از قبیل سوار هواپیما شدن، پدیکور کردن در آرایشگاه، زدن واکسن آنفولانزا و چند کاری که نباید انجام دهید از قبیل میل کردن پنیرهای نرم، تمیز کردن سطل آشغال یا نشستن در وان آب داغ اشاره می کنیم. با غذاهایی که بارداران نباید بخورند آشنا شوید.

سلامتی

 
میل کردن ویتامین‌های قبل از زایمان (Parenatal Vitamins)، بسیار مفید هست. اگرچه به این ویتامین‌ها، ویتامین‌های پیش زایمان گفته می شود، اما جنین در حال تکامل به مواد مقوی و مفید آنها مثل اسید فولیک، آهن و …، بسیار احتیاج دارد. لذا مصرف آن‌‎ها در همان هفته های ابتدایی بسیار توصیه می شود؛ در حالیکه ممکن است حتی از بارداری خود خبر نداشته باشید. مصرف فولیک اسید در بارداری را جدی بگیرید.

 
انتخاب مولتی ویتامین مناسب سلامتی شما و جنین را در این دوره حساس تضمین می‌کند؛ البته تغذیه سالم در دوران بارداری را نباید تنها محدود به مکمل‌ها کرد و مواد غذایی مناسب باردار  باید به موقع و درست تامین شود.

مادر شدن در هفته اول بارداری
 
علاقه شما برای باردار شدن ممکن است در ابتدا برای شریک زندگیتان قابل درک نباشد یا واکنش منفی او را در پی داشته باشد که همین موضوع می تواند در رابطه شما اثر منفی داشته باشد. پس لازم است که ابتدا درباره این تمایل خود با او صحبت کنید و نظر او را جویا شوید و سعی کنید درباره بچه دار شدن با یکدیگر به اتفاق نظر برسید. ممکن است رسیدن به تفاهم در این مورد به راحتی حاصل شود و یا اینکه احتیاج باشد که برای آن زمان بیشتری گذاشته شود. در هر حال کم کردن استرس و فشار ناشی از این تصمیم جدید در زندگی، بسیار بسیار لازم و غیر قابل چشم پوشی است. 

 
باید و نبایدهای دوران بارداری کمک زیادی در این زمینه به شما می‌کند.

مطالعه

 
اگر تصمیم به باردار شدن گرفته اید، لازم است که قبل از هر چیز در مورد آن به خوبی مطالعه کنید. سعی کنید حداقل یک یا دو کتاب خوب در رابطه با بارداری خریداری کرده یا از دوستان خود قرض بگیرید و آنها را کاملاً مطالعه کنید. با تماشا صفحه برنامه ریزی باروری انواع مطالب مهمی را که باید قبل از بارداری بدانید؛ بخوانید.

ورزش
در هفته اول بارداری

 
ورزش کردن شما را در دوره بارداری قوی و پر انرژی نگه می‌دارد. البته اگر ناگهان ورزش را شروع کنید، اوایل قدری سخت خواهد بود؛ اما کم‌کم بدن شما به ورزش عادت خواهد کرد و سختی آن کم شده و از آن بسیار بهره می گیرید. برای شروع بهتر است از پیاده روی شروع کنید، پیاده روی فعالیتی بسیار سبک است که در طول دوران بارداری نیز می توانید آن را ادامه دهید.

 
ورزش‌های مفید و مضر دوران بارداری را بشناسید تا ناخواسته خود و جنین را به خطر نیندازید.

دو قلو

 
آیا شما و خواهر یا برادرتان دو قلو هستید؟ آیا یک قل بسیار شبیه به خود دارید؟ اگر چنین موضوعی صحت دارد باید بدانید که احتمال اینکه شما هم دوقلو یا چند‌قلو به دنیا بیاورید، بسیار زیاد است.



هفته های بارداری – هفته دوم بارداری 

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


هنوز حدود یک هفته زمان لازم است تا متوجه شوید باردار هستید یا خیر. زیرا در هفته پیش از تخمک گذاری قرار دارید و اگر سیکل‌های شما منظم باشد، احتمالاً هفته آینده، هفته تخمک گذاری شما خواهد بود.

علائم بارداری را اینجا بخوانید. همچنین مطالب تعیین زمان تخمک‌گذاری کمک خوبی به شما خواهد کرد تا زمان تخمک گذاری خود را متوجه شوید.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته دوم بارداری

برای ایجاد یک زندگی جدید، هر ماه رحم شما جداره ای از پوست و خون تشکیل می دهد که به غشاء داخلی رحم سرشناس است. همزمان در یکی از تخمدان‌ها یک تخمک به تکامل رسیده و در زمان مقرر آزاد می گردد و در صورت مهیا بودن شرایط، لقاح صورت می‌گیرد

سلامتی

اگر شما یا همسرتان برای درمان از گیاهان دارویی استفاده می‌کنید، به نظر برسد بهتر است که با مشورت پزشک خود آن‌ها را برای مدتی کنار بگذارید؛ زیرا تحقیقات نشان داده است که برخی از گیاهان دارویی تاثیرات منفی‌ای روی اسپرم می گذارند.

نصیحت‌های مادرانه برای هفته دوم بارداری

تحقیقات نشان داده‌اند که کاهش استرس می‌تواند باعث افزایش باروری شود، پس سعی کنید استرس‌های روزانه را کم کنید. صبح که از خواب برمی‌خیزید، سعی کنید ابتدا کارهایی را دنبال کنید که به شما آرامش ببخشند.

خرید کردن

بسته لوازم تخمین زمان تخمک‌گذاری، می‌تواند خرید مناسبی باشد. به کمک این کیت تخمک گذاری می‌توانید مقدار هورمون (LH) خود را اندازه گیری نمایید و زمانی که میزان آن بالا برود، بفهمید که زمان آزاد شدن تخمک چه روزی خواهد بود.

ورزش

سعی برای باردار شدن ممکن است سخت و طاقت فرسا باشد. این موضوع استرس و فشار عصبی را بیشتر می‌کند که برای بارداری نامطلوب است. ورزش یکی از راه‌های مفیدی است که شما را از قید و بند استرس و فشارهای عصبی منفی می‌رهاند. پس سعی کنید در برنامه هفتگی خود ۴ تا ۵ روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه، برنامه ورزش کردن بگنجانید. ورزش‌های قبل از بارداری را بشناسید.

رابطه با همسر در هفته دوم بارداری

سال اول پس از تولد فرزندتان، می‌تواند محک خوبی برای سنجش میزان استحکام پیوند عاطفی شما و همسرتان باشد. پس بهتر است از الان هرچه بیشتر رابطه عاطفی خود را استحکام بخشید و آن را تقویت کنید تا نتیجه آن را در آینده ببینید.

خواهر یا برادر

اگر برای فرزند دوم تلاش می کنید، انتظار فرزندی آرامتر از اولی داشته باشید. تحقیقات نشان داده که عموماً فرزندان دوم به این دلیل که والدین از زایمان اول تجربه کسب کرده اند و در دفعه دوم آرامتر و با تجربه تر هستند، نسبت به فرزندان اول خانواده آرامتر می شوند. به همین دلیل عموماً فرزندان دوم از مشکلات راحت‌تر خارج می شوند و خصوصیات فعالانه‌تر و خلاقانه‌تری دارند. اگر دوست دارید صاحب فرزند دوم شوید این مطالب را بخوانید تا متوجه شوید آیا برای بارداری مجدد آماده هستید؟

دو قلو

امروزه چون خانم‌ها به خاطر شرایط زندگی و محیطی، در سنین بالاتری باردار می‌شوند (۳۵ سال)، احتمال دو قلو داشتن نیز دو برابر شده است. اگر شما نیز چنین شرایطی دارید بارداری پس از ۳۵ سالگی را بخوانید.


هفته های بارداری – هفته سوم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 در حدود اواسط دوره ماهانه شما، هفته تخمک گذاری آغاز می‌شود. زمانی که اسپرم و تخمک با هم برخورد می کنند، اگر تخمکهای شما بارور باشند، لقاح صورت می گیرد و فرزند شما سفر ۹ ماهه خود را آغاز می‌کند. سلول‌ها با سرعت باور نکردنی ۱۰۰/۰۰۰ در دقیقه شروع به تکثیر می‌کنند. در اینجا بلاستوسیست ‘Blastocyst’ که از سر سوزنی بزرگتر نیست، به دو قسمت تقسیم شده، یک قسمت تبدیل به جنین و دیگری به جفت جنین تبدیل می شوند. طی چند ساعت اولیه بارداری، جنسیت، رنگ چشم و حتی جنس موی او نیز انتخاب می شود!

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

علائم بارداری را بخوانید.

ابزار محاسبه زمان تخمک‌گذاری به شما کمک می‌کند تا از زمان تخمک گذاری خود باخبر شوید.

بدن شما

به احتمال زیاد، شما این اتفاق را حس نخواهید کرد؛ زیرا هنوز در اواسط دوره ماهانه خود هستید و در این هفته تخمدان‌های شما، یک تخمک آزاد می‌کنند. این تخمک به داخل لوله فالوپ کشیده می‌شود. اگر در طی ۲۴ ساعت آینده، یکی از ۳۵۰ میلیون اسپرم (بطور میانگین در هر انزال ۳۵۰ میلیون اسپرم خارج می شود!) به طور موفقیت آمیزی بتواند از طریق رحم وارد لوله فالوپ بشود و به داخل تخمک نفوذ کند، لقاح صورت می‌گیرد. تخمک بارور شده تبدیل به خوشه‌ای می‌شود که تمام سلولهای آن همسان هستند و از طریق لوله فالوپ وارد رحم می‌شود.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

باید پس از مشورت با پزشک، به میزان توصیه شده اسید فولیک مصرف کنید تا از ایجاد مشکلات عصبی در جنین جلوگیری شود. زمانی که سلول‌های جنین روی یکدیگر پیچ می‌خورند، لوله عصبی جنین تشکیل می شود و وجود فولیک اسید در این زمان بسیار لازم است. این زمان بین ۲۵ تا ۲۸ روز بعد از شروع بارداری است. بیشتر بانوان در این زمان هنوز متوجه بارداری خود نشدند. مصرف اسید فولیک در بارداری را بخوانید.

باید و نبایدهای دوران بارداری را بخوانید.

با وجود اینکه اغلب خانم‌ها در رژیم غذایی خود مقدار کافی فولیک اسید جذب می کنند، اما متخصصان پیشنهاد می کنند که تمام خانم‌هایی که در سن بارداری هستند، روزانه ۴۰۰ میکروگرم مکمل مصرف کنند.

سلامتی

بیشتر خانم‌ها فکر می‌کنند که رنگ کردن موها در زمان بارداری بدون اشکال است، ولی پیشنهاد می‌شود که در ۳ ماه اول از رنگ کردن موها خودداری نمایید. از آرایشگر خود بخواهید که موهای‌تان را طوری رنگ کند که تا ۳ ماه آینده نیازی به رنگ کردن دوباره نداشته باشید یا این‌که حداکثر، آن‌ها را های لایت نمایید.

خرید

می توانید یک تست حاملگی بخرید و بروشور آن را به خوبی مطالعه نمایید. تمام تست‌های بارداری به دنبال هورمونی به اسم human chorionic gonadotropin) HCG) در ادرار خانم‌ها می گردند. این هورمون فقط در زمان بارداری در خون و ادرار خانمها یافت می‌شود. اغلب این تست‌های بارداری، بعد از گذشت دو هفته از تخمک گذاری جوابگو هستند و بعضی دیگر که حساس‌تر هستند، می توانند تا شش روز پس از بارداری یا یک روز پس از قطع شدن عادت ماهانه‌تان نیز جوابگو باشند.

ورزش

در هنگام بارداری کمر درد بسیار شایع است. ولی اگر از هم اکنون به تقویت ماهیچه‌های شکم و کمر بپردازید می‌توانید هنگامی‌که شکمتان بزرگ می شود، این دردها را بسیار کاهش دهید. قبل از انجام حرکات ورزشی حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش در دوران بارداری را فراموش نکنید.

خواهر یا برادر

آیا سعی به دنیا آوردن فرزند سوم خود دارید؟ در این‌صورت باید توجه ویژه‌ای به فرزند دوم خود داشته باشید. بچه‌های وسطی حساس‌تر هستند و احتمال اینکه احساس کنند که نادیده گرفته می شوند یا به آن‌ها توجهی نمی‌شود بیشتر است و این موضوع آن‌ها را عصبی و فاقد اعتماد به نفس می سازد که اگر این رویه ادامه پیدا کند، ممکن است کودک در آینده از حق خود در زندگی دفاع نکند و به شخص منفعلی تبدیل شود.

دوقلوها

اگر قرار باشد که شما صاحب دو قلو شوید، در این هفته یک تخم به دو نیم تبدیل می‌شود یا دو تخم به طور مجزاء بارور می‌شوند که باعث تولد دوقلوهای همانند یا متفاوت (همسان یا ناهمسان) می‌شود. از زایمان چندقلویی بیشتر بدانید.


هفته های بارداری – هفته چهارم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این زمان، رحم بافت مناسبی برای نگهداری از جنین در خود ایجاد می‌کند و تولید استروژن و پروژسترون (progesterone) افزایش می‌یابد. این اتفاق زمانی روی می‌دهد که رحم تصمیم به نگهداری از بار جدید خود می‌گیرد و خوشه‌ای از سلول‌ها را در خود جای می‌دهد. این موارد باعث آزاد شدن هورمون HCG می‌شود و این همان هورمونی است که باعث مثبت شدن تست بارداری شما می‌شود و زندگی‌تان را متحول می‌کند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته چهارم بارداری

این اتفاق عموماً در هفته اول بعد از عقب افتادن عادت ماهانه شما، صورت می گیرد. امکان دارد لکه‌های کوچکی نیز تماشا کنید که به این ترشحات، خونریزی القایی می‌گویند. بدن شما در حالت تغییر است و احتمال دارد کمی فرسوده و خسته شوید. سینه‌ها حساس‌تر و سفت‌تر می‌شوند. ممکن است در اثر نا آگاهی، تمام این عوارض و عوارض دیگر بارداری، همچون نفخ کردن، گرفتگی عضلات، کمر درد و تغییر ناگهانی حالات روحی را به عادت ماهانه ربط دهید، عادت ماهانه‌ای که فعلاً از راه نخواهد رسید.
چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

هر زمان که احساس کردید باردار هستید، سریع سیگار کشیدن را کنار بگذارید. زمانی که مادری سیگار می کشد، باعث کاهش رسیدن اکسیژن به فرزند خود و در نتیجه باعث کاهش سرعت رشد و سرعت افزایش وزن جنین می‌شود. علاوه بر این سیگار کشیدن می تواند باعث سقط جنین یا تولد زود هنگام و پیش از موعد شود. ترک سیگار در دوران بارداری را اینجا بخوانید.

سلامتی

زمانی که اولین تماس را برای گرفتن زمان از دکتر خود برقرار می‌کنید، باید از او در رابطه با مصرف فولیک اسید سوال کنید. در اسرع زمان به پزشک مراجعه کنید و آن را به تعویق نیاندازید. هفته پنجم تا دهم در تشکیل بافت عصبی جنین بسیار مهم است و به همین دلیل مصرف فولیک اسید از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. درباره مصرف فولیک اسید در بارداری بیشتر بدانید.

نصیحت‌های مادرانه

قبل از اینکه زندگی شلوغ تر از آنی بشود که فرصت ابراز عشق و علاقه به همسر خود را از دست بدهید، سعی کنید عشق و محبت بیشتری به رابطه خود بدهید.

خرید

آماده بزرگترین و مهم ترین خرید زندگی خود برای نه ماه آینده شوید. با کمی تحقیق می‌توانید جاهای مناسب برای خریدن لوازم بچه و لباس‌های خوب با قیمت‌های مناسب را بیابید. مطالب لیست خرید برای دوران بارداری را تماشا کنید.

ورزش

دیگر آن دوران که همه فکر می‌کردند خانم باردار باید تمام روز در تخت استراحت کند، گذشته است. امروزه فوائد ورزش کردن در دوران بارداری بر همه آشکار شده است. تحقیقات نشان داده است که خانم‌هایی که ورزش می‌کنند و در وضعیت خوب جسمانی و آمادگی کامل به‌سر می‌برند، در زمان وضع حمل بسیار راحت تر هستند، احتمال سزارین اجباری در مورد آنها بسیار کم‌تر و دوران نقاهت کم‌تری خواهند داشت. ورزش‌های مفید و مضر دوران بارداری را بشناسید.

دوقلوها

با پیشرفت تکنولوزی پزشکی احتمال به دنیا آمدن دو قلو یا چند قلو در اثر بارداری غیر طبیعی دیگر بالا نیست. زیرا با پیشرفت این علم، پزشک به جای آنکه چند تخم را برای بالا بردن احتمال بارداری در چند نقطه جا گذاری کند، می تواند دقیقاً یک تخم را در نقطه‌ای که از نظر باردار شدن کاملاً مناسب و  مورد نظر است، قرار دهد.


هفته های بارداری – هفته پنجم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


تنها یک هفته از زمان اتصال جنین که اندازه یک هسته سیب است به دیواره رحم می گذرد. با این وجود پیشرفت چشمگیری دارد. در این زمان جفت جنین و بند ناف، هر دو فعال شده‌اند که اکسیژن و مواد غذایی را بین شما و کودک‌تان انتقال می دهند. همزمان خوشه ای از سلول‌ها، قلب کودک را که از نقطه ای کوچک‌تر است، تشکیل می دهند. در این زمان مغز و نخاع نیز شروع به تشکیل شدن می‌کنند.

حال زمانی فرا رسیده که لازم است در مورد مسائل زیر مطالعه کنید:

آزمایش‌های پیش از تولد

عوارض بارداری: سه ماه اول

چای: چه زمانی چای سبز مصرف نکنید

فولیک اسید و جلوگیری از عوارض تولد

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما

یک تست حاملگی خانگی آن چیزی را که انتظار داشتید، تایید می‌کند. به جز آن، دیگر اعضای بدن شما تغییر خاصی نخواهند داشت و با چند هفته قبل تفاوت ظاهری چندانی نخواهید داشت. بزرگ کردن و پرورش دادن بچه کار طاقت‌ فرسایی است، در نتیجه احتمال بی حالی و خستگی وجود دارد. بیشتر آزمایش‌های پزشکی بین هفته‌های ششم و دهم بارداری صورت می گیرد. پس هرچه زودتر زمان ملاقات با پزشک‌تان را تعیین کنید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

در دین اسلام، مواردی وجود دارد که انجام یا مصرف آنها حرام است. هرچقدر که علم پیشرفت می کند، دانشمندان در می یابند که علت تمام این ممنوعیت‌ها، فقط بخاطر خود انسان و پیشگیری از ضرری است که محرمات برای انسان به همراه دارند، چه از بعد معنوی و چه از بعد فیزیکی. یکی از این موارد مصرف مشروبات الکلی است که امروزه ثابت شده که ضررهای جبران ناپذیری بر روی بدن انسان به همراه دارد و علی الخصوص در مورد مادران باردار در تمام کشورهای دنیا و نه فقط کشورهای مسلمان بسیار بسیار توصیه شده که از مصرف الکل خودداری کنند، زیرا هم به خود و هم به فرزندی که در شکم دارند ضرر می‌رسانند. کافی است تحقیقی در مورد مادرانی که الکل و مواد مخدر مصرف می کنند، انجام دهید تا به اثرات بسیار زیان‌بار آنها پی ببرید.

سلامتی

اگر هنوز شروع به مصرف مکمل‌های غذایی نکرده اید، بهتر است هر چه زودتر با مشورت پزشک خود اینکار را شروع کنید. ممکن است شما از رژیم غذایی خوبی بهره ببرید، اما همه مواد لازم به اندازه کافی به بدن شما نرسد. موادی مانند فولیک اسید که نوعی ویتامین B هست و به اصلاح عوارض لوله عصبی و کاهش احتمال تولد زودرس کمک می کند و یا آهن که نقش به‌سزایی در تولید گلبول‌های قرمز که وظیفه آن‌ها حمل اکسیژن است، دارد یا کلسیم که ماده اصلی تشکیل دهنده دندان‌ها و استخوان‌های فرزندتان هست. ویتامین‌های مورد نیاز دوران بارداری را بیشتر بشناسید.

نصیحت‌های مادرانه در هفته پنجم بارداری

اگر خبر خوشی برای همسرتان دارید، سعی کنید روش جذاب، با نمک و مناسبی برای گفتن موضوع به همسرتان پیدا کنید. برای نمونه موقع چیدن میز غذا، یک دست بشقاب و قاشق چنگال اضافه روی میز بچینید!

خرید

اکنون چند ماه تا زمان لازم برای خریدن لباس‌های مناسب بارداری فاصله دارید، اما اگر جایی تماشا نمودید که حراج شده است و لباس‌های بارداری با قیمت مناسبی به‌فروش می رسد، معطل نکنید و پیشاپیش خرید خود را انجام دهید.
ورزش

اگر تا پیش از این دارای سلامت جسمانی نبوده اید یا مشکلی داشته اید، پیش از شروع به ورزش با پزشک خود مشورت کنید. ورزش کردن انرژی شما را بسیار افزایش می دهد و این برای خانم‌هایی که در سه ماهه اول بارداری خود هستند، خبر خوشحال کننده ای است زیرا به راحتی خسته می شوند و افزون بر آن ورزش، بدن شما را برای فعالیت‌های فیزیکی دوره بارداری آماده می کند. فعالیت‌هایی که باید از آن‌ها اجتناب کنید را بشناسید.

روابط شما در هفته پنجم بارداری

مطمئن نیستید که این خبر را به نزدیکان‌تان بگویید یا خیر؟ بهترین زمان در آخر دوره سه ماهه اول بارداری هست تا از ماندگاری بچه مطمئن شوید. پزشکان اعتقاد دارند که وقتی ضربان قلب را تشخیص دادند، می‌توانید این خبر خوشحال کننده را به نزدیکان‌تان بگویید.

خواهر یا برادر

آیا پیش از این بچه، فرزند دیگری دارید؟ وجود برادر یا خواهر بزرگ‌تر می تواند تاثیراتی روی فرزند دوم داشته باشد. کودکانی که دیرتر متولد می شوند، احتمال اینکه هنرمند، مخترع یا انقلابی شوند بیشتر است. فرزند دوم معمولاً حادثه‌جو‌‌تر و کم‌تر سنتی می شود. او از کودکی به دنبال پیدا کردن روش‌هایی است تا با برادر یا خواهر بزرگ‌تر خود برابری و رقابت کند.

دو قلوها

در صورت داشتن دو قلو سعی کنید از دیگران نیز کمک بگیرید. به‌صورت چرخشی نگهداری از بچه‌ها را به نزدیکان‌تان بسپارید تا آن‌ها نیز از این‌کار خسته نشوند.


هفته های بارداری – هفته ششم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 چشم‌ها و گوش‌ها شروع به شکل گرفتن می کنند.

جنین حدود نیم سانتی‌متر است و بیشتر ظاهری شبیه بچه قورباغه دارد تا انسان.

در جلوی مغز دو قسمت شاخه مانند تو خالی رشد می‌کنند و دو کاسه چشم را تشکیل می‌دهند. داخل هر حفره، سلول‌های پوستی به عدسی و قرنیه تبدیل می‌شوند. قلب که هنوز از تخم یک شقایق بزرگ‌تر نیست، شروع به تپیدن می‌کند و گلبول‌های قرمز ابتدایی در بدن جنین به جریان می‌افتند. لوله عصبی که مغز را به نخاع متصل می‌کند، بسته شده و یک قسمت آن را مغز و طرف دیگر، نخاع را تشکیل می‌دهد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما

علائم زود هنگام بارداری در بدن شما بروز می‌کنند، علائمی نظیر حساس شدن سینه‌ها، خستگی دائم و حالت تهوع و نیاز مکرر به توالت رفتن. گاهی ممکن است متوجه شوید که در زمان بارداری در هنگام سرفه کردن قدری ادرار از شما ترشح می‌شود، دلیل این موضوع، بزرگ و متورم شدن رحم است که به مثانه فشار می آورد. برای حل این مشکل پیشنهاد می‌گردد که زود به زود از توالت استفاده کنید و همچنین استفاده از نوار بهداشتی‌های نازک و سبک هم می تواند برای جلوگیری از آلودگی، راه مناسبی باشد. در این راستا شما می‌توانید ورزش‌های تقویت کننده عضلات واژن را انجام دهید که کمک بسیاری به شما خواهد کرد. به این نحو که عضلات واژن خود را ۱۰ تا ۱۲ مرتبه، منقبض و منبسط نمایید و اینکار را چندین بار در روز تکرار نمایید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

به‌صورت مستمر با پزشک بانوان و زایمان خود ملاقات داشته باشید تا یاد بگیرید که از خود و بچه خود چگونه مراقبت بیشتری نمایید. تحقیقات نشان داده است مادرانی که تحت نظر دائم پزشک بانوان بوده‌اند، فرزندانی سالم تر به دنیا آورده اند. همچنین در مورد مصرف غذای سوشی از پزشک خود راهنمایی بخواهید. مهم ترین مطالب مراقبت در دوران بارداری را در این صفحه بخوانید.
سلامتی

علاوه بر ترک عادت‌های بد و غلطی نظیر سیگار، الکل و مواد مخدر، لازم است با عفونت‌ها و میکروب‌ها نیز مقابله کنید. برای نمونه دائماً دستان خود را با آب و صابون بشویید و از افراد بیمار و مریض دوری کنید و اجازه دهید تا همسرتان زباله ها و مواد آلوده را جمع آوری و جا به جا کند. مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ و … را کامل و تا بیشترین حد بپزید تا به هیچ وجه خام نباشند. از مصرف مواد لبنی و آب میوه‌هایی که پاستوریزه نیستند، خودداری کنید. بهتر است قبل از هرچیز بایدها و نبایدهای دوران بارداری را بدانید.

ورزش

اگر پزشک شما با ورزش کردن موافقت کرده است، سعی کنید کامل از این موقعیت استفاده کنید. تحرکات ورزشی باعث متعادل شدن تغییرات زمان بارداری می شود. علاوه بر آن ورزش از خستگی و فرسودگی زیاد جلوگیری می کند و شما را به میل کردن مواد مغذی مورد نیاز بدنتان ترغیب می کند. همچنین به احساسات لحظه ای و متغیر شما، ثبات بیشتری می بخشد. تمام این اتفاقات به این علت روی می‌دهد که در اثر فعالیت بدنی نوعی پروتئین از غده هیپوفیز ترشح می شود که اندورفین (Endorphins) اسم دارد و عملکرد آن باعث می شود که شما از آن بهترین بهره را ببرید. ورزش های مفید و مضر دوران بارداری را بشناسید.

خواهر یا برادر

با اینکه تمایل زیادی دارید که فرزندتان را از در راه بودن یک خواهر یا برادر دیگر مطلع کنید، اما کارشناسان عقیده دارند که تا زمانیکه علائم بارداری شما کاملاً واضح نشده و شکم‌تان به اندازه کافی بزرگ نشده است، دست نگه دارید. خصوصاً اگر فرزند شما زیر ۳ سال سن داشته باشد، بهتر است تا آخر اولین دوره سه ماهه دست نگه دارید.


هفته های بارداری – هفته هفتم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 گوش خارجی و غده‌هایی که بعدها تبدیل به پاهای نوزاد می‌شوند، قابل رویت هستند.

تا انتهای این هفته جنین حدود دو برابر می شود و از ۴ تا ۵ میلی‌متر به ۱۱ تا ۱۳ میلی‌متر قد می‌کشد. او اکنون به اندازه یک تمشک است و سر جنین به طور غیر‌عادی از بقیه بدن او بزرگتر است و لکه‌های تیره رنگ نقاطی هستند که بعدها به چشم و گوش او تبدیل می‌شوند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

قسمت جلویی سر که مربوط به خود مغز است به دو نیم تقسیم شده است. در این قسمت در حدود ۱۰۰ سلول عصبی در دقیقه تولید می‌شود.

بدن شما

این هفته به احتمال زیاد به پزشک بانوان و زایمان خود مراجعه خواهید کرد. او در مورد سابقه پزشکی شما اطلاعاتی می‌خواهد. اطلاعاتی نظیر سابقه بارداری‌های قبلی، امراض و عارضه های ژنتیکی که ممکن است در خانواده شما سابقه داشته باشد. علاوه بر این، پزشک تاریخ تولد فرزندتان را به شما خواهد گفت و جدول افزایش وزن شما در طول بارداری را به شما خواهد داد. به احتمال زیاد برای انجام تست های آزمایشگاهی از شما نمونه ادرار خواهد خواست تا اطلاعاتی در مورد گروه خونی، عارضه‌هایی که از طریق آمیزش منتقل می شوند، سرخچه و کم خونی شما داشته باشد. این زمان بهترین موقعی است که هر نوع سوالی که دارید از او بپرسید. آزمایش‌های دوران بارداری را بشناسید.

سلامتی

انواع سالادها و سبزیجات را جزء اصلی برنامه غذایی خود کنید. تغذیه مناسب باعث برطرف شدن عارضه‌هایی همچون نفخ و یبوست خواهد شد که در دوران بارداری شایع هستند. برگ‌های سبز گیاهان و سبزیجات خوردنی باعث ایجاد تعادل در بدن شما می شوند؛ به علاوه می توانید از زردآلو، کشمش و غذاهای سبوس‌دار نیز استفاده کنید.

غذاهای مناسب بارداران

باز هم فست فود برای شام ؟؟؟ شما و کودک‌تان به یک برنامه غذایی کامل احتیاج دارید تا تمام احتیاجات غذایی بدن شما تکمیل گردد. غذاهای لذیذ و خوشمزه ای که هم ویار و گرسنگی را برطرف کند و هم سلامت شما و فرزندتان را در طول ۴۰ هفته بارداری تضمین نماید. پس از همین امروز غذاهایی را که از نظر ارزش غذایی و سلامتی کامل به‌درد نخور هستند، ترک کنید و سعی کنید غذاهایی کامل سلامت و سودمند مصرف کنید.غذاهای مناسب بارداران را بخورید.

تغذیه باردار در دوران حاملگی بسیار مهم است، پس تغذیه این دوران را جدی بگیرید.

غذاهای مفید پیشنهادی :  

ماست میوه ای

فریتاتای پنیر

پیتزای حبوبات

ماهی سالمون

اسپریزرهای میوه ای

سوپ غلیظ سبزی و حبوبات و ماکارونی

کرامبل سیب

چیپس سیب‌زمینی شیرین

تن‌ ماهی تازه

آبگوشت ذرت

ورزش

با استفاده از وزنه‌های سبک می توانید عضلات زردپی، باسن، قسمت تحتانی کمر و شانه ها را تقویت کنید تا بعدها در وضع حمل، حمل کردن کودک با کالسکه، بغل کردن کودک و کبف بچه و … با مشکل مواجه نشوید. اگر از کسانی هستید که مدام به استخر می‌رفتید مطالب شنا در بارداری را بخوانید.

خواهر یا برادر

طی ماه‌های آینده با کودک بزرگ‌تر خود زمان بیشتری صرف کنید. به او نشان دهید که چقدر از زمان گذرانی با او لذت می برید زیرا پس از زایمان، زمان بسیار کم‌تری برای اینکارها خواهید داشت.

دوقلوها

به خانم‌هایی که باردار هستند توصیه می شود که روزانه حدود ۳۰۰ کالری به برنامه غذایی خود اضافه کنند. در صورت داشتن دوقلو این میزان باید ۶۰۰ کالری و در صورت ۳ قلو، ۹۰۰ کالری شود.


هفته های بارداری – هفته هشتم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 در این مقطع می توان علاوه بر پاها و دستان، چشم‌ها و پلک‌ها را نیز تماشا کرد.

اگر می توانستید در این مقطع کودک‌تان را ببینید، پلک‌ها، نوک بینی و لب بالایی او را تشخیص می‌دادید. او در حال حاضر حدود ۳ سانتی‌متر طول دارد. در عین حال مغز، نخاع، قلب، کلیه ها، کبد و شکم او نیز شکل گرفته اند. شاهرگ و رگ‌های مربوط به ریه نیز کامل قابل تشخیص می باشند. قلب او با ضربانی حدود ۲ برابر ضربان قلب شما در حال تپیدن است. در حال حاضر انگشتان دست و پا در هم پیچیده و پوست کامل شفاف هست.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته هشتم بارداری

از طریق دیواره جفت، جنین برای رشد قادر به جذب اکسیژن، پروتئین، قند و چربی هست. اندازه رحم بزرگتر شده و از اندازه یک مشت به اندازه یک گریپ فروت رسیده است. امکان دارد گاهی دردهایی در قسمت تحتانی شکم و پهلوها احساس کنید. این دردها طبیعی است و هیچگونه خطری برای شما و جنین ندارد. مطالب شکم درد در بارداری را بخوانید.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی پرهیز نمایید

حیوانات خانگی به علت داشتن انگل‌هایی که مخصوص این حیوانات هست، ممکن است برای کودک خردسال و جنین اختلالات جدی و جبران ناپذیری به همراه داشته باشند. گربه‌ها دارای انگل‌هایی می باشند که می توانند باعث نوعی بیماری به اسم Toxoplasmosisشوند، نوعی عفونت که در بزرگسالان جدی نیست، اما برای کودک و جنین بی نهایت خطرناک است، به خصوص اگر خانم باردار در دوره سه ماهه اول باشد و این عفونت به جنین برسد. در عین حال از میل کردن گوشت کامل پخته نشده جداً خودداری کنید، زیرا می توانند با خود عفونت‌هایی به همراه داشته باشند. پیش از میل کردن گوشت، آن را با دمای حداقل ۱۶۰ درجه سانتی‌گراد بپزید. پس از دست زدن به گوشت خام، باید دستان‌تان را با آب و صابون به دقت بشویید.

سلامتی

برای مقابله با حالت تهوع چند راهکار ساده وجود دارد که می توانند مفید واقع شوند از جمله اینکه صبحها قبل از بلند شدن از تخت یک چیز شیرین بخورید. همچنین سعی کنید در طی روز وعده‌های غذایی خود را کوچکتر اما تعداد آن را بیشتر نمایید و از میل کردن وعده‌های سنگین و زیاد پرهیز نمایید. خوشبختانه حالت تهوع تا سه ماهه دوم از بین خواهد رفت.

توصیه مشاور: سیرابی برای درمان حالت تهوع بسیار موثر است که می توانید انرا در سوپ  جو یا آش به عنوان گوشت استفاده نمایید.

درباره تهوع بارداری بیشتر بدانید.

خرید

با خرید کالسکه مدل قدیمی‌ پارسال در حراجی، می‌توانید صرفه جویی خوبی انجام دهید.

ورزش

اگر از آن دسته از افرادی هستید که دائم در باشگاه هستید و مشغول ورزش کردن، حالا نوبت آن رسیده که کمی از حجم فعالیت‌های ورزشی خود بکاهید و آرام‌تر باشید. ضربان قلب شما در حال حاضر بالاتر از حد نرمال هست، در نتیجه ورزش‌های سنگین که به بالا رفتن شدید ضربان قلب منجر می شوند، توصیه نمی شود. علاوه بر آن هورمون حاملگی (HCG) به گرم شدن بیش از حد بدن می انجامد، پس استراحت‌های خود را بیشتر کرده و آب بیشتری نیز در طول روز بنوشید. خلاصه کلام اینکه به هیچ وجه تا جایی که نفس کم بیاورید ورزش نکنید. مطالب بالا رفتن ضربان قلب بارداری را بخوانید.

خواهر یا برادر

سعی کنید زمان بیشتری با کودک اول‌تان بگذرانید. می توانید همراه او یک قسمت شگفت انگیز جدید را در همسایگی منزل کشف بکنید. پس از تولد نوزادتان زمان کمتری برای سپری کردن با کودک اول‌تان خواهید داشت، پس از هم اکنون مشغول ذخیره کردن خوشحالی با او شوید.

دوقلوها

به‌طور میانگین مادرانی که دو قلو باردار هستند، در دوره اول سه ماهه خود حدود ۲ تا ۳ کیلو به وزن‌شان اضافه شده و پس از آن هر هفته در حدود ۷۰۰ گرم به وزن‌شان اضافه می شود.

اگر قبل از بارداری اهل میل کردن جوشانده های گیاهی بودید بهتر است مطالب میل کردن جوشانده گیاهی در بارداری را بخوانید.


هفته های بارداری – هفته نهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این هفته گوش‌ها تشکیل می شوند. انگشتان دست‌ها و پاها به وضوح قابل رویت هستند.

در این زمان رسماً می توان نطفه را جنین نامید. در این موقع او اندازه یک توت فرنگی هست و اندازه‌ای برابر ۲/۵ سانتی‌متر دارد. دستان او از مچ خم می شوند و می تواند آن‌ها را روی قلب خود بگذارد. پلک‌هایش روی چشمان او را بسته و گوش‌های او در دو طرف سرش در حال شکل گیری است.دستگاه تناسلی او نیز در حال شکل گیری است اما با این وجود هنوز پزشک قادر به تعیین جنسیت او از طریق سونوگرافی نیست. این امر در دوره سه ماهه دوم محقق می شود.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته نهم بارداری

در این زمان حالت تهوع و خستگی شما کمتر می شود. به علت افزایش جریان خون و وجود هورمون‌های استروژن و پروژسترون، سینه‌ها و دستگاه تناسلی حساستر می‌شوند. با شناخت عوارض بارداری و آشنایی با راهکارهای مفید برای مقابله با آن، از بارداری‌تان لذت ببرید.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی پرهیز نمایید

پنیرها منبع بسیار خوبی از کلسیم می باشند. اما از میل کردن هر نوع پنیری پرهیز نمایید. بعضی از انواع پنیرها دارای باکتری خاصی می باشند که می توانند در خانم‌های باردار باعث ایجاد عفونتی به‌اسم  لیستریوسیس listeriosis)) شوند.این عفونت‌ها می توانند از طریق هات داگ و غذاهای آماده نیز منتقل شوند، پس بهتر است که از آن‌ها دوری نمایید یا اینکه پیش از مصرف به خوبی آن‌ها را گرم نمایید. رژیم غذایی مناسب بارداران را بخوانید.

سلامتی

رنگ کردن بخشی از دیوار منزل در طول دوره بارداری، اگر برای کوتاه مدت و محدود باشد برای جنین ضرری ندارد اما برای بلند مدت استشمام بوی رنگ توصیه نمی شود.
پیشنهاد

می توانید از شکم خود که در حال بزرگ شدن است هر ماهه عکس بگیرید تا بعداً این عکسها را نشان فرزندتان دهید. قطعاً برای او بسیار جالب و هیجان انگیز خواهد بود.

خرید

به زودی باید با لباس‌های سایز معمولی خود خداحافظی نمایید. سعی کنید لباس‌های مناسب بارداری را کم کم خریداری نمایید.

ورزش

یک ساعت قبل از رفتن به باشگاه یا شروع به فعالیت ورزشی، برای جلوگیری از گرسنگی از غذاهایی که کربوهیدرت‌های فراوان دارند مانند نان، کورن فلکس، حبوبات و … استفاده نمایید. از نوشیدن آب پیش، در حین و پس از ورزش غافل نشوید. از نوشیدن اسموتی استوایی غافل نشوید.

دوقلو

اگر دو قلو باردار هستید و بخواهید از هر چیزی دو عدد بخرید طولی نمی کشد که خانه شما تبدیل به یک مغازه لوازم کودک می شود. پس سعی کنید فقط از لوازمی دو عدد بخرید که واقعاً وجود دو تا از آنها لازم باشد مانند صندلی ماشین، صندلی آشپزخانه و …


هفته های بارداری – هفته دهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


جنین در این زمان جزئیات مشخص‌تری دارد و می تواند دست‌ها، کف دست‌ها و پاهای خود را تکان دهد.

در این هفته کودک شما اندازه ای معادل ۳/۸ سانتی متر دارد که اندازه یک میگو و با همان شکل ظاهری است.

در این زمان ریشه‌های دندان در حال فرم گرفتن هستند. استخوان‌ها رشد می کنند و موها در حال جوانه زدن هستند. پلک‌های او بسته و تا هفته ۲۷ در همین حالت می ماند ولی او می تواند صدای شما را بشنود زیرا قسمت گوش داخلی تکمیل و فعال است. نورون‌ها در یک سمت بند نخاع ظاهر می شوند. تقسیمات اولیه مغز نمایان می شود. جنین می تواند دستان خود را از آرنج خم کرده و انگشتان به‌طور کامل قابل تماشا هستند. در این زمان دستگاه تناسلی در حال رشد بوده اماهنوز پزشک حتی با سونوگرام نیز قادر به تعیین جنسیت او نیست.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری


بدن شما در هفته دهم

در این موقع از بارداری احتمال اینکه در زمان‌های مختلف، حالات روحی متفاوت و گاه ضد و نقیضی داشته باشید بسیار است. دمی شادمان و خوشحال و لحظه‌ای دیگر غمگین و افسرده و یا عصبانی هستید. دلیل این حالات، هورمون‌های بارداری هستند که بر روی بدن شما تاثیر می گذارند. کم کم با گذشت زمان و سپری شدن دوره سه ماهه اول و رسیدن به سه ماهه دوم این هورمون‌ها به تعادل می رسند و شما کمتر به این حالات ضد و نقیض دچار می شوید. از تغییر خلق در دوران بارداری بیشتر بدانید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

برای دو نفر تغذیه کنید اما نه به این معنی که دو برابر غذا بخورید. به رژیم غذایی خود ۳۰۰ کالری اضافه کنید. به نظر به نظر برسد زیاد بیاید ولی در واقع معادل ۲/۵ لیوان شیر کم چرب هست. سعی کنید با میل کردن غذاهای مناسب مانند ماست و میوه، کلسیم لازم، ویتامین ها و املاح معدنی مناسب را جذب نمایید. در نظر داشته باشید که یک تکه کیک هرچند زمان یکبار هیچ ضرری ندارد. غذاهای مناسب بارداران را بشناسید.

سلامتی

از پزشک خود بپرسید که آیا لازم است تست (CVS (chorionic villus sampling بدهید یا خیر. این تست برای بررسی‌های ژنتیکی بین هفته‌های ۱۰ تا ۱۲ گرفته می شود و برای خانم‌هایی است که عموماً سابقه مشکلات ژنتیکی در خانواده دارند و یا سن آن‌ها بالاتر از ۳۵ سال است. مطالب بارداری پس از ۳۵ سالگی را اینجا بخوانید.

نصیحت‌های مادرانه در هفته دهم بارداری

مطالب و راهنمایی‌های زیادی از کتاب‌ها و همچنین پزشک خود می توانید فرا گیرید اما تجربه مادران و خانم‌های دیگری که پیش‌تر زایمان کرده اند را نیز دست کم نگیرید.

ورزش

یوگا ورزش بسیار مناسبی برای بانوان باردار است. یوگا بین قسمت‌های بالایی بدن و قسمت‌های پایینی بدن توازن ایجاد می کند و به شخص اجازه می دهد که وزن اضافه را راحت‌تر حمل کند. همچنین یوگا عضلات مربوط به کمر و عضلاتی را که در زایمان کارکرد دارند تقویت می کند. از یوگا کردن در بارداری بیشتر بدانید.

روابط شما

از همسرتان کمک بخواهید و با او تقسیم کار کنید و از او بخواهید در رابطه با بارداری به شما کمک کند. این تقسیم کارها و همکاری‌ها در آینده به شما کمک خواهد کرد. در گروه‌ها و سایت‌های بارداری عضو شوید و دوستان باردار پیدا کنید.
خواهر یا برادر

می خواهید ورزش کنید؟ بهتر است کاری را انجام دهید که با یک تیر چند هدف را بزنید. همراه با کودک دیگرتان به پارک بروید و قدم بزنید یا در حیاط منزل به دنبال یکدیگر بدوید. کودک شما از این هیجانات و فعالیت‌ها که کم کم کاهش خواهد یافت، نهایت لذت را خواهد برد و شما نیز فعالیت ورزشی خود را به بهترین روش انجام داده‌اید.

دوقلوها

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که احتمال بروز برخی مشکلات در هنگام وضع حمل برای خانم‌های بالای ۳۵ سال، معادل احتمال بروز برخی مشکلات برای خانم‌های جوان‌تری است که دو قلو به‌دنیا می آورند.


هفته های بارداری – هفته یازدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 پلک‌ها و قفسه سینه بسته هستند تا چشم‌ها و قلب را محافظت کنند.

کوچولوی شما هم اکنون به اندازه شصت دست است. او حالا می تواند ببلعد و لگد بزند. ناخن‌های او نیز شروع به رشد می کنند. سر او به اندازه ای بزرگ است که تقریباً بیشتر اندام او را در بر می گیرد. در عین حال می توان ستون مهره‌های او را نیز به وضوح تماشا کرد. در این هفته پزشک می تواند ضربان قلب او را تشخیص دهد و همین شنیدن ضربان قلب به معنی رشد صحیح کودک است.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته یازدهم

رحم شما در این زمان تمام محیط لگن شما را در بر گرفته است. بند ناف نیز به صورت چرخشی، از یک رگ اصلی و دو رگ فرعی تشکیل شده است. بند ناف وظیفه تغذیه کودک را بر عهده دارد و عملکرد آن با پرده دور جنین کامل هماهنگ است تا جنین محافظت شود. اگر قصد آزمایش خون برای آگاهی از بارداری‌تان دارید، این مطالب را بخوانید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

سعی کنید تا می توانید به پهلو بخوابید. اینکار باعث افزایش گردش جریان خون می شود. بالش‌ها و کوسن‌های مخصوصی وجود دارند که می توان با استفاده از آن‌ها بسیار راحتتر خوابید و آنقدر راحت هستند که حتی بعد از زایمان هم ممکن است بدون آن‌ها خواب به چشم‌تان نیاید. درباره بی خوابی در بارداری بیشتر بدانید.

سلامتی

در صورتی‌که سرما خورده اید یا به آنفولانزا دچار شده اید قبل از مصرف دارو ابتدا با پزشک خود مشورت کنید. استامینوفن و آنتی اسیدهای دیگر عموماً مشکلی ندارند ولی شربت‌های سینه و سرفه و آرام بخش‌های سرما خوردگی ممکن است حاوی موادی باشند که برای رشد کودک در این مقطع مناسب نیست. در زمان بارداری هرگز از بروفن (Ibuprofen) استفاده نکنید. با رعایت این نکات سعی کنید از سرماخوردگی و آنفولانزا در امان بمانید.

خرید کردن

چند وسیله بسیار مهم لازم دارید که باید خریداری نمایید از جمله می توان به تخت کودک، کالسکه و صندلی ماشین اشاره کرد که لوازم گران قیمتی به شمار می آیند. پس حالا که زمان بیشتری دارید، خوب تحقیق کنید و بهترین مدل‌ها را  با بهترین قیمت خریداری نمایید. در عین حال زمان زیادی برای آماده کردن اتاق کودک خود در اختیار دارید پس مشغول شوید.

ورزش در هفته یازدهم بارداری

انجام دادن ورزش‌های مخصوص ماهیچه‌های لگن می تواند به قوی شدن عضلات این قسمت منجر شود و قوی بودن این عضلات در آینده به شما بسیار کمک خواهد کرد. از همین ابتدا بهتر است از اضافه وزن مجاز در دوران بارداری مطلع باشید تا با تغذیه صحیح و فعالیت درست وزن خود را متناسب نگه دارید.

روابط شما

از مدت زمان مناسبی که پیش از آمدن کودک خود دارید به نحو احسن استفاده کنید، سعی کنید در مورد مسایل بعد از زایمان و اتفاقات و مسوولیت‌ها و وظایف مختلف با همسرتان صحبت کرده و تقسیم کار انجام دهید تا در آینده دچار مشکل نشوید. پیشنهاد می‌کنیم مطالب آداب نزدیکی در دوران بارداری را بخوانید.

خواهر یا برادر

برای دادن خبر در راه بودن یک برادر یا خواهر جدید به فرزند کوچکتان عجله نکنید. سعی کنید بهترین راه را برای اطلاع دادن به او بیابید. زمانی اینکار را انجام دهید که احساس کنید فرزند شما قابلیت درک این موضوع را خواهد داشت.

دوقلوها

اگر دوقلو باردار هستید وزن بیشتری نسبت به یک خانم باردار معمولی اضافه خواهید کرد. با وجود اینکه وزن شما بالا می رود، همواره سعیتان بر این باشد که فرزندانتان، قوی و سالم رشد کنند. مصرف غذاهای مقوی و کم چرب و سالادهای تازه بسیار اهمیت دارند.


هفته های بارداری – هفته دوازدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 
در این زمان اجزای داخلی شکم در محل‌های اصلی خودشان قرار می گیرند.

در این زمان به انتهای دوره سه ماهه اول نزدیک می شوید. هم اکنون کودک شما حدود ۱۴ گرم وزن و ۶/۳ سانتی‌متر طول دارد. او می تواند دهان خود را باز و بسته کند و انگشتان دست و پای خود را تکان دهد که اکنون ناخن نیز روی آن‌ها دیده می شود. مغز با بالاترین سرعت ممکن در حال تکمیل شدن و رشد هست. در این زمان، سلول‌های عصبی به صورت تصاعدی در حال رشد بوده و شروع به فعال شدن می کنند. همچنان مصرف فولیک اسید را ادامه دهید.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته دوازدهم بارداری

در این زمان رحم شما از انتهای سطح لگن به جلوی شکم‌تان منتقل می شود و فشار از روی مثانه کم می شود. یک خط تیره عمودی روی شکم شما نمایان می شود که جای نگرانی ندارد و پس از وضع حمل این خط نیز بر طرف می شود.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

از اسیدی شدن معده جلوگیری نمایید و سعی کنید از میل کردن غذاهای چرب، اسیدی و ادویه ای تند پرهیز نمایید. وعده‌ها را کوچک‌تر و به هم نزدیک‌تر کنید و بلافاصله پس از غذا دراز نکشید. در عین حال از آنتی اسیدها و کربنات کلسیم نیز استفاده نمایید. با رعایت این نکات از مشکلات معده در بارداری در امان بمانید.

سلامتی

هورمون‌هایی که در دوران بارداری ممکن است باعث لطافت پوست در یک مادر شوند،، ممکن است در مادر دیگر باعث ایجاد جوش شوند. در صورت بروز این مشکل قبل از پوشانیدن جوش‌ها با پودرهای آرایشی، با پزشک خود مشورت کنید. برای مراقبت از پوست در بارداری از همین حالا اقدام کنید.

خرید کردن

اکنون که شکم شما بزرگ‌تر می شود، سعی کنید لباس‌هایی را بخرید که با پوشیدن آنها راحت‌تر هستید.

ورزش در هفته دوازدهم بارداری

اگر در ورزش از وزنه استفاده می کنید، وزن آن‌ها را کاهش دهید. هرگز اجازه ندهید که ضربان قلب شما خیلی زیاد بالا برود و از ۱۴۰ فراتر رود. اینکار باعث می شود که بدن گرم شده و جریان خون رحم کم‌تر شود. اکنون در اکثر باشگاه‌های ورزشی، وسایل مجهز به دستگاه‌های کنترل ضربان قلب می باشند. آیا می‌دانید شنا در یک استخر بهداشتی و مطمئن؛ بهترین ورزش دوران بارداری است؟

روابط شما

در صورت وجود مشکلاتی در کودکی میان شما و خواهر یا برادرتان، امکان بروز آن در دوران بارداری بیشتر می شود. با وجود اینکه این مشکلات لذت بخش نیستند، فشار و عصبانیت ناشی از آنها طبیعی و اجتناب‌ناپذیر است. سعی کنید همواره مثبت اندیش و بزرگمنش باشید و خطوط ارتباطی بین خود و برادر یا خواهرتان را باز نگه دارید. این را بدانید که تغییر خلق در دوران بارداری طبیعی است، این مقاله را بخوانید و آرامش خود همواره حفظ کنید.

دوقلوها

متخصصین تغذیه پیشنهاد می کنند که علاوه بر ۳۰۰ کالری اضافی که به وعده های تغذیه ای روزانه خود اضافه کرده اید، ۳۰۰ کالری دیگر به آن بیفزایید. در نظر داشته باشید که فیبرهایی مانند حبوبات و میوه‌ها برای کاهش یبوست و کلسیم برای تقویت استخوانهای کودک و آهن که در گوشت قرمز و برگ تیره رنگ سبزیجات وجود دارد، برای کاهش احتمال بروز اختلالات قلبی – عروقی مفید هستند.

مصرف سبزیجات در بارداری را جدی بگیرید.


هفته های بارداری – هفته سیزدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

تحرک و واکنش های جنین فعال شده‌اند و پوست او بسیار حساس است. سر او هنوز نسبت به بدنش بزرگ‌تر است.

با شروع دوره سه ماهه دوم، رشد کودک بسیار سریع‌تر می شود. هم اکنون او حدود ۲۱ گرم وزن دارد و حدود ۶٫۵ الی۷٫۵ سانتی‌متر طول دارد. در این دوره اعضای بدن او که پیشتر شکل گرفته اند، شروع به پرورش یافتن و تقویت شدن می‌کنند. اعضای شکمی او که قبلاً در بند ناف بودند، اکنون به درون شکم او منتقل شده‌اند. زبان و تارهای صوتی او به تکمیل شدن می‌پردازند. چشمان او نیز به هم نزدیک‌تر می شوند و گوش‌ها در محل خود ثابت می‌شوند. سر او همچنان نیمی از طول بدنش را تشکیل می‌دهد. در زمان تولد نسبت سر به بدن حدود ۱ به ۴ می‌شود.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری


بدن شما در هفته سیزدهم بارداری

اگر در این هفته با پزشک خود ملاقات کنید، احتمالاً او قادر به احساس رحم شما در بالای نیمه پایینی شکم شما خواهد بود. هم‌زمان رحم شما به رشد خود ادامه داده و کلیه فضای لگن را پر خواهد کرد و از همه طرف بزرگ می شد و به‌زودی شما ظاهر یک خانم باردار را به خود می‌گیرید. برای در امان ماندن پوست تان از ترک های شکم در بارداری می‌توانید از همین حالا اقدام کنید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

می‌توانید از هم اکنون در جلسات آموزشی ویژه زمان وضع حمل شرکت کنید. این کلاس‌ها بسیار سرشناس هستند. همچنین از پزشک خود راهنمایی‌های لازم را کسب کنید. در این صفحه انواع مطالب را در خصوص زایمان بخوانید.

سلامتی

تحقیقات نشان داده است که مصرف کافئین به مقدار کم یا متوسط در طی دوران بارداری ضرری ندارد، ولی مصرف زیاد آن باعث می‌شود که بدن، آب بیشتری دفع کند و کلسیم از بدن دفع شود و کودک برای داشتن دندان‌ها و استخوان‌های قوی و سالم به کلسیم احتیاج وافری دارد. به این نکته توجه کنید که قهوه تنها منبع کافئین نیست، بلکه کافئین در نوشابه، چای و شکلات‌ها نیز وجود دارد. پس به مقدار مصرف این‌گونه مواد توجه داشته باشید. می‌توانید از قهوه‌های بدون کافئین نیز استفاده کنید. مطالب بایدها و نبایدهای بارداری نکات ضروری را درباره مهم ترین نیازهای شما در بر دارد، آن را به دقت مطالعه کنید.

خرید کردن

اگر آدم گرمایی هستید و زود گرمتان می شود از لباس‌هایی استفاده کنید که از پارچه های طبیعی مانند نخ و کتان درست شده اند.

ورزش در هفته سیزدهم بارداری

برای انجام فعالیت‌های ورزشی هر حرکتی را که احتیاج به بازدم شدید دارد، مانند بلند کردن وزنه ها، فراموش کنید. زیرا این‌کار باعث افزایش زیاد فشار خون می‌شود که خطرناک است. انواع ورزش های دوران بارداری را بشناسید.

خواهر یا برادر

هنگامی که با کودک دیگر خود بیرون از خانه هستید، هنگام تماشا نوزادان دیگر او را تشویق کنید تا احساس خود را در مورد برادر یا خواهر بزرگ‌تر بودن بیان کند و برای او از مزیت‌ها و لذت‌های آن تعریف کنید.

دوقلو

بدن خانم‌های باردار برای تقویت جفت جنین، احتیاج مبرمی به ذخایر آهن خود دارد. اگر شما دو قلو باردار هستید، پس بدن برای تقویت دو جفت به منابع آهن نیاز دارد. از غذاهایی که دارای منابع غنی آهن هستند، مانند عدس، نخود و برگهای سبز سبزیجات بیشتر استفاده کنید و همچنین از پزشک خود در رابطه با مصرف مکمل‌ها سوال کنید. مطالب ویتامین های دوران بارداری به شما کمک می کند تا در انتخاب مولتی ویتامین مناسب برای این دوران آگاهی بیشتری داشته باشید.


هفته های بارداری – هفته چهاردهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

در این دوره عضلات مخصوص مکیدن و غده‌های بزاقی شروع به فعالیت می‌کنند و غده‌های دندان‌ها نیز به کامل شدن خود ادامه می‌دهند.

اگر دست خود را مشت کنید، می‌توانید تصور کنید که کودک شما به همان اندازه است. در هفته چهاردهم او حدود ۳۰ گرم وزن و حدود ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر طول دارد. او نیز مانند شما قادر به مشت کردن دستان خود و دارای اثر انگشت خاص خود است. لایه پوستی خارجی، باعث تفاوت‌های ژنتیکی خاص او می‌شود. در این مدت باید شیر کم چرب زیاد مصرف کنید تا ذخیره کلسیم مورد نیاز او برای رشد و پرورش استخوان‌هایش کافی باشد. گردن کودک شما در این زمان شروع به رشد و بلندتر شدن می‌کند تا دیگر سر او روی سینه‌اش تکیه نزند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

از فواید شیر و محصولات لبنی غافل نشوید.

بدن شما

حالت تهوع شما کم کم کاهش می‌یابد اما دردهای شکمی جای آن را خواهد گرفت. این دردها به دلیل بزرگ‌تر شدن رحم شما و به موازات آن بزرگ‌تر شدن اعضاء تحت تاثیر رحم است. انواع درد شکم در دوران بارداری را بشناسید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

در زمان بارداری اهمیت بیشتری به بهداشت دهان و دندان‌های خود بدهید. در این زمان لثه ها کمی متورم می‌شوند و امکان عفونت کردن دندان‌ها زیاد است. پس از هر وعده غذایی دندان‌ها و زبان خود را مسواک بزنید و روزی یک مرتبه از محلول دهان شویه استفاده کنید. در زمان بارداری با دندان پزشک خود برای معاینه دندان‌ها و لثه‌ها بیشتر ملاقات کنید. هرگونه عکس‌برداری از دندان‌ها را به بعد از وضع حمل موکول کنید. با مطالعه آلبوم سلامت دهان و دندان در نگهداری از دندان‌های خود بیشتر بکوشید.

سلامتی

اگر از لنزهای طبی استفاده می‌کنید تعجب نکنید که دیگر اندازه نیستند، زیرا حالت چشمان شما در دوران بارداری تغییر می‌کنند و غدد اشک‌ساز شما به اندازه‌ای قبلاً اشک تولید می‌کردند اکنون نمی‌کنند. از چشم پزشک خود در مورد نسخه جدیدی برای چشم‌تان یا استفاده از همان عینک قبلی، سوال کنید.

خرید کردن

دکمه شلوار خود را سخت‌تر می بندید؟ دلیل آن این است که پوست و عضلات شما در حال کش آمدن برای ایجاد فضای بیشتر برای کودک شما هستند. حال زمان آن فرا رسیده که لباس‌های گشادتری بپوشید.

روابط شما

اگر همسر شما قادر نیست هربار با شما نزد پزشک‌تان بیاید، از او بخواهید لیستی از سوال‌هایی که به ذهن شما می‌رسد را تهیه کند تا هر بار که نزد پزشک‌تان می‌روید لیست کاملی از سوالات را همراه خود داشته باشید.‌

خواهر یا برادر

بازی کردن کودک با عروسک می تواند روش مناسبی برای او باشد تا بیاموزد که چگونه با یک نوزاد رفتار کند. اگر بارداری دوم شماست و کودک دیگری در خانه دارید، پیشنهاد می‌شود که یک عروسک هم اندازه و شبیه نوزاد برای فرزند خود تهیه کنید.


هفته های بارداری – هفته پانزدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 جنین شروع به حرکت کردن می کند، اما احساس آن برای شما زود است.

بچه شما در حدود ۵۰ گرم وزن دارد و حدود ۱۱ سانتی‌متر طول دارد. در این زمان موهای کوچکی بر روی بدن او خواهد رویید که قبل از تولد می‌ریزند. رنگ موی بدن او هرچه که باشد تغییر خواهد کرد. هم‌زمان ابروهای او نیز شروع به پر شدن می‌کنند. بچه شما در این زمان سکسکه نیز می‌کند اما به‌دلیل وجود مایعات در گلوی او، صدایی نخواهد داشت در این زمان امعاء و احشای او به تکمیل شدن مشغول هستند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته پانزدهم بارداری

در این دوران، بارداری واقعاً نفس شما را می‌گیرد و این حالت تا انتهای بارداری ادامه دارد و علت آن بزرگ شدن رحم و در نتیجه فشار آوردن به دیافراگم است. در صورت بروز مشکلات تنفسی، کبود شدن ناخن‌های دست یا در صورت احساس ناراحتی قلبی، سریع با پزشک خود تماس بگیرید.همچنین علائم خطرناک در بارداری را بشناسید و در صورت بروز به پزشک مراجعه کنید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

حال که چهارده هفته را پشت سر گذاشته‌اید، زمانی را برای تزریق واکسن آنفولانزا پیش بینی نمایید. این واکسن از بروز بیماری‌هایی نظیر سینه پهلو جلوگیری خواهد کرد. عوارض این واکسن در حد درد کمی در قسمت تزریق واکسن یا نهایتاً دو تا سه روزی احساس تب و خستگی خواهد بود. مطالب کاملی را در خصوص واکسن آنفولانزا در بارداری بخوانید.

سلامتی

با پزشک خود در مورد فوائد و مضرات انجام تست خون برای اطلاع از مشکلات کودک‌تان مشورت کنید. این تست اطلاعات بسیار مناسب و مفیدی را در اختیار شما قرار خواهد داد. با این وجود گاهی دیده شده که جواب‌ها اشتباه نیز می‌باشند. از بین هر ۱۰۰۰ خانم به ۵۰ نفرشان گفته می‌شود که کودک‌شان دارای مشکل است ولی تنها دو مورد دارای مشکلات جدی خواهند بود. از آزمایش های مهم دوران بارداری بیشتر بدانید.

نصیحت های مادرانه برای هفته پانزدهم بارداری

سعی کنید اگر شاغل هستید یک هفته مانده به وضع حمل تان، مرخصی بگیرید و خود را از لحاظ بدنی و روحی آماده کنید.

ورزش

هنوز برای پیوستن به کلاس‌های یوگای مخصوص بارداری دیر نشده است. این حرکات با استفاده از تمرینات تنفسی صورت می‌گیرد. یوگا کار کردن در بارداری را بخوانید. از فوائد دیگر این کلاس‌ها، آشنایی با مادران باردار دیگر است که می توانید با آن‌ها معاشرت کنید و از تجربیات آنان نیز استفاده کنید.

خواهر یا برادر

با فرزند بزرگتر خود زمان بیشتری صرف کرده و او را کم کم آماده کنید. با او از رمز و رازهایش صحبت کنید و در مورد اتفاقات جالب و با مزه برایش تعریف کنید. همچنین برایش توضیح دهید که چرا کودک گریه می کند یا می‌خندد. آماده کردن کودک برای فرزند جدید کار سختی نیست، با آگاهی پیش بروید.

دو قلوها

بیشتر والدینی که صاحب دو قلو هستند عقیده دارند که استفاده از یک تخت علاوه بر صرفه جویی در جا برای خود دو قلو ها هم بهتر است اما متخصصان نظر دیگری دارند و اینکار را توصیه نمی‌کنند. ممکن است هر کدام از آن‌ها شروع به غلت زدن بکند و برای دیگری خطراتی را بوجود آورد.


هفته های بارداری – هفته شانزدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 در این زمان چشم‌ها و گوش‌ها به جلوتر حرکت می‌کنند و عضلات گردن نیز قوی‌تر شده و سر نیز حرکت می‌کند.

اکنون در هفته آخر ماه چهارم هستید. کودک شما در حدود ۷۰ گرم وزن دارد. او در این زمان قادر به لگد زدن است و پاهایش کاملاً از دستهای او بلندتر است و آنها را مانند شنا کردن در دریا حرکت می‌دهد. در این زمان شما قادر خواهید بود تا بعضی از حرکات او را احساس کنید. بعضی از مادران می گویند که حسی شبیه به حس بال زدن پروانه را احساس می‌کنند و برخی از مادران نیز تا هفته ۲۴ چیزی را احساس نمی‌کنند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری


بدن شما در هفته شانزدهم بارداری

افزایش خون شما و مایع در برگیرنده کودک، بزرگ شدن سینه‌ها و تورم رحم و جفت جنین، می‌تواند باعث افزایش وزن شما شود. با این وجود به نظر برسد هنوز زمان بروز آن نرسیده باشد. تا چند هفته دیگر تمام دنیا خواهند فهمید که شما باردار هستید. از اضافه وزن مجاز در دوران بارداری آگاه شوید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

با گرفتن دوش آب گرم صبحگاهی، نشاط بیشتری را برای خود به ارمغان آورید. دوش ۲۰ دقیقه ای روزانه می تواند باعث آزاد شدن ذهن مادرانی شود که مشغله فکری زیادی دارند. اگر احساس کردید که سرتان سرد می شود کاملاً طبیعی است و علت آن افزایش جریان خون در نقاط دیگر بدن شماست.

سلامتی

آیا سر درد دارید؟ از میل کردن آسپیرین و بروفن جداً خودداری کنید زیرا که باعث اختلال در رشد و پرورش کودک می شود. بهترین مسکن استامینوفن است. مطالب سر درد دوران بارداری در اینباره کمک بیشتری به شما می‌کند.

نصیحت‌های مادرانه برای هفته شانزدهم بارداری

آیا نگران افزایش وزن خود هستید؟ باید بدانید که تمام مادران با این مشکل دست به گریبان هستند. باید به این موضوع توجه کنید که به خود و فرزندتان  تغذیه مناسب برسانید پس خیلی هم به فکر اضافه وزن خود نباشید.

خرید کردن

در زمان بارداری، راحتی حرف اول را می زند پس به دنبال لباس‌های راحت مناسب حال‌تان بگردید.

ورزش کردن در هفته شانزدهم بارداری

صاف بایستید! زیرا بزرگ شدن رحم و سینه‌ها و جلو افتادن مرکر ثقل بدن، باعث فشار آمدن به قوس کمر شما می شود. نگه داشتن حالت مناسب بدن بسیار مهم است، خصوصاً زمانی‌که در حال ورزش هستید. در حین ورزش این طور تصور کنید که سر خود را به سمت سقف می‌کشید. در این حالت به صورت ناخود آگاه، گردن صاف شده، شانه ها بالا رفته و شکم و باسن به داخل کشیده می‌شوند.

خواهر یا برادر

در این زمان احتمال اینکه فرزند اول شما از روی کنجکاوی سوالاتی از قبیل اینکه چگونه برادر یا خواهر او در شکم شما جای گرفته است را می‌پرسد، پس بهتر است که با مطالعه قبلی برای اینگونه سوالات او آماده باشید.

دو قلوها

کسانی که دو قلو باردار هستند، همزمان وزن دو بچه را تحمل می‌کنند که باعث خستگی و کوفتگی بیش از حد پاها می‌شود، پس به پاهای خود بیشتر رسیدگی کنید. آن‌ها را درون تشت آب گرم گذاشته و با روغن‌های خوشبو ماساژ دهید. نمک حمام با عطر مرکبات و یک حمام خوشبو و مفید ایده های خوبی برای رهایی از خستگی هستند.


هفته های بارداری – هفته هفدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 وضعیت اندام‌ها بهبود می‌یابد: عضلات گردن و کمر پرورش یافته و در نتیجه سر ایستاده می‌شود.

کودک شما هم اکنون در حدود ۱۹ سانتی‌متر طول و ۱۴۰ گرم وزن دارد. با این وجود وزن او دائماً در حال تغییر است، زیرا چربی نقاط مختلف بدن او را در بر می‌گیرد تا او را گرم نگه دارد. زمانی‌که او متولد می‌شود، حدود ⅔ وزن او را چربی تشکیل داده است. در حال حاضر او مژه‌دار شده، اما هنوز چندین ماه تا زمانی‌که بتواند پلک بزند فاصله دارد. از شگفتی های رشد کودکان بیشتر بدانید.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته هفدهم بارداری

رحم شما هم اکنون در حدود ۵ سانتیمتر پایین‌تر از ناف شما قرار دارد و همزمان با پر کردن فضای لگن، به امعاء و احشائ شما نیز فشار آورده و آنها را به کناره‌ها هدایت می‌کند. قسمت زیرین شکم شما همراه با بزرگ شدن کودک، بزرگ می‌شود و جفت جنین به شدت فعال است تا کودک شما را تغذیه کند. شبکه پیچیده خونی، از طرفی به تغذیه و از طرف دیگر به دفع مواد زائد کمک می‌کند.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

وعده های غذایی خود را از نظر حجمی کم‌تر و از نظر دفعه بیشتر کنید. متخصصان پیشنهاد می‌کنند که به جای میل کردن سه وعده سنگین، شش وعده سبک بخورید تا از نظر گوارشی با مشکل مواجه نشوید.خانم‌های باردار به علت تاثیر هورمون‌های بارداری روی عملکرد دستگاه گوارش، اکثراً با  مشکلات گوارشی دست و پنجه نرم می‌کنند که اینکار باعث می‌شود مشکلات بسیار کم‌تر شود. همچنین حالت تهوع ناشی از گرسنگی و خالی بودن طولانی مدت معده نیز با این‌کار بر طرف می‌شود. رابطه تهوع بارداری و تغذیه را بدانید.

سلامتی

برخی بانوان هنگام اولین بارداری خود دچار سر دردهای میگرنی می‌شوند که پزشکان علت آن را بالا و پایین رفتن مقدار استروژن در بدن می‌دانند. متاسفانه نمی توانید با مصرف دارو از این مشکل فرار کنید در عوض با پرهیز از شکلات، کافئین و … می‌توانید آن را کاهش دهید. استرس را کاهش دهید و خواب مناسب و کافی داشته باشید.

ورزش در هفته هفدهم بارداری

از انجام حرکات ورزشی که لازم است به پشت بر روی زمین دراز بکشید خودداری کنید. پس از ماه چهارم یا پنجم، این قبیل حرکات می‌تواند باعث مسدود شدن یک رگ اصلی شود که خون را به کودک می‌رساند. انواع ورزش های مناسب در دوران بارداری را بشناسید.

روابط شما

شادی و خوشحالی خود را پس از هر معاینه با اطرافیان و دوستان از طریق حضوری یا E-Mail قسمت کنید. آن‌ها از اینکه به‌طور منظم در جریان سلامتی شما باشند، خشنود خواهند شد.

خواهر یا برادر

اگر در خانواده یا دوستان شما کسی به تازگی صاحب فرزند شده است با کودک اول خود به تماشا آن‌ها بروید و سعی کنید مزیت‌های داشتن یک برادر یا خواهر کوچک را برای فرزند خود برجسته کنید و او را مشتاق به داشتن خواهر یا برادر نمایید.


هفته های بارداری – هفته هجدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 جنین در این زمان از دوره پرورش شدید به دوره رشد شدید وارد می‌شود.

کودک شما در حدود ۲۰ سانتی‌متر طول و بیش از ۱۵۰ گرم وزن دارد. اینکه علاوه بر این‌که به صدای قلب و تنفس و جریان خون شما آشنایی کامل دارد، در مورد صداهای خارج و محیط بیرون نیز کامل هوشیار است. این صداها از طریق استخوان‌های در حال فرم گرفتن گوش او، به مغز در حال تکمیل او می‌رسد. همزمان قدرت بینایی او نیز تقویت می‌شود. رتیناها یا بافتهای بینایی که پشت کره چشم قرار دارند و به نور حساس هستند، حساس‌تر می‌شوند و اگر شما جلوی آفتاب بنشینید، او گرمای قرمز رنگی را احساس خواهد کرد. کارهای دیگری که هم اکنون می‌تواند انجام دهد عبارتند از: خمیازه کشیدن، بلعیدن، مکیدن، سکسکه کردن و تغییر حالت صورت.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته هجدهم بارداری

در حال حاضر رحم شما تقریباً به اندازه یک میوه طالبی بزرگ شده است و دقیقاً در زیر ناف شما قرار دارد. همزمان با رشد رحم، نقطه تعادل شما تغییر می‌کند و  احساس کم تعادلی خواهید کرد. هم‌زمان هورمونی بنام Relaxin مفاصل را سست و شل می‌کند که باعث می‌شود حالت معمول ایستادن تحت تاثیر قرار گرفته و شما درد را در قسمت پایین کمر خود احساس کنید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

اگر احساس تیر کشیدن از قسمت بالای رحم تا استخوان شرمگاهی را دارید نگران نباشید. عضلات در حال تغییر برای کش آمدن و باز کردن فضا برای رحم هستند. این دردها با خوابیدن به پهلو و گذاشتن کوسنی برای نگه داشتن شکم رفع می‌شوند. از کمر درد دوران بارداری بیشتر بدانید.

سلامتی

هنگامی که می‌خواهید غذای دریایی مصرف کنید، برای جلوگیری از امراض، آن‌ها را با دقت فراوان و به خوبی طبخ کنید و از میل کردن ماهی‌های خام، مانند سوشی و صدف‌های دریایی پرهیز کنید. میل کردن کوسه ماهی، اره ماهی و شاه ماهی خال خالی در دوران حاملگی ممنوع است. این ماهی‌ها می‌توانند باعث کاهش روند رشد مغز شوند. برای مصرف ماهی تُن با پزشک خود مشورت کنید. مطالب ماهی میل کردن در بارداری را بخوانید.

ورزش

اگر ورزش را شروع نکرده‌اید هنوز دیر نشده است. ورزش به شما انرژی داده، استرس را کاهش می‌دهد و عضلات شکمی شما را تقویت می‌کند. البته پیش از آغاز ورزش با پزشک خود مشورت کنید. ورزش‌هایی که به مفاصل شما فشار نمی‌آورند و سبک هستند از قبیل پیاده روی، شنا و یوگای بارداری، بسیار سودمند هستند.

روابط شما

هرگز اجازه ندهید مشکلات و دغدغه‌های مالی، بین شما و همسرتان اختلاف ایجاد کند. صاحب فرزند شدن می‌تواند باعث فشارهای مالی زیادی شود ولی با کمی فکر و محاسبه می‌توانید برای آینده برنامه ریزی کرده و بر این مشکلات فائق آیید.

خواهر یا برادر

اگر خودتان خواهر بزرگ‌تر هستید، از تجربیات کودکی خود برای فرزند بزرگ‌ترتان تعریف کنید و او را برای داشتن خواهر یا برادری کوچک‌تر آماده کنید. مطالب آماده کردن فرزند کوچک برای فرزند جدید را بخوانید.


هفته های بارداری – هفته نوزدهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این زمان اعضاء بدن بلندتر می‌شوند.

در حال حاضر ژیمناست کوچک شما در حدود ۲۱۰ گرم وزن و ۱۵ تا ۱۹ سانتی‌متر طول دارد. دست‌ها و پاهای او اکنون متناسب‌تر از قبل هستند. ارتباط رشته‌های عصبی بین عضلات و مغز هم اکنون برقرار هستند و به او این امکان را می‌دهد که حرکت آن‌ها را کنترل کند. در این زمان او لگد می‌زند، غلت می‌خورد و هر زمان که بخواهد خود را کش می‌دهد. لثه های او در بردارنده غده‌های دندان ساز هستند و غضروف‌ها در تمام بدن او به استخوان تبدیل می شوند. Myelin – یک ماده محافظ – دورتادور نخاع را در بر می‌گیرد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته نوزدهم بارداری

در این زمان شما در حدود ۳٫۵ تا ۶٫۵ کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اید که ۱۷۰ گرم آن مربوط به جفت جنین، ۳۱۰ گرم مربوط به مایع محافظ جنین و ۳۴۰ گرم مربوط به بزرگ شدن سینه‌هاست. به علت جاذبه و کاهش فشار خون بدن، هنگام بلند شدن‌های ناگهانی ممکن است احساس سرگیجه نمایید. همچنین هنگام دراز کشیدن نیز چون رحم به آئورت و رگ‌های اصلی دیگر فشار می‌آورد، احتمال بروز سرگیجه وجود دارد.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

هرگز داخل وان آب خیلی گرم نخوابید. ممکن است آب آن برای شما خیلی گرم به‌نظر نرسد، اما می تواند باعث صدمه میل کردن به جنین شود. اگر برای ۱۰ دقیقه برای کاهش درد در آب خیلی ولرم دراز بکشید ایرادی نخواهد داشت. مضرات دوش آب گرم طولانی برای باردار را بدانید.

سلامتی

غذا بخورید. حداکثر مجاز اضافه وزن در هنگام بارداری ۱۵ کیلو است و رژیم گرفتن در این دوران باعث صدمه رسیدن به کودک می‌شود. احتمال دارد که یکسری مواد غذایی از قلم بیفتد پس سعی کنید همه گونه مواد غذایی لازم مانند سبزیجات، میوه‌جات، حبوبات، پروتئین، لبنیات کم چرب و … مصرف کنید.مطالب اضافه وزن مجاز در بارداری را بخوانید تا از نکات ریز این موضوع باخبر شوید. اگر لاغر هستید احتمال کم وزنی کودک یا زایمان زودرس وجود دارد.

خرید کردن

برای کاهش دادن هزینه‌ها می‌توان بعضی از لوزام مورد نیاز را به‌صورت دست دوم خرید یا از دوست و فامیل قرض گرفت، اما در مورد برخی لوازم مانند صندلی ماشین کودک، هیچگاه چنین اشتباهی را نکنید زیرا روز به روز با جدیدتر شدن تکنولوژی، صندلیهای کودک جدیدتر و مطمئن‌تری به بازار عرضه می‌شوند که معایب مدل‌های قبلی را ندارند و در جهت حفظ هر چه بیشتر سلامت کودک و سهولت کار با آن طراحی شده‌اند.

ورزش در هفته نوزدهم بارداری

اگر کمرتان برای‌تان مشکل ساز شده، تمرین زیر را انجام دهید :

روی یک صندلی یا روی زمین بنشینید و پاهای خود را دراز کنید و به آرامی سر خود را به طرف زانوها برده و با دو دست خود به طرف انگشتان پاها متمایل شوید تا جایی که فشاری به شما نیاورد و برای‌تان راحت باشد و دوباره به آرامی به حالت اولیه بازگردید. در آینده مجبور خواهید شد این کشش را نه برای ورزش کردن، که برای جمع کردن ماکارونی‌های پرتاب شده انجام دهید. انواع ورزش‌های بارداری را در این صفحه ببینید.

روابط شما

حال‌ که هنوز می توانید به راحتی حرکت کنید و پر انرژی هستید، زمان مناسبی برای ترتیب دادن یکسری برنامه های مفرح و شاد برای خود و همسرتان است، چون در آینده‌ای نه چندان دور به راحتی قادر به انجام این‌کارها نخواهید بود.

خواهر یا برادر

هنگام سونوگرافی درخواست گرفتن عکسی را نمایید که چهره یا یک عضو قابل تشخیص را نمایش دهد تا آن را نشان فرزند بزرگ‌تر خود دهید تا او عکس برادر یا خواهر خود را ببیند و برای آمدن او مشتاق‌تر شود.

دوقلو

کسانی که دوقلو باردار هستند احتمال بروز مشکلی به‌اسم پره اکلامپسی که نوعی اختلال فشار خون است در آن‌ها بیشتر خواهد بود. هنوز راه حل موثری برای رفع این مشکل وجود ندارد اما متخصصین عقیده دارند که هر چه بدن سالم‌تر و متعادل‌تر باشد احتمال بروز این مشکل کمتر خواهد شد. پس از خود خوب مراقبت کنید و به خودتان برسید و در صورت بروز هرگونه علائم نا آشنا سریع موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.


هفته های بارداری – هفته بیستم بارداری


 
در این زمان از بارداری، اثر انگشتان دست و پاهای کودک که منحصر به فرد هستند نمایان می‌شوند.

در این زمان کودک شما حدود ۳۰۰- ۲۸۵ گرم وزن دارد و قد آن به حدود ۲۰ تا ۲۶ سانتی‌متر می‌رسد. روی پوست او یک غشای محافظ قرار دارد که پوستش را از مایعی که در آن قرار دارد محافظت می‌کند. در این زمان او برای اولین نفس‌های خارج از رحم، تمرین می‌کند و قفسه سینه خود را منقبض و منبسط می‌کند. در این هفته، غدد تناسلی او نیز به رشد کامل رسیده‌اند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیستم بارداری

تبریک می‌گویم، شما در نیمه راه قرار دارید. در این زمان از حاملگی، رحم شما هفته‌ای یک سانتی‌متر رشد می‌کند و کم‌کم به نزدیکی ناف شما می‌رسد. اگر در این هفته زمان ملاقات با پزشک خود را دارید، پزشک برای شنیدن ضربان قلب کودک دیگر نیازی به داپلر ندارد. صدای قلب او آنقدر واضح است که با یک گوشی ساده هم قابل شنیدن است.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز کنید

در این دوره از حاملگی خود، هر زمانی که احساس کردید نیاز دارید به سالن زیبایی و آرایشگاه رفته و با یک مانیکور یا آرایش موهای خود کمی به خود برسید تا روحیه‌تان عوض شود. بارداری ممکن است باعث رشد بیش از حد موها و ناخن‌ها شود و شما را از رسیدگی بیش از حد به آن‌ها عاصی کند. این دو مطالب به زیبایی شما در دوران بارداری کمک بیشتری خواهند کرد: پرپشت شدن و ریزش موی بارداران و حفظ زیبایی در بارداری.

سلامت

آیا به لاکتوز حساسیت دارید؟ اگر اینطور است می‌توانید از جایگزین‌هایی مانند برنج غنی شده با کلسیم و ویتامین D یا شیر سویا استفاده کنید. پنیر نیز منبع غنی از کلسیم است که کودک شما برای پرورش دندان‌ها و استخوان‌های قوی به آن احتیاج دارد. در عین حال پنیر میزان لاکتوز کمتری نسبت به شیر دارد که در گوارش شما اختلالی وارد نمی‌کند. ماست نیز از لبنیات کم لاکتوز و پر کلسیم است که برای این دوره از حاملگی، میل کردن آن بسیار مفید خواهد بود. منابع کلسیم غیرلبنی را بشناسید.

نصیحت‌های مادرانه برای هفته بیستم بارداری

بارداری باعث شد که احساس یک مادر خانه‌دار را داشته باشم، قوی و سرشار از زندگی. بارداری باعث ایجاد خلاقیت و درک بیشتر من شد.

خرید کردن

زمانی که می‌خواهید لباس بارداری برای این دور از حاملگی خود بخرید دقت کنید که اگر بلوزها و تاپ‌های گشاد و بلند می‌خرید، با شلوارهای تنگ و کشی یا ساق(leggings)ست کنید، به طوری که هماهنگی داشته باشند و اندام شما را بهتر نشان دهند یا اگر می‌خواهید بلوزهای تنگ بپوشید، باید آن را با یک شلوار راسته و صاف نسبتاً بلند بپوشید تا به اندام شما هماهنگی بدهد. مطالب لباس های راحت و شیک بارداری کمک بیشتری در انتخاب لباس مناسب این دوران به شما خواهد کرد.

ورزش کردن

برای داشتن انرژی کافی برای کمی ورزش می‌توانید از میان وعده‌های سبک و پر انرژی استفاده کنید. یک میوه به همراه یک بیسکوییت که بهتر است سبوس دار باشد می‌تواند به بدن شما انرژی کافی برای یک ورزش سبک و مفید را بدهد. این وعده خوراکی را حدود یک ساعت قبل از زمانی که می‌خواهید ورزش کنید میل نمایید. اگر قبل از ورزش، کالری مورد نیاز را دریافت نکنید ممکن است احساس خستگی کرده و سرگیجه و ضعف ایجاد شود و این حالات باعث ورزش نکردن شما شده که این به ضرر بدن شما و کودک درون شکم‌تان است.

روابط شما

همسر خود یا یک دوست صمیمی و یا یکی از افراد خانواده درجه یک خود را برای رفتن به ملاقات پزشک همراه خود ببرید. در این صورت او نیز می‌تواند همراه شما به ضربان قلب کودک‌تان گوش کند و در احساس شما شریک شود. همین طور از وضعیت شما اطلاعاتی به دست می‌آورد و گفته‌ها و پیشنهادهای پزشک را به شما یادآوری خواهد نمود. همین طور می‌تواند شما را برای انجام آزمایش گلوکز خون که نزدیک است همراهی کند.

خواهر یا برادر

زمانی که حرکت و تکان کودک درون شکم خود را حس کردید، این احساس را با فرزند بزرگ‌تر خود شریک شوید. او از این حرکات بسیار هیجان زده شده و فکر واقعی بودن یک خواهر یا برادر تازه برای او تقویت می شود. به او اجازه دهید که هر زمانی که خواست با مالیدن و صحبت کردن با شکم شما با خواهر یا برادر تازه خود ارتباط برقرار کند.

دوقلوها

زمانی که دوقلو باردار هستید، در این هفته از بارداری باید روزانه ۴۵۰ تا ۶۰۰ کالری اضافه‌تر غذا مصرف کنید. حتماً از غذاهای پر پروتئین و کلسیم برای رسیدن به این میزان کالری استفاده کنید. پیشنهاد ما برای میل کردن این میزان کالری خوراکی‌های زیر است: ماست کم چرب، پنیر، میوه‌های مختلف، اسموتی میوه‌ها(ترکیب میوه های پوره شده با شیر) به شرطی که با شیر کم چربی تهیه شود.


هفته های بارداری – هفته بیست و یکم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 غده‌های چشایی به حد لازم برای زمان تولد تشکیل شده‌اند و جنین دارای دست‌های قدرتمندی می‌شود.

در این زمان کودک شما حدود ۳۰- ۲۷ سانتی‌متر قد و در حدود ۳۴۰ گرم وزن دارد. در این هفته، سیستم گوارش کوچولوی شما منظم شده و او شروع به نوشیدن مایع احاطه کننده خود می‌کند که با وجود تعجب بسیار باعث افزایش وزن او می‌شود! عمل بلعیدن سیستم گوارش او را برای کار سنگینی که در پیش دارد آماده می‌کند. او هر چه را که می‌بلعد، مزه نیز می‌کند. سلول‌های عصبی مشغول فعالیت بیش از اندازه است و پرورش در بالاترین سرعت خود برای تقویت حس‌های پنجگانه در حال انجام است.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و یکم بارداری

رحم شما در حال بالا آمدن است و جای آن حدود ۱ سانتی‌متر بالاتر از ناف شما قرار می‌گیرد. احتمالاً احساس بهتری نسبت به دوره اول سه ماهه خواهید داشت. کمتر دچار حالت تهوع می‌شوید و کمتر احتیاج به توالت پیدا می‌کنید و انرژی که در این سه ماهه اصلاً نداشتید را کمی به دست می‌آورید.

چه کارهایی انجام دهید و از جه کارهایی بپرهیزید

در این هفته باید آزمایش خون (گلوکز) را انجام دهید. در این زمان با انجام کارهایی که از انجام شان لذت می‌برید مانند گوش دادن به موسیقی و یا کارهای دستی، ذهن خود را از فکر کردن به آزمایش منحرف کنید. با خواندن مطالب آزمایش های مهم دوران بارداری در این باره بیشتر بدانید.

سلامت

هنوز مضطرب و وسواسی هستید؟ این حالت را با پزشک خود در میان بگذارید تا به نظر برسد میزان ویتامین B6 شما را افزایش دهد. همین طور پزشک می‌تواند به شما توصیه کند با مصرف مواد غذایی طبیعی این حالت اضطراب خود را کاهش دهید. مطالب رژیم غذایی برای کاهش استرس را بخوانید.

نصیحت‌های مادرانه برای هفته بیست و یکم بارداری

در این دوره از بارداری، تماشا خواب های روشن و واضح ممکن است شما را شوکه کند. مثلاً در یکی از خواب‌هایم دیدم که در تخت کودکم صاحب یکسری بچه گربه شده‌ام!

ورزش کردن در هفته بیست و یکم بارداری

در هنگام ورزش کردن احتمالاً آب زیادی از بدن شما به صورت تعرق از دست خواهد رفت. برای جبران آن، حتماً از آب و نوشیدنی های انرژی‌زای ورزشی به مقدار کافی مصرف کنید تا آب از دست رفته بدن شما را جبران کند. رنگ ادرار شما بهترین تست برای میزان آب از دست رفته از بدن‌تان است، به این ترتیب که اگر رنگ آن روشن و شفاف باشد، نشان دهنده آن است که آب کافی در بدن موجود است. ولی اگر رنگ ادرار تیره و کدر باشد، نشان دهنده آن است که مایعات بدن تان کم شده و به آب و نوشیدنی های مفید نیاز دارید. چقدر آب بخوریم؟ این مطالب را بخوانید.

خواهر یا برادر

کودک بزرگ‌تر خود را کم کم و به آرامی از شرایط جدید و اتفاقی که قرار است بیفتد آگاه کنید. طوری او را آماده و آگاه کنید که برای آمدن خواهر یا برادر جدید خود آمادگی پیدا کند تا او را تحت پوشش خود قرار دهد و نسبت به آن احساس مسئولیت پیدا کند. حتی می‌توانید او را قبل از زایمان به آن بخش ببرید تا آگاهی کامل پیدا کند.

دوقلوها

به جای این‌که بیشتر به دنبال لباس و کفش‌های مشابه و ولخرجی بی‌خودی باشید، سعی کنید پول خود را صرف خرید کالسکه دوتایی و صندلی ماشین دوتایی کنید تا هم خرید مفیدتری کرده باشید و هم برای آینده در فضا صرفه‌جویی شود.


هفته های بارداری – هفته بیست و دوم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 جریان خون کاملاً در حال فعال شدن بوده و بند ناف در حال رشد کردن و قطور شدن است.

به آرامی و به طور منظم کودک شما در حال رشد کردن و بزرگ شدن است. در این هفته او حدود ۴۵۰ گرم وزن داشته و ۳۲- ۳۰ سانتی‌متر قد کشیده است. هنوز برای خنده‌های زیبای کودکانه و دندان‌های کوچک زود است، اما شرایط و چهره او دارد برای عکسهای روز اول تولد آماده می‌شود. دندان‌های اصلی و شیری او روی بافت‌های زیرین لثه در حال رشد است. در این هفته کودک شما دارای چشم شده است، اما هنوز عنبیه چشم او دارای رنگینه نیست. اولین حس از حواس پنجگانه که در رحم مادر فعال می‌شود، حس لامسه است که در این هفته این حس کودک شما فعال می‌شود. او اولین برداشت‌ها از دنیای اطراف خود را با لمس کردن محیط خود داشته و آن‌ها را در ذهن خود ثبت می‌کند. در این هفته او دارای یک سری نورو‌ن‌های مغزی کامل است و می‌تواند حس خود را ثبت و بررسی کند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و دوم بارداری

آیا به نظر می‌آید که نمی‌توانید به اندازه کافی شیرینی مصرف کنید؟ خوردنی‌های شیرین و شکلات‌ها، جزء بیشترین خوراکی‌هایی هستند که خانم های باردار در زمان حاملگی هوس آن را می‌کنند و بدن آن‌ها می‌طلبد. در این میان مرکبات و آب میوه از درجه بالایی برخوردارند. تعداد زیادی از خانم‌های باردار در این هفته از بارداری قادر به میل کردن شیر نیست این موضوع که غذاهای مورد علاقه شما و بوهایی که قبلاً از آنها لذت می‌بردید، حال شما را بد می‌کند و شما را دچار تهوع می‌کند اصلاً چیز عجیبی نبوده و کاملاً طبیعی است. غذاهایی که بارداران نباید بخورند را اینجا ببینید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید

در هنگام بی‌خوابی شبانه سعی کنید در جای خود خیلی تکان نخورید. اگر به هر دلیلی در شب هنگام، دچار بی‌خوابی شدید، به جای غلط زدن در رختخواب، از جای خود برخیزید و خود را مشغول یک کار کسل‌کننده و بدون هیجان کنید. مثلاً می‌توانید در یک اتاق کم نور خود را مشغول تماشا تلوزیون کنید تا کم کم خواب آلوده شوید. علل و رفع بی خوابی در بارداری را بخوانید.
سلامت

در صورت بروز هر یک از علائم زیر، سریعاً به پزشک خود مراجعه کنید:

خونریزی، سردردهای شدید، تورم ناگهانی دست‌ها و صورت، دردهای شکمی دائمی، استفراغ مداوم، اسهال و یا طب بالایی که بیش از ۲۴ ساعت ادامه پیدا کند.

هر کدام از این علائم می تواند نشانه بروز مشکل جدی باشد. در صورتی که مطمئن نیستید که چه اتفاقی در حال رخ دادن است، معاینه شدن توسط پزشک هیچ ضرری ندارد.

نصیحت‌های مادرانه در هفته بیست و دوم بارداری

تخت کودک را در اتاق خواب او نصب کنید. این توصیه را پدری به ما کرد که تخت کودک خود را در جای دیگری از خانه نصب کرده بود و پس از اینکه ساعت‌ها روی آن کار کرده و نسب آن را به اتمام رسانده، متوجه شده که تخت از در اتاق رد نمی شود و مجبور به باز و دوباره بستن آن شده بود.

خرید کردن

اگر هنوز فرصتی پیدا نکرده‌اید که به کودک دیگر خود خبر خوش را بدهید، با خریدن اسباب بازی و یا عروسک مورد علاقه او، این خبر را به او اعلام کنید.

ورزش در هفته بیست و دوم بارداری

اکنون زمان آن رسیده که ورزش‌های سنگین را ترک کنید و به ورزش‌های آرام تر روی بیاورید. ایروبیک داخل آب و شنا کردن باعث کاهش وزن و در نتیجه کاهش فشار روی پاهای شما که تحت فشار زیادی هستند، می‌شود.

روابط شما

اکنون که خود را در حال مادر شدن حس می‌کنید، زمان مناسبی برای بیشتر کردن ارتباط با مادرتان است. اگر این هفته یا به زودی زمان ملاقات با پزشک خود را دارید، حتماً مادر خود را همراه‌تان ببرید و کم کم از راهنمایی‌ها و تجارب وی بهره‌مند شوید.

خواهر یا برادر

کودک بزرگ‌تر خود را کم‌کم آماده کنید. این کار را می‌توانید با نشان دادن کودکان دیگر در خارج از منزل و یا در کتاب‌ها و مجلات آغاز کنید. در موقعیت مناسب، زمان به دنیا آمدن او را به کودک خود بگوئید. مثلاً به این ترتیب که پس از نشان دادن یک نوزاد به کودک، به او بگویید که ما هم به زودی صاحب یکی از آن‌ها می‌شویم.

دو قلوها

با متخصصین مشاوره کنید که بدانید چگونه با دوقلوها مواجه شوید. حتماً مطمئن شوید که مشاور مورد نظر آگاهی لازم را در مورد کودکان و نوزادان دوقلو داشته باشد. شیر میل کردن دوقلو ها با نوزادان دیگر کمی تفاوت داشته و ترکیب دو روش شیر دهی و شیر میل کردن با بطری برای آن‌ها امکان دارد.

به طور کلی بهتر است از همین حالا اطلاعاتی را درباره شیردهی کسب کنید، آلبوم مهم ترین نکات درباره شیردهی را مطالعه کنید.


هفته های بارداری – هفته بیست و سوم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 خون با شدت بیشتری در بند ناف جریان دارد و قلب جنین ۱۴۴ لیتر خون را در روز از خود عبور می‌دهد.

کودک شما

کودک شما هر روز و هر هفته در حال افزایش وزن است و در این هفته وزن او به ۴۶۰ گرم می‌رسد. با این وجود پوست قرمز و چروکیده او با نوزاد استخوان داری که قرار است متولد شود هنوز فاصله دارد. قد او اکنون حدود ۳۰ سانتی‌متر است و از فضای اطراف خود بیشترین استفاده را می‌برد. دست‌ها و پاهای خود را کش داده و آن‌ها را به بند ناف می‌کشد. در این هفته او قادر به شنیدن بوده و به صداهای خیلی بلند حساس است و از شنیدن آنها شوکه می‌شود. این شوک باعث بی‌حس شدن دست‌های او و تند تر تپیدن قلب کوچک او می‌شود. او بیشتر از موسیقی آرام و صدای نرم شما لذت خواهد برد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و سوم بارداری

رحم شما هم اکنون چند سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار دارد و این باعث می‌شود که ظاهری گردتر پیدا کنید. اگر ناف شما پیش از بارداری رو به داخل و فرو رفته بود، اکنون به طرف بیرون فشرده و بیرون زده می‌شود. اشتهای شما به دلایل خوبی افزایش می‌یابد. بدن شما برای رشد اعضای بدن کودک‌تان و نگهداشتن سلامت و قدرت خودتان به مواد غذائی بیشتری به خصوص پروتئین و چربی ها نیاز دارد. رژیم غذایی مناسب بارداران را اینجا ببینید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید

از کارهایی که پیش از تولد نوزادتان باید انجام دهید، دست پاچه نشوید. چشم‌های خود را ببندید و کودک خود را تصور کنید که به آرامی در شکم شما جای گرفته است و با این فکر نفس‌های عمیقی بکشید. تصور کردن چیزهای آرامش بخش برای کاهش فشار در هنگام سختی های زندگی بسیار مفید است.

سلامت

آیا تحریک شده اید که یک عکس Ultra sound سه بعدی بگیرید؟ اگر پزشک شما این کار را برای‌تان تجویز نکرده، عجولانه تصمیم نگیرید. معمولاً اولین عکس سه بعدی بین هفته ۱۵ تا ۲۰ انجام می‌شود. برای انجام دادن مرتبه دوم آن، با متخصص مشورت کنید زیرا امواج آن می تواند برای کودک شما مضر باشد.

نصیحت‌های مادرانه در هفته بیست و سوم بارداری

مطالب جالب و جذابی که مادری در زمان بارداری تعریف کرد این بود: “افرادی که در کلینیک من حضور داشتند بسیار خوش خلق بودند و چندین بار زودتر از زمان ملاقات با پزشک به آنجا می‌رفتم تا با آن‌ها معاشرت کنم. آنها حتی گروه‌هایی تشکیل داده بودند تا بتوانیم در صورت لزوم با مادران دیگر مشورت کنیم.

خرید کردن

در صورتی که با کمبود جا برای اتاق کودک خود مواجه هستید، به دنبال لوازمی بگردید که دو یا چند کاره باشند.

ورزش کردن در هفته بیست و سوم بارداری

اغلب متخصصان بر این باورند که ورزش کردن علاوه بر کاهش ناراحتی‌ها و دردهای بارداری برای جلوگیری از بیماری‌های حاد مانند دیابت بارداری، بسیار مفید است. با این وجود، ورزش‌های بیش از حد سنگین ممکن است خیلی خوب نباشد. ورزش روزانه خود را به ۳۰ دقیقه محدود کنید. البته برای خانم‌های ورزشکار این میزان متغیر است. انواع مطالب را در خصوص ورزش کردن در بارداری در این صفحه بخوانید.

روابط شما

هر خانمی با رفتن به پزشک  همراه همسر خود احساس متفاوتی دارد. مشاوران و متخصصان بر این باورند که حداقل سه مرتبه در طول بارداری پدر باید همراه مادر به مطب پزشک برود تا اطلاعات و درک بیشتری از آنچه خانم‌ها تحمل می‌کنند، داشته باشد.

دوقلوها

هیچ راهی برای جلوگیری از سوال‌های زیاد زمان بارداری وجود ندارد، چه برسد به اینکه منتظر تولد دو کودک باشید. اگر با سوالی مواجه شدید، آن را بی ادبی تلقی نکنید بلکه آن را با افراد باردار دیگر نیز در میان بگذارید. زیرا احتمالاً آن‌ها هم به دنبال جواب‌هایی هستند که شما نیز زمانی نمی‌دانستید و آن‌ها دنبال راهی برای باز کردن صحبت هستند.


هفته های بارداری – هفته بیست و چهارم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 یک عکس با اشعه ایکس نشان دهنده اسکلت کشیده کودک است. در این هفته، کودک بیشتر حرکت می‌کند.

کودک شما در هفته بیست و چهارم

هم اکنون قد کودک شما به ۳۰٫۴۸ سانتی‌متر رسیده و وزن آن ۶۸۰ – ۵۶۰ گرم است. او دیگر صورت زیبایی که به زودی خواهید دید را پیدا می‌کند. در این هفته، گوش‌ها و چشمان او در جای خود قرار می‌گیرند. او دیگر به حدی بزرگ شده که قادر به حرکت زیاد و ملق زدن در رحم نیست . ولی هنوز از روی کنجکاوی دستهای خود را به همه جا می‌کشد. علاوه بر آن با کمک گوش‌های خود با صداهای اطراف بیش از پیش در ارتباط است. اگر صدای بلندی او را ناراحت کند، می‌تواند تا ساعت‌ها نا آرام باشد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما

در این هفته رحم شما حدود ۵ سانتیمتر بالای نافتان قرار دارد و لکه های قرمز رنگی روی شکم‌تان پدیدار خواهد شد. این لکه ها ممکن است روی پهلو‌ ها و سینه ها نیز ایجاد شود. با توجه به اینکه هیچ راهی برای جلوگیری از به وجود آمدن این لکه ها وجود ندارد، باید امیدوار باشید که مدتی پس از وضع حمل، این لکه ها کم‌کم کمرنگ شده و از بین بروند و اگر از بین نرفتند، آنها را به عنوان خاطره ای از ۹ ماه بارداری خود، حمل کنید. درباره جلوگیری از ترک های پوستی بیشتر بدانید.

چه کارهای انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

در فصول گرم و به خصوص تابستان که آفتاب به شدت و گرمی می‌تابد، حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید. این عادت برای هر زمانی در زندگی شما مفید خواهد بود، حتی زمانی که باردار نیستید، اما در زمان حاملگی چشم‌های شما به نور حساس تر بوده و استفاده از عینک دودی واجب است.

سلامت

در این دوران عوض کردن پزشک معالج کار دشواری است اما اگر سعی در تصحیح رفتار وی کرده و موفق نشده اید، پزشک خود را عوض کنید. ادامه راه با چنین پزشک یا مشاوری برای شما و کودکتان مثبت نخواهد بود زیرا در زمان وضع حمل شما و کودک، به کسی در کنار خود نیاز دارید که کامل و صد در صد به او اعتماد و اطمینان داشته باشید.

خرید کردن

در صورتی که تمایل دارید اتاق کودکتان با لوازم طبیعی و  Organic آراسته شود، تصمیم بسیار خوبی خواهد بود. شما باید به دنبال مغازه ها و فروشگاه‌هایی باشید که لوازم و لباس‌های طبیعی می فروشند. بهتر است درباره طراحی اتاق نوزاد بیشتر بدانید.

ورزش کردن در هفته بیست و چهارم بارداری

گرم کردن بدن قبل از شروع ورزش و سرد کردن بدن در هنگام پایان آن را هرگز فراموش نکنید. حتی اگر به کلاس خود دیر می رسید، حتماً ابتدا کمی بدنتان را گرم کنید. این آرام وارد و خارج شدن به ورزش، علاوه بر کاهش احتمال بروز صدمات به بدن، باعث می‌شود که ضربان قلب و تنفس نیز به آرامی تند و به آرامی کند شود. برای این کار چند حرکت سریع و راحت هست، مانند چرخاندن دستها به حالت دایره‌ای بزرگ و یا درجا راه رفتن. با شناخت ورزش های مفید و مضر دوران بارداری، انتخابی صحیح انجام دهید.

روابط شما

هم شما و هم همسرتان باید همان مقدار که برای یکدیگر زمان می‌گذارید، برای خودتان به شخصه نیز زمانی را در طول روز قرار دهید تا به کارهایی که علاقه دارید بپردازید. زیرا زمانی که فرزند شما متولد شود، زمان کمتری برای انجام کارهای مورد علاقه خود خواهید داشت. توجه داشته باشید که فضا و زمان کافی برای انجام کارهای شخصی را به شریک زندگی‌تان نیز بدهید. مثلاً هنگامی که همسرتان مشغول تماشای رقابت ورزشی است شما به باغبانی و گل‌کاری باغچه بپردازید یا هنگامی که او نیست با دوست خود زمان بگذرانید.

خواهر یا برادر

نه ماه بارداری مسلماً برای شما زمان زیادی است، حال تصور کنید که این زمان طولانی برای کودک بزرگتر شما چقدر طولانی و چه انتظار بلند مدتی خواهد بود. در نتیجه در هنگام صحبت در مورد کودک جدید، آگاهانه رفتار کنید تا کودک بزرگتر ناراحت نشود. می‌توانید برای خوشحال کردن او، در برخی تصمیمات مانند رنگ اتاق خواب یا روتختی کودک جدید، با او مشورت کنید.

دوقلوها

دوقلوها ارتباط غیر قابل انکاری دارند ولی توجه داشته باشید که آن‌ها افرادی با شخصیت‌های مجزا از هم هستند و هر کدام نیاز به توجه جداگانه دارند. پس هنگام خواندن کتاب برایشان، به طور مجزا و در زمان‌های مختلف به هر کدام رسیدگی کنید. روزی فرا خواهد رسید که قدر زحمات جز به جزئی که کشیده‌اید را خواهند دانست.


هفته های بارداری – هفته بیست و پنجم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این هفته از بارداری، پاهای جنین در کنار چهارچوب لگنی مادر قرار می‌گیرد.

کودک شما در هفته بیست و پنجم بارداری

در این هفته، کودک شما در حدود ۶۷۵ تا ۶۸۰ گرم وزن و حدود ۳۳٫۰۲ سانتی‌متر طول دارد.  صدای تپش قلب او آنقدر بلند است که اگر کسی سرش را روی شکم شما بگذارد، آن را خواهد شنید. ریه های او برای اولین نفسها آماده می‌شوند، هر چند جنسیت او از خیلی زمان پیش تثبیت شده اما در این هفته، تفاوتهای جنسی او در حال تکمیل شدن است. او دیگر قادر به مشت کردن دست‌هایش است و حتی می‌تواند به راجتی دست‌های خود را به طرف پاهایش دراز کند. در این زمان او کار با دست چپ یا راست را انتخاب می‌کند و از این زمان مشخص می‌شود که در آینده چپ درست خواهد بود یا خیر.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما

در حال حاضر شما یک مادر توپ فوتبالی هستید، زیرا شکم شما به اندازه یک توپ فوتبال شده است. در طول روز شما مشغول بررسی و فراهم کردن ملزومات لازم برای زمان تولد فرزند خود هستید، کارهای شما در طول روز شامل گردش در بیمارستان، سفارش و خرید لوازم مورد نیاز نوزاد و مراجعه به پزشک و همین طور سرگرمی‌های کوچک و سبک است. اما در هنگام شب هم شما یک سرگرمی خواهید داشت، زیرا شما در این زمان از بارداری خود، هنگام خواب و استراحت، خواب‌های شفاف و دقیقی می‌بینید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز کنید

در این دوره بارداری سعی کنید که همیشه یک بطری آب همراه خود و در دسترس داشته باشید. سیراب بودن باعث کاهش تورم در دست‌ها و صورت می‌شود. این ورم‌ها به خصوص در مناطق گرم و مرطوب جغرافیایی بسیار شایع است. اما اگر دستها و صورت شما به صورت بیش از حد و غیر طبیعی متورم شد، حتماً به پزشک خود مراجعه کنید. اما توجه به این نکته داشته باشید که شما تمام احتمالات منفی را نفی می‌کنید. با این روش ها از تورم مچ پا در بارداری جلوگیری یا آن را درمان کنید.

سلامت

اگر می‌خواهید قبل از وضع حمل از مرخصی دوران بارداری استفاده کرده و آب و هوایی هم عوض کنید، دقت کنید که برنامه سفر را تا قبل از هفته سی و ششم به پایان برسانید. زیرا خطوط هواپیمائی برای خانم‌های باردار بالای سی و شش هفته منع پرواز دارند. ( در صورت احتمال وضع حمل زود رس). اگر شرکت‌های هواپیمائی هم این کار را نمی‌کردند، پزشک شما حتماً سوار شدن به هواپیما را برای شما قدغن می‌کرد، زیرا نشستن طولانی مدت در هواپیما باعث بروز لخته های خونی خطرناک می‌شود. به همین منظور دقت کنید که پس از کمی نشستن، برخیزید و کمی عضلات خود را کشش دهید. این کار را به طور مداوم در برنامه خود داشته باشید. آب زیاد میل کنید تا دائماً سیراب باشید.

نصیحتهای مادرانه در هفته بیست و پنجم بارداری

داشتن پزشکی که خود دوران بارداری را گذرانده و وضع حمل کرده است بسیار خوشایند‌تر است،  زیرا حس می‌شود که تمامی آنچه بر خانم‌های باردار می‌گذرد، خود پزشک نیز گذرانده و احساس بیمار را درک می‌کند.

خرید کردن

لباس‌های ورزشی که در هنگام ورزش کردن به تن می‌کنید به اندازه خود ورزش اهمیت دارد. مهمترین خصوصیتی که این لباس باید داشته باشد این است که راحت باشد. جنس این لباس نیز بسیار مهم است. از لباسهایی که پارچه آنها نایلون ۱۰۰% و یا پلی‌استر است، جداً خودداری کنید. این جنس‌ها باعث گرم شدن بیش از حد بدن می‌شوند. لباس‌های ورزشی که جنس آنها نخ و Lycra است بسیار مناسب هستند. همین طور لباس‌های ورزشی هستند که خیسی تعرق را سریع برطرف کرده و بدن را خنک می‌کنند. این جنس‌ها نیز برای زمان ورزش بسیار مناسب هستند.

ورزش کردن در هفته بیست و پنجم بارداری

با پیشرفت بارداری، راه رفتن و دویدن خود را سبکتر کنید. تعادل شما در این زمان در حال بهم ریختن است. به همین جهت جستن و پریدن را کم کرده و یا به کلی فراموش کنید. اگر مجبور به پریدن از روی چیزی شدید، احتیاط لازم را داشته باشید و با حواس جمع این کار را انجام دهید. در این زمان ورزش‌هایی که احتیاج به تغییر جهت ناگهانی و یا جستن دارد، می‌تواند باعث بروز خطر شود.

روابط شما

اگر برنامه‌های روزانه شما باعث کم شدن روابط شما و همسرتان شده، قرار ناهاری بگذارید و فقط پنج دقیقه اول را به موضوع بارداری و کودک جدید بپردازید و بقیه زمان را به موضوعات دیگر پرداخته و از بودن با یکدیگر لذت ببرید. بهتر است با مطالعه مطالب پدر شدن، به همسرتان در کاهش اضطراب پدر شدن کمک کنید یا اگر می‌توانید مطالب را بدهید تا خودش بخواند، این کار به ایجاد احساس آرامش بیشتر در هر دو شما کمک می کند.

خواهر یا برادر

برای اینکه فرزند بزرگتر خود را کمی آگاه تر کنید، عکس‌های نوزادیش را به او نشان دهید و خاطره های او را برایش مرور کنید تا آمادگی لازم را برای مواجه شدن با یک نوزاد پیدا کند. می‌توانید به او بگویید که در آن زمان خیلی گریه می‌کرد، زیرا نمی‌توانست حرف بزند و  شما خیلی به او توجه می‌کردید. به او گوشزد کنید که نوزاد به نگهداری و توجه زیادی احتیاج دارد، ولی پس از اینکه کمی بزرگتر شد، مانند خود او یا خواهر و برادر دیگرش خواهد شد. اگر فرزند دیگری نیز دارید پیشنهاد می کنیم مطالب والدینی عالی باشید را بخوانید.

دوقلوها

هنگامی که شما در تخت خود به استراحت می‌پردازید، دقت کنید که تنها نیستید. بسیاری از مادران در نیمه دوم بارداری خود، نیمه دوم روزهای خود را محدودتر می‌یابند. با پزشک خود در مورد کارهایی که می‌توانید و نمی‌توانید انجام دهید مشورت نمایید. در این دوران برخی خانم‌های باردار، با چند ساعت استراحت دادن به پاهای خود آرامش می‌یابند ولی برخی دیگر به استراحت بیشتری نیاز دارند.


هفته های بارداری – هفته بیست و ششم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

رشد سریع مغز در این دوره آغاز شده و تا پنج سال پس از وضع حمل ادامه خواهد یافت.

کودک شما در هفته بیست و ششم بارداری

مدت طولانی است که چشم‌های کودک شما بسته بوده ولی اکنون تقریباً به مرحله تکامل رسیده و آماده باز شدن است و جالب که جنین با هر نژادی در این دوره دارای چشمان آبی خواهد بود. عنبیه چشم‌ها تا چند ماه پس از تولد، رنگ تثبیت شده ای نخواهد داشت. مغز کودک شما با سرعت زیادی در حال تکمیل شدن است و خود او نیز رشد سریعی دارد. در این هفته قد او حدود ۳۵٫۵ سانتیمتر بوده و در حدود ۸۵۰ – ۸۰۰ وزن دارد. او اکنون بسیار لاغر و شکننده است ولی تا زمانی که شما او را خواهید دید، مطمئناً توپول و پرورده خواهد شد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شمادر هفته بیست و ششم بارداریبا وجود اینکه بیش از یک سوم از بارداری شما باقی مانده و کمتر از دو هفته از سه ماهه دوم بارداری شما می‌گذرد، شما آن را بیشتر احساس می‌کنید. کمرتان درد می‌کند، عضلات پاهایتان می‌گیرد و قسمت لگنی شما به علت حمل بار زیاد، احساس فشار می‌کند. ولی اتفاق خوبی نیز در بدن شما می‌افتد، موهای شما در اثر وجود استروژن و پروژسترون بالا در بدن، به زیباترین و خوش حالت ترین حالت خود می‌رسد. برخی خانم‌ها موهایشان صاف و بدون حالت می‌شود که پس از شش ماه به حالت اولیه باز می‌گردد. درباره پرپشت شدن و ریزش موی بارداران بیشتر بخوانید.

چه کارهایی بکنید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

جنین شما برای جذب آهن به ذخیره آهن بدن شما متکی است. در نتیجه از غذاهای پر آهن مانند اسفناج و عدس بیشتر استفاده کنید. خصوصاً اگر گیاه خوار هستید، حتماً پزشک شما پیشنهاد می‌کند که مکمل‌های غذائی پرآهن مصرف کنید. مواد غذایی حاوی آهن را بشناسید. ظروف مکمل‌ها و ویتامین‌ها را در جاهایی قرار دهید که دائماً جلوی چشمتان باشد تا برای استفاده از آن‌ها یادآوری شود.

سلامت

آیا دقت کرده‌اید که برخی مادران دیگر که در دوره مشابه شما هستند، از شما بزرگتر یا کوچکتر هستند؟ این تفاوت‌ها کاملاً طبیعی است، ولی می‌تواند منحرف کننده نیز باشد. حالت حمل، بیشتر مربوط به خود مادر است نه جنین. تعادل عضلانی مادر، نقش مهمی در این موضوع خواهد داشت به این ترتیب که اگر مادر دارای عضلات تنگ و محکم باشد، شکم، کمتر به بیرون رانده می‌شود. اگر پزشک متخصص شما می‌گوید که همه چیز مناسب است، پس همه چیز خوب بوده و احتیاجی به نگرانی نیست.

نصیحتهای مادرانه

در هفته بیست و ششم بارداریبارداری می‌تواند بعضی مواقع بسیار طاقت فرسا باشد. سعی کنید با آواز خواندن استرس خود را کاهش دهید. حتی در مواقعی که تنها هستید، آوازهای کودکانه را با صدای بلند برای خود و فرزندتان بخوانید. این کار آنچنان شما را شاد کرده و می‌خنداند که حالت ذهنی شما عوض شده و به کارهای دیگر می‌پردازید.

خرید کردن

اگر قصد دارید که یک اتاق از اتاق‌های خانه خود را در اختیار فرزند جدیدتان بگذارید، سعی کنید تا چند هفته پیش از وضع حمل، اتاق او را تکمیل کنید. زیرا رنگ و چسب‌های کاغذ دیواری تازه، بوی موادی را می‌دهند که بسیار مضر و صدمه زننده است. برای از بین رفتن این بوها، حدود هشت هفته را اختصاص دهید که در این مدت پنجره ها کاملاً باز باشند.

ورزش کردن

در هفته بیست و ششم بارداری

قسمت خارجی ران‌های شما تمام وزن رحم و جنین را حمل می‌کنند. پس به این فکر باشید که به آن‌ها نیز استراحت دهید. حرکات کششی مناسب برای آرام کردن آن‌ها انجام دهید. برای یادگیری این حرکات، به پزشک خود یا متخصصین امر مراجعه کنید. دقت کنید که حرکات را به صورت یکسان برای هر دو طرف بدن انجام دهید.

روابط شما

در صورتی که فشارهای بارداری به شما و همسرتان وارد شد، می‌توانید زمانی را برای تماشا فیلم کمدی اختصاص دهید. حتی می‌توانید با صورت خود شکلکهای با مزه و خنده دار برای یکدیگر در آورید تا برای سرگرم کردن کودک خود تمرین کرده باشید و در عین حال با همسرتان بخندید و روحیه تان عوض شود.

خواهر یا برادر

در اسم و نامگذاری رازهای زیادی نهفته است. اگر نوزاد و کودک جدید یک اسم داشته باشد، می‌تواند برای فرزند بزرگتر واقعی تر باشد. پس سعی کنید زودتر اسم او را انتخاب کرده و در حضور فرزند بزرگتر خود، اسم او را استفاده کنید. این کار به برقراری ارتباط بهتر و زودتر بین آن‌ها می‌انجامد.

دو قلوها

اگر جایی به حراجی برخورد کردید، حتماً لوازمی مانند پوشک، دستمال نمدار و کرم‌های مخصوص را تهیه کنید زیرا در آینده نه چندان دور، به مقدار بسیار زیادی از آن‌ها برای تمیز و با طراوت نگه داشتن کودکان خود نیاز خواهید داشت. خرید کردن در این زمان بارداری، هم از نظر زمانی و هم از نظر مادی به صرفه است. می‌توانید پوشک‌هایی در اندازه های مختلف بخرید تا چشم به راه بزرگتر شدن فرزندتان نیز باشید. پوشک مناسب برای بچه را بشناسید.


هفته های بارداری – هفته بیست و هفتم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 اکنون چشمان کودک شما در برخی ساعات باز بوده و هنگام خواب بسته می‌شود.کودک شما در هفته بیست و هفتم بارداری

در آخر دوره سه ماهه دوم بارداری، قد کودک شما ۳۷٫۶ سانتی‌متر و وزن او در حدود ۱۰۰۵ گرم است. وزن او در طی یک ماه گذشته به دو برابر رسیده است. بافت مغزی او که قبلاً صاف بوده، اکنون دارای فرورفتگی‌های مغز مانند شده است. با وجودی که او بسیار بزرگتر شده، ولی هنوز فضای کافی برای چرخ زدن را دارد. در نتیجه حالتی که در حال حاضر او به خود گرفته، طی سه ماه آینده تغییر خواهد کرد.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و هفتم بارداری

در این زمان احتمالاً وزن شما در حدود ۷ تا ۱۰ کیلو اضافه شده است. رحم شما اکنون ۷/۵ تا ۸ سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است و به همین خاطر، به مجاری بین کلیه ها و مثانه فشار وارد شده و باعث می‌شود که قدرت دفع ادرار شما کاهش یابد. علاوه بر آن، هورمون‌هایی مانند Progestrone باعث می‌شود که باکتری‌هایی مانند ،E.coli به سختی از بدن شما دفع شوند که این اتفاق احتمال ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری را بیشتر می‌کند. این عفونت‌ها باید سریعاً رسیدگی شود زیرا ممکن است به مشکلات کلیوی و حتی منجر به وضع حمل زود هنگام شود، در صورت احساس درد و یا سوزش در زمان دفع ادرار، سریعاً به پزشک متخصص خود مراجعه کنید. از عفونت دستگاه ادراری در دوران بارداری بیشتر بدانید.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

نسبت به دردهای مفصلی آگاه باشید. اگر کارتان طوری است که زمان‌های طولانی پشت میز و کامپیوتر هستید، حتماً به انگشتان و مچ دست‌های خود استراحت کافی را بدهید. جنین شما در این زمان مایعات زیادی مصرف می‌کند که این موجب تورم و درد و ناراحتی در شما می‌شود. هنگام نشستن پشت میز، از صحیح بودن حالت بدن خود مطمئن شوید. دست‌ها حتماً باید به صورت موازی با میز قرار گیرد و نه خیلی جلو و نه خیلی عقب برود. کار با کامپیوتر در دوران بارداری و همچنین مطالب ورزش هنگام کار با کامپیوتر را بخوانید.

سلامت

در این دوره از بارداری حتماً با پزشک معالج خود در مورد وضع حمل زودرس صحبت کنید و اطلاعات کافی را در مورد آن بگیرید. با اینکه هیچ نگرانی در مورد وضع حمل زودرس وجود ندارد، اما بهتر است اطلاعات کافی در مورد آن داشته باشید، زیرا ممکن است اتفاقی بیفتد و ندانستن اطلاعات کافی، باعث بروز مشکلاتی شود. حتی اگر وضع حمل شما در موعد مقرر صورت گیرد، آمادگی و آگاهی از محتملات به شما آرامش خواهد داد . آلبوم کامل دلایل زایمان زودرس اطلاعات کاملی درباره زایمان زودرس به شما خواهد داد.

نصیحتهای مادرانه

در هفته بیست و هفتم بارداری

پیش از رفتن به بیمارستان برای وضع حمل، حتماً حمام کنید زیرا پس از آن استحمام تا مدتی امکان پذیر نخواهد بود.

خرید کردن

اگر دوستان و اطرافیان شما می‌خواهند برای شما هدیه بخرند، سعی کنید آن‌ها را از لوازم مورد نیاز خود آگاه کنید. برای آگاهی بیشتر می‌توانید با مشورت با مادران دیگر از لوازم واجب آگاه شوید.

ورزش

در هفته بیست و هفتم بارداری

در این دوره باید ورزش‌های کششی انجام دهید که آن هم زیر نظر متخصص باشد.

روابط شما

اگر احساس کردید که خانواده و همسرتان خیلی متوجه حال و وضعیت شما نیستند، می‌توانید با آنها مشورت کنید. سعی کنید به هر نحوی از بروز مشکلات جلوگیری کنید. به جای این افکار و اندیشه‌ها، به این فکر کنید که چقدر این امر برای آن‌ها حائز اهمیت است. راه‌های برقراری ارتباط، در آینده به شما نیز کمک خواهد کرد.

خواهر یا برادر

از کودک بزرگتر خود بخواهید که از بین عکس‌هایش یکی را انتخاب کند که شما آن عکس را به همراه خود به بیمارستان ببرید، همراه بودن عکس او هنگام وضع حمل به شما آرامش خواهد داد.

دو قلوها

شیر دادن به یک نوزاد می‌تواند کار مشکلی باشد، چه رسد به اینکه تعداد آن‌ها دو تا یا بیشتر باشد. اما جای نگرانی نیست، در واقع ۳۲% مادران دوقلوها تا شش ماهگی به راحتی به نوزادان خود شیر می‌دهند. سعی کنید از هم اکنون برای شیر دادن همزمان به دو نوزاد به هم تمرین کنید. زیرا آن‌ها باهم گرسنه می‌شوند. مطالب کاملی را در خصوص شیردهی به دوقلوها اینجا بخوانید.


هفته های بارداری – هفته اول بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 جنین در این زمان به نظر بی رنگتر می‌رسد، زیرا زیر پوست او، چربی در حال جمع شدن است.کودک شما در هفته بیست و هشتم بارداری

اکنون با گذشت هر یک روز، کودک شما کمتر شبیه جنین و بیشتر شبیه نوزاد خواهد شد. تا پایان این هفته، او ۱۱۳۴ گرم وزن و حدود ۳۸٫۶ سانتی‌متر قد خواهد داشت و در ادامه این دوره سه ماهه که سه ماهه آخر بارداری محسوب می‌شود، در حدود ۲۵۰ گرم در هفته به وزن او اضافه می شود. او از حالا تا زمان تولدش، حدوداً دو یا حتی سه برابر به وزن خود می افزاید. حرکات او بیشتر شده و لگدهایش محکمتر می شود و احساس می کنید که او دائماً در حال حرکت است.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و هشتم بارداری

در این هفته، رحم شما حدوداً ۱۰ سانتی‌متر بالاتر از ناف قرار می‌گیرد که به قفسه سینه و دیافراگم شما فشار می‌آورد و شما احساس تنگی نفس خواهید کرد. رحم، از پایین نیز به مثانه فشار می‌آورد که باعث تکرر ادرار خواهد شد. جفت جنین که آن هم دیگر بزرگ شده به شکل گرد و تخت در آمده و دو هفته آینده حدود ۴۳۵ گرم وزن خواهد داشت. از هم اکنون امکان دارد که جنین سروته شده و به حالت زمان وضع حمل در آید، اما اگر چنین نشد، جای نگرانی نیست زیرا زمان زیادی برای تغییر حالت او هست. حالت وضع حمل به صورتی است که سر جنین در بین استخوان‌های لگنی شما قرار خواهد گرفت.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

غذاهای چربی که چربی‌های مفید دارند، زیاد مصرف کنید. ۵ چربی مفید برای بدن را بشناسید و از میل کردن سرخ کردنی و بستنی بپرهیزید. نوعی چربی با اسم اختصاری DHA وجود دارد که برای پرورش مغز و بافت‌های عصبی بسیار مفید است. این نوع چربی در روغن تخم کتان، روغن گردو و همچنین در ماهی‌های چرب، مانند سالمون نیز به وفور یافت می‌شود. از روغن گردو می‌توانید برای سالاد استفاده کنید. دستور پخت های متنوع با ماهی سالمون را در این آلبوم تماشا کنید.

سلامت

با آنکه زمان زیادی تا وضع حمل شما مانده است اما سعی کنید تا آنجا که می‌توانید در مورد آن اطلاعات کسب کنید. اطلاعات نشان داده است، هر چه در مورد وضع حمل بیشتر بدانید، در آن زمان، کنترل بیشتری بر امور خواهید داشت. حداقل آن است که ترس درونی شما را کاهش می‌دهد. انواع مطالب را در خصوص وضع حمل در این صفحه بخوانید.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته بیست و هشتم بارداری

وضع حمل اول من، بهترین تجربه دوره بارداریم بود. من بسیار قوی بودم.

خرید کردن

سینه‌های شما در حال بزرگ شدن هستند و نیاز به مراقبت دارند. به خصوص در زمان ورزش کردن. به همین خاطر باید یک محافظ خوب ورزشی برای ادامه دوره بارداری خود بخرید که زمان ورزش از آن استفاده کنید. هنگام خرید، از راحتی و همین طور خوب بودن جنس آن اطمینان حاصل کنید.

ورزش

در هفته بیست و هشتم بارداری

از پزشک خود بخواهید که به شما بگوید چگونه عضله اصلی پشت خود را امتحان کنید. در دوران بارداری فاصله آن ممکن است به پهنای دو انگشت تغییر کند ولی به زودی پس از وضع حمل به حالت اولیه باز می‌گردد. توجه داشته باشید ورزش‌هایی که در این زمان به شکم فشار می‌آورد بسیار خطرناک بوده و انجام آن‌ها صحیح نیست.فعالیت هایی که باید در بارداری از آنها اجتناب کرد را بشناسید.

روابط شما

هر آنچه که در طی روز یاد می‌گیرید به همسرتان نیز ارائه دهید زیرا در زمان وضع حمل می‌تواند به شما کمک کند. مطالب روابط عاطفی همسران باردار را به همسرتان بدهید تا بخواند و از حالات شما بیشتر باخبر شود،
خواهر یا برادر

از کودک خود برای انجام کارهای واجب کمک بگیرید. مثلاً هنگام تا کردن و چیدن لباس‌های نوزاد از او کمک بخواهید و برای دکور کردن اتاق، نظرش را بپرسید.

دوقلوها

در این دوره بارداری، برای روابط زناشوئی ایمن با پزشک خود مشورت کنید. مادرانی که دوقلو باردار هستند، باید بیش از مادران باردار دیگر در روابط خود محتاط باشند زیرا ممکن است به جنین صدمه بزند.


هفته های بارداری – هفته بیست و نهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 گلبول‌های قرمز از طریق مغز استخوان جنین در حال تکثیر است، این حالت به صورت نا واضح در عکس ظاهر می‌شود.کودک شما
در هفته بیست و نهم بارداری

اکنون جنین شما به خواب می‌رود و زمانی هم که خواب نیست، مشغول شیطنت، سکسکه کردن و تکان میل کردن است. او اکنون حدود ۱۳۶۰ گرم وزن دارد و ۳۹٫۹ سانتی‌متر قد. او اکنون به فعال شدن سیستم عصبی نزدیک می‌شود که این باعث تنظیم شدن حرکات او نیز خواهد شد. فیبرهای عصبی او در غلاف عصبی قرار می‌گیرند که باعث رسیدن سریعتر دستورات به اعضا می‌شود.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته بیست و نهم بارداری

دوره نه چندان خوشایند بارداری در دوره سه ماهه سوم نمایان می‌شود. تکرر ادرار، متورم شدن پاها، حساس شدن بواسیر، کمردردهای ناگهانی که شوکه کننده است و همین طور ترش کردن معده، از جمله موارد قابل انتظار است. جای تعجب نیست که اخیراً دچار کم خوابی می‌شوید، زیرا دچار عارضه بی خوابی نیز خواهید شد. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقادند که بی‌خوابی زمان بارداری برای آماده کردن شما برای دوره پس از وضع حمل است. با این وجود، در حدود ۱۰ هفته دیگر، دردها و عارضه‌های موجود، با آمدن فرزندی در آغوش‌تان جایگزین خواهد شد.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

از صابون‌های خشک کننده پوست که باعث از بین رفتن چربی‌های مفید پوست می‌شوند جداً خودداری کنید. اگر دچار خارش‌های پوستی شده‌اید، حتماً به آن رسیدگی کرده و بی تفاوت نباشید. می‌توانید پس از استحمام از مرطوب کننده‌های حاوی ویتامین E استفاده کنید.

سلامت

بی‌خوابی دوره سوم بارداری بیشتر به علت تکرر ادرار است. برای خوابیدن بیشتر بهتر است مایعات مصرفی روزانه خود را تا قبل از ساعت ۶ بعد از ظهر بنوشید. مصرف زیاد مایعات در طول روز را فراموش نکنید.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته بیست و نهم بارداری

من نمی دانستم که می‌توانم برای وضع حمل خود، درخواست پرستار دیگری را بکنم، پرستار من بسیار بد خلق بود و به من می‌گفت که خیلی اذیت می‌کنم.

خرید کردن

وقتی که کودکتان متولد می‌شود، دست‌های شما احتیاج به استراحت خواهد داشت، پس سعی کنید برای خرید کیف حمل کودک، حتماً سرمایه‌گذاری کنید. با استفاده از این کیف‌ها، کودک شما می‌تواند دائماً در آغوشتان باشد و با صدای قلب شما به خواب برود. همین طور وقتی بیدار است، به تماشا اطراف مشغول می‌شود. قبل از زایمان، پوشیدن آن را تمرین کنید که پس از وضع حمل برای پوشیدن و در آوردن آن حرفه‌ای شوید.

ورزش

در هفته بیست و نهم بارداری

هورمون‌ها باعث نرم شدن بافت‌های اطراف مفاصل می‌شوند و به این ترتیب مفاصل به راحتی کش می‌آیند. هنگام استفاده از وزنه ها وزن آن‌ها را ۵ تا ۱۵ درصد کاهش دهید.
روابط شما

شما و همسرتان می‌توانید همراه هم به موسیقی گوش دهید و بدانید که کودک شما نیز در حال شنیدن آن موسیقی است.

خواهر یا برادر:

کودک بزرگتر خود را به خرید ببرید تا برای خواهر یا برادر جدیدش هدیه بخرد. زمانی که حواس او نیست، از جانب کودک جدید برای او هدیه ای بخرید تا او نیز خوشحال شود.

دوقلوها:

شما باز هم خسته هستید، مسلماً خسته تر از خانم‌های بارداری که یک کودک را حمل می‌کنند. اگر شاغلید، به خود استراحت بیشتری بدهید و حتی به نظر برسد بهتر باشد که مرخصی بارداری خود را زودتر بگیرید. اگر از شما خواسته شد که به استراحت مطلق بپردازید، نگران و ناراحت نشوید زیرا همه این کارها، برای بهتر بودن شما و کودکان‌تان است.


هفته های بارداری – هفته سی ام بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 هر چه رحم شما گرفته‌تر و منقبض‌تر می‌شود، کودک پاهای خود را به داخل سینه اش جمع می‌کند و به حالت اصلی جنین نزدیک می‌شود.کودک شما در هفته سی ام بارداری

وزن کودک شما به سرعت در حال افزایش است و در این هفته به ۱۵۰۰ گرم می‌رسد و حتی این افزایش خیلی بیشتر از رشد اعضای بدن او است. اکنون او حدود ۴۰٫۶۴ سانتی‌متر قد کشیده است. در این هفته کودک شما در حال پرورش دادن کرک‌های جنینی است و ابرو و مژه هایش نیز پر می‌شوند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی ام بارداری

از این هفته به بعد، احتمالاً کفش‌هایتان به سختی اندازه پاهایتان خواهند بود. فشاری که از طرف رحم به بدن وارد می‌شود باعث بیشتر شدن جریان خون و افزایش جریان مایعات به پاها شده، که این مسئله موجب ورم کردن پاها می‌گردد. در عین حال، رحم به شکم نیز فشار می‌آورد که در نتیجه شما سریعاً احساس سیری خواهید کرد. هر زمان که برایتان امکان دارد حتماً پاهای‌تان را روی صندلی یا چهارپایه و جای بلند قرار دهید و اگر هوا مناسب بود، سعی کنید از صندل استفاده کنید. عوارض بارداری و راهکارهای آن را در اینجا بخوانید.

چه کارهایی بکنید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

حتماً برای زمان وضع حمل خود برنامه‌ریزی لازم را صورت دهید. می‌توانید برای آماده کردن خود، به حالت‌های زمان زایمان و یا چیزهای مشابه دیگر فکر کنید. با وجودی که ممکن است وضع حمل آن گونه که شما تصور می‌کردید پیش نرود، اما این برنامه ریزی ها حتماً به درد شما خواهد خورد و یک جایی به دادتان می‌رسد. اگر هم می‌خواهید از درستی و نادرستی افکار و دانسته های خود آگاه شوید، اکنون بهترین زمان برای این کار است.

سلامت

زمانی که باردار هستید، چشم‌های شما به نور حساسیت زیادی خواهد داشت، برای این مورد، حتماً از چشم پزشک خود بخواهید تا قطره های مناسب و لازم را به شما بدهد. اگر کار شما با کامپیوتر زیاد است، حتماً زمان بیشتری برای استراحت و رفع خستگی چشم‌ها صرف کنید. اگر از لنزهای طبی استفاده می‌کنید، سعی کنید ساعت کمتری در طول روز از آن‌ها استفاده کرده و بیشتر به چشم‌هایتان استراحت دهید.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی ام بارداری

اشتباه بزرگی که در زمان وضع حمل کردم، این بود که آینه بالای سرم را درست تنظیم نکردم و به همین خاطر از اتفاقاتی که در آن زمان می‌افتاد کمی غافل شدم.

خرید کردن

برای تزئین اتاق کودک تان حتماً لازم نیست که زیادی خرج کنید. شما می‌توانید شابلون‌هایی با شکل‌های مختلف و ساده درست کرده و با کمک آن‌ها دیوار اتاق او را رنگ کرده و زیبا کنید.

ورزش

در هفته سی ام بارداری

می‌توانید در زمان تماشای تلویزیون و یا خواندن روزنامه و مجله، عضلات کگل ( Kegels) خود را تقویت کنید. این تمرینات باعث تقویت عضلات واژن و در نتیجه وضع حمل ساده تر خواهد شد و همین طور از بروز مشکلات زمان زایمان پیشگیری می‌شود. این تمرینات را یک الی دو بار در روز و هر بار چند دقیقه انجام دهید.ورزش برای بانوان باردار را در اینجا بخوانید.

روابط شما

رسم ادب ایجاب می‌کند که حداکثر تا سه هفته پس از دریافت تبریک و هدیه، جواب آن را با تشکر بدهید. پس از زایمان شما زمان کمی برای این کارها خواهید داشت و سرتان حسابی شلوغ می‌شود، پس بهتر است از الان متونی را آماده کنید که برای زمان بعد از تولد نوزاد، این کار برایتان آسان‌تر شود.

خواهر یا برادر

حتماً میزان درک و فهم کودک بزرگتر خود را در نظر داشته باشید و اینکه او چگونه می‌تواند به کودک جدید خوشامد‌گویی کند. کودکانی که در دوره پیش از مدرسه هستند، راحت تر و آرامتر فرزند جدید را قبول می‌کنند، اما این موضوع برای کودکان کوچکتر ساده نبوده و برای درک آن کمی با مشکل مواجه می‌شوند.

دو قلوها

احتمال وضع حمل زودرس مانند دیگر مادران بسیار زیاد است. کارهایی که باید انجام دهید را لیست کرده و آن‌ها را پس از انجام دادن به ترتیب خط بزنید. اگر به برخی از آن‌ها نرسیدید، می‌توانید از یک دوست کمک بگیرید.


هفته های بارداری – هفته سی و یکم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این دوره، ناخن‌های پا به رشد کامل می‌رسند. کودک شما در هفته سی و یکم بارداری

در این زمان، کودک بیش فعال شما آرامتر شده است. حرکات او که قبلاً شبیه مشت و لگد زدن بود، اکنون به غلط زدن تغییر کرده است. او اکنون حدود ۱۷۳۰ گرم وزن و حدود ۴۲٫۵ سانتی‌متر قد داشته و به همین خاطر دچار کمبود فضا در داخل رحم شده است. پوست او یک لایه خوب از چربی بوده و به علاوه در حالی که سیستم گوارشی کاملی دارد، از بند ناف تغذیه می‌کند. اسکن‌های مغزی جنین نشان داده‌اند که کودک در این زمان دچار rapid eye movements یا همان REM  می شود که به معنی خواب تماشا است. یعنی کودک شما در این دوران زمانی که خواب است، رویاهایی می‌بیند. هیچ کس نمی‌داند که در این دوران کودک چه چیزهایی را درخواب می‌بیند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و یکم بارداری

اکنون رحم شما حدود ۸ سانتی‌متر بالاتر از نافتان قرار گرفته است. دوره راحتی و به اصطلاح ماه عسل میانه بارداری که بدون ناراحتی سپری می‌شد، گذشته و اکنون شما ناراحتی‌های جدیدی پیدا کرده و قدیمی‌ها را نیز دوباره تجربه می‌کنید. کم نفس بودن، اسیدی شدن معده یا همان ترش کردن، خستگی و نفخ کردن، ناراحتی‌هایی هستند که می‌توان به آن‌ها اشاره نمود. ۷ عارضه ناخوشایند بارداری

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

مجبور نیستید دردهای شدید مانند درد بواسیر را تحمل کنید و برای کاهش آن کاری نکنید. می‌توانید از کمپرس آب سرد برای کاهش درد آن حداقل به صورت موقت استفاده کنید. با مشورت پزشک پمادهایی را نیز می‌توان برای کاهش دردها استفاده نمود.

سلامت

در زمان بارداری شما روزانه حداقل به ۶۰ گرم پروتئین نیاز دارید تا کودک بتواند به راحتی به رشد خود ادامه دهد. آمینو اسیدهای موجود در پروتئین‌ها برای رشد جنین واجب هستند. این مقدار پروتئین در یک کف دست گوشت قرمز پخته و یا ماهی پخته شده وجود دارد. اگر علاقه ای به میل کردن گوشت ندارید، می‌توانید این میزان پروتئین را با میل کردن شیر کم چرب، پنیر، ماست، تخم مرغ و یا کره بادام زمینی تامین کنید. تغذیه مناسب برای بارداران را در اینجا بخوانید

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و یکم بارداری

نباید به آن همه تعریف‌های دردناک زمان زایمان گوش می‌کردم، زیرا باعث شد که تمام نه ماه نگران آن موقع باشم.

خرید کردن

اگر دلتان خرید می‌خواهد، لزومی ندارد که خیلی صرفه جوئی کنید و یا فقط برای کودکتان خرید کنید. می‌توانید به جای اینکه فقط لباس‌‎های حاملگی خریداری کنید، لباسهایی را که دوست دارید در آینده ای نه چندان دور به تن کنید، بخرید تا روحیه تان کمی تغییر کند.

ورزش

در هفته سی و یکم بارداری

اگر هنگام ورزش کردن دچار سرگیجه شدید، بنشینید و یا دراز بکشید و نفس‌های عمیق بکشید. ورزش کردن باعث قوی شدن قلب و ریه ها شده که شما را برای وضع حمل آماده می‌کند. ولی باید توجه داشته باشید که میانه روی در ورزش کردن بهترین روش خواهد بود. در زمان ورزش کردن ضربان قلب خود را کنترل کنید که از حد ایمن، یعنی ۱۴۰ بار در دقیقه، فراتر نرود. ورزشهای مفید و مضر دوران بارداری را در اینجا بخوانید

خواهر یا برادر

می‌توانید دفتری با عنوان دفتر خاطرات برای کودک بزرگتر خود درست کنید تا او تمامی احساسات و افکار خود نسبت به کودک جدید را به صورت نقاشی و یا نوشتن بر روی کاغذ بیاورد. این کار باعث نزدیکتر شدن آن‌ها به یکدیگر می‌شود. آماده کردن کودک برای ورود فرزند جدید

دوقلوها

اگر پزشک شما احتمال وضع حمل زودرس را برای شما تشخیص دهد، حتماً به بخش نگهداری از این کودکان بروید تا با آنچه در انتظار شماست از نزدیک آشنا شوید.


هفته های بارداری – هفته سی و دوم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 ناخن‌های او اکنون بلند شده و جنین می‌تواند خود را بخاراند.کودک شما در هفته سی و دوم بارداری

کوچولوی شما اکنون حدود ۱۹۰۰ گرم وزن دارد و هر هفته ۲۰۰ گرم به وزن او اضافه می‌شود. او مانند نی در حال رشد کردن است. در این هفته اندازه دست‌ها و پاهای او کاملاً با بقیه بخش‌های بدنش تناسب پیدا کرده است. قد او حدود ۴۴ سانتی‌متر شده و با کمبود فضا مواجه است. با این وجود همچنان بسیار فعال است، هرچند که حرکاتش کوچک و کم شده.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و دوم بارداری

اکنون هر هفته ۴۵۰ گرم به وزنتان اضافه می‌شود. با این وجود میل کردن لذت گذشته را ندارد. کودک‌تان در حال فشار وارد کردن به معده شما بوده و باعث اختلال در عمل گوارش می‌شود و اسید معده را زیاد می‌کند.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

ترش کردن معده، می‌تواند در سه ماهه سوم بارداری مشکل ساز شود. دلیل آن، اشغال فضای بیشتر شکم توسط کودک است. از میل کردن غذاهای ادویه دار، چرب و اسیدی خودداری کنید. میل کردن وعده های بیشتر ولی کوچکتر، به نظر برسد راه حل مناسبی برای رقابت با آن باشد.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و دوم بارداری

پس از به دنیا آوردن دو فرزند به روش‌های غیر طبیعی (epidurals) تصمیم گرفتم که بار سوم به صورت طبیعی وضع حمل کنم. این اتفاق بسیار سریعتر و راحت‌تر انجام شد زیرا خودم کاملاً به شرایط آگاه بودم و آن را کنترل می‌کردم.

خرید کردن

جعبه کمک‌های اولیه تهیه کرده و در گوشه اتاق کودک خود بگذارید تا در موارد اورژانسی از آن استفاده کنید. از داشتن لوازم واجب و شماره تلفن‌های ضروری در جعبه خود مطمئن شوید.

ورزش

در هفته سی و دوم بارداری

ورزش‌های لگنی می‌تواند باعث کاهش دردهای کمر و دردهای سیاتیکی شود. برای آگاهی از این حرکات به پزشک خود مراجعه کنید.

روابط شما

احتمالاً پس از تولد فرزندتان، دوستی‌ها و روابط شما کاسته خواهد شد. این فاصله در صورت نداشتن فرزند در دور و اطرافیان‌تان بیشتر نیز خواهد شد. بر قرار کردن ارتباط همانند هر رابطه دیگر، بهترین راه حل برای جلوگیری از بروز مشکلات است. پس در مورد خواسته های خود، کاملاً واضح صحبت کنید.

خواهر یا برادر

به فرزند بزرگتر خود یاد بدهید که چه چیزهایی هنگام تولد نوزاد قابل پیش بینی است تا از غافلگیر شدن او در آن زمان جلوگیری شود. مثلاً به او بگویید که چرا تخت او جای دیگر است ولی پیش پدر و مادر می‌خوابد و اینکه اطرافیان و دوستان برای تماشا او خواهند آمد.

دوقلوها

دوقلوها، دو برابر لذت دارند ولی کار آن‌ها نیز دو برابر است. در صورت امکان تا چند هفته پس از وضع حمل از دوستان و خانواده کمک بگیرید.


هفته های بارداری – هفته سی و سوم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این هفته جنین شما سیستم دفاعی کاملی خواهد داشت.کودک شما در هفته سی و سوم بارداری

وزن کودک شما در این هفته ۱۹۵۰ گرم و قد او ۴۵٫۵ سانتی‌متر خواهد بود. در اثر رشد جنین، پوسته شکم مادر نازک شده و کم‌کم نور به جنین می‌رسد و او بر اثر این نور، عکس العمل‌هایی نشان می‌دهد. این امر در تشخیص روز و شب نیز به او کمک خواهد نمود تا بتواند چرخه خواب خود را کم‌کم درست کند.



بدن شما در هفته سی و سوم بارداری

آیا احساس می‌کنید که زیاد به پزشک مراجعه می‌کنید؟ تا چند هفته دیگر باید هر هفته به او مراجعه نمایید. پزشک باید مرتباً فشار خون شما را اندازه گیری کند تا در اثر بالا رفتن بیش از حد فشار، به جفت آسیبی نرسد. زیرا جفت وظیفه تغذیه املاح و مواد غذائی به جنین را بر عهده دارد و در اثر فشار خون بالا صدمه خواهد دید. به علاوه در این دوران ممکن است در قسمت لگن خود احساس خواب رفتگی و بی حسی داشته باشید که این هم به علت رشد جنین است.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

کم کم لوازم مورد نیاز خود برای رفتن به بیمارستان را کنار گذاشته و آماده کنید. در بین این لوازم، چند وسیله که یادآور خانه باشد را نیز بردارید. یک تی شرت بلند برای زمان وضع حمل خود ببرید. یک کش سر، تل و یا هدبند نیز بردارید زیرا در آن زمان بسیار کمک خواهد کرد.

سلامت

در هفته آینده تست‌های ویروس (GBS) را خواهید داد. این ویروس در صورت انتقال به جنین می‌تواند باعث مننژیت، ذات الریه و یا حتی بیماری‌های بدتر از آن‌ها شود. متخصصین می‌گویند، از هر چهار نفر یک نفر ناقل این ویروس است ولی خبر خوش آن است که این ویروس قابل درمان بوده و در هنگام وضع حمل به شما آنتی بیوتیک می‌دهند. ۹ تست واجب برای مادران را در اینجا بخوانید

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و سوم بارداری

ای کاش می‌دانستم همه وضع حملها سخت و دراماتیک نیست، علائم اولیه آنقدر ساده بود که حتی فکر نمی‌کردم زمان وضع حمل رسیده.

خرید کردن

به دنبال کفش‌هایی باشید که تعادل شما را به خوبی حفظ کند. بهتر است بند، کش و یا چسب داشته باشد که زمانی که ورم پاها افزایش می‌یابد، فقط کمی آن‌ها را گشادتر کنید. دقت کنید که فضای مناسب برای انگشت‌های پا در آن وجود داشته باشد.
ورزش

برای تقویت بدن برای زایمان، آماده شدن و انجام تمرینات لازم با پزشک خود مشورت کنید.

روابط شما

در هفته سی و سوم بارداری

نگرانی‌های خود را در مورد مادر شدن با همسر خود در میان بگذارید. به این ترتیب می‌فهمید که تنها نیستید و همین طور جایگاه همسرتان را به عنوان شریک زندگی، بیشتر درک خواهید کرد.

خواهر یا برادر

زمانی که کسی برای تماشا شما می‌آید، فرزند بزرگتر خود را در کنار خود و جایی مهم بگذارید. او می‌تواند از حالا نقش خواهر یا برادر بزرگتر را بازی کند. اگر برای شما یا کودک جدید هدیه می‌آورند، اجازه دهید که او کادو ها را باز کند تا در بطن جریان قرار گیرد.

دوقلوها

از حالا مکان مناسبی را برای کارهای دوقلوها در نظر بگیرید و آماده کنید. شیر دادن به دوقلوها کار سختی است، پس مکان مناسبی را برای این کار آماده کنید که تمامی لوازم مورد نیاز در دسترس باشد. تلفن و  تلویزیون در آن باشد و همچنین دسترسی به آب فراوان واجب است. زیرا خانم‌هایی که شیر می‌دهند، به شدت نیاز به آب دارند چه برسد به آنهایی که دوقلو دارند.


هفته های بارداری – هفته سی و چهارم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 
با وجودی که رشد فیزیکی اعضای بدن کودک کاهش می‌یابد، ولی مغز به طور خارق العاده‌ای در حال رشد است.کودک شما
در هفته سی و چهارم بارداری

خبر خوش این است که احتمال وضع‌حمل از هفته سی و پنجم به بعد بسیار زیاد است. به این معنی که مشکلی در این دوره پیش نخواهد آمد. او اکنون ۴۵٫۸ سانتی‌متر قد و ۲۳۳۰ گرم وزن دارد. جمجمه‌اش هنوز نرم است و کاملاً سخت نشده تا به راحتی از کانال تولد بیرون آید.



بدن شما در هفته سی و چهارم بارداری

آیا تا به حال قطره بی‌رنگ یا زرد‌رنگی نوک سینه های خود تماشا کرده‌اید؟ سینه‌های شما از ماه پنجم یا ششم شروع به تولید شیر کرده‌اند. این شیر زودرس آغوز (Colostrum) نامیده می‌شود و سرشار از پادتن‌هایی است که در چند روز اول تولد، از نظر غذایی بسیار مفید است. آنچه پس از آن از سینه خارج می‌شود، شیر اول اسم دارد که سفید و کرمی مانند است. این شیر دو یا سه روز پس از وضع‌حمل می‌آید که در اثر تغذیه نوزاد، سیگنالی به مغز فرستاده می‌شود تا (Prolactin) پرولاکتین تولید کند که باعث تحریک و فعال شدن غدد پستانداری می‌شود.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

اگر شاغل هستید، به مرخصی بارداری فکر کنید. ممکن است فکر کنید که به نظر برسد بهتر باشد مرخصی خود را برای زمانی بگذارید که نوزاد متولد می‌شود، اما باید بدانید که اکنون نیز به مرخصی و استراحت نیاز دارید تا آمادگی لازم را برای چند هفته آینده پیدا کنید.

سلامت

در صورتی که احساس خوبی ندارید، نمی‌توانید بخوابید و یا اشتها ندارید، این حالات خود را با پزشک در میان بگذارید. حدود ۱۰% خانم‌ها در این دوره از بارداری خود دچار افسردگی می‌شوند که این حالت، احتمال بروز افسردگی حاد پس از زایمان را افزایش می‌دهد. امروزه قرص‌های ضد افسردگی وجود دارد که برای خانم‌های باردار ضرری ندارد و می‌توانید با مراجعه به پزشک متخصص مصرف کنید. یوگا و مراقبه کردن نیز می تواند در جلوگیری از اینگونه افسردگی‌ها مفید باشد.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و چهارم بارداری

هر چند سخت است اما سعی کنید احساس شادابی و شوخ طبعی خود را در بیمارستان حفظ کنید.

“پیش از زمان وضع حملم، همسرم در گوش من جوک می‌گفت. هر چند فشار زیادی داشتم ولی مرا برای زایمان آماده کرد و ناگهان صاحب دختر کوچکی بودیم.”

خرید کردن

به نظر برسد بتوانید در خرید برای نوزاد خود ولخرجی کنید، اما اگر می‌خواهید با صرفه جویی خریدها را انجام دهید، چیزهای لازم برای او عبارتند از: ۴ تا ۶ عدد لباس زیر پوش که بین پاها بسته می‌شوند. ۴ تا ۶ عدد لباس برای خوابیدن، ۴ تا ۶ عدد شلوار و پیراهن راحتی، یک یا دو عدد پتوی خواب، چند تا پلیور و یکی دو تا کلاه، سه جفت جوراب و در صورت وضع حمل در زمستان، چند لباس گرم زمستانی.

ورزش

در هفته سی و چهارم بارداری

در صورتی که خستگی به شما فشار می‌آورد، تحرکات ورزشی خود را کاهش دهید. ورزش سبک و مخصوص شما، سه روز در هفته برای‌تان کافی است. می‌توانید زمان ورزش کردن خود را نیز کاهش دهید. مثلاً ۳۰ دقیقه به ۱۵ دقیقه کاهش یابد. از همه مهم‌تر این که استراحت‌های مداوم داشته باشید و سطح مایعات بدن را بالا نگه دارید.

روابط شما

تمام اطرافیان‌تان منتظر شنیدن این خبر خوش هستند که شما صاحب فرزندی شوید. از اکنون با همسر خود لیستی تهیه کنید و کسانی که باید از این اتفاق خبردار شوند را بنویسید که بعداً کسی بی‌خبر نمانده و موجبات کدورت پبش نیاید.

خواهر یا برادر

در هنگام خارج شدن از اتاق عمل و زمان مواجه شدن با کودک بزرگ‌تر خود، طوری برنامه ریزی کنید که نوزاد در آغوش همسرتان باشد تا شما کودک بزرگ‌تر خود را در آغوش بگیرید. اگر قرار باشد او را در منزل ببینید، زمانی به منزل بروید که او مدرسه باشد که زمانی که می‌آید، منتظرش باشید.

دوقلوها

اگر فضا اجازه میدهد، دوقلوها را در اتاق خود قرار دهید زیرا از نا آرامی آن‌ها زودتر آگاه خواهید شد و بد خوابی آن‌ها به بی‌خوابی، بیداری کامل و گریه هر دو نخواهد انجامید. به این ترتیب آرام کردن آن‌ها زمان کمتری خواهد برد.


هفته های بارداری – هفته سی پنجم بارداری

 هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

در این زمان از بارداری، کودک دمای بدن خود را بالاتر از مادر نگه می‌دارد.کودک شما در هفته سی و پنجم بارداری

کودک شما اکنون ۲۶۵۰ گرم وزن داشته و ۴۷ سانتی‌متر قد دارد. در این هفته نیز او همچنان مشغول ذخیره چربی است تا در زمان تولد، بتواند دمای خود را تنظیم کند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و پنجم بارداری

ماه آخر بارداری تمرینی برای وضع‌حمل است. دهانه رحم شما در این زمان باز می‌شود تا محیط را نرم و آماده سازد. اگرچه تمام این حالات از علائم وضع‌حمل هستند، اما نیازی نیست که به سرعت و با تماشا هر تغییری سریعاً به بیمارستان بروید. احتمالاً هنوز چند هفته‌ای با زایمان فاصله دارید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید

پیش از نظافت منزل و به خرج‌دادن وسواس بیش از حد، روی شیشه های مواد شوینده را بخوانید تا از بی‌خطر بودن آن‌ها مطمئن شوید. در هنگام کار‌کردن حتماً از دستکش‌های لاستیکی استفاده کنید. در و پنجره ها را باز کنید تا محیط با هوای تازه پر شود و گازهای خطرناک مواد، به شما و کودکتان آسیب نرساند. در صورت امکان از همسر خود برای انجام کارهای فیزیکی‌تر کمک بگیرید. تمیز کردن خانه بدون مواد شوینده را در اینجا بخوانید.

سلامت

در صورتی که سیاهرگ‌های گشادی را روی پاهای خود تماشا کردید، حتماً درخواست کمک کنید. روی هم گذاشتن پاها و سرپا بودن به مدت طولانی، برای این عارضه بد است.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و پنجم بارداری

حتماً نوار بهداشتی‌های مورد علاقه خود را که با آنها راحت هستید، تهیه کرده و کنار بگذارید تا با خود به بیمارستان ببرید، زیرا نوارهای بیمارستان ممکن است گران‌ قیمت بوده و راحت نیز نباشند.

خرید کردن

یکی از خریدهای مناسب در این زمان پمپ سینه است که پس از وضع‌ حمل از آن استفاده خواهید نمود. برای انتخاب نوع خوب و مناسب آن، حتماً با مادران دیگر مشورت کنید. تمرین کنید که چگونه لباس زیر خود را با یک دست باز کنید زیرا در زمانی که کودک شما شیر می‌خواهد، با یک دست او را گزفته اید.با روشهای دوشیدن شیر و نحوه صحیح ذخیره سازی آن آشنا شوید.

ورزش

در هفته سی و پنجم بارداری

اگر در این زمان رفتن به باشگاه برای‌تان سخت شده، در منزل بمانید و حرکات کششی را انجام دهید. برای اطلاع کامل از این حرکات، با پزشک خود و یا متخصص این امر مشورت کنید. انواع ورزشهای دوران بارداری

روابط شما

یک کار قشنگ این است که پس از وضع‌حمل یک نامه تشکر که عکس نوزاد خود را به آن ضمیمه کرده اید، برای پزشک‌تان بفرستید تا به این طریق از زحماتش تشکر کنید.

خواهر یا برادر

هر چه که به زمان وضع‌حمل شما نزدیک‌تر می‌شود، سعی کنید آموزش‌های سخت مانند به تنهایی توالت رفتن را به کودک خود تحمیل نکنید، زیرا او اکنون با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند.آموزش دستشویی رفتن به کودک

دو قلوها

تعداد زیادی از مادران برای وضع حمل از روش سزارین استفاده می‌کنند. پس در صورت تمایل با پزشک خود مشورت کنید و اطلاعات لازم را کسب نمایید. حتماً در مورد دوره نقاهت این عمل از او سوال کنید، زیرا دوره نقاهت سزارین کمی از زایمان طبیعی طولانی‌تر است. عوارض این عمل خستگی و خونریزی، درد در نقطه عمل، نفخ شدید و کم خونی است.


هفته های بارداری – هفته سی و ششم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 در این زمان، احتمال دارد که رنگ پوست صورتی شود که علت آن، وجود گلبول‌های قرمز خون در سطح پوست است.کودک شما در هفته سی و ششم بارداری

قد کودک شما اکنون ۴۸٫۶ سانتی‌متر و وزن آن ۲۸۷۰ گرم شده و کاملاً سالم است. کودک در مایعی که او را احاطه کرده به تمرین تنفس مشغول است تا در موقع مقرر این عمل را به کمال برساند. در کنار این کار، اعمال دیگری نظیر مکیدن شست دست، چرخاندن سر، بلعیدن، پلک زدن و گرفتن با دست‌ها را نیز تمرین می‌کند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و ششم بارداری

شما باید آماده اتفاقات دیگری باشید: خواب شما بسیار سبک و کم می‌شود. وزن زیاد، باعث کاهش سرعت شما شده و احساس می‌کنید که جنین در حال افتادن و خارج شدن است. هر چه زمان می‌گذرد، متخصصان شما را برای نزدیک شدن موعد مقرر چک ‌می‌کنند. احتمال دارد که همه چیز همان گونه که شما پیش بینی کرده بودید، پیش برود. اما این احتمال را نیز بدهید که این جریان بر خلاف تصور شما پیش رود. حتی احتمال دارد که شما قبل از رفتن برای عمل، تصمیم خود برای تزریق نکردن دارویی را تغییر داده و بخواهید تزریق شود و یا حتی در لحظه آخر عمل سزارین را بخواهید. خود را برای هر گونه تغییر در برنامه آماده کنید و بدانید که این لحظه، لحظه‌ای است که تا آخر عمر آن را از یاد نبرده و شاکر خواهید بود.   در مورد مدت زمان خواب کافی بدانید

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

از پزشک خود بخواهید برایتان توضیح دهد که زمان موعد وضع حمل کی است و حالات آن به چه صورتی است. علائم اصلی آن را به خوبی به خاطر بسپارید. اگر سوالی در ذهن دارید، حتماً به صورت شفاف و دقیق از پزشک خود بپرسید، مثلاً این که او چه موقع می‌رسد و در صورتی که نباشد، چه باید بکنید. باید و نبایده

سلامت

اسکن‌های مغزی MRI نشان می‌دهند که مغز مادر در سه ماهه سوم بارداری کوچک می‌شود. به نظر برسد این توجیه مناسبی برای فراموشکاری شما باشد. این حالت خوشبختانه تا چند ماه پس از وضع حمل به حالت اولیه بر می‌گردد. هیچ کس نمی‌داند که چرا بارداری این تاثیر را روی مغز می‌گذارد، اما به نظر برسد علت آن کم‌خوابی بیش از حد باشد. در این دوره از بارداری سعی کنید همیشه کارهای خود را یادداشت کنید تا دچار فراموشکاری نشوید. کارهای روزانه خود را نوشته و جایی که در دید باشد، بزنید تا کار مهمی را فراموش نکنید. آنچه باید در مورد آزمایشهای سه ماهه سوم بارداری بدانید در اینجاست

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و ششم بارداری

یک کوسن پیراشکی شکل تهیه کنید. این کوسن برای شکاف‌های ریز و برش زمان وضع حمل، بسیار راحت و مفید است. همین طور برای زمان زایمان و بعد از آن که در اثر فشار دچار بواسیر می شوید، مفید خواهد بود.

خرید کردن

شما به یک صندلی ماشین کودک احتیاج دارید. اگر هنوز آن را تهیه نکرده‌اید و یا هدیه نگرفته‌اید، حتماً بخرید. پس از خرید، برای باز و بسته کردن آن در ماشین تمرین کنید.

ورزش

در هفته سی و ششم بارداری

شما باید برای این همه تلاش و ورزش با این وضعیت بدن، به خود جایزه بدهید. پس از ورزش‌های امروز، به تماشا یک فیلم که دوست دارید بروید و یا کتاب یا مجله مورد علاقه خود را بخوانید یا حتی کمی به خود برسید. به آرایشگاه بروید و یا یک جلسه ماساژ بگیرید تا هدیه ای برای تلاش‌هایتان باشد. با انواع ورزشهای دوران بارداری در اینجا آشنا شوید

روابط شما

گذشت زمان را با سپری کردن زمان با دوستان‌تان سرعت بخشید. با دوست خود به ماساژ و یا آرایشگاه رفته و کمی به خود برسید و خوش گذرانی کنید. برای زمان پس از وضع حمل خود برنامه ریزی کنید، زیرا در آن زمان بر عکس اکنون، زمان فراغت نخواهید داشت. پس تا می‌توانید با دوستان خود خوشگذرانی کنید. برای آشنایی با تغییرات روابط‌تان پس از تولد فرزندتان به اینجا بروید

خواهر یا برادر

از اکنون برای کودک بزرگتر خود برنامه‌ریزی تفریحی آن زمان را انجام دهید، زیرا پس از به دنیا آمدن نوزاد زمان کافی برای این کار نخواهید داشت. راهکارهای آماده کردن فرزند اول برای ورود فرزند جدید را با مراجعه به این قسمت بخوانید .

دو قلوها

هر چند به نظر شما می‌آید که با خرید یک تخت خواب کودک در هزینه‌ها صرفه جوئی می‌کنید، اما دو تخت بخرید. متخصصین می‌گویند این امر می‌تواند باعث بروز مرگ ناگهانی طفل یا همان SIDSشود. اگر چند قلو باردارید با خواندن این مطالب سلامت خود و نوزادان‌تان را تضمین کنید.


هفته های بارداری – هفته سی و هفتم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری


 کودک شما
در هفته سی و هفتم بارداری

به شما تبریک می‌گوئیم، بارداری شما به تکمیل دوره رسیده است که شامل هفته‌های ۳۸ تا ۴۲ می‌شود. موعد تقریبی وضع حمل شما در اواسط این دوره است. به زودی می‌توانید کودک خود را در آغوش گرفته و به چشمان او دیدن کنید و به او برای آمدن به این دنیا خوشامد بگوئید. وزن کودک اکنون ۲۹۵۰ گرم و قد او ۴۹٫۵ بوده و تمام اعضا و سیستم‌های فیزیکی او در جای درست قرار گرفته‌اند. او در این زمان تمام مایعات و چربی‌های محیط اطراف خود را گوارش می‌کند. بدن کودک در این دوره تمامی این ترکیبات عجیب را به ماده‌ای تیره رنگ به اسم مامیزه (Meconium) تبدیل می‌کند. اکنون هنجره و شش‌های او آماده فریاد زدن هستند، همان صدایی که هنگام تولد خواهید شنید. برای آشنایی با علائم هشدار دهنده پس از زایمان این مطالب را بخوانید.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و هفتم بارداری

در این روزها اگر سر کودک به سمت پائین و به طرف کانال تولد هدایت شده باشد، فضا برای اعضای درونی شما بازتر خواهد شد و شما راحت‌تر نفس خواهید کشید. این اتفاق را با اسم راحت‌سازی (Lightening ) می‌شناسند. این اتفاق ممکن است تا چند هفته پیش از تولد صورت گیرد. با این وجود هنوز علائم بارداری بر طرف نشده است. احتمال احساس فشار در قسمت کشاله ران، قسمت خارجی ران و حتی مثانه شما هست. با نشانه های شروع زایمان در اینجا آشنا شوید.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

لیستی از شماره‌هایی که پس از تولد نوزاد لازم می‌شود تهیه کرده و آن را کنار تلفن قرار دهید. منوی چند رستوران خوب را که غذاهای سالم درست می‌کنند را نیز کنار تلفن بگذارید، زیرا پس از زایمان سرتان شلوغ خواهد شد و ممکن است بعضی مواقع بدون غذا بمانید.

سلامت

با علائم وضع حمل غیر واقعی آشنا شوید. این علائم به صورتی است که حالت‌های درد و ناراحتی شما با تغییر وضعیت بدن از بین برود. (در زمان وضع حمل واقعی، اگر خوابیده‌اید و بلند می‌شوید، درد نباید از بین برود.) همچنین در علائم وضع حمل غیر واقعی، دردها از جلو شروع می‌شوند در حالی که در وضع حمل اصلی دردها از پشت شروع شده و کم‌کم به جلو می‌آیند.

نصیحت‌های مادرانه

در هفته سی و هفتم بارداری

به همسرتان بگوئید که تمام اتفاقات را در حافظه خود ثبت کند تا در آینده دوباره آنها را برای‌تان زنده کند، چون ممکن است از یاد شما بروند. با تغییر روابط والدین بعد از تولد فرزند و راهکارهای آن با مراجعه به این قسمت آشنا شوید.

ورزش

در هفته سی و هفتم بارداری

استراحت کنید. در این چند هفته آخر که بلند شدن از تخت به نظر کار سختی می‌آید، قابل درک است که به ورزش کردن نپردازید و به جای نگرانی از نرفتن به باشگاه، زمان را به خود اختصاص داده و استراحت کنید. شما احتیاج دارید که انرژی خود را برای زمان وضع حمل نگه دارید. برای رسیدن به سلامت پس از زایمان و داشتن تناسب اندام با ورزشهای بعد از بارداری در این قسمت آشنا شوید.

خواهر یا برادر

به فرزند بزرگتر خود بگوئید زمانی که شما در بیمارستان هستید چه کسی از او مراقبت خواهد کرد (مثلاً مادر بزرگ یا خاله). او را تشویق کنید تا برنامه‌های جذاب و جالبی را برای خودش ترتیب دهد تا زمانی که شما نیستید، بتواند کارهای خوشحال کننده‌ای انجام دهد. آماده کردن فرزند بزرگتر را در این قسمت مطالعه کنید.

دو قلو ها

اگر قصد دارید که به دوقلوها شیر خود را بدهید، برای این کار از حالا تمرین کنید. سر نوزادها را در کف دستهای‌تان گذاشته و پشت آنها را روی ساعدهای دست قرار دهید.مهم‌ترین نکات در باره شیردهی مطلبی مهم که در اینجا می‌توانید بخوانید


هفته های بارداری – هفته سی و هشتم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 شکم جنین در این زمان بزرگ و گرد شده و فضای داخل رحم نیز تنگ‌تر می‌شود.کودک شما در هفته سی و هشتم بارداری

فرزند شما در لحظات آخر زندگی شکمی است. او در اثر افزایش قد و وزن، فضایی برای تکان میل کردن ندارد. قد او در این هفته به ۵۰٫۷ سانتی‌متر و وزن او به ۳۲۰۰ گرم می‌رسد. به نظر برسد او اکنون دیگر به حالت پیش از تولد قرار گرفته باشد. مغز جزء آخرین اعضا است که به رشد کامل می‌رسد اما این عضو هم به زودی تکمیل شده و نورون‌های آن شروع به فعالیت می‌کنند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و هشتم بارداری

در این زمان بزرگترین دغدغه شما این خواهد بود که زایمان به چه صورت خواهد بود. اتفاق قابل پیش بینی در این زمان این است که زمان پیش از زایمان ممکن است روزها و یا حتی هفته‌ها به طول بینجامد که در این مدت، کانال تولد نرم شده و تا حدود ۳ سانتی‌متر باز می‌شود. دردهای قبل از زمان وضع حمل حدود ۳۰ تا ۴۵ ثانیه طول می‌کشند. اما این شوک‌های دردناک، زمان زایمان واقعی تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشند و کاملاً دائمی می‌شوند. در آن زمان کانال تولد نوزاد حدود ۷ سانتی‌متر باز شده و احتمال کشیدن نفس راحت بین شوک‌ها کمتر خواهد شد. در مرحله بعدی، شوک‌های دردناک شما به طور دائمی و ۹۰ ثانیه خواهد بود. در این زمان شما آماده فشار دادن هستید. سر جنین بزرگترین قسمت بدن اوست، در نتیجه احتیاج به قدرت تحمل و فشار زیادی دارد.

چه کارهایی انجام دهید و از انجام چه کارهایی بپرهیزید

لیست کارهایی که باید انجام دهید زیاد شده ولی حتماً توجه کنید که چند هفته آخر را آزاد باشید. رسیدگی و بزرگ کردن فرزند کاری بسیار لذت بخش و در عین حال طاقت فرسا است و زمانی برای زمان گذرانی برای خودتان نمی‌گذارد. زمانی که فرزند شما به دنیا بیاید، خیلی درگیر خواهید بود.

سلامت

برای آگاهی از آماده سازی سینه برای شیر دادن، با پزشک متخصص یا مشاور خود مشورت کنید و آگاهی لازم را بدست آورید.

نصیحت‌های مادرانه

از زمان بستری بودن خود در بیمارستان برای زایمان، تکه ای خاطره برداشته و ببرید تا همیشه آن خاطره را برایتان زنده کند. مثلاً مچ بند ID، کاغذهای ترخیص، کارت‌های تخت نوزاد و یا کپی از قسمتی از نوار زمان وضع حمل، می‌توانند یادگاری های خوب و با مزه‌ای برای تجدید خاطره باشند.

خرید کردن

سعی کنید برای روزهای اول تمامی لوازم مورد نیاز و مصرفی نوزاد مانند پوشک و دستمال مرطوب را به اندازه کافی و حتی بیشتر از حد لازم تهیه کنید تا در هفته طاقت فرسای اول نیازی به مراجعت به مغازه را نداشته باشید.

ورزش

در هفته سی و هشتم بارداری

حالا که دیگر ورزش نمی‌کنید، بد نیست که چند حرکت آرامش بخش را یاد گرفته و به کار ببرید. تحقیقات نشان داده که این حرکات فشار خون را کاهش داده و شما را در حالت خوبی نگه می‌دارد. برای آگاهی از این تمرینات و حرکات، با متخصصین امر مشورت کنید.
روابط شما

دوستان و اطرافیان نزدیک حتماً در این دوران کمک زیادی به شما خواهند نمود. حتماً از کمک آنها استقبال کنید ولی به آنها بگویید که چگونه می‌توانند به شما کمک کنند. مثلاً برای آشپزی کمک کنند یا شستن لباس‌ها و یا کارهای دیگر. به این ترتیب هم آنها خوشحال‌تر خواهند بود که برای شما مفید بوده اند و هم کار شما راه می‌افتد.

خواهر یا بردار

سعی کنید احساس مهم بودن فرزند بزرگتر خود را به او القا کنید. مثلاً به او بگوئید که برای آینده تعیین وظیفه کند. به او کارهای ساده که از پس آنها بر می‌آید را بدهید. مثلاً به او بگویید دستمال را در زمان عوض کردن پوشک نوزاد برای شما نگه دارد و یا موبایل را روشن و خاموش کند و کارهای مشابه ساده دیگر. حتی می‌توانید به او یک لقب مناسب بدهید که احساس غرور کند.

دوقلوها

زمان خود را بین دو فرزند خود به طور یکسان تقسیم کنید. به نظر برسد بتوانید حواس خود را زمانی به طور صد در صد به یکی از آن‌ها معطوف کنید. مثلاً زمانی که آن‌ها را به پارک و یا جای دیگری می‌برید، یکی را به همسر خود داده و دیگری را کاملاً در اختیار بگیرید. دفعه بعد، جای آن‌ها را عوض کنید.


هفته های بارداری – هفته سی و نهم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 سر کودک در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند.نوزاد شما در هفته سی و نهم بارداری

وقتی فرزند شما به دنیا بیاید، وزنی در حدود ۳۳۵۰ گرم و قدی در حدود ۵۰٫۷ سانتی‌متر خواهد داشت. او بسیار با نمک است اما هنوز شبیه نوزادی که شما در روروئک دیده اید، نخواهد بود. اگر شما طبیعی زایمان کنید، چون از مجرای باریک زایمان عبور می‌کند، سر او قیفی شکل است و پوشیده از خون و مایع آمنیوتیک (Amniotic Fluid) خواهد بود. چشمهایش پف کرده هستند و از آنجایی‌که چشم او فقط می‌تواند تا فاصله ۲/۵ سانتی‌متری تمرکز کند، تصویری تار از شما خواهد دید. اما صدای شما برای گوش‌هایش همانند موسیقی خواهد بود، چون وقتی در شکم شما بوده به آن عادت کرده است.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

بدن شما در هفته سی و نهم بارداری

بعد از بیرون آمدن نوزاد باز هم باید به خود فشار آورید تا جفت جنین نیز بیرون آید. البته که این کار نسبت به بیرون آمدن بچه که قبل از آن صورت گرفته بسیار آسان خواهد بود. در برخی موارد نادر، به نظر برسد نیاز به بخیه نیز باشد. ممکن است به خاطر احساسات ضد و نقیض خود، دچار دست‌پاچگی شوید. دمی احساس شادی و خوشحالی کنید و دمی دیگر احساس ترس و وحشت، اما پس از پشت سر گذاشتن این تجربه خسته کننده روحی و جسمی، زیر خنده زدن یا گریه کردن، طبیعی خواهد بود.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی پرهیز نمایید

اگر خیلی آدم صبوری نیستید، می‌توانید چند راهکاری که دیگران تجربه کرده و پیشنهاد داده‌اند، بکار گیرید. خیلی از خانم‎ها ادعا کرده اند که پیاده روی سبک و میل کردن چای برگ تمشک، به آن‌ها در ایجاد انقباض کمک کرده است. اگر هم این راهکارها خیلی کارساز نباشند، حداقل می توانند برای شما شادی بخش باشند.

سلامتی

پس از به دنیا آمدن نوزاد، انتظار نداشته باشید که اجازه دهند او را برای مدت طولانی در آغوش بگیرید. بلکه باید برای یکسری آزمایشات اولیه، او را از شما جدا کنند. اولین تست که یک دقیقه پس از زایمان انجام می‌شود، تست آپگار (Apgar) است که شرایط فیزیکی نوزاد از قبیل ضربان قلب، تنفس، سفت کردن عضلات و عکس العمل‌های او را بررسی می‌کند و اگر داروئی لازم باشد برای او تجویز می‌کنند. ۵ دقیقه بعد دوباره این تست را انجام می‌دهند. به علاوه پرستار در چشمان او آنتی بیوتیک می‌ریزد تا چشم‌هایش را در برابر موادی که ممکن است در مسیر بیرون آمدن او به آن‌ها مالیده شده باشد، محافظت کند و همچنین اولین تزریق‌ها مثل تزریق ویتامین K، برای تقویت فرآیند لخته شدن خون و واکسن هپاتیت ،B برای جلوگیری از عفونت، صورت می‌گیرد.

خرید

برای لباس بر تن کردن نوزاد و آوردن او به خانه، لباس مناسبی تهیه کنید تا در قسمت ناف او که هنوز قسمتی از بند ناف به آن متصل است، فضای بیشتری موجود باشد.

ورزش

در هفته سی و نهم بارداری

اگر حوصله‌تان سر رفته و احساس می‌کنید که محبوس شده‌اید، به یک پیاده روی آرام در نزدیکی خانه خود بروید تا هم کمی ذهن‌تان باز شود و هم قدری بدن خود را به تحریک وا دارید. برخی از خانم‌ها عنوان کرده اند که پیاده روی باعث بروز انقباضات عضلانی می‌شود. هنوز هیچ کس نمی‌داند که آیا پیاده روی همچین تاثیری دارد یا نه، اما هر چه باشد ضرری ندارد.

روابط

 با وجود دوستان و آشنایانی که همیشه در دسترس هستند و تلفن‌شان را جواب می‌دهید، احساس تنهایی و انزوا از دنیای بیرون را نخواهید کرد، شما فرصت تلفن و حرف زدن‌های طولانی مدت را ندارید، اما همین‌که بدانید همیشه یک نفر هست که آن‌ طرف خط شما را کمک و یاری کند، احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

خواهر یا برادر

حتماً به فرزند اول‌تان توضیح دهید که شما دقیقاً کجا خواهید رفت و برای چه مدتی بیرون از منزل خواهید بود تا خواهر یا برادر او را به دنیا آورید. ممکن است وقتی که پس از زایمان به منزل بر می‌گردید، با تماشا‌تان قدری نگران شود. پس از قبل به او اطمینان خاطر دهید که به زودی پس از آمدن نوزاد، خودتان او را با خبر می‌کنید.


هفته های بارداری – هفته چهلم بارداری

هفته های بارداری به همراه تصویر و فیلم بارداری

 سر بچه در موقعیتی قرار گرفته است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند.

نوزاد شما

در هفته چهلم  بارداری

اگر شما این مطالب را می خوانید، مطمئناً هنوز باردار هستید و در دسته بارداران تفریحی می باشید. خیلی از خانمها هفته چهلم را رد می کنند. در واقع تنها ۵% از نوزادان در روز مقرر بدنیا می آیند.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

زمانیکه شما دو هفته عقب تر از موعد مقرر خود باشید، در حقیقت زایمان دیر هنگامی خواهید داشت. در همین زمان نوزاد شما در قسمت نزدیکتری به لگن قرار می گیرد. در حقیقت او خودش را برای زمانی که وضع حمل آغاز می شود، در موقعیت مناسب قرار می دهد.

بدن شما

در هفته چهلم  بارداری

همه چیز به درستی تحت نظر بوده است و حال عمومی شما بسیار خوب و مناسب است. اما خوشحال تر هم خواهید شد زمانیکه احساس کنید انقباضات شروع شده اند و بالاخره می توانید تمام آن چیزهایی را که برای وضع حمل کردن آموخته اید اعمال کنید. حال که وضع حمل قریب الوقوع هست ممکن است در پشت خود احساس یک درد پایدار و دائمی را بنمایید همچنین ممکن است حس اسهال و استفراغ داشته باشید.

چه کارهایی انجام دهید و از چه کارهایی بپرهیزید

در حالیکه انتظار می کشید، کارهای روزانه خود را مانند همیشه انجام دهید اما هر کاری را که باعث شود انرژی و نیروی شما تضعیف شود کنار بگذارید. شما به انرژی خود برای زمان وضع حمل نیاز فراوان دارید. همچنین می توانید به راه حلها و تکنیکهایی که برای تند نفس کشیدن و بهتر از عهده این کار بر آمدن وجود دارد، بپردازید و مطالعه کنید.

سلامتی

خانمهایی که قرار است مادر شوند، به هنگام فکر کردن در مورد زایمان به ندرت به عمل سزارین فکر می کنند با این وجود ۲۲% از این افراد مجبور به سزارین خواهند شد. پس بهتر است فعلاً به عمل کردن فکر نکنید و اگر در زمان خود مجبور به اینکار شدید، فرصت زیاد دارید. حالا باید حس خوبی در خود ایجاد کنید تا برای وضع حمل کاملاً قوی و پر انرژی باشید. با فکرهای بیهوده ذهن خود را خراب نکنید.

نصیحتهای مادرانه

در هفته چهلم  بارداری

وقتی من برای نوزادم از قبل لباس خریده بودم یا دیگران برایش کادو می آوردند، به اشتباه تمام مارکهای آنها را کندم، آنها را شسته و داخل کمد چیدم. اما او آنقدر زود بزرگ شد که به نظر برسد هر کدام از لباسها را تنها یک یا دو بار پوشید و چون تمام مارکها را کنده بودم دیگر نمی توانستم لباسها را با سایز بزرگتر تعویض کنم. شما مواظب باشید که این اشتباه را نکنید.

خرید

چون نوزاد شما به سرعت رشد خواهد کرد، پس زمانیکه می خواهید اولین لباسهای او را خریداری کنید، اولاً خیلی لباس نخرید و در ثانی سعی کنید که بیشتر لباسهایی برای سن تا شش ماهگی بگیرید. بعداً دوباره برای کودکتان خرید خواهید کرد.

ورزش

در هفته چهلم  بارداری

ورزش خارج از خانه آخرین چیزی است که پس از زایمان می تواند در ذهن شما تصور شود. اما حداقل می توانید در خانه برخی حرکات کششی را انجام دهید تا عضلاتی را که در طول دوران بارداری بی تحرک و سفت شده اند را دوباره به فعالیت وا دارید و قوی کنید.

روابط

مهم نیست که قبل از بچه دار شدن چقدر شما و همسرتان با یکدیگر هم عقیده هستید، پس از آمدن بچه احتمال بروز برخی اختلاف نظرها در مورد نگهداری از نوزاد از هر دو طرف وجود دارد. ممکن است شما بعد از شنیدن اولین صدای گریه بخواهید نوزاد خود را بغل کنید در حالیکه همسرتان عقیده دارد که باید ابتدا تحمل کرد که به نظر برسد بچه خود به خود آرام شود یا اینکه شما عقیده دارید که یک پرستار استخدام کنید در حالیکه همسرتان مخالف است. از حالا خودتان را برای چالشهای آینده آماده کنید و با همسرتان صحبت و توافق کنید و در صورتیکه والدین از ابتدا با هم متحد باشند، همه چیز به راحتی و سهولت پیش خواهد رفت.

خواهر یا برادر

هنگامی که اقوام و آشنایان برای تماشا نوزاد تازه متولد شده به خانه شما می آیند، ممکن است فرزند خردسال شما در مواردی حسودی کند. رعایت بعضی نکات ریز می تواند به تحریک نشدن حس حسادت وی کمک کند. نکاتی از قبیل اینکه هنگامی که دیگران در تحسین و تعریف نوزاد متولد شده مثلاً می گویند: چقدر زیبا و با نمک است اگر فرزند دیگر شما در آنجا حضور دارد، فوراً بگویید: ما خیلی خوشبختیم که خداوند دو فرزند بسیار زیبا و با نمک به ما داده یا اینکه مثلاً بگویید تعجبی ندارد، او دقیقاً شبیه خواهر یا برادر بزرگترش هست.

دوقلو

زندگی با یک نوزادجدید غیر قابل پیش بینی است و این وضعیت با داشتن دو قلو بسیار بیشتر نیز می شود. در حالیکه توسط هرج و مرج و بی نظمی احاطه شده اید و دوقلوها امانتان را بریده اند، اما باید بدانید که لذت غیر قابل وصفی نیز همراه با خود به زندگی شما خواهند آورد. هرچه بیشتر می توانید از دیگران کمک بگیرید و از زندگی و نعمتی که خداوند به شما داده لذت ببرید.


هفته های بارداری – هفته چهل و یکم بارداری


کوچولوی شما کمی بارداری را برایتان سخت کرده، اما شما به هیچ عنوان از این بازیگر کچند کیلویی ناراحت نیستید. او به زودی در اغوش شما خواهد بود. بارداری شما کمی طولانی شده است. شما جزء بازیگرانی هستید که یک یا دو هفته بیشتر باید نقش زن باردار را بازی کنید. به هر حال کوچولوی شما کمی بارداری را برایتان سخت کرده، اما شما به هیچ عنوان از این بازیگر چند کیلویی ناراحت نیستید. او به زودی در آغوش شما خواهد بود.

هفته های بارداری بارداری هفته بارداری

هفته چهل و یکم بارداری

هفته چهل و یکم بارداری وضعیت جنین

 خوب ظاهرا این کوچولوی شیطان قصد بیرون آمدن ندارد و حسابی در رحم شما جا خوش کرده.به نظر می‌رسد برای این موجود تنبل باید فکر بکنید. هیچ چیزی او را از خواب ناز بیدار نمی‌کند. هربار هم که شما می‌خواهید او را با حرکتی بیدار کنید غرولندی می‌کند و به همان حالت اولیه باقی می‌ماند

حدود ۱۰ درصد از جنین‌ها یک یا دو هفته دیرتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند. اگر نوزاد از۴۲ هفته دیرتر به دنیا بیاید، نوزاد دیررس یا بعد از موعد نامیده می‌شود.

معمولا در این زمان پزشک شما را معاینه می‌کند تا ببیند نوزاد در چه وضعیتی است.اگر این خانم یا آقای کوچولو سالم باشد تا زمانی که زایمان به خودی خود اتفاق بیفتد زیر نظر خواهد بود. به هر حال فکر نکنید نوزادتان در رحم شما پخته و مثل یک میوه له شده است.با این حال ممکن است این مدت زمانی که در رحم شده بیشتر مانده کمی روی پوستش اثر بگذارد.چین و چروک، پوست خشک شده و مو و ناخن‌های بلند به دنیا بیاید.

هفته چهل و یکم بارداری وضعیت مادر

نگران دیر به دنیا آمدن او نباشید دراین شرایط دکتر مجبور می‌شود از شیوه القای زایمان استفاده کند. این شیوه را هر ساله ۴۵۰ هزار نفر امتحان می‌کنند. به هر حال شما انتخاب کرده‌اید که به صورت طبیعی  زایمان کنید و خودتان هم خوب می‌دانید که انقباضات رحمی در حین زایمان تحمل بالایی می‌طلبد. اما بهتر است این را بدانید که در نهایت ممکن است مجبور به سزارین شوید چرا که ممکن است شرایط بدنتان اجازه زایمان طبیعی را ندهد.

هفته چهل و یکم بارداری مراقبت های بارداری

برای به دنیا آمدن کودکانی که سر زمان خود متولد نشده‌اند پزشکان گاهی مجبور می‌شوند که القای زایمان کنند. البته القای زایمان صرفا برای بارداری‌های با تاخیر نیست بلکه در مواردی مثل فشار خون بالای مزمن، پره اکلامپسی، دیابت بارداری و محدودیت رشد رحمی و ناسازگاری Rh نیز استفاده می‌کنند. البته پیش از القای زایمان پزشکان به آماده کردن دهانه رحم می‌پردازند که در این مرحله از داروهایی برای نرم و نازک کردن دهانه رحم استفاده می‌شود. برای القای زایمان داروی اکسی توکسین به صورت وریدی یا با پاره کردن پرده‌های جنینی‌تان القا می‌شود.

دکتر در هنگام معاینه با استفاده از یک قلاب پلاستکی پردهای جنین را پاره می‌کند. نگران این مرحله نباشید. بعد از آن اکسی توکسین تزریق و از طریق سرم و پمپ ویژه‌ای میزان آن کنترل می‌شود. میزان این دارو ابتدا با مقدار کمی شروع می‌شود و مقدار آن در طول مدت فرایند زایمان افزایش می‌یابد که این کار میزان انقباضات شما را به حد کافی می رساند. گاهی این انقباضات و دردهای زایمانی بعد از چند ساعت خودشان را نشان می‌دهند. القای زایمان ممکن است لزوما به زایمان طبیعی نکشد و شما سزارین شود. اما این القای درد اجباری شرایط زایمان را فراهم می‌کند.

هفته چهل و یکم بارداری تغذیه

چگونه می‌توان یبوست را در این دوره را کاهش داد؟

شما می‌توانید با نوشیدن مقدار زیادی آب و مصرف غذاهای حاوی فیبر بالا مانند نان‌های سبوس دار، میوه و سبزیجات از یبوست جلوگیری کنید.

آیا غذاهایی هستند که زمان زایمان را جلو بیندازند؟

غذاهایی هستند که زمان زایمان را جلو می‌اندازند اما این اطمینان به طور ۱۰۰% به وجود ندارد.

شما می‌توانید کاری تند را امتحان کنید. البته این را به خاطر بسپارید که غذاهای تند موجب سوزش معده می‌شوند، بنابراین اگر در رژیم غذایی‌ بارداری‌تان غذاهای تند مصرف نمی‌کردید، بهتر است در این دوره نیز از میل کردن آن اجتناب کنید.

آناناس تازه حاوی آنزیم بروملین است که به نظر می‌آید موجب نرمی دهانه رحم می‌شود. اگر چه یک آناناس تنها حاوی مقدار کمی از آن است، بنابراین شما باید برای تاثیرگذاری، حداقل ۷ عدد آناناس بخورید که آن هم پیشنهاد نمی‌شود.

هفته های بارداری به همراه تصویر و عکس جنین

منبع : ایران مطالب

لطفا نظر خود را درباره هفته های بارداری به همراه تصویر و عکس جنین با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا