نمک و این آسیب های مضر

  • به‌دست:
  • دسته‌بندی: اخبار

نمک و این آسیب های مضر

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه نمک و این آسیب های مضر را ببینید.

 salt

آیا می دانستید مصرف بی رویه نمک می تواند برای شما بسیار خطر آفرین و مضر باشد و تهدیدی برای سلامت استخوان هایتان به شمار برود همچنین در ایجاد سنگ کلیه و بالارفتن فشارخون و چاقی افراد نیز مهمترین نقش را برعهده دارد.

دریافت زیاد سدیم نمک و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش باز جذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان می باشد.

اثر نمک بر استحکام استخوان ها

نمک طعام یا کلرید سدیم محصولی می باشد با طعم شور که در ایجاد طعم و مزه غذا نقش بسزایی ایفا می کند. میزان نمک مورد نیاز روزانه برای هر فرد، حدود سه تا پنج گرم در روز (نصف قاشق چایخوری) می باشد. ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورهاست که میانگین روزانه مصرف نمک مردم آن دو تا سه برابر استاندارد جهانی می باشد. طبق نظر محققان میزان مصرف نمک در ایران حدود ۱۰ تا ۱۵ گرم در روز می باشد که این میزان بسیار بیشتر از حد استاندارد مصرف نمک می باشد. سرانه مصرف نمک در یک سال توسط ایرانی‌ها، شش کیلوگرم می باشد؛ در حالی که در جهان سالانه سه کیلوگرم نمک مصرف می‌شود.

نمک بر علیه استخوان

بیماری پوکی استخوان به کم شدن توده استخوانی و نابودی ساختمان بافت استخوان اطلاق می‌شود. در این بیماری، فرد با کوچک‌ترین ضربه دچار شکستگی استخوان می‌شود و افزایش خطر شکستگی در استخوان لگن، ستون فقرات و مچ دست بیشتر می باشد. دریافت زیاد سدیم نمک و مصرف غذا و تنقلات شور و پرنمک سبب کاهش باز جذب کلسیم از کلیه شده و دفع ادراری آن را افزایش می‌دهد که خود عامل مهمی در کاهش تراکم استخوان و پوکی استخوان می باشد.

از دست دادن توده استخوانی و پوکی استخوان به طور خاموش و بی سر و صدا اتفاق می‌افتد و اغلب هیچ علامتی تا زمان رخ دادن شکستگی وجود ندارد. حدود نیمی از خواهران مسن‌تر از ۴۵ سال و ۹۰ درصد خواهران مسن‌تر از ۷۵ سال به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند. مردان مسن نیز به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند که البته میزان ابتلای آنان کمتر از خواهران می باشد. همچنین باید گفت که کاهش تراکم توده استخوان به دنبال دریافت زیاد نمک در خواهران یائسه بیشتر از سایر خواهران می باشد. بنابراین مصرف بیش از پنج گرم نمک در روز بر تراکم استخوان اثر منفی قابل توجهی دارد.

به جز نمک چه عواملی سبب پوکی استخوان می‌شوند؟

عوامل بیشماری می‌توانند سبب کاهش تراکم استخوان و بروز بیماری پوکی استخوان شوند. برخی از این عوامل غیر قابل کنترل هستند و گروهی دیگر را می‌توانید با عوض سبک زندگی و تغذیه مناسب عوض دهید.

جنسیت: خواهران نسبت به مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می‌شوند.

سن: هرقدر سن و سال افراد بالا‌تر باشد، شانس ابتلا به این بیماری در آنها افزایش می‌یابد.

نژاد: خواهران سفید پوست آسیایی نسبت به سایرین بیشتر در معرض ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند. شانس ابتلا در خواهران سیاه پوست و اسپانیایی‌ها به مراتب کمتر می باشد.

سابقه خانوادگی: پوکی استخوان از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. اگر یکی از افراد خانواده شما به این بیماری مبتلا شده و شکستگی استخوان دارد، نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر هستید.

هورمون‌های جنسی: کاهش سطح هورمون استروژن که در دوران قاعدگی یا یائسگی به وجود می‌آید با بروز پوکی استخوان در خانم‌ها در ارتباط می باشد. در مردان نیز کاهش سطح هورمون تستوستورن می‌تواند سبب پوکی استخوان شود.

پوکی استخوان چه علائمی دارد؟

پوکی استخوان نشانه‌هایی دارد که به شما می‌گوید باید آن را جدی بگیرید و برای پیشگیری از مشکلات بعدی مراحل درمانی را شروع کنید. پس این نشانه‌ها را جدی بگیرید و پیش از اینکه پوکی استخوان به مرحله پیشرفته برسد به مطب پزشک بروید:

– کمر درد

– کوتاه شدن قد طی چند سال

– خمیدگی پشت

– شکستگی استخوان که با زمین میل کردن ساده پیش بیاید.

البته بهترین راه تشخیص انجام آزمایش تراکم استخوان می باشد که باید با نظر پزشک متخصص انجام شود.

پورتال سیمرغ،

نمک و این آسیب های مضر

منبع : پورتال دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره نمک و این آسیب های مضر با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] درخواست اموزش افزایش فالوور اهمیت نظارت والدین بر رفتار بچه

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] ایا می خواهید شخصیت کودکتان را عوض دهید پرینت و عمل اندام قبل از جراحی ۴۳ تصاویر

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا