مصرف دارو در بارداری، خطرناک هست؟

مصرف دارو در بارداری، خطرناک هست؟

پورتال تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه مصرف دارو در بارداری، خطرناک هست؟ را ببینید.

پرسش: نوش جان کردن دارو هفته اول و دوم بارداری ضرر دارد؟

پاسخ: مصرف بسیاری از داروها هنگام بارداری برای جنین در حال شكل‌گیری خطرناك هست. احتمال بروز ناهنجاری‌های جسمی و ذهنی در جنین در حال رشد، باعث ممنوعیت مصرف بسیاری از داروها در دوران بارداری می‌شود.

به همین دلیل مصرف بسیاری از داروها هنگام تشخیص بارداری قطع می‌شود و تجویز انها به دلیل وقوع بارداری متوقف می‌شود یا داروهای كم‌خطرتر جایگزین داروهایی با احتمال ایجاد خطر بیشتر برای جنین می‌شود. اما بعضی از داروها برای مدت زمانی بیشتر از زمان مصرف در بدن باقی می‌مانند؛ ساختمان شیمیایی این داروها و نحوه توزیع انها در بافت‌های بدن باعث می‌شوند كه زمان لازم برای پاك شدن كامل انها از بدن و بی‌خطر شدن مصرف قبلی انها برای جنین در حال شكل‌گیری، طولانی‌تر از سایر داروها باشد و در صورتی كه بارداری در زمان وجود انها در بدن مادر اتفاق بیفتد احتمال بروز ناهنجاری در جنین وجود داشته باشد. به همین دلیل مصرف این داروها باید چند ماه ـ‌ و حتی گاهی چند سال ـ‌ قبل از آغاز بارداری قطع شود یا به عبارت دیگر زمان شروع بارداری، تا مدتی بعد از اتمام مصرف این داروها به تعویق بیفتد.

به نظر برسد اطلاع از وجود چنین داروهایی یا دانستن اسم و مشخصات انها در داشتن بارداری كم‌دغدغه‌تر و نوزادی سالم‌تر بی‌تاثیر نباشد. مهم‌ترین داروهایی كه در این دسته قرار می‌گیرند عبارتند از:
داروهای هورمونی و شیمی‌درمانی
دانازول: یك داروی هورمونی كه برای درمان اختلالاتی مثل اندومتریوز، بیماری‌های فیبروكیستیك سینه و… مورد استفاد قرار می‌گیرد. مصرف این دارو نیز باید پس از اطمینان از عدم بارداری مصرف‌كننده شروع شود. استفاده از یك روش پیشگیری از بارداری مطمئن نیز تا انتهای دوره درمان و سه ماه پس از اتمام درمان ضروری هست.

انواع داروهای هورمونی: نه تنها مصرف هر نوع داروی هورمونی در دوران بارداری مطلقا ممنوع هست؛ بلكه مصرف بعضی از این داروها باید قبل از بارداری قطع شود.

انواع داروهای شیمی درمانی: مصرف بسیاری از داروهای شیمی درمانی باید در صورت امكان چند ماه قبل از بارداری برنامه‌ریزی‌شده و با دستور پزشك معالج قطع شود.

داروهای درمان اكنه
اسیترتین: داروی اسیترتین با اسم تجاری نئوتیگازون؛ برای درمان اكنه مقاوم به درمان كه با مصرف داروهای دیگر بهبود پیدا نكرده باشد، پسوریازیس و اختلالات جدی كراتینیزاسیون (ضخیم شدن بیش از حد پوست) تجویز می‌شود.

اگر این دارو برای خانم‌هایی كه در سنین باروری قرار دارند تجویز شود حداقل یك ماه قبل از شروع درمان، در حین درمان و تا سه سال بعد از قطع مصرف دارو، استفاده از دوروش موثر پیشگیری از بارداری توسط این خانم‌ها ضروری هست. بهترین راه اطمینان از باردار نبودن بیمار شروع مصرف دارو در روزهای دوم یا سوم قاعدگی هست. احتمال بروز ناهنجاری در جنین حین مصرف دارو بسیار زیاد هست.
ایزوترتینوئین: كپسول‌های ایزوترتینوئین با اسم‌های تجاری رواكوتان، دكوتان، اكوتان، اكنه‌ترون و… از جمله داروهایی هستند كه برای درمان اكنه‌های مقاوم به درمان، مصرف می‌شوند.
گذشته از اقدامات ازمایشگاهی و مراقبت‌های پزشكی لازم در حین مصرف این دارو برای اطمینان از عدم بارداری مصرف‌كننده، زنانی كه در سنین باروری قرار دارند باید پس از منفی شدن تست بارداری، مصرف دارو را در روز دوم قاعدگی شروع كنند و تا پایان مصرف دارو و سه ماه بعد از مصرف اخرین كپسول از یك روش پیشگیری مطمئن برای جلوگیری از وقوع بارداری استفاده كنند. در صورتی كه بارداری در حین مصرف این دارو اتفاق بیفتد احتمال بروز ناهنجاری‌های جدی در جنین بسیار زیاد خواهد بود.

داروی طاسی پدر
فیناستراید: با اسم تجاری فین‌پشیا، دارویی هست كه توسط بسیاری از مردان جوان برای جلوگیری از ریزش مو و طاسی مصرف می‌شود. انجام مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از بارداری توسط خانم‌هایی كه همسرشان قرص فیناستراید مصرف می‌كند و همچنین خودداری از تماس با قرص‌های خورده شده فیناستراید توسط خانم‌های باردار، یكی از نكاتی هست كه در بعضی منابع مورد تاكید قرارگرفته هست. علت این احتیاط احتمال بروز ناهنجاری جنسی در جنین پسر درصورت تماس مادر باردار با این داروست.

البته باید بدانید كه حتما برای مصرف هر نوع دارویی با متخصص بانوان مشورت كنید. این امر به ویژه در سه ماه اول بارداری بسیار مهم هست. مصرف داروهای ضد بارداری و مولتی ویتامینها باید با شروع بارداری قطع شوند. دو گروه از انتی‌بیوتیك‌ها باعث افزایش خطر نقایص هنگام تولد می شوند:
۱- سولفونامیدها (مانند كوتریموكسازول یا باكتریوم)
۲- نیتروفورانتوئین‌ها (مانند ماكروبید)
در كل داروها از نظر خطر در دوران بارداری به چند دسته تقسیم می شوند كه در زیر توضیح داده شده اند. در بروشور موجود در جعبه هر دارو نوشته شده كه ان دارو در كدام دسته قرار دارد.

گروه A:
مطالعات كافی در بانوان حامله, خطری را برای جنین برای سه ماهه اول حاملگی نشان نداده هست.شواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد.

گروه B:
مطالعات در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده هست.. ولی مطالعات كافی در بانوان حامله وجود ندارد.. یا اینكه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده هست.ولی مطالعات كافی در بانوان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده هست. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد
گروه C:
مطالعات در حیوانات نشان داده هست كه این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات كافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در بانوان حامله ممكن هست در مقابل خطرات احتمالی ان بیشتر باشد.. یا اینكه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات كافی در انسان وجود ندارد.

گروه D:
شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممكن هست استفاده از ان را اجتناب ناپذیر نماید… و در مقابل منافع دارو خطرات احتمالی دارو را باید پذیرفت.

گروه X:
مطالعات در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد ناهنجاریهای حنینی بوده هست.. یا عوارض جانبی گزارش شده موید ایجاد خطرات در جنین هست. به دلیل این خطرات به طور پورتال۱ , مصرف این داروها در دوران حاملگی ممنوع هست.
در هر حال به هیچ وجه دارویی را خودسرانه مصرف نكنید و با متخصص بانوان مشورت نمائید.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي هست يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.

مصرف دارو در بارداری، خطرناک هست؟

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره مصرف دارو در بارداری، خطرناک هست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا