مراقب باش از همه طرف می آیند

مراقب باش از همه طرف می آیند

از هر طرف می آید تا عبور از هر معبری را سد کند از لابه لای خودروها راهی برای خود باز می کند، تاکسی برای پیاده شدن مسافر کنار جدول توقف می کند فاصله به اندازه ای می باشد که درب آن تا نیمه باز شودکه موتورسوار پیش ازآنکه مسافر پیاده شود راه را حق خود می داند و با سرعت جلو می آیدو به مسافر برخورد می کند،در حالی که مسافر تاکسی بر زمین افتاده با چهره ای طلبکارانه خطاب به آن می گوید؛ ‘آقا حواست کجاست’، شاکی ماجرا نیز می شود.

در حال عبور از عرض خیابان هستی از اینکه چراغ سبز می باشد مطمئنی و با آرامش خاطر خیابان را رد می کنی که ناگهان از جلوی صورتت با شتاب رد می شوند و هراسان می شوی، چند ثانیه ای طول می کشد تا به خودت بیایی که آنچه که با سرعت برق و باد پریشانت کرده موتور سواری می باشد که دور زدن قانون را یاد گرفته می باشد. 

صدای غرش اگزوز موتورسیکلت هایی مملو از دود با ظاهری نامناسب در حالیکه سه الی چهار نفر بر ترک آن سوارند و یا موتورسیکلت سواری که به اندازه یک وانت بار با خود حمل می کند و اینکه در خطوط ویژه اتوبوس های شهری برای گریز از ترافیک موتورسیکلت در حالیکه زن و بچه خود را سوار کرده و از لابه لای اتوبوس ها در حرکت می باشد این ها همه از جلوه های ویژه ماجرای تردد موتورسیکلت ها در پایتخت می باشد. 

پیاده رو را هم دیگر نمی توان حق خودت بدانی زمانی که همین موتورسواران با خیالی آسوده، آسایش ات را سلب می کنند هیچ بلکه با صدای بوق های نابهنجاری که برای خودساخته اند ضمن آلودگی هوا، می خواهند سهمی از آلودگی صوتی را نیز به خود اختصاص دهند که به خوبی از عهده این کار نیز برآمده اند. 

انبوه موتورسیکلت هایی که در پیاده روها پارک می کنند و راه را بر عابرین پیاده سلب و یا موجب مزاحمت درپیاده روها می شوند در حالیست که در بسیاری موارد ماموران راهنمایی و رانندگی آنها را می بینند و بی تفاوت از کنار آنها می گذرند پیاده روهای میدان فاطمی تهران نمونه بسیار بارزی از وقوع این نوع تخلفات می باشد. 

برخی از همین موتور سیکلت سوارها، اقدام به مسافرکشی می کنند یکی از آنان در بیان خاطراتی از این شغل خود گفت: یکبار مسافری را که خیلی عجله داشت به مقصد برسد سوار کردم مسافت طولانی بود و او هم عجله داشت با نهایت سرعت مسیر زیادی را رفته بودم ولی من اصلا متوجه نشده بودم کی روی زمین افتاده بود بنده خدا احتمالا اولین بار بود سوار موتور شده بود. 

سر هر چهار راه و مسیرهای پر تردد در تهران از این موتورسیکلت سواران مسافرکش بسیارند که با گفتن« موتور» «موتورفوری» مسافران را برای سوارشدن فرا می خوانند بدون کلاه ایمنی و یا تامین و امنیت جانی البته برخی ها ریسک سوارشدن را به دیر نرسیدن به مقصد خود با توجه به حجم بالای ترافیک در برخی ساعات می پذیرند. 

* تردد افزون بر دو میلیون و نیم موتورسیکلت در پایتخت 

بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار موتوسیکلت در پایتخت تردد می کنند که نزدیک به ۵۰ درصد موتورسیکلت های کل کشور را شامل می شوند در حالیکه موتورسیکلت سوار ها بیشترین تخلفات جدی راهنمایی و رانندگی را مرتکب می شوند. 

بنا بر آمار مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پنج ماه نخست سال جاری، نزدیک ۲۱ درصد از کل کشته های ترافیکی در شهرستان تهران مربوط به راکبین و سرنشینان موتور سیکلت ها بوده می باشد. 

بر اساس این گزارش بیش از ۳۰ درصد کل تصادفات شهرستان تهران مربوط به موتورسیکلت ها بوده که در ۷۰ درصد از این تصادفات راکبین موتور سوار بعنوان مقصر در حادثه شناخته شده اند. 

سرهنگ مراد مرادی رییس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ در پاسخ به این سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه بیش از یک سوم تصادفات موتورسیکلت در تهران منجر به مرگ می شود شما به عنوان یک فرد مسئول و کارشناس این حوزه دلایل این امر را چه می دانید؟ گفت: تصادفات موتورسیکلت از جمله تصادفات مهمی می باشد که در بیشتر موارد منجر به زخمی یا فوت راکب و یا سرنشین می شود، از دلایل عمده بروز چنین تصادفاتی بی توجهی راکبین موتورسیکلت ها به قوانین و مقررات، عجله و شتاب بی مورد و نیز نقص در تجهیزات فنی موتورسیکلت می باشد. 

سرهنگ مرادی گفت: بسیاری از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی کنند و همین امر باعث شده هنگام وقوع تصادفاتی بسیار ناچیز، موتورسواران به شدت از قسمت سر ضربه دیده و احتمال وقوع فاجعه ای بزرگ را به دنبال داشته باشند. 

* ۲۵ درصد آلودگی هوا ناشی از موتور سیکلت ها می باشد 

موتورسیکلت سواران علاوه بر تخلفات و در بسیاری موارد تضییع حقوق شهروندان و نادیده گرفتن قوانین نقش بزرگی در آلودگی هوای قسمت دارند. 

سرهنگ مرادی در مورد تاثیر موتور سیکلت ها در آلودگی هوا گفت: برابر بررسی های به عمل آمده، موتور سیکلت ها به طور متوسط شش برابر خودروها، تولید آلایندگی می کنند و ۲۵ درصد آلودگی هوا و نیمی از آلودگی صوتی شهرهای بزرگ ناشی از تردد موتورسیکلت ها می باشد. 

به گفته ی سرهنگ مرادی افزایش تولیدات موتورسیکلت های برقی و تشویق شهروندان به استفاده از موتورسیکلت های برقی تاثیر مثبتی در کاهش آلودگی هوا و آلودگی صوتی دارد. 

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: برابر تبصره دو، ماده دو آئین نامه راهنمایی و رانندگی مصوب ۱۳۸۴ موتورسیکلت ها از نظر ایمنی و کیفیت باید استانداردهای مصوب مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران را دارا باشند ضمن اینکه از نظر آلودگی های زیست محیطی، استانداردهای مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست را کسب کنند. 

* برخورد قاطع و اجرای قوانین بازدارنده راهکاری برای کاهش تخلفات 

وی در پاسخ به اینکه راهکار پلیس راهور برای کاهش تخلفات موتورسیکلت سوارها چیست گفت: برخورد قاطع با تخلفات موتور سواران و اجرای طرح های تشدید برخورد و قوانین بازدارنده، توجه جدی آموزشگاه های رانندگی به برگزاری دوره های آموزشی عملی رانندگی تدافعی برای متقاضیان دریافت گواهینامه، نظارت بر استاندارد تولید موتور سیکلت ها به لحاظ فنی ، زیست محیطی و میزان آلایندگی ، ساماندهی تردد و فعالیت موتور سواران صنوف و ایجاد بسترهای نرم افزاری برای کنترل و ثبت تخلفات موتور سواران متخلف از جمله تدابیر پلیس راهور به منظور کاهش تخلفات موتور سیکلت سوارها می باشد. 

معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران گفت: با بهره گیری از کلیه توان عملیاتی پرسنل و استفاده از تجهیزات و امکانات تحت اختیار به طور جدی با تخلفات مربوط به موتورسیکلت ها برابر ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی برخورد می شود و ضمن اعمال قانون فرد متخلف نسبت به توقیف موتورسیکلت ها اقدام می شود. 

مرادی افزود : کلیه سازمانها و نهادهای دولتی در راستای ارتقاء فرهنگ عبور و مرور در این قشر از کاربران ترافیکی باید تلاش کنند تا رعایت قوانین و مقررات در این افراد نهادینه شود و شاهد کاهش تخلفات و به تبع آن تصادفات موتورسیکلت ها باشیم. 

* آلایندگی موتور سیکلت ها شش برابر خودروها می باشد 

سرهنگ مرادی در پاسخ به اینکه شما به عنوان یک کارشناس چه میزان موتورسیکلت های موجود در بازار را استاندارد، امن و بهینه می دانید گفت: برابر بررسی های بعمل آمده موتورسیکلت های موجود در بازار از استاندارد مطلوبی برخوردار نبوده و شش برابر خودروهای نوساخت آلایندگی تولید می کند که منجر به آلودگی بیش از حد محیط زیست و به خطر انداختن جان شهروندان می شود، بنابراین باید تدابیری به کارگرفته شود تا سازمان استادارد توجه بیشتری به ایمنی فنی و تجهیزاتی موتورسیکلت های تولیدی و وارداتی داشته باشد و ایمنی شهروندان نیز تأمین شود. 

به گفته ی وی برابر قانون چنانچه پلیس راهور در هر مقطع زمانی تشخیص دهد که این قبیل وسایل نقلیه فاقد استادنداردهای لازم زیست محیطی هستند و از مراجع ذیربط (سازمان استاندارد و محیط زیست) نمره قبولی را کسب نکرده باشند به طور قطع از شماره گذاری آنها خودداری خواهد کرد. 

وی افزود: بایستی ترتیبی به کارگرفته شود که شرکت های سازنده و یا وارد کننده الزاماً مجبور به رعایت استانداردهای بالاتر باشند. 

آنچه که در این مورد باید به عنوان یک ضرورت در نظر گرفته شود این می باشد که تا حد امکان عزم جدی در امر استاندارد موتورسیکلت لحاظ شود و راکبین و سرنشینان نیز به مقررات توجه کافی داشته و بدانند که حفظ جان خود و سایر کاربران ترافیکی در گرو رعایت قوانین و مقررات وضع شده می باشد. 

این روزها در خیابان های تهران، رفتارهای غیرقانونی و پر خطر موتورسوراران از قبیل حرکت در پیاده رو یا حرکت در جهت مخالف مسیر، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکات نمایشی مارپیچ، تک چرخ زدن، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی تا تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی را تماشا می کنیم. 

به استناد ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در این مورد به شدت با موتور سیکلت سواران متخلف باید برخورد قانونی صورت گیرد و علاوه بر اعمال قانون نسبت به توقیف یک هفته ای موتور سیکلت ها نیز باید اقدام شود. 

در شرایطی که موتور سیکلت سواران بی واهمه بر مدار قانون گریزی و نادیده گرفتن قوانین و مقررات جولان می دهند حتما هر کدام از ما از آنها خاطره ای مبنی بر تجربه ای ناخوشایند داریم اما آنچه که جای تامل دارد، نظارتی دقیق می باشد تا از این مقدار آزادی شان در ارتکاب تخلف کاست، 

چیزی که تاکنون قطعا به خوبی اجرا نشده و باعث شده هر کدام از ما شاهد تخلفاتی بارز از موتور سیکلت ها در اطرافمان باشیم. 

گزارش از: مهری میردریکوند

مراقب باش از همه طرف می آیند

منبع : پارسینه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] دانلود نرم افزار Sketch Me Pro v1 58 توصیه های روانشناسی موثر برای زندگی …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] حضور آیت الله جنتی بر پیکر آیت الله خزعلی استخر خانه میلیاردی در شمال تهران ۴۳ تصاویر

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا