مادران بارداری که به كم كاری تیروئید مبتلا هستند، بخوانند

مادران بارداری که به كم كاری تیروئید مبتلا هستند، بخوانند

وبسایت تفریحی پورتال ۱ :: لطفا در ادامه مادران بارداری که به كم كاری تیروئید مبتلا هستند، بخوانند را ببینید.

پرسش: دربارداری باداشتن تیروئید چه بخورم؟

پاسخ: كم كاری تیروئید هنگامی ایجاد می‌شود كه غده تیروئید نتواند به اندازه نیاز بدن، هورمون تولید كند.
لازم به ذكر می باشد كه اگر كم كاری تیروئید در دوران حاملگی برای خانمی اتفاق بیفتد، باید سریعا به پزشك متخصص غدد مراجعه كند و اقدامات درمانی را اغاز كند و گرنه با مشكلات متعددی روبرو خواهد شد.

– پس از انكه فرد به پزشك متخصص غدد مراجعه كرد، پزشك بر اساس نتایج ازمایشات او، دارو درمانی را برای مادر اغاز می كند.

– به دلیل اینكه در كم كاری تیروئید، هورمون تیروئید به مقدار كم در خون ترشح می شود، باید اقدامات دارویی در جهت افزایش این هورمون در خون انجام گیرد. معمولا دوز این دارو در دوران بارداری كمی بیش از حالت عادی می باشد، زیرا نیاز به این هورمون در طی این دوران افزایش می یابد.

متخصص غدد علاوه بر تجویز دارو، به فرد باردار توصیه می كند كه هر شش هفته یك بار ازمایش تیروئید بدهد تا میزان هورمون تیروئید در خون مشخص شود و اگر لازم باشد دوز دارو را تغییر دادن دهد.
– رژیم غذایی و ورزش كافی طبق دستور پزشك برای مادران عزیز می تواند برای درمان كم كاری تیروئید مفید باشد.

تذكرات
-مادرانی كه قبل از بارداری به كم كاری تیروئید مبتلا بوده اند و یا در حین بارداری دچار كم كاری تیروئید شده اند، باید دقت كنند كه هر شش هفته یك بار، ازمایش تیروئید بدهند تا مطمئن شوند مقادیر هورمون های تیروئید در بدن انها در حد طبیعی می باشد و باید درمان را تحت نظر پزشك متخصص غدد پیگیری كنند.

– اگر در بارداری اول به كم كاری تیروئید مبتلا شدید، احتمال اینكه در بارداری های بعدی هم به ان مبتلا شوید بسیار زیاد می باشد

-در طول چند ماه اول بارداری، جنین به هورمون های تیروئید مادر بسیار وابسته می باشد و هورمون های بدن مادر، نقش مهمی را در رشد طبیعی مغز جنین ایفا می كنند. بنابراین كمبود هورمون تیروئید، تاثیر منفی روی ضریب هوشی و فعالیت های مغزی جنین دارد و به همین دلیل می باشد كه پزشكان توصیه می كنند خانم ها قبل از اقدام به بارداری، ازمایش خون كه شامل هورمون های تیروئید می باشد را انجام دهند تا اگر به مشكلات تیروئید مبتلا هستند، تحت درمان قرار گرفته و سپس باردار شوند.

با تشخیص و درمان به موقع كم كاری تیروئید، هیچ مشكلی برای نوزاد ایجاد نخواهد شد.
كم كاری تیروئید و سایر بیماری های غیرواگیر، به علت طولانی بودن دوره درمان، نیاز به همكاری مستقیم و مستمر با پزشك معالج دارد تا به خوبی كنترل شوند. بنابراین مادران باردار باید به طور منظم به پزشك غدد مراجعه كنند و به توصیه های او عمل نمایند.

بر این اساس توصیه های غذایی كه برای بیماران مبتلا به كم كاری تیروئید مفید خواهد بود را ذكر خواهم كرد:
۱- برخلاف مبتلایان به پركاری تیروئید، این بیماران باید از مصرف زیاد مواد غذایی گواتروژن پرهیز كنند و سبزی جات را به صورت پخته مصرف نمایند. مواد غذایی گواتروژن شامل انواع كلم، شلغم، روغن كلزا ( كانولا ) ، بادام زمینی، ارزن و سویا می باشد.

۲- سویا می تواند مانع جذب كافی داروهای تیروئید شود. بنابراین باید در مصرف ان احتیاط گردد.
۳- توجه داشته باشید كه از نمك در پایان پخت غذا استفاده كنید، زیرا در غیر این صورت ید موجود در نمك هنگام برداشتن درب ظرف غذا، همراه با بخار خارج می شود. در این صورت شما میزان ید كمتری از ان چه كه انتظار می رود دریافت خواهید كرد. در ضمن نمك یددار را نباید در شیشه های شفاف و در معرض نور نگهداری كرد.

۴- از منابع غذایی ید به مقدار كافی استفاده شود. ماهی، انواع صدف ها و برخی گیاهان دریایی حاوی منابع سرشار ید هستند. همچنین نمك دریا به صورت طبیعی حاوی عنصر ید می باشد.
۵- توجه كنید كه زیاده روی در مصرف ید باعث كم كاری تیروئید خواهد شد.

۶- تنظیم كالری دریافتی برای جلوگیری از افزایش وزن ضروری می باشد. برای این منظور مشاوره با كارشناس تغذیه، همراه با استفاده از درمان دارویی توصیه می شود.

۷- اطمینان نسبت به تامین مقادیركافی ویتامین های C ، A، E و ویتامین های گروه B به ویژه B2 ، B3 ، B6 كه برای تولید هورمون تیروئید ضروری هستند لازم می باشد. لذا مصرف منظم مواد غذایی زیر در برنامه ی غذایی روزانه توصیه می شود:

* منابع خوب ویتامین C: توت فرنگی، اناناس، هندوانه، موز ، سیب زمینی و هلو .
* منابع خوب ویتامین A: تخم مرغ ، ماهی های روغنی، سبزی های سبز رنگ ( به جز گیاهان خانواده ای كلم )، سبزی ها و میوه های زرد و نارنجی رنگ. هر چه این میوه ها و سبزی ها پررنگ تر باشند غلظت ویتامین در انها بیشتر می باشد.

* منابع خوب ویتامین E: روغن های گیاهی،مغز دانه ها ( به جز بادام زمینی ) وغلات.
* منابع خوب ویتامین B: غلات سبوس دار، گوشت گاو، گوشت ماكیان و ماهی .
* استفاده از منابع خوب غنی از روی، نظیر غذاهای دریایی، گوشت قرمز، گوشت ماكیان و غلات سبوس دار.

* استفاده از مكمل مولتی ویتامین و املاح در كنار منابع غذایی بالا.
*مصرف منظم منابع غنی از فیبر، نظیر سبزی ها، میوه هایی مانند انجیر، الو، سیب ، مركبات، همچنین حبوبات و غلات سبوس دار، برای برطرف شدن یبوست.

*نوشیدن اب به مقداركافی (حداقل ۷ لیوان) بسیار ضروری می باشد.
* پرهیز از مصرف قند های ساده مانند قند و شكر، شیرینی جات و …
* پرهیز از مصرف زیاد نوشیدنی های كافئین دار، میانه روی در مصرف فراورده های شیری و گندم.
* استفاده از منابع غنی از اهن مانند جگر، گوشت قرمز و غلات غنی شده با اهن، به ویژه در افرادی كه دارای كم خونی ناشی از فقر اهن نیز می باشند.

* استفاده از منابع غنی B12 مانند جگر گاو، جگر مرغ، گوشت گاو، ماهی قزل الا به ویژه در افرادی كه دارای كم خونی ناشی از كمبود این ویتامین هستند. عدم توجه به كم خونی با هر منشائی كه باشد، در تشدید ضعف و خستگی و بسیاری از علایم دیگر مؤثر خواهد بود.

 روغنی آب های سرد هستند، می تواند در تخفیف برخی علایم مفید باشد. كمبود اسیدهای چرب ضروری می تواند باعث بر هم نوش جان کردن تعادل در عملكرد غده ی تیروئید شود.

نی‌نی‌بان جدیدترین و بهترین مطالب خود را در تلگرام و از طریق سه کانال «راهنمای بارداری»، «کودک‌یاری» و «سلامت جنسی» در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي می باشد يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.

مادران بارداری که به كم كاری تیروئید مبتلا هستند، بخوانند

منبع : نی نی بان

لطفا نظر خود را درباره مادران بارداری که به كم كاری تیروئید مبتلا هستند، بخوانند با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا