عدم توجه به ايمني کارگاه‌هاي ساختماني آسيب جدي براي ساخت‌وسازها می باشد

عدم توجه به ايمني کارگاه‌هاي ساختماني آسيب جدي براي ساخت‌وسازها می باشد

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:

۳۰ شهريور ۱۳۹۴ (۶:۴۱ق.ظ)
عدم توجه به ايمني کارگاه‌هاي ساختماني آسيب جدي براي ساخت‌وسازها می باشد موج – رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران گفت: عدم توجه به حفاظت و ايمني کارگاه‌هاي ساختماني و کم‌توجهي به آموزش فني و حرفه‌اي کارگران، يک آسيب جدي براي ساخت‌وسازها محسوب مي‌شود که تلفات سنگيني را به‌جا خواهد گذاشت.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از سازمان نظام کارداني استان تهران، مهدي مؤذن، رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران، در بيان راهکارهاي خود براي افزايش ايمني ساختمان‌ها گفت: يکي از بخش‌هاي مهم در ساخت و ساز کشور می باشد که متأسفانه مسوولان به صورت اجرايي و عملي در اين عرصه ورود پيدا نکرده‌اند؛ چراکه بسياري از حوادث به وجود آمده در کارگاه‌ها را مي‌توان پيش‌بيني کرد و از شدت خسارت آن‌ها جلوگيري به عمل آورد.
رئيس سازمان نظام کارداني استان تهران افزود: اگر کارفرما يا سازنده با کمي هزينه بيشتر به مراقبت از کارگاه خود و حفظ ايمني آن از طريق استقرار افسر و متخصص ايمني در کارگاه بپردازد، به هيچ عنوان حوادث سنگيني پروژه را تهديد نخواهد کرد.
مؤذن با اشاره به ضرورت حضور افراد واجد صلاحيت در پروژه‌ها اضافه کرد: در همه مراحل ساخت، وجود افراد ذي‌صلاح اهميت بالايي دارد و در بخش ايمني جرثقيل‌ها و داربست‌ها اين اهميت دوچندان مي‌شود. تمام افرادي که در اين بخش فعاليت مي‌کنند بايد از مهارت فني بسيار بالايي برخوردار باشند و داراي کارت مهارت نيز باشند که متأسفانه در حال حاضر چندان به اين امر توجهي نمي‌شود.
وي خاطرنشان ساخت: توجه به آيين‌نامه حفاظت و ايمني کارگاه‌ها، مبحث ۱۲ مقررات ملي ساختمان، بهداشت رواني کارگران، گواهينامه بازرسي فني، تجهيزات فني، بازرسي‌هاي سرزده، آموزش فني و حرفه‌اي کارگران و نهايتا HSE ازجمله نکات مهمي هستند که بايد در ابتداي پروژه به آن توجه داشت.
مؤذن در خصوص بازرسي‌هاي سرزده از کارگاه‌هاي ساختماني اظهار داشت: کنترل دايمي ايمني و امنيت کارگاه‌ها و کارگران جز با بازرسي‌هاي سرزده از سوي وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي تأمين نخواهد شد که هم‌اکنون اين اقدام به‌ صورت بسيار ضعيف و نامحسوس انجام مي‌شود.
رئيس شوراي مرکزي سازمان نظام کارداني ساختمان کشور با اشاره به اهميت آموزش کارگرهاي ساختماني گفت: آموزش حق هر کارگر می باشد و بايد تخصص لازم و مکفي را به کارگرها ارائه دهيم و سپس از آن‌ها توقع انجام امور به‌صورت حرفه‌اي و تخصصي را داشته باشيم. هنگامي‌که تنها ۲۰ تا ۲۵ درصد از کارگرهاي ساختماني آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي ديده‌اند، چطور مي‌توان انتظار ساخت يک ساختمان ايمن و مقاوم را داشت.
وي در ادامه افزود: فرهنگ‌سازي نقش بسزايي را در افزايش ايمني ساختمان‌ها ايفا خواهد کرد، به طوري که اگر مردم با آگاهي هرچه بيشتر به يک مطالبه‌گر تبديل شوند و تنها به ظواهر ساختمان توجه نکنند، آن گاه سازنده نيز موظف به رعايت اصول ايمني و مقاوم‌سازي خواهد شد.
مؤذن يکي ديگر از راه‌هاي افزايش ايمني ساختمان‌ها را برگزاري دوره‌هاي آموزشي رايگان براي کارگران دانست و اظهار داشت: کارگران نمي‌توانند زمان اشتغال و درآمدزايي خود را صرف دوره‌هاي آموزشي ۴۰۰ تا ۷۰۰ ساعتي کنند. از اين‌رو بهتر می باشد همانند يک دوره دو ساله که بين سال‌هاي ۸۸ و ۸۹، کلاس‌هاي آموزشي رايگان با پرداخت هزينه اياب و ذهاب براي کارگران برگزار شد، هم‌اکنون نيز داير شود. بايد براي افزايش کيفيت و عمر ساختمان‌ها هزينه کرد که اين امر يکي از مهم‌ترين اقدامات در اين زمينه خواهد بود.
رئيس سازمان نظام کارداني ساختمان استان تهران در پايان اظهار کرد: در اين زمينه مي‌توان از بخش‌هاي پيشرو همچون سازمان نظام کارداني ساختمان نيز حمايت کرده و بهره‌مند شد؛ چراکه در حال حاضر از فعاليت و نقش کاردان‌ها و تکنسين‌هاي فني غافل شده‌ايم و تصور مي‌کنيم تمام کارها را بايد به دست مهندسان سپرد. از اين‌رو چنين عملکرد و تفکراتي سبب احداث ساختمان‌هايي معيوب با عمر مفيد بسيار پايين شده می باشد که هم‌اکنون شاهد آن هستيم.

عدم توجه به ايمني کارگاه‌هاي ساختماني آسيب جدي براي ساخت‌وسازها می باشد

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] رفع سرفه های خشک با روغن زیتون گوشی سرقتی، راز یک جنایت را بعد …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] استخدام کارشناس مهندسی صنایع در یک هولدینگ تولیدی کرج پورتال یک مجیدی به اظهارنظر عربستان درباره محمد(ص)

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا