صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

پورتال۱- سازمان دفاع مدنی عربستان سعودی، آخرین آمار قربانیان مراسم «رمی جمرات» در منا در روز پنجشنبه دوم مهر را ۴۵۳ نفر کشته و ۷۱۹ نفر زخمی اعلام کرد. این افراد بر اثر ازدحام جمعیت و زیر دست و پا کشته شده‌اند.

به گزارش پورتال۱، سعید اوحدی، رییس سازمان حج و زیارت ایران، مرگ ۴۱ ایرانی و مجروح شدن ۶۰ تن دیگر در این حادثه خبر داده می باشد.

اوحدی گفته که «زائران از تمام کشور‌ها به سوی محل برگزاری مناسک می‌روند، امروز در ساعت ۹ صبح اعلام شد که دو مسیر را بسته‌اند و زائران تنها از سه مسیر می‌توانند به رمی جمرات بروند، به همین دلیل و با توجه به ازدحام زیاد و تحت فشار قرار گرفتن مردم، شاهد فاجعه‌ای تلخ و ناگوار بودیم».

رییس سازمان حج و زیارت ایران با انتقاد از عربستان سعودی افزود: «امکان تردد حتی برای آمبولانس‌ها در رمی جمرات وجود ندارد که این نشان می‌دهد عربستان خود را برای چنین اتفاقی آماده نکرده می باشد».

حسین امیرعبداللهیان، معاون وزارت امور خارجه نیز «مقامات عربستان سعودی» را مسئول این حادثه دانست و گفت که «آن‌ها باید فورا اقدامات موثری را برای مدیریت بحران موجود و تامین امنیت کامل زوار بعمل آورند».

امیرعبداللهیان افزود: «بی‌تدبیری در تامین امنیت حجاج از سوی مقامات ذیربط سعودی غیر قابل اغماض می باشد.»

کاردار سفارت عربستان در تهران نیز درباره این حادثه به وزارت خارجه احضار شده می باشد.

صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

منابع عربستانی گزارش دادند که بجز خیابان شماره ۲۰۴ محل ورودی به پل جمرات که حادثه در آن اتفاق افتاده می باشد، در سایر مسیرهای مربوط به رفت و آمد زائران برای رمی جمرات شرایط عادی می باشد و نیروهای امنیتی و امدادی برای کنترل اوضاع تلاش می کنند.

درهمین راستا ۴۰۰ نیروی امنیتی به منطقه حادثه و مناطق اطراف اعزام شدند.

این دومین حادثه مرگبار در جریان مراسم حج سال جاری می باشد. روز ١١ سپتامبر گزارش شد که در اثر سقوط یک جرثقیل در نزدیکی محل مسجد الحرام در مکه بیش از یکصد نفر کشته شده‌اند. این حادثه خطرات انجام عملیات ساختمانی در محل‌های حضور جمعیت را یادآوری کرد.

حضور چند صد هزار نفر برای انجام مراسم حج در گذشته نیز با حوادثی همراه بوده می باشد.

در سال ٢٠٠٦ میلادی، بیش از ٣٦٠ زائر در هنگام اجرای مراسم رمی جمرات به خاطر ازدحام جمعیت کشته شدند در حالیکه روز پیش از آن هم بیش از ٧٠ نفر در اثر فرو ریختن یک هتل در نزدیکی مسجد الحرام جان خود را از دست داده بودند.

ازدحام جمعیت در آخرین روز مراسم حج در سال‌های ٢٠٠٤ و ٢٠٠١ نیز به ترتیب به کشته شدن ٢٤٤ و ٣٥ نفر منجر شد و در سال ١٩٩٨، فشار جمعیت هنگام عبور از یک پل هوایی و ازدحام پس از آن ١٨٠ کشته برجای گذاشت.

آتش گرفتن چادر زائران در منا در سال ١٩٩٧ دست کم ٣٤٠ کشته و چند صد زخمی داد و در سال ١٩٩٤ هم حدود دویست و هفتاد نفر در اثر ازدحام جمعیت هنگام رمی جمرات کشته شدند.

در چند دهه اخیر، بیشترین تلفات مراسم حج به سال ١٩٩٠ تعلق دارد که فشار جمعیت هنگام عبور از یک تونل در نزدیکی اماکن مقدس مکه جان بیش از ١٤٠٠ نفر را گرفت.

صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره صدها نفر از زائران حج کشته و زخمی شدند با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] تیترامشب جانبازان حلقه وصل جوانان دیروز وامروز چگونه از قلب مان مراقبت کنیم

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] کاندوم و انواع مختلف آن رفع بی اعتمادی زوجین

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا