سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری از زبان انگلیسی‌ها پس از یک قرن

سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری از زبان انگلیسی‌ها پس از یک قرن

لطفا در ادامه را سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری از زبان انگلیسی‌ها پس از یک قرن را ببینید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روز گذشته ۱۲ شهریور سالروز شهادت رییسعلی دلواری مبارز شجاع بوشهری بود. حبیباحمدزاده، نویسنده در مطلبی درباره نحوه شهادت او نوشته هست: «دهسال این چنین تصور میشد که رئیسعلی دلواری، دشمن سرسخت استعمارگران و مبارز نامی ایران زمین، بدون توطئه انگلیسیها و به دلایل شخصی، توسط یکی از افراد محلی به شهادت رسیده هست، اما انتشار ترجمه گزارشات ارسالی معاون کنسول بریتانیا در بوشهر (در مرکز اسناد وزارت امور خارجه انگلیس) پس از قریب یکصد سال نشان داد که بر خلاف تبلیغات سابق، خود آنان به طور مستقیم در به شهادت رساندن این مبارز، نقش داشتهاند. »

احمدزاده ادامه داده: «هربرت چیک ـ ویس کنسول و گرداننده و میداندار اصلی عمل سیاسی (و در واقع نظامی) دولت بریتانیا در بوشهر خود از این منظقه، در یکصد سال قبل برای روسای بالاترش چنین نوشته هست: 

پنج شنبه ۵ ژوین ۱۹۱۵

رییسعلی شخصییت شگفت انگیزی هست. می گویند دشمن قسم خورده ی ماست . برخی هم او را آدم آرامی میدانند که کم تر از کوره در میرود ولی میگویند اگر خشمگین شود قدرت کنترل خود را ندارد. پیشتر سرش به کار خودش بود و کدخدایی میکرد و گاهی تجارت، ولی یک سالی هست که روش زندگی اش را عوض داده و در جستجوی راهی برای مطرح کردن خود هست. قبلا فکر میکردم به دنبال نان و نوایی هست و برای خموش ساختن او در این زمینه کارهایی کردم و پیغام هایی دادم ، ولی گویا کارساز نبوده و او روز به روز بر تندروی خود می افزاید. دو سه نفری را در اطرافش برای کنترلش کاشته ام ولی آ نها جرات زیادی برای برخورد جدی با او ندارند. (۱)

پنجشنبه ۲۷ اوت ۱۹۱۵

خبرها خوب نیست. تلاش برای هم پیمان شدن خان ها ادامه دارد و نیز کوشش ما  برای ایجاد تفرقه میان آنها ، باید یکی از آنها را از میان برداشت. یکی که از میان برداشته شود ، چند روزی ادامه ی فعلی  ماجرا به تعویق میافتد.(۲)

سه شنبه ۱ سپتامبر ۱۹۱۵

به گمانم راه را یافتم. دیشب او را یافتم . میرزا رحمت لیلکی مرا به نزد او برد . صحبت ها انجام شد. غلام حسین پذیرفت. به نظر برسد هیچکس اشک نریخته ی مرا ندید. آن کس که باید کار را تمام کند ، پذیرفت که چنین کاری را انجام دهد. نه تنها در این دیار بلکه در هر دیاری  هر نوع آدمی پیدا می شود. پذیرفت و رفت. من و میرزا رحمت بازگشتیم. فهمیده بود در فکرم ، اصلا صحبتی نکرد. برچنین مردمی حکومت کردن آسان هست . به لقمه نانی خرسندند…. (۳)

سه شنبه ۸ سپتامبر ۱۹۱۵

در سیلاب دگرگونی ها حادثه ای روی داد. تمام شد . یکی رفت . رییس علی کشته شد . میرزا رحمت لیلکی همه ی امروز را چشم به من دوخته بود و وقتی بعدازظهر خبر را آاورد از سکوت طولانی ام تعجب  کرد. هرگز شانه اش را نفشرده بودم. پس از پایان دوره ی  طولانی سکوتم ، شانه اش را فشردم. باید قهقهه سر میدادم ، ولی نمیخواهم. آن کس را که برگزیده بودم کار را تمام کرد. در میان درگیری تیری و فریادی و مرگیپایانی بر یک ماجرا. آدمی افتاده بر خاک که در خاک خواهد خفت. فردا درباره ی او و من و آن خاک چه خواهند گفت. من و او جنگیدیم ولی فردا درباره ی آن کس که تیر را انداخت چه خواهند گفت؟

بی حوصله ام. باید بروم پرسه ای بزنم. شبی شرجی و گرم هست. ازشهرهیچ صدایی نمیاید .(۴)»

پی‌نوشت:

۱-   چیک  هربرت  – گزارشهای مسترچیک از رویدادهای فارس و بوشهر در جنگ جهانی اول–  مترجم پرتو افشین  – از مجموعه  کتابهای دانشنامه استان بوشهر به دبیری سید قاسم یا حسینی –  نشر همسو و حوزه هنری بوشهر  – ۱۳۹۲  – ص ۱۳۴-

۲- ص ۱۵۰ همان

۳- ص ۱۵۰ همان

 

۴- ص ۱۵۱ همان

۵۷۲۴۴

نوشته شده توسط : kotoleha در موضوع : فرهنگ و هنر

با فالو کردن ما در پیچ اینستاگرام و دیگر شبکه های مجازی، از جوایز و قرعه کشی های ما که فقط از طریق شبکه های اجتماعی اعلام میشود مطلع شوید. http://www.khabaronline.ir/detail/453741

The post سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری از زبان انگلیسی‌ها پس از یک قرن appeared first on کوتوله ها|عکس،هنرمندان،مدل مانتو جدید، فال روزانه ، فال حافظ.

گردآوری و ویرایش : پورتال پورتال ۱

با نظر دادن خود درباره پست سند چگونگی شهادت رئیسعلی دلواری از زبان انگلیسی‌ها پس از یک قرن ما در جهت فعالیت بهتر پورتال تشویق نمایید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا