رقص حلقه‌های ازدواج!

رقص حلقه‌های ازدواج!

رقص حلقه‌های ازدواج!

حلقه‌های ازدواجِ در حال چرخش، می‌توانند مسیرهای بومرنگ مانند شگفتی ایجاد کنند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، سکه‌ای که در حال چرخش بر روی یک سطح صاف هست تا زمانی که چرخش‌اش متوقف شود و بر روی یکی از دو روی‌اش بیفتد، مخروط‌هایی مانند سیاره‌ای به دور یک ستاره را طی می‌کند.

دکتر میرعباس جلالی، محقق ایرانی و همکارانش در دانشگاه کالیفرنیا در برکلی، نشان داده‌اند که چرخش حلقه‌های ازدواج، رقص متفاوتی را به نمایش می‌گذارد. در حقیقت مدت کوتاهی پس از اینکه حلقه شروع به چرخش می‌کند، می‌تواند ناگهان مسیرش را دور بزند و درست مانند یک بومرنگ در جهت عکس حرکتی مخروطی داشته باشد. محققان پیشنهاد می‌کنند که این یافته می‌تواند برای طراحی اشیایی با قابلیت‌های جهت‌گیری مختلف بر روی سطوح صاف مورد استفاده قرار بگیرد.

جلالی و همکارانش با استفاده از تصویربرداری با سرعت بالا حرکت اسپینی حلقه‌ها با شعاع‌، پهنا و ضخامت‌های مختلف را در سطوح مختلف به ثبت رساندند. آن‌ها دریافتند که این تغییر دادن مسیرِ ناگهانی در تمام آزمایش‌ها دیده می‌شود. محاسبات عددی این گروه نشان می‌دهد که این چرخش ناگهانی ناشی از تغییر دادن در مقاومت هوایی هست که حلقه درست پس از شروع به گردش تجربه می‌کند.

در حقیقت زمانی که سکه شروع به چرخش می‌کند، لایه نازکی از هوا بین گوشه زیرین و سطحی که روی آن گردش می‌کند محبوس می‌شود. دقیقا چنین لایه‌ای نیز زمانی که حلقه‌ای برای دوران تنظیم می‌شود ظاهر می‌شود، اما به علت بزرگی حفره در مرکز حلقه این هوا با جاری‌شدن به سمت حفره از آن می‌گریزد. به نوشته پورتال انجمن فیزیک، این جریان هوا نیروهای اصطکاکی که بر روی حلقه عمل می‌کند را تغییر دادن داده و باعث تغییر دادن در مسیر حرکت آن می‌شود.

به گفته این محققان، حلقه می‌تواند مانند جسمی در نظر گرفته شود که در حال گردش به دور زمین ناگهان توسط میدان گرانشی ماه به دام می‌افتد و به آن مقید می‌شود.

دکتر میرعباس جلالی، دانش آموخته و استاد مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی شریف هست که در حال حاضر در دانشکده نجوم دانشگاه برکلی فعالیت دارد.

رقص حلقه‌های ازدواج!

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره رقص حلقه‌های ازدواج! با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] ارتباط سکته قلبی با چربی شکمی در مردان توافق نتانیاهو و پوتین برای هماهنگی …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] برکناری ناگهانی کاظمی ازسرمربیگری راه اهن دولت برای جذب نیرو اقدامی نمی کند با غول یارانه مواجه هستیم کمک های گذشته به مسکن مهر امکان پذیر نیست

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا