دیر خوابیدن کودک، راه چاره چیست؟

دیر خوابیدن کودک، راه چاره چیست؟

پرسش: بچه من حرف گوش نمی كند پیش دبستانی هست و شب ها دیر می خوابه.

پاسخ: اینكه به كودكتان یاد بدهید به حرف هایتان گوش كند كار دشواری به نظر می اید مثل یك رقابت سخت و پایان ناپذیر! شما باید الگوی خوبی در زمینه گوش كردن باشید. به او نشان دهید كه شنونده خوبی هستید. مهم نیست او در چه سنی قرار دارد، باید ببیند كه شما در گفت و گو با دیگران چگونه رفتار می كنید و چگونه به دیگران گوش می دهید.

وقتی با شما صحبت می كند مستقیم به او مشاهده كنید. وقتی حرف می زند به صفحه تلویزیون یا كامپیوتر خیره نشوید. به او نشان دهید كه به حرف هایش توجه می كنید و اهمیت می دهید. توجه داشته باشید كه بچه ها تقلید كننده های خوبی هستند هر جور كه با انها رفتار شود رفتار می كنند.

جملات خود را با سه كلمه: اگر، تو و چرا شروع نكنید تا كودكتان از شما گریزان نباشد. گاهی بچه به شما گوش نمی كند یا به حرف های شما توجهی نشان نمی دهد، چون توجهش جلب نشده یا تمركز ندارد.

وقتی می خواهید با او صحبت كنید ابتدا مطمئن شوید كه توجه او را جلب كرده اید. به خصوص اگر كودكتان به راحتی تمركز خود را از دست می دهد. با او ارام تر و مهربانانه تر صحبت كنید. اگر مطمئن هستید كه بچه درخواست شما را شنیده اما هنوز می خواهد ان را نادیده بگیرد لازم هست در چنین مواقعی پیامد كارش را برایش توضیح دهید.

مثلا می توانید درخواست خود را با نتیجه و پیامدش همراه كنید. اگر مشكلات گوش كردن بچه تكرار می شود بهتر و عاقلانه این هست كه با پزشك متخصص صحبت كنید به نظر برسد مشكل بچه در شنوایی باشد یا مشكلات دیگر.

درمورد دیر خوابیدن كودكتان می توانید به این موارد توجه كنید:
– صداها یا تصاویر ذهنی ای كه به صورت یكنواخت در ذهن مرور می شوند تاثیر خواب اور دارند. شما می توانید برای كودكتان از روش سر شناسِ شمردن گوسفندان استفاده كنید. لازم نیست كه فرزند شما حتما گوسفندانی را تصور كند كه در ذهن خود به انها اجازه عبور می دهد. از طرفی نباید انها را بشمارد چون این به معنی تلاش و زحمتی هست كه كودك شما را مجبور به بیدار ماندن می كند. به فرزندتان بگویید بره های ناز، بچه گربه ها یا پروانه های رنگارنگ را تجسم كند كه در صفی طولانی سلانه سلانه از مقابل چشمان او عبور می كنند.
– پرخوری كمی قبل از خواب می تواند منجر به مشكلات فراوانی در خوابیدن به خصوص در نیمه شب شود.

بهتر هست كه كودك حدود دو ساعت قبل از خواب به همراه دیگر اعضای خانواده شامش را بخورد و قبل از خواب نیز به اندازه كافی اب بخورد، همچنین به دستشویی برود تا نیمه شب مجبور نباشد به این خاطر دوباره از خواب برخیزد.

– انتخاب رنگ ملافه و روبالشی كودك را حتماً در نظر داشته باشید. اصولاً در این مورد نباید از رنگ های محرك و تند استفاده كرد . رنگ های بسیار تیره، قهوه ای، مشكی، ابی تیره بیشتر تاثیر ترسناك و وحشت انگیز دارند و در كودك ایجاد خوف می كنند. بچه های پیش دبستانی نسبت به رنگ های قهوه ای روشن، قرمز سیر، سبز ملایم و ابی روشن احساس خوبی دارند. بنابراین تا می توانید فضای اطراف محل خواب كودك را از وجود اشیای با رنگهای تند و براق و درخشان خلوت كنید. یك محیط ساده و عاری از تنوع زیاد، همراه با ارامش، می تواند بهترین موقعیت برای خواب كودك باشد.

– سعی نكنید در هنگام خواب تندتند به بچه سر بزنید. این كار سبب مزاحمت برای كودك می شود و او فكر می كند كه شما از دستش ناراحت یا عصبانی هستید و در نتیجه مرتب از خواب بیدار می شود.

-در زمستان ها اتاق خواب بچه ها را بیش از حد گرم و هوای ان را خیلی خشك نكنید. چند ساعت قبل از خواب، شوفاژ یا بخاری را خاموش و هوای اتاق را تهویه كنید. در طول شب نیز به اندازه كافی به فكر تهویه هوای اتاق باشید. گوشه پنجره یا در اتاق را باز بگذارید كه همیشه هوای تازه در داخل جریان داشته باشد. همچنین در مواقع فوری قرار دادن دستمال مرطوبی روی شوفاژ یا كتری اب روی بخاری نیز به از بین بردن سریع خشكی هوا كمك می كند.

-كودك را حتماً در رختخواب خودش بخوابانید.
در مواردی كه بچه مریض می شود یا به خاطر یك كابوس ترسناك نیمه شب از خواب می پرد و دیگر خوابش نمی بَرد می توانید او را استثنائاً پیش خودتان بخوابانید.

-كمبود اهن در بدن می تواند در بدخوابی كودك مؤثر باشد .از انجایی كه كودك در سنین رشد قرار دارد برنامه غذایی فرزندتان را باید طوری تنظیم كنید كه ویتامین ها و مواد معدنی به میزان كافی در ان موجود باشد. برای این منظور می توانید از گوشت، سبزی، میوه یا حبوباتی چون نخود و لوبیا كه سرشار از اهن هستند استفاده كنید. اما گوشت و ماهی بهتر هست، چون اهن موجود در ان سریع تر و اسان تر جذب بدن می شود.

-هنگام نزدیك شدن زمان خواب، به ارامی به كودك بگویید بازی دیگر بس هست و باید زودتر به رختخوابش برود. سپس دستش را بگیرید و او را در مسواك زدن، پوشیدن لباس خواب، شب بخیر گفتن به اعضای خانواده و عروسكش همراهی كنید. و در نهایت، قبل از خواب برایش قصه بگویید.

– كودكتان را در جریان برنامه ها و تفریحاتی كه قرار هست فردا با همدیگر انجام دهید بگذارید. این تفریحات می تواند شامل پارك رفتن، یا دیدار دوستان و اشنایان باشد. ضمناً از دادن وعده های پوچی كه در او تاثیر منفی می گذارند پرهیز كنید.

دیر خوابیدن کودک، راه چاره چیست؟

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره دیر خوابیدن کودک، راه چاره چیست؟ با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا