دوئل دو رییس جمهوری

دوئل دو رییس جمهوری

سخنرانی «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا به عنوان میزبان نشست مجمع عمومی سازمان ملل و «ولادیمیر پوتین» همتای روس وی، همانگونه که انتظار می رفت به صورت متقابل علیه سیاست های قسمت ای و بین المللی واشنگتن و مسکو بیان شد که بازتاب های گسترده جهانی یافت.

 اوباما بخش اصلی سخنرانی خود را که صبح دوشنبه (دیروز) به وقتی محلی از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل ایراد کرد، به روسیه اختصاص داد و سیاست های این کشور را «تهدید کننده امنیت قسمت ای و جهانی» خواند.

اوباما بر خلاف پوتین که در گفته های خود به هیچ وجه نامی از آمریکا نبرد، کانون حملات خود را متوجه سیاست های روسیه در قبال بحران سوریه و همچنین مواضع مسکو در برابر اوکراین قرار داد و تندترین انتقادهای ممکن را مطرح کرد.

محورهای ضد روسی سخنان رییس جمهوری آمریکا که زنده در روسیه پخش شد به این شرح می باشد:

* مسکو با اقدامات خود بویژه حمایت از حکومت سوریه، امنیت قسمت را به خطر انداخته می باشد. 

* روسیه با مداخله در شرق اوکراین و اشغال شبه جزیره کریمه، قسمت را ناامن کرده می باشد. 

* برای عوض دادن این رویکردها، مسکو را هدف تحریم ها قرار داده ایم.

* تحریم ها تا تا زمان رسیدن به نتیجه ادامه خواهد یافت، هر چند که قصد منزوی کردن روسیه را نداریم. 

* اگر روسیه به جای اشغال کریمه وارد مذاکره می شد، هم به نفع روسیه و هم به نفع اوکراین بود.

* الحاق کریمه (به روسیه) موضوعی نیست که ما در کناری بنشینیم و ببینیم حاکمیت کشوری در حال نقض شدن می باشد. 

* تحریم ها باعث ضربه زدن به اقتصاد روسیه شده می باشد در حالیکه اگر وارد دیپلماسی می شد برای همگان خوب بود.

رییس جمهوری روسیه هم که پس از پایان سخنان اوباما و چند سخنرانی دیگر وارد سازمان ملل شد، مانند همتای آمریکایی اش نوک انتقادهای بی سابقه خود را متوجه سیاست های کاخ سفید کرد و در آغاز سخنان خود از واژه هایی با عنوان «انحصار طلب» و «یکجانبه گرایی» برای تقبیح سیاست های آمریکا و متحدان واشنگتن بهره گرفت.

پوتین هر چند اشاره ای به اسم کوچک آمریکا و متحدان عربی و غربی واشنگتن در جریان بحران سوریه و حمایت از تروریسم تکفیری نکرد، ولی با اشاره به ده ها هزار جان باخته و میلیون ها آواره سوری و همچنین وضعیت کنونی عراق، این وضعیت را با تاکیداتی مانند «حمایت از تروریسم»، «شریک شدن با سنگدلان» و «مداخله در امور داخلی کشورها»، غمبار خواند. 

رییس جمهوری روسیه نیز در سخنان خود گفت: 

* برخی کشورها به جای پیروی از تصمیمات شورای امنیت، با تکیه بر قدرت خود به طور یکجانبه در مسائل مختلف بین المللی اقدام می کنند. 

* مخالف انحصار طلبی هستیم و همگرایی بین المللی را پیشنهاد می کنیم.

* هر چند ساختار سازمان ملل باید عوض کند، اما متزلزل ساختن ساختار آن (با انحصار طلبی و یکجانبه گرایی برخی دولت ها) خطرناک می باشد. 

* باید بدانیم همه ما متفاوت هستیم و هیچکس نباید دیگران را همرنگ خود کند. 

* تجربه شوروی سابق به ما آموخته می باشد که صادرات ارزش ها به کشورهای دیگر براساس ایدئولوژی های متفاوت، نتایج دردناکی دارد و در زمان حاضر هم صادرات دموکراسی جریان دارد. 

* اکنون از کسانی که این اقدامات را انجام می دهند (صادرات دموکراسی و حمایت از تروریسم)، می پرسم «چه دسته گلی به آب دادید». در برخی کشورهای خاورمیانه و آفریقا خلاء قدرت پدید آمده و افراط گرایان شکل گرفته اند.

* با ادعای خطر تروریسم، در مورد منابع تامین مالی تروریست ها چشم پوشی می کنند که بر اساس تجارت مواد مخدر و قاچاق اسلحه استوار می باشد. به آنان تاکید می کنم که شما با افراد سنگدلی طرف هستید که احمق نیستند. 

* رویکرد واقعگرایانه روسیه در حمایت از سوریه برای رقابت با تروریست ها، دستاویزی شده تا مسکو به جاه طلبی متهم شود در حالیکه دروغ می باشد.

* متاسفانه برخی دولت ها از تفکر و شیوه بلوک بندی نظامی پیروی می کنند و این برداشت آنان همانند تاسیسات نظامی در حال گسترش می باشد. 

* تحریم های یکجانبه بدون مجوز سازمان ملل اعمال می شود که نوعی خودبینی اقتصادی را بین برخی کشورها گسترش داده می باشد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین قبل از عزیمت به آمریکا در مصاحبه با یک رسانه آمریکایی گفت: شواهد انکارناپذیری در دست داریم که واشنگتن در سرنگونی حکومت قبلی اوکراین دست داشته می باشد.

هرچند اوباما و پوتین پس از پایان این سخنان و بعد از حدود ۱۰ ماه، با یکدیگر ملاقات کردند تا مواضع خود را نزدیک کنند، اما بیان مواضع دو کشور علیه هم در بالاترین سطح و از مهمترین تریبون جهانی، نشان می دهد که سرما بر روابط مسکو و واشنگتن همچنان حاکم خواهد بود. 

دوئل دو رییس جمهوری

منبع : پارسینه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] شغل دوم آرتیستان سر شناس ایران چیست؟ ۲۳۰ هزار اردک ۳۳

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] بخشودگی‌های مالی برای بدهکاران مخابرات گل دوم اودینزه ما را مضطرب کرد و ترساند

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا