خط و نشان مجلس برای آل سعود

خط و نشان مجلس برای آل سعود

اخبار سیاسی ، خط و نشان مجلس برای آل سعود: شست غیرعلنی صبح امروز یکشنبه (۵ مهرماه ۹۴) مجلس شورای اسلامی با حضور جنتی و امیر عبداللهیان و با سخنرانی علی جنتی وزیر ارشاد آغاز شد.

مجلس،آل سعود،جلسه غیر علنی


به گزارش پورتال۱ به نقل از خبرگذاری مهر، جلسه غیر علنی مجلس که به ریاست علی لاریجانی برگزار شد، به منظور بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا تشکیل شد.


*رحمانی فضلی: استانداران وظیفه رسیدگی به خانواده‌های حادثه‌دیدگان حج را بر عهده دارند

نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس گفت: وزیر کشور در جلسه غیرعلنی امروز عنوان کرد که همه استانداران، شورای امنیت کشور و شورای تامین استان‌ها وظیفه رسیدگی به خانواده‌های آسیب‌دیدگان و کشته شدگان در حادثه حج را بر عهده دارند و اعلام آمادگی خود را برای این مسئله عنوان کرد.

وی با اشاره به اظهارات وزیر ارشاد در جلسه غیرعلنی امروز، افزود: وزیر ارشاد در جلسه امروز آماری از کشته‌شدگان، مجروحین و مفقودشدگان در حادثه منا را به نمایندگان ارائه کرد و هم اکنون نیز معاون عربی و آفریقایی وزارت امور خارجه در حال ارائه خود به نمایندگان هست.

جلسه علنی امروز نیز پس از نشست غیرعلنی با حضور وزرای ارشاد و کشور و معاون وزیر امور خارجه که به بررسی فاجعه منا و کشتار بیش از ۱۳۰ حاجی ایرانی اختصاص داشت، آغاز شده هست.

*بررسی کلیت طرح اعطای تابعیت به فرزندان

دستور جلسه علنی امروز مجلس بررسی کلیت طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان غیرایرانی و فرزندان شهدای غیرایرانی بود.

همچنین اسامی تاخیر کنندگان این جلسه به شرح زیر هست:

۱- سید سعید حیدری طیب نماینده مردم کرمانشاه

۲- دهقانی

۳- عبدالله سامری نماینده مردم خرمشهر

۴- سلیمان عباسی نماینده مردم گنبد کاووس

۵- سید مهدی موسوی نژاد نماینده مردم دشتستان

 
لاریجانی: مقصر واقعی حادثه منا دولت سعودی هست

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه طی سخنانی به فاجعه مصیب‌بار منا پرداخت و گفت: امروز امت اسلامی و ملت بزرگ ایران عزادارند.

وی حادثه رخ داده در منا را دردناک توصیف کرد و اظهار داشت: تعداد زیادی از زائران خانه خدا به وضع اسفباری در این حادثه جان خود را از دست دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست غیرعلنی امروز خانه ملت با حضور وزرای فرهنگ و کشور و همچنین معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: در جلسه غیرعلنی مجلس توضیحات کافی درباره این حادثه و همچنین اقداماتی که در حوزه‌های مختلف در این زمینه انجام شد، ارائه گردید؛ البته باید اقدامات لازم در این زمینه پیگیری شود.

«گزارش‌ها نشان می‌داد دولت سعودی در این ماجرا مقصر واقعی هست، آنها در این ماجرا دچار غفلت و سوءمدیریت شدند».

لاریجانی اضافه کرد: متأسفانه ابعاد این ماجرا نشان می‌دهد بر انجام امور سهل‌انگاری شده و پس از حادثه نیز خدمت‌رسانی مؤثر صورت نگرفته هست البته در همان زمان تدبیر لازم برای ‌آن حادثه اندیشیده نشده تا جلوی تبعات گرفته شود.

وی به دولت سعودی توصیه کرد به جای پاشیدن نمک بر روی زخم داغدیدگان اقدامات لازم را انجام دهد، اظهار داشت: دولت سعودی باید تنبه پیدا کند؛ در واقع وضعیت درست این هست که زمینه لازم برای یک شرایط مطلوب فراهم شود و اگر در چنین وضعیتی حادثه‌ای رخ داد یا باید تلاش کرد تبعات آن را کاهش داد و یا از بین برد.

رئیس مجلس شورای اسلامی حادثه منا را ناشی از سوءمدیریت عربستان سعودی دانست و یادآور شد: در آن روز راه‌ها را بلاوجه بستند و پس از حادثه نیز خدمات‌رسانی یا کم بود یا اصلاً وجود نداشت.

لاریجانی ادامه داد: پس از آنکه حادثه رخ داد و مسئولان سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری برای پیگیری مسائل تماس گرفتند تا بتوانند پس از کسب اطلاع مردم را از اضطراب در بیاورند همکاری لازم با ‌آنها صورت نگرفت.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رفتار عربستان سعودی میهمان‌نوازی اسلامی نیست، خاطرنشان کرد: رفتار نادرست دولت سعودی از خاطر مسلمانان و ایرانی‌ها محو نمی‌شود البته نگرانی‌های موجود نسبت به کسی که مدعی دولت اسلامی هست وجود دارد.

لاریجانی به دولت عربستان سعودی توصیه کرد در روزهای آینده همکاری‌های لازم را برای پیگیری مسائل مربوط به حادثه منا انجام دهد و در همین زمینه گفت: از وزارت خارجه هم می‌خواهیم برای شناسایی مفقودین تحرکاتش را افزایش دهد و وزارت داخله نیز اقدامات لازم را برای بازگشت زوار انجام دهد.

وی تأکید کرد که تلاش دولتمردان این هست که بتوانند اقدامات لازم را انجام داده و غم مردم را کاهش دهند.

 امیرعبداللهیان: مهم‌ترین اقدام بازگرداندن سالم بیش از ۶۰ هزار حجاج ایرانی هست

نادر فریدونی نماینده مردم فیروزآباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، از سخنان حسین امیر عبداللهیان معاون عربی آفریقای وزارت خارجه در جلسه غیرعلنی گفت و اظهار داشت: آقای امیر عبداللهیان پیرو  حادثه اخیر منا صحبت کرد و آن را از بعد حجم و تعداد جانباختگان،‌ خدمات درمانی و رفاهی و همچنین نحوه شناسایی جانباختگان، مجروحین و مفقودین ارزیابی کرد.

وی افزود: ایشان همچنین در رابطه با نحوه همکاری‌های دولت عربستان با کمیته‌ها و مسئولان همچنین عوامل اجرایی حج ایران و اقداماتی که باید این دولت باید انجام دهد به ایراد حرف پرداخت.

نماینده مردم فیروزآباد در ادامه تصریح کرد: ایشان همچنین به اعزام هیأتی از سوی دولت ایران جهت بررسی بیشتر فاجعه و برنامه‌ریزی برای خدمات‌رسانی خبر داد.

فریدونی همچنین به دیگر سخنان امیر عبداللهیان اشاره کرد و ادامه داد: اولین برنامه‌ای و اقدام فعلی که ایشان برای حادثه اخیر منا به آن اشاره کرد بازگرداندن سالم بیش از ۶۰ هزار حجاج ایرانی هست که با برنامه‌ریزی صحیح به ایران بازگردند..

 سخنان موافقان طرح اعطای تابعیت: لزوم تعیین تکلیف افراد بی‌هویت و افزایش امنیت کشور

محمد دهقان نماینده مردم طرقبه و چناران در مجلس در موافقت با طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی گفت: این فرزندان در این کشور متولد و بزرگ شده‌اند و بعضا فوت شده و همین جا دفن شده‌اند و یک روز هم کشور متبوع پدر خود را ندیدند و حاضر هم نیستند به آن برگردند.

وی افزود: آیا اینها نباید هویت داشته باشند؟ کدام کشور حاضر می‌شود چند صد هزار مقیم بی‌هویت داشته باشد؟

نماینده مردم طرقبه و چناران تصریح کرد: ما یک سال درباره این طرح جلسات تخصصی برگزار کرده‌ایم.

کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائم‌شهرستان نیز در موافقت با این طرح گفت: فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان خارجی نیاز به سرپناه داشته و نظام وظیفه دارد به آنها کمک کند تا مشکل افراد فاقد شناسنامه حل شود.

همچنین محمدحسن آصفری نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی نیز که به عنوان موافق طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی حرف می‌گفت، تاکید کرد: نظام جمهوری اسلامی امروز امنیت پایدار داشته و اعطای تابعیت به این افراد نه تنها موجب ناامنی نمی‌شود بلکه امنیت نظام را افزایش می‌دهد.

در ادامه محمدعلی اسفنانی به عنوان نماینده کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به اینکه این طرح تلخیصی از یک طرح مفصل‌تر هست،‌اضافه کرد:‌این طرح در کمیسیون با حضور کارشناسان وزارت خارجه مورد بحث و بررسی قرار گرفته هست.

وی افزود: طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی در صدد اعطای تابعیت به اتباع خارجی نیست بلکه می‌خواهد به کسانی که شرایط دریافت تابعیت را دارند، تابعیت اعطا شود.

*مخالفان طرح اعطای تابعیت به فرزندان مردان خارجی: تبعات منفی امنیتی و افزایش ازدواج‌های غیرقانونی

قاسم جعفری نماینده مردم بجنورد در مجلس در مخالفت با کلیات طرح دوفوریتی اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیرایرانی گفت: این گونه طرح‌ها خود می‌تواند مشوقی برای تداوم این گونه ازدواج‌ها در نقاط مرزی کشور باشد.

وی با اشاره به اینکه تصویب این طرح به حضور اتباع خارجی در کشور و ماندگار شدن آنها رسمیت خواهد بخشید، اظهار داشت: در سایر موارد اجتماعی هم این گونه قانونگذاری‌ها را از سر دلسوزی انجام می‌دهیم مانند بخشودگی غیبت سربازان و اعطای مجوز به ساخت‌وسازها در حاشیه شهرها پس از چند سال.

جعفری گفت: این طرح باید آسیب‌شناسی شود که چرا اساساً چند صد هزار نفر این گونه روی دست ما مانده‌اند و آیا اعطای تابعیت به این روش پایان‌پذیر هست یا نه.

بر اساس این گزارش، محمدعلی پورمختار نماینده مردم کبوتراهنگ در مجلس شورای اسلامی به عنوان مخالف بعدی طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان غیرایرانی را مهم و مرتبط با مسائل امنیت ملی و سیاسی و اجتماعی کشور خواند و با هشدار نسبت به مشاهده احساسی به این موضوع، گفت: این طرح درصدد مشروعیت‌ بخشیدن به ازدواج‌های قاچاقی در مرزها هست.

وی با اشاره به اینکه افرادی که قرار هست در این طرح به آنها تابعیت اعطا شود مشخص نیست که اساساً‌ تعلق خاطری به ایران دارند یا نه تصریح کرد: مشکلات این طرح پس از اجرا آشکار خواهد شد.

پورمختار با این پرسش که مگر چند تن از فرزندان شهدا فاقد تابعیت هستند که قرار هست بدین خاطر به همه فرزندان مردان غیرایرانی تابعیت اعطا شود، گفت: این قانون برای کشور خطرناک هست و وقتی ما قانون ۹۷۶ مدنی را در این باره داریم چرا همه دستگاه‌های اجرایی را درگیر این موضوع بکنیم.

گزارش خبرنگار فارس حاکی هست حسین‌علی امیری سخنگوی وزارت کشور به عنوان نماینده دولت نیز در سخنانی اظهار داشت: دولت به تدریج و در چارچوب قوانین فعلی در حال حل مشکلات فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی با مردان غیرایرانی هست و نیازی به طرح دوفوریتی در این باره نیست.

وی تصویب این طرح را موجب ایجاد مشکلات بسیار برای دولت برشمرد و با اشاره به ظرفیت بالای مهاجرفرستی همسایگان به علت وضعیت منطقه خاطرنشان کرد: این طرح موجب افزایش مهاجرت و ازدواج‌های غیرقانونی در کشور می‌شود.

*مخالفت مجلس با کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی و مردان خارجی

همچنین نمایندگان به کلیات طرح اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از ازدواج خواهران ایرانی و مردان خارجی و فرزندان شهدای غیر ایرانی رأی مخالف دادند.

بر این اساس از مجموع ۱۹۸ نماینده حاضر در صحن مجلس، ۷۴ نفر رای موافق، ۸۴ نفر رای مخالف و ۱۲ نماینده به طرح مذکور که دو فوریت آن در جلسه علنی گذشته مجلس تصویب شده بود رای ممتنع دادند.

رحماندوست و عیسی‌زاده به عضویت شورای عالی ترویج فرهنگ ایثار و شهادت درآمدند

نمایندگان مجلس مجتبی رحماندوست و مهدی عیسی‌زاده را برای عضویت در شورای عالی ترویج و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت برگزیدند.

حمدمهدی زاهدی نماینده مردم کرمان، حسین سبحانی‌نیا نماینده مردم نیشابور و علیرضا خسروی نماینده مردم سمنان در سه زمان ۷ دقیقه‌ای به ارائه نطق خود می‌پردازند.

همچنین در نطق اضطراری امروز حسن کامران دستجردی نماینده مردم اصفهان و علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران در دو زمان ۵ دقیقه‌ای مطالب خود را ارائه می‌کنند.

*طرح استیضاح آخوندی اعلام وصول شد

سپس محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح استیضاح عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی را اعلام وصول کرد.

در متن کامل طرح استیضاح آخوندی که ۱۳ امضا دارد، آمده هست: بنابر مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی و در اجرای اصل ۸۹ قانون اساسی بدین وسیله طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی جناب آقای دکتر آخوندی که با امضای ۱۳ نفر از همکاران رسمی هست، اعلام وصول فرمایید.

همچنین دهقان در جریان اعلام وصول این بیانیه گفت: این طرح که دارای محورهای طولانی هست اعلام وصول می‌شود که از جمله محورهای اصلی آن عدم انجام تعهدات زمان اخذ رأی اعتماد، مشکلات حوزه عمومی وزارتخانه و مشکلات حوزه زمین و مسکن شهری و روستایی هست؛ مشکلات حوزه حمل و نقل و مشکلات حوزه مالی وزارت خانه از دیگر محورهای اصلی استیضاح هست.

*حکام سعودی در صدد فراموش کردن گناه بزرگ خود از ذهن مسلمانان هستند

در ادامه نمایندگان مجلس با صدور بیانیه‌ای بر آشکار بودن سوءمدیریت و بی‌کفایتی مدیران سعودی در شکل‌گیری حادثه منا تأکید کرده و خواستار اعزام هیأت حقیقت‌یاب برای بررسی علت حادثه شدند. متن کامل این بیانیه که به امضای اکثریت وکلای ملت رسیده هست و توسط ضرغام صادقی عضو هیأت رئیسه مجلس قرائت شد، بدین شرح هست:

«فاجعه منا در مراسم حج امسال که منجر به کشته شدن تعداد زیادی از ضیوف‌الرحمان شد و عید قربان را برای حجاج بیت‌الله حرام،‌ خانواده‌های آنان و امت اسلام به عزا مبدل نمود. پس از حادثه سقوط جرثقیل در صحن مسجدالحرام حلقه حوادث غمبار حج امسال را تکمیل نمود. هرچند ادعا شد که باد و باران عامل سقوط جرثقیل و فاجعه مسجدالحرام بوده ولی مسلماً در مورد حادثه عید قربان منی که قربانگاه جمع کثیری از حجاج گشت به روشنی سوءمدیریت و بی‌کفایتی مسئولان سعودی در شکل‌گیری این فاجعه و نیز حوادث پس از آن نمایان هست. متأسفانه پس از این حادثه مشاهده می‌شود حکام بی‌کفایت آل سعود به جای پذیرش تقصیر خود با فرافکنی و طرح ادعاهای واهی و تبلیغات رسانه‌های وابسته درصدد به فراموشی سپردن این گناه بزرگ از ذهن امت اسلامی می‌باشند. امروز این خواست به حق در میان مسلمانان شکل گرفته که مقدس‌ترین اماکن جهان اسلام که نه متعلق به یک کشور خاص بلکه متعلق به جهان اسلام هست تا چه زمانی باید با مدیریت ضعیف و ناکارآمد فعلی اداره و شاهد حوادث غمبار و فجایع خونبار باشد. بدون شک ظرفیت بالای جهان اسلام این امکان را دارد که همایش جهانی حج را به امن‌ترین صورت و بالاترین بهره برای مسلمین مدیریت کند از این رو ما نمایندگان مردم مسلمان ایران در مجلس شورای اسلامی ضمن عرض تسلیت به خانواده‌های داغدار این حادثه در ایران و دیگر کشورهای اسلامی از سازمان کنفرانس اسلامی درخواست می‌کنیم تا یک گروه حقیقت‌یاب با عضویت دولت‌های داغدار به عربستان اعزام و علل و عوامل این فاجعه انسانی را مشخص و به مسلمانان جهان معرفی نماید. از مقامات قضایی کشور نیز درخواست داریم ابعاد حقوقی و قضایی این فاجعه را در مراجع حقوقی بین‌المللی به منظور پاسخگو کردن و مسئولیت‌پذیر نبودن عامل پیگیری نماید تا خون حجاج ایرانی و غیرایرانی در زیر سایه سنگین دلارهای نفتی و تبلیغات سعودی به هدر نرفته و به فراموشی سپرده نشود. از دولت جمهوری اسلامی نیز مؤکداً می‌خواهیم به منظور جلوگیری از تکرار چنین فجایعی از طریق سازمان کنفرانس اسلامی موضوع مدیریت جمعی اماکن مقدسه مکه و مدینه را با استفاده از ظرفیت‌های دولت‌های اسلامی در موسم حج در دستور کار و بررسی قرار دهد.»

جلسه بعدی صحن علنی، سه‌شنبه هفته جاری

عضو هیأت رئیسه مجلس پس از قرائت بیانیه اعلام کرد: این بیانیه برای طی مراحل قانونی ارسال می‌گردد.

نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اعلام محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست ساعتی از صحن علنی را بر عهده داشت، پایان یافت.

باهنر پیش از پایان جلسه اعلام کرد که جلسه بعدی مجلس سه‌شنبه هفته جاری ۷ مهر ماه با دستور کار اعلام شده تشکیل می‌شود.

خط و نشان مجلس برای آل سعود

تهیه و گردآوری : گروه پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا