تکرار خاطره خوش «اجاره‌نشین‌ها»

تکرار خاطره خوش «اجاره‌نشین‌ها»

پورتال۱ آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: نگاهی به فیلم «مهمان مامان» مهرجویی
تکرار خاطره خوش «اجاره‌نشین‌ها»

تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۰۳:۴۵ | شماره خبر : ۲۰۹۵۱۴۹۷۶۵۱۶۷۱۴۴۹۱۶ تعداد بازدید: ۰
پ پ


اگر فرآیند موفقیت و ظفر یک اثر سینمایی را به دو شق فیلمنامه استاندارد و داستان جذاب و پرداخت حرفه‌ای و کارگردانی هوشمندانه وابسته بدانیم، فیلم «مهمان مامان» بخشی عمده از شق اول را مدیون قلم توانا و در عین حال ساده‌نویس و بدون تکلف هوشنگ مرادی کرمانی می باشد. مرادی کرمانی در داستان مهمان مامانش آن‌قدر روابط و مناسبات خانواده‌های فرودست ایرانی را حقیقی و نزدیک به واقعیت به تصویر کشیده که فیلمنامه‌نویس کار چندان سختی از این بابت پیش‌رو نداشته باشد. در عین حال، خلق شخصیت‌هایی بشدت واقعی و مقرون به مستندات جامعه باز هم عصای دست نویسنده فیلمنامه شده می باشد در موسم شخصیت‌پردازی.

همه اینها البته باعث نمی‌شود کارگردانی پخته و مسلط داریوش مهرجویی مغفول بماند و نادیده انگاشته شود. مهرجویی در مهمان مامان سراغ یک قصه سرراست و ساده رفته می باشد؛ ماجرای آدم‌هایی که هر یک با شرایط و مختصات خودش در یک خانه قدیمی با هم زندگی می‌کنند. یک اتفاق ساده یعنی آمدن یک مهمان عزیز، اما ناخوانده برای یکی از این خانواده‌ها به نوعی همه افراد حاضر در خانه را درگیر می‌کند و به تکاپو می‌اندازد تا آبروی همسایه خود را به هر قیمت که شده حفظ کنند. شاکله فیلمنامه مهمان مامان بر مبنای مناسبات ساده و بی‌آلایش افراد متعلق به قشر آسیب‌پذیر شکل گرفته می باشد و فیلم در بازتابی احوالات و کنش‌های آنها به وادی شعار نمی‌زند و در باتلاق کلیشه فرو نمی‌رود. به بیانی دیگر، شخصیت‌پردازی‌ها به تیپ‌سازی پهلو نمی‌زند و واقعی و ملموس به نظر می‌رسد. البته ساده بودن خط فیلمنامه به معنای فقدان پیچیدگی‌های دراماتیک نیست؛ بلکه مراد و مقصود، بی‌آلایشی و صداقتی می باشد که در نوع روابط و تعاملات آدم‌های قصه به چشم می‌خورد. داریوش مهرجویی با مهمان مامان برای اندک زمانی هم که شده از دغدغه‌های دیروزی و امروزی‌اش فاصله گرفته و به یک سینمای پاک و ساده روی می‌آورد و مانند همیشه نشان می‌دهد چقدر با این نوع سبک فیلمسازی آشناست و به آن تسلط دارد. مهمان مامان به نوعی خاطره خوش «اجاره‌نشین‌ها» را برای دوستداران سینمای مهرجویی تکرار می‌کند و البته پس از این فیلم دوباره سراغ ماجراجویی‌های پیرانه سرش می‌رود و پشت سر هم اثر جدید تولید می‌کند؛ یکی از دیگری بدتر و ناامیدکننده‌تر. او در مهمان مامان راوی تصویری قصه‌ای می‌شود که در عین سادگی بشدت تاثیرگذار و انسانی می باشد. مهرجویی مثل همیشه از گرفتن بازی از بازیگرانش هم موفق بوده می باشد، همه هنرپیشه‌ها بیش و کم در نقش خود جاافتاده‌اند و نچسب و زیادی به نظر نمی‌رسند. برخی آرتیستان حتی کلیشه‌ها را هم می‌شکنند و نقش‌های جدیدی تجربه می‌کنند؛ ازجمله پارسا پیروزفر و امین حیایی. همه اینها البته بازمی‌گردد به ریسک‌پذیری بالا و توان بالقوه مهرجویی در سپردن نقش‌های جذاب و متفاوت به آرتیستان کمتر امتحان پس داده در شخصیت‌های مشابه. مهرجویی با انتخاب هوشمندانه آرتیستان فیلمش و سپردن نقش‌های اصلی آن به دو بازیگر مجرب و مسلط یعنی گلاب آدینه و حسن پورشیرازی و واگذاری شخصیت‌های فرعی به آرتیستان شناخته شده و حرفه‌ای، یک تیم قدرتمند و کامل بازیگری را برای مهمان مامان تدارک دیده می باشد. ترکیبی که در مشاهده اول به نظر برسد غبطه‌انگیز به نظر برسد که در عالم واقع هم چنین می باشد، اما هدایت درست و به جای این خیل آرتیستان پرسابقه و مدعی، ترسناک و دلهره‌آور هم به نظر می‌رسد و البته سخت و غامض. مهرجویی اما نشان داده در هدایت بازیگرانش همیشه دست بالا را دارد و عموما در این حیطه کم نمی‌آورد. چیدمان درست آرتیستان کنار یکدیگر آن هم در قالب شخصیت‌هایی ملموس و باورپذیر، ترکیبی دلچسب و دل‌انگیز را پیش چشم دوستداران سینمای مهرجویی قرار داده می باشد. مهمان مامان موید یک نکته و اصل مبرهن در سینماست؛ پرداخت مناسب و اصولی به یک سوژه ساده می‌تواند نتایج بهتری به بار بیاورد تا پردازش غیرحرفه‌ای یک موضوع بکر و پیچیده و کمتر دستمالی شده. مهرجویی در مهمان مامان سراغ همان سینمای ساده به کمدی پهلوزده دلخواسته طرفدارانش می‌رود و خالق سکانس‌های زیبا و خاطره‌انگیزی می‌شود. حتی رگه‌هایی از سینمای کودک و نوجوان هم در مهمان مامان قابل رویت می باشد که برآمده و نشات گرفته از قلم هوشنگ مرادی کرمانی می باشد. مهمان مامان فیلمی که به نظر برسد در کارنامه مهرجویی به عنوان یک اثر نه‌چندان جدی مطرح باشد، اما یکی از بهترین آثار او می باشد، به شرطی که سرگرمی‌سازی را کارکرد اصلی هنر هفتم مدنظر داشته باشیم. سینما حتما نباید حرف‌های بزرگ و گنده بزند؛ فلسفه‌بافی و آسمان به ریسمان پیوند زدن هم فضیلت محسوب نمی‌شود. محسن محمدی ‌ رادیو و تلویزیون

تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
ساعت ۰۳:۴۵
|
شماره خبر :
۲۰۹۵۱۴۹۷۶۵۱۶۷۱۴۴۹۱۶

تعداد بازدید:
۰

تکرار خاطره خوش «اجاره‌نشین‌ها»

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] استخدام امارگر و بازرس جهت فروشگاه های مواد غذایی در استان تهران فرش کرمان …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] علما به جای برافروختن آتش اختلافات مذهبی درد بزرگ دنیای اسلام را بشناسند جستجوی درمانگر و عوامل مهم آن

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا