تفاوت کینوا با دانه چیا چیست؟

سلامت

تفاوت کینوا با دانه چیا چیست؟

سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه تفاوت کینوا با دانه چیا چیست؟ را ببینید.

یکی از رایج‌ترین سوالات در مورد دانه کینوا این است که از نظر تغذیه‌ای، چه تفاوت‌هایی با دانه چیا دارد؟ قبل از رسیدن به پاسخ این سوال، بهتر است کمی در مورد کینوا بیشتر بدانیم و سپس به مقایسه آن با دانه چیا بپردازیم.

کینوا که به آن خاویار گیاهی هم گفته می‌شود، شبه غله‌ای است که به دلیل داشتن مزایا و فواید زیاد، بسیار شاخص است. ظاهر آن شبیه به برنج و دانه چیا است، اما در رنگ‌های مختلفی همچون قرمز، مشکی و سفید دیده می‌شود. رنگ سفید کینوا کمی به زردی متمایل است و عده‌ای آن را طلایی می‌نامند.

از نظر بررسی کینوا با دانه چیا، می‌توان به موارد مختلفی ازجمله میزان کالری، پروتئین و چربی اشاره کرد. در این نوشته تصمیم داریم محتویات غذایی ۱۰۰ گرم کینوای پخته شده و ۱۰۰ گرم دانه چیا را با هم مقایسه کنیم.

به عنوان خلاصه‌ای از مواد مغذی و تفاوت‌های قابل توجه دانه‌های کینوا و چیا، خوب است بدانید که:

  • کینوا و چیا دارای کالری و فیبر غذایی بالایی هستند.
  • دانه چیا ویتامین B3 و B1 بیشتری دارد، در حالی که کینوا سرشار از ویتامین B6 و B9 است.
  • کینوا ۵٫۵ برابر کمتر از دانه چیا چربی اشباع شده دارد.

مقایسه دقیق تغذیه‌ای دانه چیا و کینوا در ادامه آورده شده است.

 

مقایسه کینوا و دانه چیا از نظر میزان کالری و کربوهیدرات

·       کالری

قبل از اینکه کینوا شناخته شود، بسیاری از افراد از موادی مانند دانه چیا و برنج قهوه‌ای استفاده می‌کردند تا میزان کربوهیدرات و کالری رژیم غذایی خود را به حداقل برسانند. در اینجا می‌خواهیم بدانیم کینوا کالری کمتری دارد یا دانه چیا؟

کالری دانه چیا ۴ برابر بیشتر از کینوا است. کینوا در هر ۱۰۰ گرم ۱۲۰ کالری و دانه چیا، ۴۸۶ کالری دارد به همین دلیل کینوا دارای مقدار کالری کمتری نسبت به دانه چیا است؛ پس می‌توان آن را جایگزین دانه چیا کرد.

·       کربوهیدرات

یکی دیگر از معیارهای مهم که باعث تفاوت کینوا و دانه چیا می‌شود، میزان کربوهیدرات آن‌هاست. اگر میزان کربوهیدرات غذا زیاد باشد، باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود.

از نظر میزان کربوهیدرات هم باز کینوا کربوهیدرات کمتری دارد. کینوا در هر ۱۰۰ گرم، ۲۱٫۳ گرم کربوهیدرات و دانه چیا ۴۲٫۱ گرم کربوهیدرات دارد.

·       قند

کینوا در هر ۱۰۰ گرم ۰٫۸۷ گرم قند طبیعی داشته و دانه چیا هم مقدار قند قابل توجهی ندارد؛ در نتیجه می‌توان گفت هر دو حاوی قند ناچیزی هستند.

مقایسه کینوا و دانه چیا از نظر میزان چربی

·       چربی اشباع شده

در هر ۱۰۰ گرم، کینوا ۰٫۲۳ گرم و دانه چیا ۳٫۳ گرم چربی اشباع دارد؛ در نتیجه کینوا ۱۳٫۴ برابر کمتر از دانه چیا چربی اشباع شده دارد.

·       چربی ترانس

دانه چیا در هر ۱۰۰ گرم ۰٫۱۴ گرم چربی ترانس داشته و کینوا مقدار قابل توجهی ندارد؛ در نتیجه هم کینوا و هم دانه چیا، چربی ترانس کمی دارند.

مقایسه کینوا و دانه چیا از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی

مقایسه کینوا و دانه چیا از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی

از دیگر عوامل متمایز کننده کینوا و دانه چیا می‌توان به میزان ویتامین‌ها و مواد معدنی اشاره کرد که بسیار حائز اهمیت هستند؛ زیرا با قرار دادن آن‌ها در رژیم غذایی می‌توان جلوی ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را گرفت و حتی باعث درمان بیماری‌های زیادی شد. مواد معدنی شامل فسفر، منگنز، منیزیم، سلنیوم، کلسیم، آهن، روی، پتاسیم و غیره می‌شوند.

از طرف دیگر، مواد معدنی و ویتامین‌ها، نقش مهمی را در بدن ایفا می‌کنند.

از نظر میزان ویتامین، خوب است بدانید که کینوا و دانه چیا تقریبا به یک اندازه ویتامین دارند و تفاوت آن‌ها در مواد معدنی است. کینوا در هر ۱۰۰ گرم ۰٫۶۳ میلی گرم ویتامین E و دانه چیا ۰٫۵ میلی گرم ویتامین E دارد. علاوه بر این، کینوا حاوی ویتامین B6 و B9 بسیار بیشتری است.

با نوش جان کردن دانه کینوا دیگر نیازی به نوش جان کردن داروهای شیمیایی برای تامین این مواد نیست.

کلام آخر

اگر بخواهیم یک نتیجه گیری کلی در مورد تفاوت‌های دانه چیا و کینوا داشته باشیم، باید بگوییم که در یک مقایسه کلی، کینوا نسبت به دانه چیا برتری دارد. علاوه بر این، مقرون به صرفه‌تر بوده و دارای ارزش غذایی بسیار زیادی است. پس توصیه می‌کنیم برای افزایش سلامت بدنتان، کینوا را انتخاب کنید.

 

تفاوت کینوا با دانه چیا چیست؟

منبع : سایت دکتر سلام

لطفا نظر خود را درباره تفاوت کینوا با دانه چیا چیست؟ با ما در میان بگذارید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سلامت
بررسی طول عمر و راه‌های افزایش ماندگاری لمینت دندان

بررسی طول عمر و راه‌های افزایش ماندگاری لمینت دندان سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه بررسی طول عمر و راه‌های افزایش ماندگاری لمینت دندان را ببینید. داشتن لبخندی زیبا و جذاب در دنیای امروز، نقشی اساسی در روابط اجتماعی و اعتماد به نفس افراد ایفا می‌کند. به همین …

سلامت
۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه

۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه ۷ پیشنهاد برای بهتر کار کردن از خانه را ببینید. کار کردن از خانه، در تمام روز و هر روز، ممکن است برای برخی‌ها ترسناک به نظر برسد. اما ایده‌ی اینکه بتوانید از هر …

سلامت
با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید

با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید سایت تفریحی پورتال یک :: لطفا در ادامه با مغذی ترین قسمت مرغ، سنگدان، آشنا شوید را ببینید. زمانی که به نوش جان کردن مرغ خوش‌مزه فکر می کنید، به احتمال زیاد سینه، ران، بال و یا پاها را تجسم می کنید، …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا