تغذیه در دوران بارداری، منع غذایی

تغذیه در دوران بارداری، منع غذایی

از نظر تغذیه چه چیزهایی در این دوران منع غذایی دارم و بهتر هست از چه غذاهایی بیشتر استفاده کنم.

پرسش: من ۳۰ سال دارم و در هفته  ۶ بارداری هستم. فروردین امسال در هفته ۶ بارداری سقط داشتم که بر اثر عدم تشکیل ضربان قلب جنین تشخیص داده شد.  با مراجعه به پزشک به من گفته شد تا هفته ۱۰ بارداری احتمال سقط بالاست. کم کاری تیروئید هم دارم که قرص مصرف می کنم. می خواستم راهنماییم کنید که از نظر تغذیه چه چیزهایی در این دوران منع غذایی دارم و بهتر هست از چه غذاهایی بیشتر استفاده کنم. آیا مصرف شیر پاستوریزه تا ۲ لیوان در این ماهها ضرری دارد؟

پاسخ: کاربر گرامی مصرف ۲ لیوان شیر در روز مشکلی ندارد. در ۳ ماهه اول بارداری نیاز به انرژی شما عوض چندانی نمی کند که نیاز به کم خوری یا پرخوری باشد. در این ۳ ماهه باید مقادیر کافی فولات و منابع غذایی آن را میل کنید. بادام، موز و برنج قهوه ای، حاوی فولات و سایر مواد مغذی لازم برای رشد و تکامل جنین در سه ماه اول بارداری می‌باشند.
سایر منابع غذایی اسید فولیک: جگر، لوبیا، عدس، قارچ و سبزیجات برگ سبز (مخصوصا اسفناج، مارچوبه و بروکلی)
در مورد مصرف مکمل فولات با پزشک خود مشورت کنید. به یاد داشته باشید که برخورداری از یک رژیم متنوع و مغذی همیشه بهترین انتخاب برای مادران هست.
تحقیقات پیرامون تغذیه در دوران بارداری حاکی از آن هست که مصرف غذاهای دارای نمایه گلیسمی پایینی برای دوران بارداری بهتر هست که از جمله می‌توان به مصرف سبزیجات، مغزها و توت اشاره کرد، ولی موادی که نمایه گلیسمی بالایی دارند مانند شکر، نان سفید و پوره سیب‌زمینی خیلی سریع تبدیل به قند می‌شوند و برای بدن به خصوص در این دوران مناسب نمی‌باشند.
مطالعات نشان داده‌اند که رژیم‌های با نمایه گلیسمی پایین در دوران بارداری احتمال دیابت حاملگی را کاهش می‌دهند. این بدان معنی نیست که دوران بارداری ایجاد محدودیت غذایی می‌نماید، بلکه تاکید بر درست انتخاب کردن مواد غذایی می‌باشد. برای مثال مغزها، میوه‌ها، سبزیجات و غلات پرفیبر را جایگزین غذاهای فرآوری شده، بیسکویت و شیرینی‌جات کنید تا سلامت شما و فرزندتان تضمین شود.
در این دوران از مصرف بیش از حد چای و قهوه نیز پرهیز نمایید.

سقط شدن علل مختلفی می تواند داشته باشد. یکی از علت های آن تغذیه نامناسب هست. برخی از عوامل خطر نسبتا قطعی در این زمینه عبارت هستند از:
کمبود ویتامین A (بتا کاروتن) در مادر باردار
کمبود دریافت ویتامین های گروه B (مخصوصا فولات و ویتامین B12) در مادر باردار
چاقی مادران
کمبود ید در مادر باردار
سوء تغذیه مادر
ابتلا به سلیاک در مادر
عفونت در مادر (مثل لیستریا)
کمبود ویتامین D در مادر باردار
مصرف کافئین (مخصوصا در سه ماهه اول بارداری) توسط مادر باردار
* منبع عمده کافئین قهوه هست. البته در چای، برخی نوشابه ها و شکلات نیز وجود دارد.
کمبود روی در مادر باردار
مصرف الکل توسط مادر باردار
افزایش مصرف سبزیجات برگ سبز، میوه‌‌ های تازه، امگا ۳ و امگا ۶، تخم‌ مرغ، ماهی و مواد لبنی و به طور کل، داشتن یک رژیم غذایی متعادل می ‌تواند احتمال سقط را کاهش دهد. همچنین مراجعه منظم به کارشناس تغذیه و متخصص بانوان در این دوران هم بسیار کمک کننده هست.

براي عضويت در خبرنامه ني ني بان و اطلاع از بهترين و پربيننده ترين مطالب، کافي هست يک بار فرم عضويت ما را از اينجا پر کنيد.

تغذیه در دوران بارداری، منع غذایی

تهيه و گردآوري : پورتال يک

لطفا نظر خود را درباره تغذیه در دوران بارداری، منع غذایی با ما درميان بگذاريد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو سالار بحیرایی

دانلود آهنگ نفسم تو عشق دلم تو با ما باشید با ♫ دانلود اهنگ نفسم تو عشق دلم تو باید فقط بشی مال خودم تو با صدای سالار بحیرایی به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download Old Music BY : Salar | Nafasam To With Text And 2 Quality …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ فراز فلاحی تنها

دانلود آهنگ جدید فراز فلاحی تنها در این ساعت ♫ دانلود اهنگ تنها با صدای فراز فلاحی به همراه تکست و بهترین کیفیت آماده کرده ایم ♫ Download New Music BY : Faraz Fallahi | Tanha With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ …

مطالب تفریحی
دانلود آهنگ وندار مر خوت

دانلود آهنگ جدید وندار مر خوت با موزیکفا همراه شوید با ♫ دانلود اهنگ مر خوت با صدای وندار به همراه تکست و بهترین کیفیت ♫ Download New Music BY : Vandaar | Mar Khot With Text And 2 Quality 320 And 128 On Music-fa موزیکفا • دانلود آهنگ وندار …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا