تصاویر فیلم موفق و دلنشین آتلان در جغرافیایی خاص
- بهدست: Aryan
- دستهبندی: مطالب تفریحی
تصاویر فیلم موفق و دلنشین آتلان در جغرافیایی خاص
لطفا در ادامه را تصاویر فیلم موفق و دلنشین آتلان در جغرافیایی خاص را ببینید.
این آثار با تاکید بر فیلم های گروه هنر و تجربه و البته هر فیلم محترم و استانداردی هست که مخاطب می تواند با تماشا آن به دنیای جدیدی ورود کند و به معنای واقعی فیلم تماشا را تجربه کند. بعد از بحث و صحبت پیرامون مستند “من می خوام شاه بشم” این بار به سراغ درام مستند “آتلان” رفتیم تا فیلمی که جوایز سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند جشنواره فجر و جایزه بهترین فیلم بخش رقابت بینالملل، بهترین کارگردانی، بهترین تصویربرداری و بهترین تدوین بخش رقابت ملی جشنواره سینماحقیقت را کسب کرده هست بیشتر بشناسیم.
در خلاصه داستان فیلم آمده هست: علی، پدرش و برادرانش مربی اسب هستند. اسب تمام هستی آنهاست. “ایلحان” اسم کوچک اسبی هست که مقام های زیادی نصیب خانواده ی آنها کرده. علی قرار هست با پولی که از جوایز ایلحان و بقیه اسبها در می آورد ازدواج کند اما همیشه در کورس همه چیز بر وفق مراد پیش نمی رود. ایلحان در شرایط پیش بینی نشده ای قرار می گیرد و علی می جنگد برای قهرمانی اسبش…
آتلان بی شک مستند موفقی هست که در زمان ۶۰ دقیقه ای اش بی ادعا و سرراست روایتش را پیش می برد. مخاطب از همان ابتدا در مواجهه با روایتی قرار می گیرد که از زبان شخصیت اول فیلم هست و ما در جغرافیایی خاص که کمتر با آن مواجه بوده ایم (بندر ترکمن) پیگیر روایتی هستیم که علی قرار هست در کنار ایلحان رقم بزند. برگ برنده فیلم همین روایت راحت و گیرای فیلم هست.
معین کریم الدینی، کارگردان فیلم در یادداشتی در مورد فیلم می گوید: “باید دیده باشی ترکمن صحرا را تا واژه هایم را درک کنی. در ترکمن صحرا انگار جغرافیا به شعر تبدیل شده. هیچ چیز در این سرزمین قطعی نیست…جایی که سبزی مطلق یک دشت درچشم به هم زدنی به صحرایی خشک و عمیق تبدیل می شود. ترکمن صحرا تنها جایی هست که می توانی عشق بازی تضاد معانی را ببینی … احساس و خشونت؛ آرامش و بیتابی؛ شاعرانه گی و روزمره گی؛ چنگ انداخته اند در رابطه ی انسان و حیوان و وقتی پای طبیعت به میان می آید، آن مثلث دیوانه شکل می گیرد، که یک ضلعش انسان هست، یک ضلعش اسب و ضلع دیگرش طبیعت. آنگاه دیگر هیچ چیز قابل پیش بینی نیست. مثلثی که تعادلی ندارد، گاه به منطق گرایش دارد، گاه بیرحم می شود، گاه سر می خورد به سمت غریزه ودر می پیچد در عشق. علی با اسبش زندگی می کند. گاه تنبیه اش می کند و شلاقش می زند، گاه با او به لجبازی می افتد و گاه سر در گوش ایلحان نجوا می کند. من و تو هیچ زمان نجوای یک ترکمن را در گوش اسبش نمی فهمیم. این هست عشق پنهان ترکمن صحرا….”
کریم الدینی آنقدر گزیده شده و حساب شده به تدوین فیلم پرداخته که در نشستی مدعی شده بود حدود ۱۶۰۰ گیگ راش فول اچ دی در اختیار دارد و این که تنها خروجی پایانی ۶۰ دقیقه ای از این فیلم بر پرده سینماها نمایان هست نشان می دهد در حد توان و نیاز فیلم، زواید را از آن برداشته و به همین دلیل فیلمی که ما بر پرده می بینیم فیلمی دلنشین، گیرا و بی ادعاست که از ثانیه اول تا آخر سرنوشت علی و ایلحان ما را رها نمی کند.
این فیلم در عرصه بین المللی هم قطعا حرف هایی برای گفتن دارد و حضور در بخش رقابت فیلمهای مستند بلند نهمین دوره جوایز سینمایی آسیا – پاسیفیک استرالیا و جشنواره های دیکر خارجی نیز حکایت از دیده شدن این مستند موفق دارد.
به نظر برسد برای نوشتن و گفتن از آتلان کمی دیر باشد چون این فیلم روزهای پایانی اکرانش را سپری می کند اما باز هم اگر گذرتان به سینماهای گروه هنر و تجربه افتاد تماشا این مستند دلنشین را از دست ندهید.
عوامل این فیلم که در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تهیه شده، عبارتند از: نویسنده، کارگردان، تدوینگر و تهیهکننده: معین کریمالدینی، پژوهشگر: فاطمه سرافراز، مدیر تصویربرداری: سامان لطفیان، موسیقی: آریا عظیمینژاد، صدابردار: طاهر پیشوایی، طراحی و ترکیب صدا: مهرداد جلوخانی.
گردآوری و ویرایش : پورتال پورتال ۱
با نظر دادن خود درباره پست تصاویر فیلم موفق و دلنشین آتلان در جغرافیایی خاص ما در جهت فعالیت بهتر پورتال تشویق نمایید.
بدون دیدگاه