برگزاري دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز

برگزاري دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز

پورتال یک آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:

۲۵ شهريور ۱۳۹۴ (۴:۵۷ق.ظ)
برگزاري دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز موج – پژوهشگاه صنعت نفت دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز را هشتم مهر و با محوريت موضوع ازدياد برداشت برگزار مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، محمد کرامتي، سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه صنعت نفت، با بيان اين‌که ايران در مجموع ذخاير نفت و گاز در جهان داراي رتبه نخست هست،‌ اظهار کرد: اين همايش با توجه به بندهاي ابلاغيه اقتصاد مقاومتي درباره برداشت صيانتي و حفظ و افزايش ذخاير راهبردي يعني توليد صيانتي از ذخاير هيدروکربني، برگزار مي‌شود.
وي تصريح کرد: کشور ما با داشتن ۹.۳ درصد نفت قابل استحصال و ۱۸.۲ درصد گاز قابل استحصال در مجموع رتبه نخست جهاني را داراست. با توجه به ويژگي‌هاي ميدان‌ها و مخازن در حال توليد کشور تاکنون بيشتر در فاز توليد اوليه بوده‌ايم و به عبارتي توليد طبيعي مخزن در حال انجام بوده هست.
وي افزود: هم اکنون وارد فاز دوم توليد از اين مخازن شده‌ايم که در اصطلاح به آن توليد ثانويه گفته مي‌شود که در اين مرحله نقش و جايگاه فناوري‌هاي ازدياد برداشت و توليد بهينه بسيار با اهميت هست.
کرامتي با بيان اين‌که ديگر نمي‌توان به سادگي گذشته از مخازن توليد داشت، گفت: در گذشته چاهي که حدود ۳۰ هزار بشکه در روز با توجه به شرايط مخزن توليد داشته، هم اکنون توليد آن به ۲ تا ۳ هزار بشکه رسيده هست از اين‌رو چالش اصلي در حوزه بالادستي موضوع استفاده بهينه از فناوري‌ها براي بهينه‌سازي فرآيندهاي توليد و افزايش ضريب بازيافت از مخازن کشور هست.
سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه يادآور شد: امروزه بايد تلاش شود تا فناوري‌هاي مهم و ثابت شده روز جهاني شناسايي و با توجه به شرايط و ويژگي‌هاي مخازن کشور از آن‌ها استفاده شود.
وي با تأکيد بر فعاليت‌هاي متفاوت شرکت‌هاي نفتي دنيا تصريح کرد: برخي از اين شرکت‌ها بين‌المللي هستند که فعاليت آن‌ها توليد محور و فناوري محور هست. دسته دوم شرکت‌هاي ملي هستند که متأسفانه تمرکزشان بر بخش توليد بوده و توجه کمتري به بحث توسعه و به‌کارگيري فناوري داشته‌اند.
عضو هيأت علمي پژوهشگاه با بيان اين‌که با توجه به شرايط مخازن کشور، توجه کمتري به بحث فناوري‌هاي ازدياد برداشت در گذشته شده هست، گفت: هم اکنون چنانچه از فناوري‌هاي روز دنيا استفاده نشود و ضريب برداشت کنوني که در حال حاضر حدود ۲۴ تا ۲۵ درصد هست ادامه يابد، برداشت بيش از ۴۰۰ ميليارد بشکه نفت از مخازن با مشکل جدي روبرو خواهد بود.
وي با اشاره به اين‌که طيف گسترده‌اي از فناوري‌هاي ازدياد برداشت در دنيا مرحله نهايي آزمايش‌هاي ميداني خود را پشت سر گذاشته‌اند و به طور کامل در مرحله کاربردي قرار دارند، گفت: رويکرد دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه، شناخت صرف اين فناوري‌ها نيست بلکه بايد آن‌ها را شناسايي، غربالگري و با توجه به شرايط مخازن کشور از آن‌ها استفاده شود.
کرامتي با تأکيد بر اين‌که مخازن کشور در نيمه دوم عمر خود قرار دارند، هدف اصلي از برگزاري اين همايش را استفاده و شناسايي درست از فناوري‌هاي شناخته شده روز دنيا دانست و افزود: نخستين همايش فرصت‌هاي فناورانه را سال گذشته برگزار کرديم که با استقبال بسيار خوبي هم روبه‌رو شد و امسال هم شرکت‌ها، مراکز تحقيقاتي و دانشگاه‌هاي صاحب دنيا از آن استقبال گسترده‌اي به عمل آورده‌اند.
سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه با اشاره به اين‌که اين همايش يک روزه با محوريت ازدياد برداشت در مهر ماه برگزار خواهد شد، اظهار کرد: اين همايش داراي سه پنل تحصصي با ۱۶ محور فناورانه هست که امروزه اصولا شرکت‌هاي مطرح دنيا از اين فناوري‌ها استفاده مي‌کنند.
وي همچنين يکي از اهداف مهم اين همايش را تهيه نقشه راه فناوري براي توسعه فناوري‌هاي جديد در حوزه ازدياد برداشت و توليد بهينه عنوان و تصريح کرد: کشورهاي صاحب اسم کوچک فناوري ابتدا حوزه‌هاي هدف فناوري خود را مشخص کرده و سپس براي رسيدن به اهداف تدوين شده نقشه راه توسعه فناوري را ترسيم مي‌کنند.
کرامتي افزود: به اين منظور پژوهشگاه صنعت نفت، نقشه راه توسعه و به‌کارگيري فناوري‌هاي ازدياد برداشت را براي ميدان فوق عظيم اهواز براي مدت ۱۰ سال تهيه کرده که اين نقشه راه داراي لايه‌ها و مراحل متعددي در سه سطح مخزن، چاه و تأسيسات هست تا بتوان از آن طريق ضريب بازيافت اين ميدان را با استفاده از اين فناوري‌ها افزايش داد.
سرپرست پژوهشکده مطالعات مخازن و توسعه ميادين پژوهشگاه با اشاره به واگذاري مطالعات مخازن و ميدان‌هاي بزرگ کشور به دانشگاه‌ها و پژوهشگاه صنعت نفت گفت: پژوهشگاه صنعت نفت سابقه بسيار بالايي در مطالعات و مدل‌سازي مخازن و زيرساخت‌هاي ازدياد برداشت دارد و اين مرکز يک مجموعه پيش‌رو در خاورميانه هست و درصدد هستيم از طريق اين همايش و تعامل با شرکت‌هاي صاحب اسم کوچک، دانشگاه‌ها و مراکز تحقيقاتي معتبر بين‌المللي بتوانيم اين فناوري‌ها را استفاده و توسعه دهيم.
دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در صنعت نفت و گاز چهارشنبه ۸ مهر امسال با محوريت فناوري‌هاي ازدياد برداشت با همکاري وزارت نفت، وزارت امور خارجه، پژوهشگاه صنعت نفت و مشارکت شرکت‌هاي مطرح بين‌المللي، مؤسسات و دانشگاه‌هاي معتبر خارجي، نمايندگان اقتصادي و بازرگاني سفارتخانه‌هاي خارجي، مؤسسات بين‌المللي مقيم تهران و شرکت‌هاي سرمايه‌گذاري در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

برگزاري دومين همايش بين‌المللي فرصت‌هاي فناورانه در حوزه نفت و گاز

تهیه و گردآوری : پورتال ۱

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] نادر ترین و بهترین تم های هواوی تست شده بر روی y300 حادثه خونین …

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] دیدار خانواده یکی از جانباختگان حادثه مکه با رهبر انقلاب تعداد جانباختگان و مفقودان ایرانی اهل سنت در فاجعه منا

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا