"ایران در یک بحران اجتماعی به سر می برد"

"ایران در یک بحران اجتماعی به سر می برد"

عضو هیئت عملی دانشگاه علوم اجتماعی تهران با بیان اینکه ایران در یک بحران اجتماعی به سر می‌برد گفت از دلایل این بحران عبارتند از: بالا رفتن ثروت عمومی در عین افزایش شدید فاصله طبقاتی، گسترش نوکیسگی و تازه به دوران رسیدگی و خودنمایی‌های اقتصادی و فرهنگی و…

 ناصر فکوهی در گفتگو با مجله تندیس گفت بدون شک و تردید ما در یک بحران اجتماعی به سر می‌بریم که مهم‌ترین مشخصه آن تجربه کردن یک انقلاب بزرگ اجتماعی می باشد که در عمر یک جامعه واقعه‌ای کم نظیر با تاثیرات دراز مدت بی‌شمار می‌آید.

وی از جمله عوامل این بحران را بالا رفتن ثروت عمومی در عین افزایش شدید فاصله طبقاتی، گسترش نوکیسگی و تازه به دوران رسیدگی و خودنمایی‌های اقتصادی و فرهنگی، افزایش تعداد تحصیل کردگان، جوان شدن جامعه و نیازهای گسترده‌ای که این جمعیت جوان و اغلب تحصیلکرده دارد اما پاسخی نمی‌گیرد؛ گسترش حضور خواهران در همه عرصه‌های اجتماعی بدون آنکه این گسترش در عرصه اجتماعی در برابری حقوقی و در برابری حضور در حوزه کاری وجود داشته باشد؛ شهری شدن گسترده جامعه ایران، مصرف گرایی و تغییر دادن شدید سبک‌های زندگی و نظام‌های ارزشی در همه جهت و تشدید تنش و تناقض میان سبک‌های زندگی مختلف دانست.

این انسان‌شناس افزود هر یک از این‌ها به تنهایی می‌تواند یک جامعه را دچار بحران کند، به این‌ها بیافزایید شرایط بحران عمومی جهان کنونی و بحران قسمت‌ای را که ما در آن زندگی می‌کنیم. در این حال، می‌بینیم که وضعیت بحرانی ما کاملا «عادی» و بسیار کم تنش‌تر از چیزی می باشد که می‌توانست باشد. و نه برعکس.

به گفته فکوهی، بحران‌های اجتماعی به دو صورت عمده تشدید می‌شوند: از یک طرف به وسیله سازو کارهای درونی و خارج از اراده کنشگران اجتماعی، که البته بدون شک می‌توانند تا حدی تحت تاثیر رفتار آن‌ها باشند، ولی‌گاه نیزبه خودی خود وجود دارند.

برای مثال موقعیت اقلیمی یا جغرافیایی ایران به عنوان یکی از مناطق با خطر بالای مصیبت‌های های طبیعی یا اقلیم خشک، یک سازو کار درونی می باشد که ماچندان نمی‌توانیم در آن دخالت داشته باشیم اما باید مدیریتش کنیم و پیش بینی‌های لازم رابرایش بکنیم وگرنه تشدید می‌شود.

اما دلیل دوم، به رویکرد‌ها، عملکرد‌ها وچگونگی برخوردهای ما با موقعیت‌های گوناگونمان بر می‌گردد که خود ناشی از آن می باشد که تا چه اندازه بتوانیم اولا این موقعیت‌ها را بشناسیم و ثانیا تا چه حد توان داشته باشیم که آن‌ها را تحلیل و نتایج درست بگیریم و بتوانیم این نتایج را به عمل در بیاوریم.

وی گفت در هر یک از این موارد و به‌‌ همان نسبتی که نتوانیم آن‌ها را به تحقق برسانیم، یا اشتباه کنیم، بحران‌های اجتماعی تشدید واین تشدید خود به صورت چرخه‌ای بحران‌های دیگری را نیز ایجاد می‌کنند.

"ایران در یک بحران اجتماعی به سر می برد"

منبع : پارسینه

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اخبار
روحانی: اینکه بگویند سیاست خارجی بی فایده است و ما مشکلات را حل می کنیم، ممکن نیست

تلاش دولت این بود که امید را نسبت به آینده به وجود آورد و جلوی برخورد نظامی و جنگ را بگیرد و این کار را روزانه انجام داده است یعنی امروز و دیروز؛ لینک منبع- [عصرایران][فرارو] پلیس راهور جرایم بازدارنده نیست باید افزایش یابد جانبداری اردوغان از سعودی ها

اخبار
حضور «فروشنده‌های خاص» در بازار مسکن

مشاوران املاک از افزایش اندک تعداد فروشنده‌های پول لازم در بازار مسکن خبر می‌دهند. لینک منبع- [عصرایران][فرارو] منوچهر اكبرلو: هزار جوان مي‌خواهند فيلم بسازند دانلود بازی Skullduggery v1 3 برای ایفون

اخبار
مهلت ثبت نام یارانه معیشتی تا ۳۰ دی ماه

ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی وزارت کار زمان ثبت نام را تا پایان دی ماه تمدید کرد. امروز سخنگوی ستاد شناسایی مشمولان بسته حمایت معیشتی از تمدید مهلت ثبت درخواست در سامانه معیشتی hemayat.mcls.gov.ir برای سرپرستان خانواری که در لیست یارانه‌بگیران نقدی نیستند؛ اما متقاضی دریافت بسته معیشتی هستند …

خرید کامپیوتر,خرید سخت افزار,خرید رم,خرید کارت گرافیک,خرید مانیتور,رم 8 گیگ DDR3,رم 8 گیگ DDR4,ثبت نام لاتاری آمریکا